Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #26 Skrevet 1. januar 2020 Jeg skulle ønske vi var mer opptatt av at folk som er invitert føler seg velkommen, og at det fokuseres på samvær. Når man legger slike føringer er det mennesker som vil føle seg marginalisert (økonomisk/unaturlig). Hvorfor kan vi ikke bare være gjestmilde og inkluderende med en vidåpen dør for familien og venner? Det blir ikke noe hyggeligere når man har pedantisk regler. Da er veien til klein stemning kortere, fordi man blir redd for å feile. Ser for meg en sprø vert som hyler: «Nå skal vi ja det hyggelig! Joggebukser ødelegger hyggen!» Anonymkode: 46198...68b
Kira Skrevet 1. januar 2020 #27 Skrevet 1. januar 2020 (endret) 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ehh ja!! Ingen skal komme å detaljstyre hvilke klær jeg skal gå med! Får da være måte på frekkhet!! Anonymkode: 80d34...c54 Gjelder det bryllup, dåp, konfirmasjon og lignende også? Hva med viktige møter på jobben eller andre anledninger hvor det er viktig å se presentabel ut eller er en kleskode? Går du med turtøy da også for å protestere? Endret 1. januar 2020 av Kira Skrivefeil
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #28 Skrevet 1. januar 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Damaskduk og blomsteroppsats 🙊 Er det NOE festen din trenger så er det noen som bryter opp det gørrkjedelige. Jeg tør å vedde på at dette er den eneste festen som vil bli husket. At ikke du evner å se det morsomme i dette gjør livet ditt litt fattigere. Anonymkode: ef303...2e9 Jeg kan love deg at det ikke er kjedelig. Anonymkode: 8c7f0...e06
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #29 Skrevet 1. januar 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Damaskduk og blomsteroppsats 🙊 Er det NOE festen din trenger så er det noen som bryter opp det gørrkjedelige. Jeg tør å vedde på at dette er den eneste festen som vil bli husket. At ikke du evner å se det morsomme i dette gjør livet ditt litt fattigere. Anonymkode: ef303...2e9 Det er normalt i møblerte hjem å pynte til julefest. Anonymkode: 8c579...4fc
sug lut Skrevet 1. januar 2020 #30 Skrevet 1. januar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er normalt i møblerte hjem å pynte til julefest. Anonymkode: 8c579...4fc Og det skulle ikke være anonymt.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #31 Skrevet 1. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er normalt i møblerte hjem å pynte til julefest. Anonymkode: 8c579...4fc Møblerte hjem er det dummeste argumentet som finnes Anonymkode: 65b58...2c3
Himmel og hav Skrevet 1. januar 2020 #32 Skrevet 1. januar 2020 (endret) 1 time siden, Anonym bruker skrev: Damaskduk og blomsteroppsats 🙊 Er det NOE festen din trenger så er det noen som bryter opp det gørrkjedelige. Jeg tør å vedde på at dette er den eneste festen som vil bli husket. At ikke du evner å se det morsomme i dette gjør livet ditt litt fattigere. Anonymkode: ef303...2e9 Er ting automatisk morsommere med papirduk og joggebukse, altså? Endret 1. januar 2020 av Himmel og hav
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #33 Skrevet 1. januar 2020 For meg har det med respekt å gjøre å kle seg i henhold til anledningen, spesielt når vertskapet har gjort alt rett og fortalt hvordan man pleier å være kledd. Kultur eller ikke. Vi har bodd flere år i utlandet, og selv om vi beholdt vår norske kultur og delvis vaner, så viste vi stor respekt for kulturen i landet vi bodde i og folk vi var invitert til. Mulig det er gammeldags i dagen "jeg gjør som jeg vil"-kultur, er det for meg vanlig høflighet og å vise respekt for dem man er gjest hos. Enten gjest er å være på besøk hos noen eller "gjest" i et miljø eller annet land. Anonymkode: bac30...39b
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #34 Skrevet 1. januar 2020 Hos oss spurte 14 åringen om hun måtte pynte seg i går, siden det kun kom familie, og fikk beskjed om at ja, det måtte hun. Jeg tok penkjolen på babyen også, selv om hun kun skulle være våken i 1 times tid mens vi hadde gjester. Jeg synes anledninger for å pynte seg skikkelig er så få, at vi bør gjøre det når vi har muligheten til det. Er kun julebord, julaften og nyttårsaften jeg har hatt penkjole på meg de siste årene. Hadde besøk av et søskenebarn en julaften hvor i min verden hadde han ikke pyntet seg, men jeg tror han hadde tatt på seg det peneste han hadde. Tror også han hadde litt andre preferanser til det å pynte seg enn jeg hadde også. Anonymkode: 69024...b84
Jordbærblomst Skrevet 1. januar 2020 #35 Skrevet 1. januar 2020 Man pynter seg i selskap, og spesielt julaften/nyttårsaften osv. Gjester med normal fornuft og folkeskikk pynter seg til selskap. Å dukke opp i joggebukse er jo absurd.
*Miss Marple* Skrevet 1. januar 2020 #36 Skrevet 1. januar 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Damaskduk og blomsteroppsats 🙊 Er det NOE festen din trenger så er det noen som bryter opp det gørrkjedelige. Jeg tør å vedde på at dette er den eneste festen som vil bli husket. At ikke du evner å se det morsomme i dette gjør livet ditt litt fattigere. Anonymkode: ef303...2e9 Man pynter jo med det fineste man har til julens selskaper? Skjønner ikke helt at det er bordpynten som avgjør om en fest er kjekk eller ikke. 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ehh ja!! Ingen skal komme å detaljstyre hvilke klær jeg skal gå med! Får da være måte på frekkhet!! Anonymkode: 80d34...c54 Du høres ut som min trassige femåring 😂
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #37 Skrevet 1. januar 2020 Jeg hater å pynte meg. Føler det legger restriksjoner på hvem jeg er. Det er ubehagelig, upraktisk og jålete. Anonymkode: 0f8c4...fa5
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #38 Skrevet 1. januar 2020 Hvorfor er det så viktig for deg at de pynter seg? Kan ikke voksne mennesker få lov å stå for antrekket sitt selv? Anonymkode: 72567...936
sug lut Skrevet 1. januar 2020 #39 Skrevet 1. januar 2020 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hater å pynte meg. Føler det legger restriksjoner på hvem jeg er. Det er ubehagelig, upraktisk og jålete. Anonymkode: 0f8c4...fa5 Og nekter du å følge konvensjon har du utelukket deg fra dannet selskap både privat og profesjonelt.
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #40 Skrevet 1. januar 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor er det så viktig for deg at de pynter seg? Kan ikke voksne mennesker få lov å stå for antrekket sitt selv? Anonymkode: 72567...936 Stort sett kan de det, men hvordan menneskene kler seg betyr en del for stemningen akkurat som det betyr noe med lys på bordet, pynt på fatene og gardiner i vinduene. Anonymkode: 8c7f0...e06
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #41 Skrevet 1. januar 2020 Denne tråden minner jeg om min avdøde farmor. Hun kom fra generasjoner med gamle penger, og hadde lite til overs for nyrike. Hun poengterte aldri hva slags duk det var, men heller at duken kom fra grandtante Fancyschamcy som fikk det til sin forlovelse i 1856. Denne damen ville sendt oss for å skifte om vi kom upynta. Men gjester! Gjester skulle føle seg velkomne, og fikk spise med salatbestikket om de ønsket. Hun og Marie Antoinette hadde mye til felles, men hun kunne behandle gjester slik at de var velkomne. Uansett. Anonymkode: ef303...2e9
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #42 Skrevet 1. januar 2020 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Denne tråden minner jeg om min avdøde farmor. Hun kom fra generasjoner med gamle penger, og hadde lite til overs for nyrike. Hun poengterte aldri hva slags duk det var, men heller at duken kom fra grandtante Fancyschamcy som fikk det til sin forlovelse i 1856. Denne damen ville sendt oss for å skifte om vi kom upynta. Men gjester! Gjester skulle føle seg velkomne, og fikk spise med salatbestikket om de ønsket. Hun og Marie Antoinette hadde mye til felles, men hun kunne behandle gjester slik at de var velkomne. Uansett. Anonymkode: ef303...2e9 Bodde du hos henne? Anonymkode: 8c7f0...e06
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #43 Skrevet 1. januar 2020 39 minutter siden, sug lut skrev: Og nekter du å følge konvensjon har du utelukket deg fra dannet selskap både privat og profesjonelt. Hvorfor det egentlig? Spiller det noen rolle hva jeg har på meg? Anonymkode: 0f8c4...fa5
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #44 Skrevet 1. januar 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor det egentlig? Spiller det noen rolle hva jeg har på meg? Anonymkode: 0f8c4...fa5 Ja, det spiller en rolle. Klær er språk. Hvis du går i hverdagstøyet i et selskap signaliserer du til alle, gjester og vertskap, at du ikke bryr deg om de andres innsats og ikke vilbgjøre noe selv for at det skal bli en bra kveld. Et orkester kler seg ofte i felles nøtyrale farger mens solisten gjerne kler seg mer fargerikt. Dirigenten er ofte mer formelt kledd enn alle andre. Det hjelper publikum med å få en god konsertopplevelse. På Stortinget har de også klesregler for å vise respekt for avgjørelsene som skal tas. Politi har uniform som viser at man må gjøre som de sier. Ungdom har lange tradisjoner for å kle seg ulikt foreldregenerasjonen for å symbolisere at du ikke er som dem osv. Vi bruker ofte bunad på 17.mai for å vise at vi er norske og stolte av det, men vi ville ofte blitt usikkre om gynekologen gikk i bunad under konsultasjonen. Klær betyr mye for hvordan man oppfatter andre. Anonymkode: 8c7f0...e06
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #45 Skrevet 1. januar 2020 23 minutes ago, Anonym bruker said: Bodde du hos henne? Anonymkode: 8c7f0...e06 Nei, men vi var barnebarn. Med gjester mente jeg folk utenfor familie. Som mange rikmannskoner synes hun bohemer og kunstnere var fornøyelige gjester, selv om hun selv (og familie) skulle være pene og pertentlige. Jeg er sikker på at hun hadde vært lykkeligere om hun ikke hadde vært så opptatt av fasade og kotyme for egen del også. Anonymkode: ef303...2e9
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #46 Skrevet 1. januar 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, men vi var barnebarn. Med gjester mente jeg folk utenfor familie. Som mange rikmannskoner synes hun bohemer og kunstnere var fornøyelige gjester, selv om hun selv (og familie) skulle være pene og pertentlige. Jeg er sikker på at hun hadde vært lykkeligere om hun ikke hadde vært så opptatt av fasade og kotyme for egen del også. Anonymkode: ef303...2e9 Nå dreide dette seg om familie, så sån sett hadde jeg mitt på drt tørre i forhold til hennes standard oc jeg har ingenting mot at gjestene pynter seg på ulik måte, men jeg synes det er veldig ufint av gjester å gi fulstendig faen i hva de tar på seg i selskap som vertskapet har jobbet mye med å gjøre spessielt for gjestene. Det blir som å nekte å kle seg ut på maskeradeball. Om du ikke ler det er det helt greit, men da kan du heller ikke gå på det ballet. Anonymkode: 8c7f0...e06
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #47 Skrevet 1. januar 2020 God oppdragelse er ikke å ikke søle på duken, men ikke å merke det når andre gjør det. Sa Anton Tsjekhov. De dummer seg ut, men vennlighet og overbærenhet hos deg vil gjøre at du ikke gjør det. Anonymkode: cdff7...467
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #48 Skrevet 1. januar 2020 Vi orket ikke pynte oss til familieselskap i går. Vi visste at de andre ville pynte seg, men vi hadde en dårlig dag med mye stress og orket rett og slett ikke. Prioriterte å heller komme presis. Men hadde vertskapet sagt fra på forhånd slik du gjorde, ville vi pyntet oss. Anonymkode: f9e81...21b
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #49 Skrevet 1. januar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Vi orket ikke pynte oss til familieselskap i går. Vi visste at de andre ville pynte seg, men vi hadde en dårlig dag med mye stress og orket rett og slett ikke. Prioriterte å heller komme presis. Men hadde vertskapet sagt fra på forhånd slik du gjorde, ville vi pyntet oss. Anonymkode: f9e81...21b Orket ikke å skifte klær? Anonymkode: 65b58...2c3
Himmel og hav Skrevet 1. januar 2020 #50 Skrevet 1. januar 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg hater å pynte meg. Føler det legger restriksjoner på hvem jeg er. Det er ubehagelig, upraktisk og jålete. Anonymkode: 0f8c4...fa5 Hva er det du ikke kan si eller gjøre i i en pen topp som du kan gjøre i t-skjorte? Hvem er det dessuten som har innbilt deg at alt handler om hvordan du føler deg? Man pynter seg av mange årsaker. Noen pynter seg fordi de liker å føle seg fine, det gjør tydeligvis ikke du, men da gjenstår fortsatt det å pynte seg av respekt for vertskapet/bursdagsbarnet/brudeparet, pynte seg for anledninger som 17.mai, vitnemålutdeling, disputas, jobbintervju eller pynte seg for stedet man skal til, som fancy restaurant, jobben man har eller afternoon tea på slottet. Det er selvfølgelig ikke så behagelig som å dra på seg hverdagstøy, men en del av de aller fleste voksne menneskers liv, og det gir noen fordeler å kunne det. Jeg har f.eks latt være å ansette en person som kom i joggebukse med hull på jobbintervju. Han hadde vært mer interessant som ansatt om han hadde kledd seg til anledningen, men jeg gadd ikke ta jobben med å oppdra en voksen mann i klesveien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå