Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #51 Skrevet 1. januar 2020 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Orket ikke å skifte klær? Anonymkode: 65b58...2c3 Faktisk ikke. Hadde dusjet på morgenen men orket ikke dusje, skifte, sminke meg, stryke fire skjorter (mann og tre sønner) etc på kvelden. Anonymkode: f9e81...21b
Pobie Skrevet 1. januar 2020 #52 Skrevet 1. januar 2020 Utrolig etnosentrisme i denne tråden. Dere påpeker hvor viktig det er å pynte seg fordi det viser respekt for vertskapet. Dere går dermed utifra at det samme er tilfellet i alle andre kulturer. Nå vet vi ikke hvor disse gjestene er fra, men vi kan ikke gå utifra at de ser viktigheten i å pynte seg i selskap på samme måte som nordmenn. Nordmenn er uvanlig formelle når det gjelder selskap og pynting, mens i mange land er selskap en veldig avslappet affære. At gjestene med vilje var respektløse er vel den minst sannsynlige forklaringen.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #53 Skrevet 1. januar 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Stort sett kan de det, men hvordan menneskene kler seg betyr en del for stemningen akkurat som det betyr noe med lys på bordet, pynt på fatene og gardiner i vinduene. Anonymkode: 8c7f0...e06 Jeg får ikke en bedre stemning av lys på bordet. Ikke av pynt på fat eller gardiner heller. Tror egentlig jeg har gardiner kun fordi «det er noe alle har». Anonymkode: 72567...936
Himmel og hav Skrevet 1. januar 2020 #54 Skrevet 1. januar 2020 9 minutter siden, Pobie skrev: Utrolig etnosentrisme i denne tråden. Dere påpeker hvor viktig det er å pynte seg fordi det viser respekt for vertskapet. Dere går dermed utifra at det samme er tilfellet i alle andre kulturer. Nå vet vi ikke hvor disse gjestene er fra, men vi kan ikke gå utifra at de ser viktigheten i å pynte seg i selskap på samme måte som nordmenn. Nordmenn er uvanlig formelle når det gjelder selskap og pynting, mens i mange land er selskap en veldig avslappet affære. At gjestene med vilje var respektløse er vel den minst sannsynlige forklaringen. Men dette taler jo overhode ikke til HI sine gjesters fordel. De kommer fra et annet land, en annen kultur. De fikk informasjon om hvordan ting arter seg hos dem de skal besøke, men tar det ikke til seg. De er med på tre selskaper i løpet av jula, men viser ikke ønske/ evne/ interesse for å tilpasse seg normene dit de kommer. Skal ikke forståelse og tilpasning gå begge veier? Er det bare HI som skal forstå at joggebukse er selskapsantrekk (hvor i verden er det det, egentlig?) og ikke gjestene som skal strekke seg litt og i det minste skifte ut av turtøyet til julemiddagen? Jeg heller mot at HI har uhøflige gjester. Å bomme på antrekket i ett selskap kan skje hvem som helst, men tre?
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #55 Skrevet 1. januar 2020 19 minutter siden, Pobie skrev: Utrolig etnosentrisme i denne tråden. Dere påpeker hvor viktig det er å pynte seg fordi det viser respekt for vertskapet. Dere går dermed utifra at det samme er tilfellet i alle andre kulturer. Nå vet vi ikke hvor disse gjestene er fra, men vi kan ikke gå utifra at de ser viktigheten i å pynte seg i selskap på samme måte som nordmenn. Nordmenn er uvanlig formelle når det gjelder selskap og pynting, mens i mange land er selskap en veldig avslappet affære. At gjestene med vilje var respektløse er vel den minst sannsynlige forklaringen. Når man kommer til duk og dekket bord sammen med mennesker som har pyntet seg ikke mindre enn tre ganger, kan man virkelig ikke skylde på uvitenhet ang normer og tradisjoner. Man tar skikken der msn er, det er alminnelig høflighet. Men jeg ser mye av dette når det gjelder feiring på 17 mai, faktisk, og da av innvandrere fra europeiske land. De stiller i 17 mai tog, på dugnad osv, men legger visst et prinsipp i å ikke pynte seg. Når man stiller i 17 mai tog i en gammel fjelljakkemog utvaskede jeans er det kun for å sette et statement. Og nei, de har ikke dårlig råd, jeg jobber med flere av dem og de kler seg opp ved andre anledninger. Det er faktisk dårlig folkeskikk. Anonymkode: 9fe25...a5a
Pobie Skrevet 1. januar 2020 #56 Skrevet 1. januar 2020 Men igjen, det er dårlig folkeskikk etter norsk standard. Det er ikke sikkert det er viktig i kulturen de kommer fra.
Helene Harepus Skrevet 1. januar 2020 #57 Skrevet 1. januar 2020 Er det kanskje fordi de pakket kun praktiske klær med seg?
