Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #26 Skrevet 2. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er nok helt klart tilfelle da ja. Men du kjenner ikke mange blant «eliten» i norsk folkedanstradisjon, for da hadde du visst at det du skriver er såkalt sludder og pølsevev. Anonymkode: 7e785...c34 Det gjør jeg. Og må bare slå fast at det stemmer: de lar seg ikke styre av overfladiske myter. Anonymkode: 9e220...7b0
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #27 Skrevet 2. januar 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Men jeg greier ikke med min beste vilje å forstå at det skal være mer ok å velge en fantasidrakt som mer eller mindre er en kopi av samme bunad, enn å velge bunaden den baserer seg på? Med bunaden kan man sette seg inn i historien til bunaden, være bevisst tradisjonene som ligger bak osv. Velger man en fantasidrakt som f.eks. er mer eller mindre en kopi av beltestakken fra Telemark så vil man jo likevel trolig få samme spørsmål som du skisserer over her. Spot on. Anonymkode: 9e220...7b0
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #28 Skrevet 2. januar 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis det dere skriver stemte så finnes det utrolig mange sjelløse, pinlige neandertalernordmenn blant eliten i norsk folkemusikk/-dans/-tradisjon. Kjenner en del folk som er i toppen av sine felt, og ingen av dem er enige med dere. Anonymkode: 03806...9e4 Jepp. Helt riktig. Anonymkode: 9e220...7b0
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #29 Skrevet 2. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Å jasså? Jeg kjenner veldig mange innen norsk folkemusikk og -dans. Det er ikke mange der som ikke har tilhørighet til bunaden sin, gitt. Anonymkode: 2e903...951 Joda, jeg kjenner faktisk en god del. Og de fleste har ikke en slik fastlåst holdning som den det selvoppnevnte "bunadspolitiet" har. Eller, ingen av de jeg kjenner innen det miljøet har de holdningene, faktisk. Det er også de som er fremste pådrivere for at jeg skal velge den bunaden jeg føler sterkest tilknytning til, selv om jeg altså ikke har egen slekt derfra. Eller, jeg har vel kanskje det, men det er så mange generasjoner tilbake at jeg ikke teller det med. De fleste av de jeg kjenner som er i det miljøet har dessuten flere bunader selv, fra ulike steder. Men for dem er jo ikke bunaden bare et stasplagg de viser frem på 17. mai og få andre anledninger, det er et bruksplagg i tillegg, de har tradisjoner på å bruke bunader ved langt flere anledninger enn de fleste andre har, og de har bunad selvfølgelig også som arbeidsantrekk. Anonymkode: 03806...9e4
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #30 Skrevet 2. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Å jasså? Jeg kjenner veldig mange innen norsk folkemusikk og -dans. Det er ikke mange der som ikke har tilhørighet til bunaden sin, gitt. Anonymkode: 2e903...951 Da har du ikke sett godt nok etter. Hva danser Hålien i her, tro? https://www.folkemusikk.no/folksrevyen-veke-23-2015/silje-onstad-halien-2-foto-eivind-kaasin-beskaret/ Anonymkode: 9e220...7b0
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #31 Skrevet 2. januar 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: De fleste av de jeg kjenner som er i det miljøet har dessuten flere bunader selv, fra ulike steder. Men for dem er jo ikke bunaden bare et stasplagg de viser frem på 17. mai og få andre anledninger, det er et bruksplagg i tillegg, de har tradisjoner på å bruke bunader ved langt flere anledninger enn de fleste andre har, og de har bunad selvfølgelig også som arbeidsantrekk. Anonymkode: 03806...9e4 Sånn er det for meg. Jeg har 3 ulike. Og én fristilt «fantasidrakt», håndsydd. Og en femte på vei. Anonymkode: 9e220...7b0
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #32 Skrevet 2. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Da har du ikke sett godt nok etter. Hva danser Hålien i her, tro? https://www.folkemusikk.no/folksrevyen-veke-23-2015/silje-onstad-halien-2-foto-eivind-kaasin-beskaret/ Anonymkode: 9e220...7b0 En tilpasset fantasidrakt, vil jeg påstå. Det sier seg selv at hun ikke kan danse laus i lang stakk. Anonymkode: 2e903...951
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #33 Skrevet 2. januar 2020 Det er valgfrihet her i landet, så folk får velge sjøl og jeg orker ikke å henge med opp i hva folk velger. Men selv kunne jeg ikke tenkt meg og valgt en bunad bare fordi jeg synes den er pen. For meg er det viktig med en eller annen tilknytning fordi det er det som gjør bunaden spesiell og skiller seg ut fra en annen pen kjole. Det skal følge en viss historie med bunaden, om jeg skal bære den. Men tilknytning kan være så mangt, og det trenger ikke være at man har bodd på plassen hele livet eller har tre generasjoner bak seg som har bodd der. Jeg har arvet et bunad fra en et område hvor jeg ikke hadde noen personlig tilknytning til. Men damen jeg arvet den fra, ville fryktelig gjerne at jeg skulle få den for hun hadde ingen egne arvinger. Jeg bærer den med stor glede og stolthet og gode minner om en flott dame som betydde mye for meg. Bunaden har dessuten gjort meg nysgjerrig på og interessert i området bunaden er fra, så jeg har lagt ferien innom der for å bli litt kjent og se meg om. Jeg kunne fint å kjøpt meg bunad fra området hvor farsslekta mi kommer fra. Jeg har aldri bodd der, og det har ikke min far heller. Men det er et område som jeg er veldig glad i og som jeg som voksen har vært mye i. Jeg kunne hatt bunad fra en av plassene jeg har bodd. Jeg har flyttet en del, så sånn sett er det flere steder jeg kunne valgt bunad fra, men det er bare en av plassene jeg føler at jeg ville hatt bunad fra. Ikke fordi den er så fin, men fordi den plassen har større plass i hjertet mitt en andre plasser. Jeg kunne også hatt bunad fra her jeg bor nå, for der er ungene mine mer eller mindre vokst opp og mannen og mannens familie er herfra. Om vi skulle flytte igjen, er nok dette en plass som vil bli stående i hjertet mitt som hjemme likevel. Anonymkode: 1a15a...d35
Himmel og hav Skrevet 2. januar 2020 #34 Skrevet 2. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det gjør jeg. Og må bare slå fast at det stemmer: de lar seg ikke styre av overfladiske myter. Anonymkode: 9e220...7b0 Hvorfor mener du at de skal ha mer rett i sin forståelse og bruk av bunad enn alle andre som har en og verdsetter den for den tilknytningen den har til f.eks et sted? De sitter da ikke på en fasit bare fordi at de bruker sin/sine ofte. Det er forøvrig ikke en myte at Nordlandsbunaden er fra Nordland, Setesdalsbunaden fra Setesdal osv. At det ikke var sånn for 100 år siden bestemmer da ikke at det ikke er sånn nå. Nå har veldig mange, muligens de fleste, som har en bunad en tanke om at den viser tilhørighet til noe. Det oppdager man fort om man bærer bunaden sin et sted der akkurat den ikke er vanlig å se. Sist jeg gikk i min i et bryllup, så fikk jeg spørsmål fra mange om hvor den kom fra og min tilknytning til stedet og om jeg da kanskje kjente den eller den. At noen mener at bunad signaliserer tilhørighet er ganske alment. Litt som at folk regner med at du er i speideren om du går i speideruniform.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #35 Skrevet 3. januar 2020 10 timer siden, Himmel og hav skrev: Hvorfor mener du at de skal ha mer rett i sin forståelse og bruk av bunad enn alle andre som har en og verdsetter den for den tilknytningen den har til f.eks et sted? De sitter da ikke på en fasit bare fordi at de bruker sin/sine ofte. Det er forøvrig ikke en myte at Nordlandsbunaden er fra Nordland, Setesdalsbunaden fra Setesdal osv. At det ikke var sånn for 100 år siden bestemmer da ikke at det ikke er sånn nå. Nå har veldig mange, muligens de fleste, som har en bunad en tanke om at den viser tilhørighet til noe. Det oppdager man fort om man bærer bunaden sin et sted der akkurat den ikke er vanlig å se. Sist jeg gikk i min i et bryllup, så fikk jeg spørsmål fra mange om hvor den kom fra og min tilknytning til stedet og om jeg da kanskje kjente den eller den. At noen mener at bunad signaliserer tilhørighet er ganske alment. Litt som at folk regner med at du er i speideren om du går i speideruniform. Men bunad er ikke uniform... dér har vi først misforståelse! Og de menneskene jeg refererer til sitter ikke på fasiten «fordi de bruker sin ofte». De sitter på en del både taus og uttalt kunnskap fordi de tilhører en TRADISJON. På den måten vet de hvordan praksisen er og var. På samme måte som man tilhører en tradisjon når man f eks har danset de dansene og lært seg hvordan de gjøres, gjennom flere år: å danse halling er ikke bare å løpe og sparke en hatt. Det er en lang tradisjon i «hvordan gjøres dette». Og det er det også i bunadsøm og bunadbruk. Dersom man kjenner tradisjonen dårlig (som i: de som bare har latt seg fortelle noe, eller har lest et sted en gang, at bunader skal være fra familien eller hjembygda) så blir man ofte mer katolsk enn paven, og gir seg til å forelese for andre. De som faktisk er del av en tradisjon trenger ikke det. De åpner ikke munnen for å kommentere andres bunadbruk eller bunadsvalg. Du burde ta en tur på Landskappleiken og se hvordan dansere og andre utøvere er kledd der. Tror det vil bli mange aha-opplevelser. (Og det de i hvert fall ikke vil bli sett død i, er fantasidrakt fra Pascal... da mye heller en bunad fra feil bygd!) Anonymkode: 9e220...7b0
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #36 Skrevet 3. januar 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: En tilpasset fantasidrakt, vil jeg påstå. Det sier seg selv at hun ikke kan danse laus i lang stakk. Anonymkode: 2e903...951 «Sier seg selv»? Der er fortsatt mange som gjør nettopp det. Anonymkode: 9e220...7b0
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #37 Skrevet 3. januar 2020 Jeg synes det er veldig rart å pynte seg med en bunad du ikke har tilknyttning til. Da kunne du like gjerne gått i sari eller teadisjonsplagg fra andre deler av verden. Anonymkode: 792ed...4dc
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #38 Skrevet 3. januar 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Men bunad er ikke uniform... dér har vi først misforståelse! Og de menneskene jeg refererer til sitter ikke på fasiten «fordi de bruker sin ofte». De sitter på en del både taus og uttalt kunnskap fordi de tilhører en TRADISJON. På den måten vet de hvordan praksisen er og var. På samme måte som man tilhører en tradisjon når man f eks har danset de dansene og lært seg hvordan de gjøres, gjennom flere år: å danse halling er ikke bare å løpe og sparke en hatt. Det er en lang tradisjon i «hvordan gjøres dette». Og det er det også i bunadsøm og bunadbruk. Dersom man kjenner tradisjonen dårlig (som i: de som bare har latt seg fortelle noe, eller har lest et sted en gang, at bunader skal være fra familien eller hjembygda) så blir man ofte mer katolsk enn paven, og gir seg til å forelese for andre. De som faktisk er del av en tradisjon trenger ikke det. De åpner ikke munnen for å kommentere andres bunadbruk eller bunadsvalg. Du burde ta en tur på Landskappleiken og se hvordan dansere og andre utøvere er kledd der. Tror det vil bli mange aha-opplevelser. (Og det de i hvert fall ikke vil bli sett død i, er fantasidrakt fra Pascal... da mye heller en bunad fra feil bygd!) Anonymkode: 9e220...7b0 Men...tradisjoner dannes av å gjøre det samme over tid/generasjoner. Dersom vi går 50+ år tilbake i tid tviler jeg på at du ville funnet mange som hadde bunader fra andre steder enn de vokste opp eller hadde slekt. Vi kan gjerne diskutere hvorvidt folk benyttet ulike elementer til draktene sine som i dag ikke er en del av bunaden (Etter prinsippet man-tager-hva-man-haver), men at folk fra Sogn vandra rundt i beltestakk...den må du lengre inn i skauen med! Og det er det vi diskuterer her, ikke om hodeplagget og sjalet er korrekt, eller om man har valg bunad/drakt fra nabobygda. HI, dersom det er viktig for deg å holde tradisjoner i hevd ville jeg valgt en bunad fra en plass du har tilknytning. Bunad er i dag et tradisjonsplagg som sier noe om tilhørighet, og ano7b0 er i et kraftig mindretall uavhengig av hvor mange i "folkedanseliten" han/hun omgås. Man er ikke "mer religiøs enn paven" for å hevde det, det er allmengyldig. Du står fritt til å velge hvilken som helst bunad du ønsker, men jeg ville synes det var svært rart om du valgte en bunad kun ut ifra utseende. Anonymkode: 019d8...086
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #39 Skrevet 3. januar 2020 postScript: VELDIG dårlig og usannsynlig eksempel over ettersom sognebunaden er 10X vakrere enn beltestakken. Så om man er derfra ville ikke noen valgt beltestakken fremfor den Poenget står likevel Anonymkode: 019d8...086
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #40 Skrevet 3. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men...tradisjoner dannes av å gjøre det samme over tid/generasjoner. Dersom vi går 50+ år tilbake i tid tviler jeg på at du ville funnet mange som hadde bunader fra andre steder enn de vokste opp eller hadde slekt. Vi kan gjerne diskutere hvorvidt folk benyttet ulike elementer til draktene sine som i dag ikke er en del av bunaden (Etter prinsippet man-tager-hva-man-haver), men at folk fra Sogn vandra rundt i beltestakk...den må du lengre inn i skauen med! Og det er det vi diskuterer her, ikke om hodeplagget og sjalet er korrekt, eller om man har valg bunad/drakt fra nabobygda. HI, dersom det er viktig for deg å holde tradisjoner i hevd ville jeg valgt en bunad fra en plass du har tilknytning. Bunad er i dag et tradisjonsplagg som sier noe om tilhørighet, og ano7b0 er i et kraftig mindretall uavhengig av hvor mange i "folkedanseliten" han/hun omgås. Man er ikke "mer religiøs enn paven" for å hevde det, det er allmengyldig. Du står fritt til å velge hvilken som helst bunad du ønsker, men jeg ville synes det var svært rart om du valgte en bunad kun ut ifra utseende. Anonymkode: 019d8...086 Folk fra Sogn vandra ikke rundt i beltestakk fordi den ikke fantes... Og de kalte heller ikke klærne sine "bunad", de kalte dem klær, og de var heller ikke redde for å blande og å sette til nye ting. Tvert om elska de nye ting! Det er derfor mange bunader har silkeskjerf som tilbehør. For øvrig flytta folk rundt da også, og tok med seg draktskikk hit og dit. At DU ville synes HI var veldig rar om hun valgte bunad etter egen smak, forteller jo bare noe om DEG og dine begrensninger; det forteller ikke noe om ekte tradisjoner. Anonymkode: 9e220...7b0
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #41 Skrevet 3. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Dersom vi går 50+ år tilbake i tid tviler jeg på at du ville funnet mange som hadde bunader fra andre steder enn de vokste opp eller hadde slekt. Mange av de bunadene vi bruker i dag fantes ikke engang for 50 år siden. Det var en hektisk aktivitet for å rekonstruere lokale bunader gjennom 1960-, 70-, og 80-tallet. Anonymkode: 9e220...7b0
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #42 Skrevet 3. januar 2020 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mange av de bunadene vi bruker i dag fantes ikke engang for 50 år siden. Det var en hektisk aktivitet for å rekonstruere lokale bunader gjennom 1960-, 70-, og 80-tallet. Anonymkode: 9e220...7b0 dette er TØYS! de fleste bunader ble konstruert på basis av folkedrakter i første halvdel av 1900-tallet i følge flere kilder. Anonymkode: 019d8...086
Hengebukksvinet Skrevet 3. januar 2020 #43 Skrevet 3. januar 2020 Det korte svaret på spørsmålet ditt er nei!
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #44 Skrevet 3. januar 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: dette er TØYS! de fleste bunader ble konstruert på basis av folkedrakter i første halvdel av 1900-tallet i følge flere kilder. Anonymkode: 019d8...086 Da har du litt mer lesing å gjøre. Anonymkode: 9e220...7b0
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #45 Skrevet 3. januar 2020 7 minutter siden, Hengebukksvinet skrev: Det korte svaret på spørsmålet ditt er nei! Det er din mening, det betyr ikke at hun ikke kan det Anonymkode: 80aa4...2c9
Hengebukksvinet Skrevet 3. januar 2020 #46 Skrevet 3. januar 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er din mening, det betyr ikke at hun ikke kan det Anonymkode: 80aa4...2c9 Jeg snakker selvsagt kun for meg selv og ikke på vegne av andre. Jeg mener at det er latterlig å kjøpe en bunad man overhodet ikke har tilknytning til. Tilknytningen kan selvsagt diskuteres, men når det ikke noen tilknytning i det hele tatt så er det jo bare pinlig!
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #47 Skrevet 3. januar 2020 5 minutter siden, Hengebukksvinet skrev: Jeg snakker selvsagt kun for meg selv og ikke på vegne av andre. Jeg mener at det er latterlig å kjøpe en bunad man overhodet ikke har tilknytning til. Tilknytningen kan selvsagt diskuteres, men når det ikke noen tilknytning i det hele tatt så er det jo bare pinlig! Det pinlige er jo at folk som kan så lite om bunad er så aggressive og kategoriske omkring hvilken bunad andre kjøper... Anonymkode: 9e220...7b0
Himmel og hav Skrevet 3. januar 2020 #48 Skrevet 3. januar 2020 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Folk fra Sogn vandra ikke rundt i beltestakk fordi den ikke fantes... Anonymkode: 9e220...7b0 Vel. Beltestakken er jo en folkedrakt som var i bruk til ut på forrige århundre en gang, og har etter det kun gjennomgått noen endringer. Men at den fantes for 50 år siden er det ikke tvil om. Den fantes for 100 år siden også, for den saks skyld, og det finnes masse historisk materiale rundt den. At mange nå velger å fjase den til med rare farger og bøttevis med bånd er en annen sak, men beltestakken/ Bøstakken er ingen ny konstruksjon. Den er vel faktisk en av de få draktene som ikke har gjennomgått noen videre rekonstruksjon, om jeg ikke tar feil. Så hva mener du med at den ikke fantes?
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2020 #49 Skrevet 3. januar 2020 1 minutt siden, Himmel og hav skrev: Vel. Beltestakken er jo en folkedrakt som var i bruk til ut på forrige århundre en gang, og har etter det kun gjennomgått noen endringer. Men at den fantes for 50 år siden er det ikke tvil om. Den fantes for 100 år siden også, for den saks skyld, og det finnes masse historisk materiale rundt den. At mange nå velger å fjase den til med rare farger og bøttevis med bånd er en annen sak, men beltestakken/ Bøstakken er ingen ny konstruksjon. Den er vel faktisk en av de få draktene som ikke har gjennomgått noen videre rekonstruksjon, om jeg ikke tar feil. Så hva mener du med at den ikke fantes? Den var ikke i praktisk bruk, draktdeler og stakker som lignet den lå i kister og på loft i Telemark. De kvinnene som fortsatt brukte folkedrakter i levende tradisjon det i strøket, brukte i så fall den varianten som kalles «stakk og liv». Og før det brukte de en variant med fløyelsliv og naturalistisk blomsterbroderi (ikke de «akantus-inspirerte broderiene.) Det fins ei bok om akkurat dette, der den første med rekonstruert beltestakk forteller hvordan det var da hun viste seg utendørs i rekonstruksjonen for første gang. Hun visste det kunne vekke reaksjoner, for bunadbruken i Midt-Telemark dreide seg dengang om raudtrøyebunaden. (Båndene er ikke uhistoriske, hvis man ser kun på den som kalles beltestakken, men de grelle syntetiske fargene er det. Rosa, lilla og lyseblått fins jo ikke i plantefarger.) Anonymkode: 9e220...7b0
Himmel og hav Skrevet 3. januar 2020 #50 Skrevet 3. januar 2020 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den var ikke i praktisk bruk, draktdeler og stakker som lignet den lå i kister og på loft i Telemark. De kvinnene som fortsatt brukte folkedrakter i levende tradisjon det i strøket, brukte i så fall den varianten som kalles «stakk og liv». Og før det brukte de en variant med fløyelsliv og naturalistisk blomsterbroderi (ikke de «akantus-inspirerte broderiene.) Det fins ei bok om akkurat dette, der den første med rekonstruert beltestakk forteller hvordan det var da hun viste seg utendørs i rekonstruksjonen for første gang. Hun visste det kunne vekke reaksjoner, for bunadbruken i Midt-Telemark dreide seg dengang om raudtrøyebunaden. (Båndene er ikke uhistoriske, hvis man ser kun på den som kalles beltestakken, men de grelle syntetiske fargene er det. Rosa, lilla og lyseblått fins jo ikke i plantefarger.) Anonymkode: 9e220...7b0 Så med "ikke fantes" mener du nå at den ikke var i bruk for 50 år siden? Skjønner jeg deg rett da? For den fantes. En del av bildene i denne artikkelen viser jo det. Jeg har også en slektning med en beltestakk som hun har hatt siden 50-tallet en gang, og det er jo fort over 50 år siden. At materialvalg har variert er jo naturlig. Man sydde jo av det som var tilgjengelig, men stakken eksisterte. https://bunad-magasinet.no/utgaver/2004/1-2004/hva-er-en-beltestakk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå