Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #1 Skrevet 3. januar 2020 Hei jeg lurer på regler eller normer for barnebidrag og penger til ting som barna trenger ellers. Jeg har en sønn som bor hos meg og er hos far i helger. Han er 11 år gammel. Far betaler barnebidrag, privat avtale. Den er ikke endret på 2 år. Nå kjøpte far slalom ski til han sammen med fars familie i fjor til jul. Jeg kjøpte laptop. Jeg sender med laptop til fars samværs fordi barnet vil det. Far holder på slalom skia hjemme hos han. Om sønnen vil stå slalom så får han komme til pappa mener far. Nå til våren trenger han ny sykkel. Må jeg forvente å betale den selv eller er det på sin plass at faren er med på å betale for den? Jeg var dum nok til å betale på en sykkel for 2 år siden og den har bare stått hos faren. Hva med bursdags feiringer og konfirmasjon? Ting som koster endel.. Jeg er ikke i jobb å kommer meg ikke i jobb på et års tid grunnet sykdom. Og etter det er det forespeilet studier fra nav sin side da de ikke ser at jeg er lett å plassere i jobb pga kropp og helse. Jeg har 1/4 av fars økonomi. Jeg er lei av å måtte være med på å betale i dyre dommer når jeg ikke har råd til det. Jeg synes det går ann å dele på ting og kjøpe i moderate mengder. Hva med når far har feriemed sønnen om sommeren? Skal far beholde 3/4av barnebidraget siden han har sønnen i 3 uker sammenhengende? Jeg ser at det koster penger å ha en sønn på tur, men nav tar ikke hensyn til at jeg ikke har fult barnebidrag den måneden. Bare litt økonomisk frustrert kjenner jeg.. Anonymkode: e3c98...0d7
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #2 Skrevet 3. januar 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hei jeg lurer på regler eller normer for barnebidrag og penger til ting som barna trenger ellers. Jeg har en sønn som bor hos meg og er hos far i helger. Han er 11 år gammel. Far betaler barnebidrag, privat avtale. Den er ikke endret på 2 år. Nå kjøpte far slalom ski til han sammen med fars familie i fjor til jul. Jeg kjøpte laptop. Jeg sender med laptop til fars samværs fordi barnet vil det. Far holder på slalom skia hjemme hos han. Om sønnen vil stå slalom så får han komme til pappa mener far. Nå til våren trenger han ny sykkel. Må jeg forvente å betale den selv eller er det på sin plass at faren er med på å betale for den? Jeg var dum nok til å betale på en sykkel for 2 år siden og den har bare stått hos faren. Hva med bursdags feiringer og konfirmasjon? Ting som koster endel.. Jeg er ikke i jobb å kommer meg ikke i jobb på et års tid grunnet sykdom. Og etter det er det forespeilet studier fra nav sin side da de ikke ser at jeg er lett å plassere i jobb pga kropp og helse. Jeg har 1/4 av fars økonomi. Jeg er lei av å måtte være med på å betale i dyre dommer når jeg ikke har råd til det. Jeg synes det går ann å dele på ting og kjøpe i moderate mengder. Hva med når far har feriemed sønnen om sommeren? Skal far beholde 3/4av barnebidraget siden han har sønnen i 3 uker sammenhengende? Jeg ser at det koster penger å ha en sønn på tur, men nav tar ikke hensyn til at jeg ikke har fult barnebidrag den måneden. Bare litt økonomisk frustrert kjenner jeg.. Anonymkode: e3c98...0d7 Først av alt bør du ta bidrag gjennom nav. For bidraget beregnes ut fra snittet av samværet i løpet av året, ergo er ferie ol tatt med i beregningen og far skal dermed ikke holde igjen. Store utgifter som konfirmasjon og tannregulering feks kan søkes om ekstra bidrag til. Men, utover det så skal du i utgangspunktet være den som står for klær, kontigenter og utstyr. Far skal kun ha løpende utgifter når han har samvær. Når det gjelder utstyr som kjøpes så tror jeg nok jeg hadde tatt en prat med sønnen min og forklart litt situasjonen. At jeg ikke hadde økonomi til å kjøpe to sykler. Og så lenge far ikke lar gutten ta hjem sykkelen du har kjøpt, ei heller bruke slalomutstyrer så hadde nok jeg beklaget og sagt at det må da bli igjen hjemme når han drar til far. Anonymkode: 10c79...048
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #3 Skrevet 3. januar 2020 Som anonym over sier skal egentlig bidrag dekke «alt», utenom regulering og konfirmasjon. Så i bunn og grunn skal du som bidragsmottaker stå for utstyr, bursdager osv som skjer når det foregår hos deg. Ville tatt bidraget gjennom nav når det er så mye tull med en privat avtale. Det skal ikke være nødvendig å ha så mye tull med et bidrag.. Anonymkode: 508fd...044