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #58 Skrevet 1. januar 2020 10 minutter siden, Helene Harepus skrev: Er det kanskje fordi de pakket kun praktiske klær med seg? De hadde nok ikke veldig pene klær med, selv om vi ba dem om det, men de kledde seg penere for å fly hjem en for selskapene. Anonymkode: 8c7f0...e06
Gjest Antarctica Skrevet 1. januar 2020 #59 Skrevet 1. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: God oppdragelse er ikke å ikke søle på duken, men ikke å merke det når andre gjør det. Sa Anton Tsjekhov. De dummer seg ut, men vennlighet og overbærenhet hos deg vil gjøre at du ikke gjør det. Anonymkode: cdff7...467 Dette. Dårlige manerer er sin egen straff, og skal ikke påtales. Da har man selv enda dårligere manerer.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #60 Skrevet 1. januar 2020 Satt i en sliten joggedress selv på julaften. Alle andre var pyntet og fine. Men med kraftig influensa var familien bare glade for å ha meg til bords en liten stund. Men helt ærlig. Greit du tenker ditt, men det er da virkelig ikke noe å lage en sak av! Anonymkode: 48510...509
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #61 Skrevet 1. januar 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Satt i en sliten joggedress selv på julaften. Alle andre var pyntet og fine. Men med kraftig influensa var familien bare glade for å ha meg til bords en liten stund. Men helt ærlig. Greit du tenker ditt, men det er da virkelig ikke noe å lage en sak av! Anonymkode: 48510...509 Jeg har ikke laget noen stor sak av det overfor dem, men vi kommer ikke til å invitere dem tilbake på noe tidspunkt vi skal ha selskap igjen. Hva vi gjør når barna skal konfirmeres vet jeg ikke enda. Anonymkode: 8c7f0...e06
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #62 Skrevet 1. januar 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Satt i en sliten joggedress selv på julaften. Alle andre var pyntet og fine. Men med kraftig influensa var familien bare glade for å ha meg til bords en liten stund. Men helt ærlig. Greit du tenker ditt, men det er da virkelig ikke noe å lage en sak av! Anonymkode: 48510...509 Ja, de var sikkert overlykkelige over å få en influensasyk person midt mellom seg 🤦🏼♀️ Anonymkode: 9fe25...a5a
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #63 Skrevet 1. januar 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg skulle ønske vi var mer opptatt av at folk som er invitert føler seg velkommen, og at det fokuseres på samvær. Når man legger slike føringer er det mennesker som vil føle seg marginalisert (økonomisk/unaturlig). Hvorfor kan vi ikke bare være gjestmilde og inkluderende med en vidåpen dør for familien og venner? Det blir ikke noe hyggeligere når man har pedantisk regler. Da er veien til klein stemning kortere, fordi man blir redd for å feile. Ser for meg en sprø vert som hyler: «Nå skal vi ja det hyggelig! Joggebukser ødelegger hyggen!» Anonymkode: 46198...68b Jeg er delvis enig med deg, men synes samtidig det er veldig tidstypisk at det kun går den ene veien. Vertskapet skal tilpasse seg alle nødvendige og unødvendige dietter og lyster/særheter, men respekten for vertene og gleden/takknemligheten over å bli bedt bort forsvinner. Et middagsselskap hjemme hos noen er en sosial arena hvor begge parter bør vise at de setter pris på hverandre. Uformelle venninnekvelder, parmiddager, familiesammenkomster er én ting, men tradisjoner og mer pyntet selskaper er også viktige. Sosiale spilleregler i slike sammenhenger bør følges så godt det lar seg gjøre, og både vert og gjest bør vise romslighet der det glipper. Anonymkode: 37364...d10
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #64 Skrevet 1. januar 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke laget noen stor sak av det overfor dem, men vi kommer ikke til å invitere dem tilbake på noe tidspunkt vi skal ha selskap igjen. Hva vi gjør når barna skal konfirmeres vet jeg ikke enda. Anonymkode: 8c7f0...e06 Sett pris på at de vil være sammen med dere når dere inviterer. Ikke vær så pretensiøse at dere ikke har plass til slekt og venner rundt bordet fordi de ikke når opp til deres standard. Anonymkode: 46198...68b
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #65 Skrevet 1. januar 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke laget noen stor sak av det overfor dem, men vi kommer ikke til å invitere dem tilbake på noe tidspunkt vi skal ha selskap igjen. Hva vi gjør når barna skal konfirmeres vet jeg ikke enda. Anonymkode: 8c7f0...e06 Er det din eller mannens familie? Foreldre? Besteforeldre? Onkel og tante? Den av dere som er nærmest i slekt tar en telefon og oppfordrer dem, på en direkte måte, til å heretter følger kleskode i de sammenkomstene de deltar i, uansett om det er julaften eller konfirmasjon. Og så inviterer og inkluderer man, uansett om de etterkommer oppfordringen eller ikke. Anonymkode: 30b5d...0c9
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #66 Skrevet 1. januar 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det din eller mannens familie? Foreldre? Besteforeldre? Onkel og tante? Den av dere som er nærmest i slekt tar en telefon og oppfordrer dem, på en direkte måte, til å heretter følger kleskode i de sammenkomstene de deltar i, uansett om det er julaften eller konfirmasjon. Og så inviterer og inkluderer man, uansett om de etterkommer oppfordringen eller ikke. Anonymkode: 30b5d...0c9 Mannens familie. Det kan hende vi gjør det, men akurat nå har jeg ikke lyst til det. Anonymkode: 8c7f0...e06
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #67 Skrevet 1. januar 2020 Om man er i et annet land tenker jeg det viser både respekt for vertsskapet og normal sosial intelligens at man som gjest forsøker å tilpasse seg litt til de tradisjonene som er i det landet eller hos de man besøker. Jeg har reist mye og også bodd i ulike land og har alltid enten spurt selv om jeg har vært usikker på kleskoder, eller jeg er blitt fortalt på forhånd på en naturlig måte at "når vi feirer xxx, eller gjør yyy sammen, så bruker vi å kle oss slik". Så har vertsskapet ofte spurt om det er greit for meg, om det var noe jeg var komfortabel med, men ofte også sagt at hvis jeg ikke har slike klær med meg så er det helt greit å komme i det jeg har. Ofte blir jo slikt sagt mer for gjestenes del også, for at de ikke skal føle seg unødvendig utenfor. Jeg har opplevd at respekten og velviljen går begge veier, både fra vertsskap og gjester. Har opplevd å være i tilstelninger hvor det har vært store forskjeller på gjestene, både svært rike og fattige, og flest derimellom. Selv om det da har vært forventninger om kleskode har det aldri vært kommentarer på de som kom i det fineste de hadde, som da gjerne bare har vært enkle hverdagsklær (type jeans og t-skjorte), men de har møtt rene og nydusjede eller -vaskede. Da har det vært full aksept for det. Disse har da ofte hatt mye positivt å bidra til fellesskapet med pga. andre evner, kunnskap eller personlighet eller tilknytning. Etter mine erfaringer blir dermed His opplevelse litt merkelig, for meg. Jeg er virkelig ikke sær på noe, men ville stusset veldig om noen bevisst valgte å møte i treningstøy når de hadde fått vite at de burde kle seg litt fint. Spesielt når de velger å reise i langt penere klær enn de hadde på seg i selskapene. Hi, enten du vil eller ei er dette din manns familie. At de valgte å kle seg mer slaskete i disse selskapene, det synes jeg ikke er grunn nok til å ikke invitere dem igjen. Men det er absolutt grunn for din mann å ta det opp med dem neste gang de kommer og si noe slikt som at sist de kom ble det visst litt misforståelser rundt hvordan man kler seg til lignende anledninger, og at han derfor ber dem ta med noe pentøy til disse selskapene. Hvis de da også velger å stille i treningstøy, da ville jeg spurt dem rett ut hvorfor. Om jeg rett før selskapet begynte så dem i treningstøy/jeans fremdeles, da ville jeg bare sagt at "nå kommer gjestene om xx minutter, så dere må forte dere å skifte til pentøy". Om de fremdeles valgte å ignorere det, da er det på høy tid at mannen din spør familien hvorfor de ikke respekterer ham, deg og din familie og de tradisjonene som er i ditt og nå hans også, hjemland. Hadde jeg vært din mann ville jeg spurt familien min rett ut hvorfor de valgte å sette ham i forlegenhet overfor andre gjester ved å ikke gidde å skifte til selskapene. Men å ikke be dem nå etter denne ene julen, det synes jeg er en overreaksjon. Anonymkode: 1e7e1...44a
litekreativtbrukernavn Skrevet 2. januar 2020 #68 Skrevet 2. januar 2020 Jeg er selv typen som mener at klær skaper folk. Som unngår å ansette folk som møter i joggebukse på jobbintervju, og som selv aldri går i kosedress eller treningstights på butikken. Kan i rømme at jeg er ganske fordomsfull, men blir også positivt overrasket noen ganger. Men om jeg var i HI sin situasjon så hadde jeg nok bare puttet episoden i "dette var snåle folk" boksen, og ikke tatt det så personlig. Det viktigste er selskapet i menneskene, og så får det være opp til de hvordan de selv ønsker å fremstå.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2020 #69 Skrevet 2. januar 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, de var sikkert overlykkelige over å få en influensasyk person midt mellom seg 🤦🏼♀️ Anonymkode: 9fe25...a5a Ja, mine barn var faktisk det for at mammaen deres klarte å delta et par timer tross sykdom. Anonymkode: 48510...509
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå