Gå til innhold

Hva tenker dere om ulvejakten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor med ulv i hagen, og er i mot jakta. Vi passer på ungene, og tar fohåndsregler, akkurat slik vi gjør, før vi sender ungene ut i trafikken. Får helt mark av de i området som hater ulv! Pass på hunden din, når du slipper den løs i et ulverevir, så ber du faktisk om det. Samme med de som driver med sau, de har ansvar for å sikre dyrene sine. Når det er sagt, så er jeg uenig i ulvesonen. Det er et vilt dyr, og burde få ferdes fritt.

Anonymkode: 4c76f...146

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor med ulv i hagen, og er i mot jakta. Vi passer på ungene, og tar fohåndsregler, akkurat slik vi gjør, før vi sender ungene ut i trafikken. Får helt mark av de i området som hater ulv! Pass på hunden din, når du slipper den løs i et ulverevir, så ber du faktisk om det. Samme med de som driver med sau, de har ansvar for å sikre dyrene sine. Når det er sagt, så er jeg uenig i ulvesonen. Det er et vilt dyr, og burde få ferdes fritt.

Anonymkode: 4c76f...146

👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: da497...646

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem har drept flest mennesker de siste 100 årene? Ulv eller hunder? Da bør vi utrydde hundene først. 

Det er ikke så lett å sammenlikne, men jeg kan prøve.

I Europa finnes det ca 25.000 ulver. Disse har de siste 50 årene drept 17 mennesker. Det gir et sammenlikningstall på 0,0136 promille drap per ulv per år.

Til sammenlikning lever det ca 560.000 hunder i Norge. Disse har de siste 20 årene drept 8 personer de siste 20 årene. Det gir et samenlikningstall på 0,000714 promille drap per ulv per år.

Som vi ser er faren for å bli drept av både ulv og hund svert liten, men at en ulv dreper et menneske er ca 50 ganger mer sansynlig enn at en hund gjør det.

I tillegg holder de fleste ulvene til langt fra mennesker.  De fleste, ca 20.000, befinner seg i Russland i områder med svært lite mennesker. For at mennesker skal bli drept må menneske og ulv befinne seg på samme sted. En hund er kanskje i nærheten av 5 mennesker om dagen, mens en gjennomsnitts ulv kanskje er i næreten av 2 mennesker i året. Da kan vi se at ulver er veldig, veldig mye farligere enn hunder, selv om det ikke er noe vi trenger å bekymre oss for så lenge vi ikke oppholder oss i direkte nærhet av ulvene.

Anonymkode: 9f6ff...995

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange barn har blitt drept av ulver i moderne tid ( eller dokumentert i det hele tatt de siste 200 årene)? Hvor mange har blitt drept av hunder? Du bør jo være mye mer redd for å sende ungene avgårde til skolen siden det bor massevis av blodtørstige bikkjer i tettbygde strøk. 

Nå har vi ikke hatt så mange ulver i nærheten av mennesker i Norge de siste årene, men det er en del dokumenterte tillfeller på at ulv har drept mennesker, også barn, i områder der ulv og mennesker har levd i samme område.

https://www.aftenposten.no/norge/i/QMzKQ/ulv-spiser-barn

https://tidsskriftet.no/2016/08/kronikk/rovdyrangrep-i-norge

Personig tror jeg noe av det farligste med ulven er dens potensiale for å overføre rabies. Den vandrer lengre enn de fleste andre rovyrene og kan slik lett føre med seg smitten. Hvis vi får rabies i Norge vil det kunne føre til et stort antall dødsfall. 

Skrevet

Nå har vi ikke hatt så mange ulver i nærheten av mennesker i Norge de siste årene, men det er en del dokumenterte tillfeller på at ulv har drept mennesker, også barn, i områder der ulv og mennesker har levd i samme område.

https://www.aftenposten.no/norge/i/QMzKQ/ulv-spiser-barn

https://tidsskriftet.no/2016/08/kronikk/rovdyrangrep-i-norge

Personig tror jeg noe av det farligste med ulven er dens potensiale for å overføre rabies. Den vandrer lengre enn de fleste andre rovyrene og kan slik lett føre med seg smitten. Hvis vi får rabies i Norge vil det kunne føre til et stort antall dødsfall. 

Hørt om vaksine?

Skrevet

Hørt om vaksine?

Ja, men den må tas ganske raskt etter et risp. Det er ikke lenge siden det døde en dame i Norge fordi hun fikk vaksinen for sent.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har alle rett til å leve, også ulven. Ønsker du ikke å ha ulven så nære må du nesten flytte til et sted det ikke er så mye ulv. Det er mange plasser uten ulv i Norge. Liker du ikke bylivet velger du inne å bosette deg i byen, liker du ikke ulv kan du heller ikke bosette deg i ulvesona.

Anonymkode: ee810...241

Ja,det er mange plasser uten ulv,fordi de er presset inn på et lite område som i utgangspunktet ikke ønsker ulv.Og hvor mener du at folk skal bosette seg hen?Når de har bodd en plass i generasjoner, mens ulven kun har vært her i toppen 20 år?Argumentet ditt er så lite gjennomtenkt at jeg blir flau på dine vegne. Vi var her først, i mange hundre år.Ulven har vært her de siste 20.

Skrevet

I Europa finnes det ca 25.000 ulver. Disse har de siste 50 årene drept 17 mennesker. Det gir et sammenlikningstall på 0,0136 promille drap per ulv per år.

Til sammenlikning lever det ca 560.000 hunder i Norge. Disse har de siste 20 årene drept 8 personer de siste 20 årene. Det gir et samenlikningstall på 0,000714 promille drap per ulv per år.

Som vi ser er faren for å bli drept av både ulv og hund svert liten, men at en ulv dreper et menneske er ca 50 ganger mer sansynlig enn at en hund gjør det.

I tillegg holder de fleste ulvene til langt fra mennesker.  De fleste, ca 20.000, befinner seg i Russland i områder med svært lite mennesker. For at mennesker skal bli drept må menneske og ulv befinne seg på samme sted. En hund er kanskje i nærheten av 5 mennesker om dagen, mens en gjennomsnitts ulv kanskje er i næreten av 2 mennesker i året. Da kan vi se at ulver er veldig, veldig mye farligere enn hunder, selv om det ikke er noe vi trenger å bekymre oss for så lenge vi ikke oppholder oss i direkte nærhet av ulvene.

I USA,Alaska og Canada har flere blitt drept de siste årene. Her i ulvesonen kommer ulven inn på gårdsplasser på lyse dagen,fordi de er så vant til mennesker at de ikke skyr de lengre. De tar gårdsbikkjer som står i bånd, de hopper over gjerder og ulv er faktisk jaget ut av fjøs.Det er så utrolig enkelt å ha bastante meninger når man ikke lever med problemet på kroppen,eller har kunnskap om temaet.

Skrevet
7 minutter siden, Østerdølen skrev:

I USA,Alaska og Canada har flere blitt drept de siste årene. Her i ulvesonen kommer ulven inn på gårdsplasser på lyse dagen,fordi de er så vant til mennesker at de ikke skyr de lengre. De tar gårdsbikkjer som står i bånd, de hopper over gjerder og ulv er faktisk jaget ut av fjøs.Det er så utrolig enkelt å ha bastante meninger når man ikke lever med problemet på kroppen,eller har kunnskap om temaet.

Var det svaret et motsvar til meg eller en støtte til mitt innlegg?

Skrevet

Det bør absolutt avlives flest mulig.

Anonymkode: 0ff6f...426

Skrevet

Det jeg kunne ønske var at vi kunne få en ulveforvaltning der alle ulvene ble merket med gps-sender og strømhalsebånd (eller noe liknende) slik at ulven kunne få støt hver gang den beveget seg ut av området som var avsatt til ulv og at det var fri ulvejakt utenfor disse områdene.

Skrevet

Får passe på bikkja di da veit du. Er ikke verre enn det. 

Jeg blir helt målløs av enkelte folk. Er det sånn du snakker til folk som har mistet noen IRL også...??

Anonymkode: 59715...62a

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir helt målløs av enkelte folk. Er det sånn du snakker til folk som har mistet noen IRL også...??

Anonymkode: 59715...62a

Når de ikke passer på tingene sine og er så skjødesløse så. 

Skrevet

Når de ikke passer på tingene sine og er så skjødesløse så. 

Du kan jo også se det slik at andre bevist ødelegger dine ting. Hvis jeg for eksempel lar min femåring leke i vår hage med gjerde rundt og hun blir drept av naboens pittbull som naboen bevist slipper inn i vår hage vil jeg ikke si det er jeg som ikke har passet godt nok på. Da er det naboen som er skyldig for bevist å ha påført barnet stor risiko.

Dette var selvfølgelig et "overdrevet" eksempel, men prinsippet blir noe av det samme. Å bestemme at det skal være ulv i et område påfører menneskene og dyrene der en økt risiko for anrep. Det er ingen selvfølge at det er de som blir påført risikoen som skal ha ansvare for å beskytte seg mot den.

Skrevet

Nei, hunder er ikke nødvendige for samfunnet, det har du rett i. 

Et annet fullstendig unødvendig dyr, er ulv. 

Anonymkode: 6637d...469

En ting er å være i mot ulv altså. Men å påstå at den er fullstendig unødvendig.. Da tror jeg du skal lese barneskolepensumet om økosystemet en gang til. 

Anonymkode: 20d13...ff4

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg kunne ønske var at vi kunne få en ulveforvaltning der alle ulvene ble merket med gps-sender og strømhalsebånd (eller noe liknende) slik at ulven kunne få støt hver gang den beveget seg ut av området som var avsatt til ulv og at det var fri ulvejakt utenfor disse områdene.

Æh... Særlig gjennomførbart, liksom. De kjente ulvefamiliene, ja, men det finnes så innmari mange flere ulver enn disse. 

Jeg synes elg gjerne kunne vært godt merket med refleks, men hvordan få merket ville dyr, liksom. Blir samme greia. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

En ting er å være i mot ulv altså. Men å påstå at den er fullstendig unødvendig.. Da tror jeg du skal lese barneskolepensumet om økosystemet en gang til. 

Trenger ikke det. Det finnes så mange andre predatorer. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Æh... Særlig gjennomførbart, liksom. De kjente ulvefamiliene, ja, men det finnes så innmari mange flere ulver enn disse. 

Jeg synes elg gjerne kunne vært godt merket med refleks, men hvordan få merket ville dyr, liksom. Blir samme greia. 

I dag koster hver ulv oss i størrelsesorden 2 millioner kr i året, i tillegg til det byrokratiet i forvaltningen og tapte jaktintekter koster. Med ca 100 ulv vil det vil si omtrent 200 millioner. Om det kunne reduseres til halvparten ville staten kunne bruke 100 millioner i året på et slikt prosjekt. Med dagens teknologi burde det være oppnålig.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trenger ikke det. Det finnes så mange andre predatorer. 

Gratulerer👍

Skrevet

som jeg forstår er det lave tall for ulv her i norge, enn for eksempel sverige.

men man kan jo selvsagt ikke være enig i alt, sånn er det :)

Jeg bor i et ulveomeråde ,så vet hvordan det er.

De er ingen fare for mennesker

Anonymkode: 57d30...3a0

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du må jo nesten sammenlikne epler med epler. Hvor mange har blitt drept sv ulv i Norge de siste 50 årene? 0? Hvem er da verst?

Anonymkode: 9de3d...7f5

Skrevet

Var det svaret et motsvar til meg eller en støtte til mitt innlegg?

Det vet jeg ikke 😃 Men det var ment som motsvar på ulveelsk-innlegg, i hvertfall.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må jo nesten sammenlikne epler med epler. Hvor mange har blitt drept sv ulv i Norge de siste 50 årene? 0? Hvem er da verst?

Og hva er årsaken til at det ikke har forekommet dødsfall som følge av angrep av ulv? Kan det være at det ikke er så mange ulv? Hadde det vært 10 000 ulv i Norge, tror du det hedde vært annerledes da?

Anonymkode: 3ad92...115

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og hva er årsaken til at det ikke har forekommet dødsfall som følge av angrep av ulv? Kan det være at det ikke er så mange ulv? Hadde det vært 10 000 ulv i Norge, tror du det hedde vært annerledes da?

Anonymkode: 3ad92...115

Hvor dum må man være for å komme med et slikt argument? 😂 Det har aldri og vil aldri være naturlig med så mange ulv her da. Men likevel, ulv dreper sjelden mennesker, de utgjør en liten trussel. Men bønder liker jo ulv da de kan rope ulv og tjene litt penger på sauene sine. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I og med at vi ikke har hatt ulv her i 50 år og at tallene for både hund og ulv er så lave at vi trenger et ganske stort antall for å få noen drap å regne på var det det beste jeg fikk til. Det blir som om vi skulle se på hvor farlig sprengning av atombomber var og så konkludere med at de var ufarlige ettersom ingen hadde blitt drept av det i Norge de siste 50 årene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...