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #4 Skrevet 3. januar 2020 Bidraget skal dekke alt unntatt konfirmasjon, briller og regulering. At han vil dele på store ting er fint, men ikke noe han må. Og ta for all del bidraget gjennom nav Anonymkode: adade...57f
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #5 Skrevet 3. januar 2020 Hvis gutten er 11 år og kun får bruke sykkelen hos far i helgene, da er det noe galt i hodet på far... Anonymkode: 75e6b...af5
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #6 Skrevet 3. januar 2020 Kjøp brukt sykkel og ha den hos deg. Da har gutten i alle fall det han trenger i hverdagen. Ikke spleis på ting med far om han er vrang på bruken av tingene. La faren forsvare sine valg selv overfor gutten. (F eks hvorfor han ikke får lov å bruke sitt slalomutstyr når han er hos deg). Du skal ikke dekke over eller forsvare farens valg for ham. Søk bidraget igjennom nav. Da blir det orden på ting. Og så kjøper du gaver og utstyr du har råd til. Ikke la deg presse. Kjøp billig/kjøp brukt. Man må ikke ha siste nye for at det skal være bra nok! (Er selv alene med to og har kjent på dette jeg og.) Anonymkode: 96726...604
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #7 Skrevet 3. januar 2020 Så merkelig å holde igjen utstyr. Det tilhører jo barnet så det burde definitivt følge han. Men om far opptrer på denne måten er det bare en ting å gjøre. Ta bidrag gjennom nav og sørg for det utstyret barnet trenger selv. Det meste kan kjøpes brukt. Han skal heller ikke holde igjen bidrag ved ferier da bidrag er gjennomsnitt og dermed likt alle mnd. i året. Anonymkode: ae33b...c79
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #8 Skrevet 3. januar 2020 Skiene var gave fra far, de kan da vel stå hos han. For oss som jobber og går på skole, så er det mest praktisk å gjøre sånt i helgene tross alt. Du gjør ingen av delene, selv om sykdom ikke er selvvalgt. Har du bil og kan betale dagskort for dere begge? Må det kjøres til bakken? Er du frisk nok til å være med? Siden du er forespeilet studier av nav, så er det klart at du valgte å få barn uten utdannelse eller arbeidserfaring. Sykdom er noe leit, som kan inntreffe oss alle. Det virker mest av alt som at far og resten av samfunnet betaler for ditt og barnets opphold her i verden. Økonomisk frustrert? På hvem? Far? Finnes det fedre som ønsker å betale penger for å ikke se barna sine? Tilby far 50/50 og ta de økonomiske konsekvensene det fører med seg. Jeg tror kun far har grunn til å være økonomisk frustrert. Anonymkode: 590c7...602
Gjest Antarctica Skrevet 3. januar 2020 #9 Skrevet 3. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Kjøp brukt sykkel og ha den hos deg. Da har gutten i alle fall det han trenger i hverdagen. Ikke spleis på ting med far om han er vrang på bruken av tingene. La faren forsvare sine valg selv overfor gutten. (F eks hvorfor han ikke får lov å bruke sitt slalomutstyr når han er hos deg). Du skal ikke dekke over eller forsvare farens valg for ham. Søk bidraget igjennom nav. Da blir det orden på ting. Og så kjøper du gaver og utstyr du har råd til. Ikke la deg presse. Kjøp billig/kjøp brukt. Man må ikke ha siste nye for at det skal være bra nok! (Er selv alene med to og har kjent på dette jeg og.) Anonymkode: 96726...604 Gode råd! Så enig. Faren vil trekke det korteste strå helt selv hvis han insisterer på å være kjip.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #10 Skrevet 4. januar 2020 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Bidraget skal dekke alt unntatt konfirmasjon, briller og regulering. At han vil dele på store ting er fint, men ikke noe han må. Og ta for all del bidraget gjennom nav Anonymkode: adade...57f Jeg har måttet dekke briller. Far vil ikke bidra. Anonymkode: e3c98...0d7
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #11 Skrevet 4. januar 2020 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Bidraget skal dekke alt unntatt konfirmasjon, briller og regulering. At han vil dele på store ting er fint, men ikke noe han må. Og ta for all del bidraget gjennom nav Anonymkode: adade...57f Han vil jo ikke dele. Anonymkode: e3c98...0d7
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #12 Skrevet 4. januar 2020 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Skiene var gave fra far, de kan da vel stå hos han. For oss som jobber og går på skole, så er det mest praktisk å gjøre sånt i helgene tross alt. Du gjør ingen av delene, selv om sykdom ikke er selvvalgt. Har du bil og kan betale dagskort for dere begge? Må det kjøres til bakken? Er du frisk nok til å være med? Siden du er forespeilet studier av nav, så er det klart at du valgte å få barn uten utdannelse eller arbeidserfaring. Sykdom er noe leit, som kan inntreffe oss alle. Det virker mest av alt som at far og resten av samfunnet betaler for ditt og barnets opphold her i verden. Økonomisk frustrert? På hvem? Far? Finnes det fedre som ønsker å betale penger for å ikke se barna sine? Tilby far 50/50 og ta de økonomiske konsekvensene det fører med seg. Jeg tror kun far har grunn til å være økonomisk frustrert. Anonymkode: 590c7...602 Far FIKK hus og 3 biler for å ha en privat barnebidrags avtale. Far mangler ikke noe. Far har ikke klær til barnet. Far kjøper ikke lørdags godis. Far kjøper ikke gaver når han sender barnet i bursdag. +++ Anonymkode: e3c98...0d7
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #13 Skrevet 4. januar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har måttet dekke briller. Far vil ikke bidra. Anonymkode: e3c98...0d7 Da kan du søke via nav om å få ekstra bidrag til det. Hva betaler han i forhold til bidragsveilederen på nav? Om han betaler mer enn han hadde måttet gjennom nav skjønner jeg at han ikke betaler ekstra til briller, betaler han mindre tar du det gjennom nav Anonymkode: 2e5f2...1a3
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #14 Skrevet 4. januar 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Far FIKK hus og 3 biler for å ha en privat barnebidrags avtale. Far mangler ikke noe. Far har ikke klær til barnet. Far kjøper ikke lørdags godis. Far kjøper ikke gaver når han sender barnet i bursdag. +++ Anonymkode: e3c98...0d7 Da regner jeg med han betaler betydelig mer enn bidragsveilederen hos nav? Det er vel uansett bidragsmottaker sitt ansvar å både kjøpe gaver til bursdager barnet skal i, kjøpe og sende med klær til samvær og å gi barnet lommepenger, har barnet egen ukelønn kan disse brukes til lørdagsgodt (men det er ikke et krav for et godt liv å kjøpe snop på lørdag altså, mange andre måter man kan kose seg sammen på enn å kjøpe snop) Skjønner at det er irriterende med en pappa som ikke ønsker å legge til rette mer, men han har loven på sin side så det beste for deg og barnet er at du senker skuldrene og lar det fare. Ikke la det ødelegge hverken for deg eller barnet, slik irritasjon er ikke bra for forholdet mellom noen av dere. Anonymkode: 2e5f2...1a3
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #15 Skrevet 4. januar 2020 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Far FIKK hus og 3 biler for å ha en privat barnebidrags avtale. Far mangler ikke noe. Far har ikke klær til barnet. Far kjøper ikke lørdags godis. Far kjøper ikke gaver når han sender barnet i bursdag. +++ Anonymkode: e3c98...0d7 Dette høres ut som en lite gjennomtenkt avtale. Betaler han veldig mye i bidrag? Hvor mye betaler han i måneden? skjønner at far er frustrert om han betaler veldig mye i bidrag og du vil han skal betale enda mer for ting. Anonymkode: 8b202...2f4
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #16 Skrevet 4. januar 2020 Hvor mye betaler far? Anonymkode: 03c55...8a8
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #17 Skrevet 4. januar 2020 Han fikk hus og biler mot privat bidragsavtale? Mener du at han betaler veldig mye? Dette høres ut som en løsning som ikke kan funke på sikt. Han synes han betaler for mye. Du synes han bør betale mer mtp det han fikk i oppgjøret. Dere bør virkelig ta det gjennom nav samt få hjelp til å lage avtaler om det økonomiske/utstyr feks på familievernkontoret. Anonymkode: ae33b...c79
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #18 Skrevet 4. januar 2020 Jeg ville tatt bidrag gjennom NAV. Min eks er samme slaget. Hadde aldri fungert med privat avtale. Aldri!! Anonymkode: d8689...861
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #19 Skrevet 4. januar 2020 Tror du har latt deg overkjøre litt hi. En privat avtale er sjeldent bedre. Anonymkode: d8689...861
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #20 Skrevet 4. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Far FIKK hus og 3 biler for å ha en privat barnebidrags avtale. Far mangler ikke noe. Far har ikke klær til barnet. Far kjøper ikke lørdags godis. Far kjøper ikke gaver når han sender barnet i bursdag. +++ Anonymkode: e3c98...0d7 Da må du se i avtalen hva dere skrev der og konfrontere far med hva avtalen er hvis han ikke følger den. Anonymkode: c25cd...cfc
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2020 #21 Skrevet 4. januar 2020 Vi har privat avtale. Barna er hos far en helg i mnd. Den helgen får de ikke ta med noe av det de har her av utstyr. Men det er fordi jeg aldri får det tilbake. Sånn var det med klær også. Jeg sendte med nye klær og fikk tilbake for små klær. Så ser jeg en mnd senere at hans stedatter er avbildet med de klærne jeg har kjøpt. Tilfeldig en gang, ikke tilfeldig flere ganger. Har begynt å sende med klær det ikke er så farlig med, og da får jeg de tilbake. ski blir borte, sko blir borte, jakker, gensere, sykler osv. Skal han ha slikt utstyr, får han skaffe det selv. jeg betaler briller, konfirmasjon, regulering og alt dette alene. Og da bestemmer jeg alene også. Jeg bestemmer hvem som inviteres, hva som serveres og hvilken tannlege som brukes. Jeg betaler gave til bursdag, for hvis barna skal i bursdag på hans helger, så må de enten bli hos meg eller la være å gå. Barna vil selvsagt gå og blir hos meg. Har man dårlig samarbeid må man nok bare godta at det er sånn det er. Man får ikke noe med til seg, og man sender ikke med noe om det ikke kommer tilbake. Anonymkode: f4ed7...504
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2020 #22 Skrevet 18. januar 2020 På 4.1.2020 den 9.54, Anonym bruker skrev: Da kan du søke via nav om å få ekstra bidrag til det. Hva betaler han i forhold til bidragsveilederen på nav? Om han betaler mer enn han hadde måttet gjennom nav skjønner jeg at han ikke betaler ekstra til briller, betaler han mindre tar du det gjennom nav Anonymkode: 2e5f2...1a3 Han betaler 7200 og veilederen på nav forespeilet 13800. Anonymkode: e3c98...0d7
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2020 #23 Skrevet 18. januar 2020 På 4.1.2020 den 11.52, Anonym bruker skrev: Vi har privat avtale. Barna er hos far en helg i mnd. Den helgen får de ikke ta med noe av det de har her av utstyr. Men det er fordi jeg aldri får det tilbake. Sånn var det med klær også. Jeg sendte med nye klær og fikk tilbake for små klær. Så ser jeg en mnd senere at hans stedatter er avbildet med de klærne jeg har kjøpt. Tilfeldig en gang, ikke tilfeldig flere ganger. Har begynt å sende med klær det ikke er så farlig med, og da får jeg de tilbake. ski blir borte, sko blir borte, jakker, gensere, sykler osv. Skal han ha slikt utstyr, får han skaffe det selv. jeg betaler briller, konfirmasjon, regulering og alt dette alene. Og da bestemmer jeg alene også. Jeg bestemmer hvem som inviteres, hva som serveres og hvilken tannlege som brukes. Jeg betaler gave til bursdag, for hvis barna skal i bursdag på hans helger, så må de enten bli hos meg eller la være å gå. Barna vil selvsagt gå og blir hos meg. Har man dårlig samarbeid må man nok bare godta at det er sånn det er. Man får ikke noe med til seg, og man sender ikke med noe om det ikke kommer tilbake. Anonymkode: f4ed7...504 Barnevernet sier at barna skal til far fremfor å få gå i bursdagen til venner. Vennene er der uansett mener de. Men de har knapt venner Anonymkode: e3c98...0d7
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2020 #24 Skrevet 18. januar 2020 På 4.1.2020 den 11.03, Anonym bruker skrev: Han fikk hus og biler mot privat bidragsavtale? Mener du at han betaler veldig mye? Dette høres ut som en løsning som ikke kan funke på sikt. Han synes han betaler for mye. Du synes han bør betale mer mtp det han fikk i oppgjøret. Dere bør virkelig ta det gjennom nav samt få hjelp til å lage avtaler om det økonomiske/utstyr feks på familievernkontoret. Anonymkode: ae33b...c79 Han fikk alt mot at jeg fikk signatur for å skilles etter mye kaos og utroskap fra hans side. Han nekter avtale via Nav å mener at jeg prøver å ruinere han. Anonymkode: e3c98...0d7
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2020 #25 Skrevet 18. januar 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barnevernet sier at barna skal til far fremfor å få gå i bursdagen til venner. Vennene er der uansett mener de. Men de har knapt venner Anonymkode: e3c98...0d7 Det er jeg enig i. Men så sier mine barn fra til far selv. «Jeg skal i bursdag i helgen, så jeg blir hos mamma». Faren sier ikke noe på det. Anonymkode: f4ed7...504
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå