Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #1 Skrevet 2. januar 2020 Dette er en veldig amper debatt, men tenker du: bunaden du bruker må være fra et sted du/din familie har tilknytning til eller at dette er noe du kan velge selv? Anonymkode: 6cdf8...201
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #2 Skrevet 2. januar 2020 Man kan velge fritt. Litt teit å ha en bunad uten tilknytning til stedet, men det viktigste er at man synes den er fin. Anonymkode: 378f1...0ab
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #3 Skrevet 2. januar 2020 Jeg mente tidligere at man alltid bør velge bunad ut fra familietilknytning. Men jeg har innsett at tilknytning ikke nødvendigvis følger familiebåndene, så jeg er åpen for at man skal kunne velge selv. Men du har viftet med en rød klut foran forumdamene nå, Hi Anonymkode: 03806...9e4
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #4 Skrevet 2. januar 2020 Jeg synes det er latterlig å velge bunad uten tilknytning. Da fatter man lite av bunadtradisjonen. Anonymkode: 3fa5c...e08
Himmel og hav Skrevet 2. januar 2020 #5 Skrevet 2. januar 2020 Det er en bunad. Ikke en kjole. Bunaden er noe mer. Den sier noe om hvem du er, hvor du eller slekta kommer fra, i noen bunader også hvilken slekt du tilhører i form av egne border eller mønstre. Ingen arresterer deg for å velge en bunad du ikke har noen form for tilknytning til, men hva er tanken bak? Om du ikke liker det at bunad har geografisk eller annen tilknytning for de fleste som har den på, så finnes det masse flotte festdrakter og fantasidrakter. Der står du helt fritt til å velge uten at noen vil komme opp til deg i en konfirmasjon og si "Jøss, jeg ante ikke at du var fra Telemark. Vokste du opp der?"
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #6 Skrevet 2. januar 2020 Selvfølgelig kan man velge fritt. Det finnes ingen lov som sier noe som helst om tilknyttning og bunad, og bunadpolitiet er selvoppnevnt og har absolut ingen myndighet. Når folk begynner å snakke om at man må ha tilknyttning sånn og slik får jeg lyst til å kjøpe bunad fra et eller annet sted der jeg aldri hverken har bodd, vært, har familie eller kjenner noen, sånn bare fordi. Men bunader koster litt for mye til at jeg prioriter det bare fordi... Tradisjoner er ikke noe statisk. Ved å gi rom for at folk tilpasser tradisjonen til sitt liv og sine preferanser, vil tradisjonen fortsette å være levende, og jeg tror det er mye støre sjanse for at tradisjonen vil overleve på sikt. Selv har jeg nesten sluttet å bruke bunaden min. Jeg arvet en bunad til konfrmasjonen min, som allerede hadde vært brukt av to generasjoner i familien. Min mors familie er fra stedet bunaden er fra, begge hennes foreldre er født og oppvokst der, men hverken hun eller jeg har noen gang bodd der. Vi har heller ikke dialekt derfra. Jeg er egentlig glad i bunaden min, men jeg orker rett og slett ikke å all forklaringen og forsvaringen av hvorfor jeg "har lov" til å bruke nettopp denne bunaden. Anonymkode: de382...807
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #7 Skrevet 2. januar 2020 Jeg personlig ville valgt en bunad som tilhørte slekta, eller til et sted jeg følte tilknytning til. Men siden bunadene som oppfyller disse kriteriene ikke akkurat faller i smak hos meg, så velger jeg å ikke ha. Anonymkode: 1de99...d53
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #8 Skrevet 2. januar 2020 tenker folk må gjøre som de vil Anonymkode: cabca...fc2
sug lut Skrevet 2. januar 2020 #9 Skrevet 2. januar 2020 Nei, det kan man ikke. Det er bare pinlige, sjelløse mennesker som tror det.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #10 Skrevet 2. januar 2020 Man velger fritt, det holder å synes den er fin. Så selv så skal jeg skal begynne å flagge med det Australske flagget. Har ingen tillknytning, men jeg synes det er finest. Anonymkode: 09e5b...129
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #11 Skrevet 2. januar 2020 23 minutter siden, Himmel og hav skrev: Det er en bunad. Ikke en kjole. Bunaden er noe mer. Den sier noe om hvem du er, hvor du eller slekta kommer fra, i noen bunader også hvilken slekt du tilhører i form av egne border eller mønstre. Ingen arresterer deg for å velge en bunad du ikke har noen form for tilknytning til, men hva er tanken bak? Om du ikke liker det at bunad har geografisk eller annen tilknytning for de fleste som har den på, så finnes det masse flotte festdrakter og fantasidrakter. Der står du helt fritt til å velge uten at noen vil komme opp til deg i en konfirmasjon og si "Jøss, jeg ante ikke at du var fra Telemark. Vokste du opp der?" For all del, veldig mange av de fantasidraktene er vakre. Men jeg greier ikke med min beste vilje å forstå at det skal være mer ok å velge en fantasidrakt som mer eller mindre er en kopi av samme bunad, enn å velge bunaden den baserer seg på? Med bunaden kan man sette seg inn i historien til bunaden, være bevisst tradisjonene som ligger bak osv. Velger man en fantasidrakt som f.eks. er mer eller mindre en kopi av beltestakken fra Telemark så vil man jo likevel trolig få samme spørsmål som du skisserer over her. Man trenger jo heller ikke å ha vokst opp et sted for å ha bunad fra et sted, så det er vel mer merkelig å spørre noen direkte om de selv kommer fra f.eks. Telemark, bare fordi de har på seg en bunad derfra. Tanken bak for min del å en gang i fremtiden velge en annen bunad er fordi den bunaden jeg ønsker meg er en jeg trives i, en som gir meg en følelse av tilhørighet i langt større grad enn bunaden fra det stedet jeg kommer fra. Da ikke bare en tilknytning til et enkelt sted i Norge, men Norge i sin helhet. Jeg har bodd så mange steder og har en slik familiebakgrunn at jeg ikke føler tilknytning til den bunaden som kommer fra stedet jeg kommer fra. Så jeg ønsker i fremtiden å velge den som gir meg størst tilhørighetsfølelse. Men jeg tør påstå at det er et langt mer bevisst valg enn hva de fleste jeg kjenner som har bunad har tatt. For jeg har brukt årevis på den prosessen, lest meg opp på historien bak bunaden, satt meg inn i håndverkstradisjonene. Da tør jeg påstå at jeg vil ha en langt større tilknytning til min bunad enn hva mine venninner har som bare har fått en til konfirmasjonen og stadig klager over å måtte ta den på seg på 17. mai... Anonymkode: 03806...9e4
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #12 Skrevet 2. januar 2020 Det er ingen lov som sier du ikke kan velge fritt, men jeg synes det er veldig rart å ha en bunad uten tilknytning. Forrige 17.mai var det sikkert ti stykker som bemerket bunaden min, og da ville det føltes veldig rart å stolt fortelle at denne bunaden heter xx og kommer fra yy, uten å ha noen tilknytning til stedet selv. Anonymkode: 608ba...078
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #13 Skrevet 2. januar 2020 Bare usiviliserte neandertalernordmenn velger bunad fra et sted de ikke har tilknytning til. For å «føle seg fin» er jo mye viktigere enn å bevare kultur og lange tradisjoner. Dessverre finnes det skremmende mange usiviliserte neandertalernordmenn. Anonymkode: 7e785...c34
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #14 Skrevet 2. januar 2020 24 minutter siden, sug lut skrev: Nei, det kan man ikke. Det er bare pinlige, sjelløse mennesker som tror det. Selvfølgelig kan man det. At du ikke liker det, er en annen sak Anonymkode: 80aa4...2c9
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #15 Skrevet 2. januar 2020 Jeg mener at alle burde få velge fritt. Bunaden min betyr mye for meg, selv om jeg ikke kommer fra dette stedet. Jeg har fått den av en person jeg er veldig glad i og jeg bærer den med stolthet. Anonymkode: 3c310...7a9
Petra Prøvedukke Skrevet 2. januar 2020 #16 Skrevet 2. januar 2020 I prinsippet ja, men for meg blir det veldig rart.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #17 Skrevet 2. januar 2020 31 minutter siden, sug lut skrev: Nei, det kan man ikke. Det er bare pinlige, sjelløse mennesker som tror det. Hva er forbindelsen mellom sjel og bunad? Anonymkode: 1650a...6f2
Optatium Skrevet 2. januar 2020 #18 Skrevet 2. januar 2020 Jeg syns du må ha en tilknytning til stedet, men er åpen for å tolke tilknytning liberalt. Er du gift med en fra et sted med en bunad du liker? Har du bodd et sted de siste ti årene? A’Innafor tenker jeg. Personlig ville jeg ikke valgt Møredrakt bare fordi liksom.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #19 Skrevet 2. januar 2020 1 time siden, sug lut skrev: Nei, det kan man ikke. Det er bare pinlige, sjelløse mennesker som tror det. 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bare usiviliserte neandertalernordmenn velger bunad fra et sted de ikke har tilknytning til. For å «føle seg fin» er jo mye viktigere enn å bevare kultur og lange tradisjoner. Dessverre finnes det skremmende mange usiviliserte neandertalernordmenn. Anonymkode: 7e785...c34 Hvis det dere skriver stemte så finnes det utrolig mange sjelløse, pinlige neandertalernordmenn blant eliten i norsk folkemusikk/-dans/-tradisjon. Kjenner en del folk som er i toppen av sine felt, og ingen av dem er enige med dere. Anonymkode: 03806...9e4
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #20 Skrevet 2. januar 2020 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener at alle burde få velge fritt. Bunaden min betyr mye for meg, selv om jeg ikke kommer fra dette stedet. Jeg har fått den av en person jeg er veldig glad i og jeg bærer den med stolthet. Anonymkode: 3c310...7a9 Men da har du tilknytting til den bunaden. Det er noe helt annet enn å velge fritt. Anonymkode: 09e5b...129
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #21 Skrevet 2. januar 2020 Selvfølgelig skal du ha tilknytning til stedet bunaden er fra. Anonymkode: cbe8b...a60
Superdolly Skrevet 2. januar 2020 #22 Skrevet 2. januar 2020 Bunad er ikke lovregulert, og Norsk Flid selger alle sine bunader i alle sine butikker. Så finnes det jo en hel masse følelser og meninger rundt dette. Min mening (siden du skrev som du gjorde) er at man skal ha en viss tilknytning. Så mener jeg også at det ikke er opp til meg å bestemme om den tilknytningen er bra nok eller ikke, når det gjelder andre enn meg selv. Jeg mener også at en bunad er noe mer og noe annet enn en gallakjole. Dermed blir det helt uinteressant å se på farger og snitt for å finne ut hva man kler best, som jeg ville ha gjort hvis jeg skulle kjøpe meg en kjole.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #23 Skrevet 2. januar 2020 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis det dere skriver stemte så finnes det utrolig mange sjelløse, pinlige neandertalernordmenn blant eliten i norsk folkemusikk/-dans/-tradisjon. Kjenner en del folk som er i toppen av sine felt, og ingen av dem er enige med dere. Anonymkode: 03806...9e4 Å jasså? Jeg kjenner veldig mange innen norsk folkemusikk og -dans. Det er ikke mange der som ikke har tilhørighet til bunaden sin, gitt. Anonymkode: 2e903...951
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #24 Skrevet 2. januar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvis det dere skriver stemte så finnes det utrolig mange sjelløse, pinlige neandertalernordmenn blant eliten i norsk folkemusikk/-dans/-tradisjon. Anonymkode: 03806...9e4 Det er nok helt klart tilfelle da ja. Men du kjenner ikke mange blant «eliten» i norsk folkedanstradisjon, for da hadde du visst at det du skriver er såkalt sludder og pølsevev. Anonymkode: 7e785...c34
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #25 Skrevet 2. januar 2020 Mange tror at de blir ekstra «kulturelle» hvis de slår hardt ned på dem som ikke har tilstrekkelig tilknyting til en bunad. Imidlertid er ikke det noe som kommer fra Bunad- og folkedraktrådet. Det er omtrent like relevant som Sylvi Listhaugs plutselige forkjærlighet for salmesang: hun prøver å spille tradisjonsbevisst og litt ekstra patriotisk ved å flagge en tilhørighet til noe kjent. F eks avsynging av «Deilig er jorden» på skoleavslutninger. De færreste skoler har dette, men når hun maser om det på FB-sida si, får leserne inntrykk av at sånn har det alltid vært og at det er litt ekstra flott og tradisjonstro ved å gjøre akkurat dette. Men hele greia er jo halvskolert og ganske flaut - hun jobber ikke i skolen, vet ikke hvilke tradisjoner de har der, og vet egentlig ikke så mye om salmesang heller når hun kaller denne for «en av våre vakreste julesanger». (Den er ikke en julesang.) På samme måte er de ilske fanebærerne i denne tråden bare halvskolerte. «Noen» har sagt til dem at bunad kan du bare ha hvis slekta di er fra samme sted som bunaden. Men det er da slett ingen tradisjon. Det har aldri vært tradisjon å leite bakover i genealogien og kle seg i noe som forfedrene brukte. Det er heller ikke tradisjon for at hele bygda skal gå i uniform. Og disse ideene om at en selv eller slekta, må være fra samme sted som bunaden, forklarer ikke hvordan en bunad kan være fra et helt fylke... f eks er ikke nordlandsbunaden fra et «sted» - den er jo et patentert design satt sammen av rester herfra og derfra. Selv beltestakken er en rekonstruksjon. For ikke å snakke om at de damene som ville sy se bunad før ca 1930, var henvist til å bruke enten hardangerbunaden eller Hulda Garborg-drakten (en sterkt modifisert hallingdrakt), fordi der ikke var andre bunader å finne. Folkedrakter var det riktignok, noen av dem fortsatt i levende tradisjon, men man kalte dem ikke bunader, og brukte dem heller ikke som kulturell markør. Selv har jeg studert ved ett av de stedene som gir høyere utdannelse i tradisjonskunst, og jo mer man forsker på emnene, desto mer ser man at sånne «velkjente sannheter» ikke er sanne i det hele tatt. Der er enormt mye dogmer i bunadskultusen. Anonymkode: 9e220...7b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå