Gå til innhold

Helt julestriglet hjem i november...🎄


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer fælt på hvorfor du sier at jeg er sint? Jeg har bare skrevet to meldinger her og jeg er ikke sint, litt trist ja sint nei. Det at du aldri er i butikken er ikke gjengs med den vanlige nordmannen. Kjøpesentre er fulle uansett når på døgnets tider en drar. Det er slik samfunnet er blitt og jeg håper fler og fler for øynene opp for denne galskapen. For nei det er faktisk ikke normalt å bruke tusenvi ms av kroner på nytt julepynt vert år. Og ja blogg verden deltar dessverre også i dette med de sponsa innleggene sine. 

Anonymkode: bac75...486

Jeg leser heller ikke interiørblogger, forresten. Det er i alle fall veldig enkelt å unngå.

Men hvis du blir så trist av dette, kan du ikke bare skjerme deg litt? Man trenger tross alt ikke gå på kjøpesentrene før jul, det må være mitt verste mareritt. Da kommer det faktisk ikke noe kommersielt press!

Anonymkode: 77d2a...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg leser heller ikke interiørblogger, forresten. Det er i alle fall veldig enkelt å unngå.

Men hvis du blir så trist av dette, kan du ikke bare skjerme deg litt? Man trenger tross alt ikke gå på kjøpesentrene før jul, det må være mitt verste mareritt. Da kommer det faktisk ikke noe kommersielt press!

Anonymkode: 77d2a...cd2

Igjen jeg deltar ikke på dette! Men grunnet jobben så er jeg nødt til å være i nærheten av diverse kjøpesentere

Anonymkode: bac75...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Igjen jeg deltar ikke på dette! Men grunnet jobben så er jeg nødt til å være i nærheten av diverse kjøpesentere

Anonymkode: bac75...486

Da skjønner jeg at det er vanskelig å unngå. Men da må du nok bare jobbe med din egen tristhet (ev. bytte jobb?), for handelsstanden kommer vel ikke til å slutte med Halloween, Black Friday, Singles' Day, jul i november osv.

Anonymkode: 77d2a...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne likt å startet litt før, her har vi ikke greid å tenne adventslys engang. Alt har gått i ett. I flere uker. Får jeg vasket og pyntet neste helg er det storveis. Første søndag var sønnen min innlagt på sykehus, 2. søndag var jeg borte og passet barn, denne søndagen skal jeg jobbe. Er sannsynligvis utslitt innen da. Har allerede grått to ganger i dag av ren utmattelse. Men det er bare å legge av seg og fortsette videre. 

Anonymkode: c4db4...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De som er det triste her er at befolkningen ikke legger merke til hvordan handelsstanden og markedskreftene former hvordan de tenker. Når jeg vokste opp så var det ikke snakk om julepynt i november. Det var aldri snakk om black friday eller Halloween. Dette kom snikende på 2000 tallet. Det kommer dessverre mer og mer av det, synes det er utrolig trist at det skal være sånn og de fleste merker det ikle en gang. Men nei det er ikke normalt å feire noe hele tiden, det vanner ut begrepet feiring. Hvor selve høytiden faktisk ikke blir feiret. Det er det som har skjedd med jul og romjul. Det er så mye stress og forventninger i desember at når selve julen kommer så er man ferdig med den. 

Anonymkode: bac75...486

Det er jo egentleg dette eg meinar. Men du fekk det fram uten å fornærme nokon, bøyer meg i hatten.👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jordbærblomst skrev:

Respektløst overfor hvem? Deg? Jesus? Jødene? Norge? Naboen? 

Vi har jul hele desember. Her kommer det julepynt 1 desember eller første søndag i advent (avhengig av hva som kommer først). Og så har vi julekos, julemusikk, julepynt, julefilmer, juleverksted og julehygge hele desember. Og vi koser oss med det! Det gjør ikke vondt en plass.  

 Nei, kos deg du. Eg er berre redd alt blir feiring, dermed blir ingenting feiring. Fordi før advent er det halloween som det reklamerast med halve året, og rett etter jul byrjar påska... Vi har jo så lite kvardag, og det er greit det. Men er redd vi misser fokuset på kva som er normalt, og kva som er høgtid. Og eg er redd vi blir veldig navlebeskuende av dette når halve hausten og vinteren handlar om halloween og jul. Rett etter jul er det påske, så kjem 17 mai, så er det sommarferie. Og alt blir trekt fram som store høgtider og unntak frå kvardagen. 

Men det er jo sjølvsagt ikkje din feil, eller dei andre som feirar jul heile desember, og eg vil ikkje ta frå dykk kosen, eigentleg. Eg vil berre seie ifrå at all denne feiringa og kosen tek overhand og vi blir ein navlebeskuende egoistisk nasjon som er opptatt av å feire og å bruke pengar og resursar på oss sjølve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Syngensang skrev:

Eg er einig med hi. Men handelsstanden tenar vel på at vi byrjar tidleg.. 

Og her er vi i mindretall, og det er visst valfritt kortid ein feirer jul her til lands sidan folk hardnakka hevdar at ein ikkje skal bry seg om kortid folk pyntar til jul. Neste år legg eg kanskje julaftan til 24 januar. Så kan eg handle alle gåvene, maten og pynten på sal. 

Og 17 mai tar vi i april, så blir det ikkje så varmt med bunad. 

Man feirer jo juleaften 24.desember uansett om man pynter med julepynt eller adventspynt 1.desember. Og man har adventstid og ventetid frem til jul uansett om man har lilla duk eller rød duk på bordet. At det er så vanskelig å skjønne for i utgangspunktet oppegående voksne mennesker er meg et under. Når man pynter, hvilken pynt man pynter med, og hvilken farge man har på pynten, forandrer ikke på når det er juleaften, når det er romjul og når det er nyttårsaften. Så slapp av, la folk pynte som de vil, og når de vil, og senk skuldrene når jula ringer inn klokka 17.00 24.desember, som den gjør hvert år! Og du, påsken starter ikke før selv om man pynter 2 uker i forveien, og 17.mai er fortsatt den 17.mai, selv om man pynter 15.mai.

Anonymkode: 88278...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg pynter tidlig til jul så betyr ikke det at jeg handler ny julepynt. Bruker det som vi har i julekassen hjemme. Har faktisk ikke brukt ei krone på julepynt på mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man feirer jo juleaften 24.desember uansett om man pynter med julepynt eller adventspynt 1.desember. Og man har adventstid og ventetid frem til jul uansett om man har lilla duk eller rød duk på bordet. At det er så vanskelig å skjønne for i utgangspunktet oppegående voksne mennesker er meg et under. Når man pynter, hvilken pynt man pynter med, og hvilken farge man har på pynten, forandrer ikke på når det er juleaften, når det er romjul og når det er nyttårsaften. Så slapp av, la folk pynte som de vil, og når de vil, og senk skuldrene når jula ringer inn klokka 17.00 24.desember, som den gjør hvert år! Og du, påsken starter ikke før selv om man pynter 2 uker i forveien, og 17.mai er fortsatt den 17.mai, selv om man pynter 15.mai.

Anonymkode: 88278...fc3

Vet du dette er faktisk heller ikke sant. Det er mange mange som feirer jul før. Hvor mange spiser seg ikke stappmett på ribbe før  julaften? Hvor mange legger ikke ut bilder av julefeiring eller ribbeaften med familie osv. Før jul? Er ikke det også en slags julefeiring? Eller er julaften kun julaften fordi det er forbeholdt gave åpning? 

Anonymkode: bac75...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, TS, jeg skjønner ikke hvordan julepynt fra 1. desember eller før det kan gi kos, og i hvertfall ikke ro. Det er jo fire uker med full jobb før man kan slappe av med litt fri.

Når det er sagt, tror jeg gammeldags jul har forsvunnet for godt. Nå er det julete hele desember, men uten noen stor høytid mot slutten. En del av det er drevet av handelsstanden, men mange foretrekker det nok slik helt oppriktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- og så er julefeiringa over allerede i romjula. Det synes jeg er trist. Hos oss varer jula til 13. januar. 

Anonymkode: d1e43...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30 år og har vokst opp med at julepynten kommer opp 1.12. Kan kose oss med advent selvom julepynten er oppe. Juletreet kommer opp to uker før julaften. Det er min tradisjon, andre har sin tradisjon. Jeg klager ikke på andre av den grunn 

Anonymkode: 3635f...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du dette er faktisk heller ikke sant. Det er mange mange som feirer jul før. Hvor mange spiser seg ikke stappmett på ribbe før  julaften? Hvor mange legger ikke ut bilder av julefeiring eller ribbeaften med familie osv. Før jul? Er ikke det også en slags julefeiring? Eller er julaften kun julaften fordi det er forbeholdt gave åpning? 

Anonymkode: bac75...486

Det gjelder nok ikke kun for de som pynter med rødt altså, det gjelder nok de som pynter med lilla å. Og jeg vil ikke si det er mange. Foruten julebord, har jeg vel i min krets sett 2 stk som har lagt ut bilde av ei ribbe. Ingen av de i et julepynta familieselskap. Så tror det går fint. Og hvis mange syns ribbe er godt, hvorfor skal den være forbeholdt juleaften eller romjula? Hvis man ikke får feira jul sammen hele storfamilien, er det ikle greit å ta et familieselskap før jul? Ingenting av dette utvasker selve jula, eller juleaften. Tror vi alle vet godt når jula ringes inn, uansett hva slags pynt man har, hvor mye ribbe eller pinnekjøtt man har spist eller om man har vært på 0 eller 5 familieselskap før jul. 

Anonymkode: 88278...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det gjelder nok ikke kun for de som pynter med rødt altså, det gjelder nok de som pynter med lilla å. Og jeg vil ikke si det er mange. Foruten julebord, har jeg vel i min krets sett 2 stk som har lagt ut bilde av ei ribbe. Ingen av de i et julepynta familieselskap. Så tror det går fint. Og hvis mange syns ribbe er godt, hvorfor skal den være forbeholdt juleaften eller romjula? Hvis man ikke får feira jul sammen hele storfamilien, er det ikle greit å ta et familieselskap før jul? Ingenting av dette utvasker selve jula, eller juleaften. Tror vi alle vet godt når jula ringes inn, uansett hva slags pynt man har, hvor mye ribbe eller pinnekjøtt man har spist eller om man har vært på 0 eller 5 familieselskap før jul. 

Anonymkode: 88278...fc3

Vi har ofte typisk julemat før jul. Vi feirer sjelden selve julen med familie så for oss er det helt vanlig med «juleselskap « i desember. Veldig hyggelig😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De som er det triste her er at befolkningen ikke legger merke til hvordan handelsstanden og markedskreftene former hvordan de tenker. Når jeg vokste opp så var det ikke snakk om julepynt i november. Det var aldri snakk om black friday eller Halloween. Dette kom snikende på 2000 tallet. Det kommer dessverre mer og mer av det, synes det er utrolig trist at det skal være sånn og de fleste merker det ikle en gang. Men nei det er ikke normalt å feire noe hele tiden, det vanner ut begrepet feiring. Hvor selve høytiden faktisk ikke blir feiret. Det er det som har skjedd med jul og romjul. Det er så mye stress og forventninger i desember at når selve julen kommer så er man ferdig med den. 

Anonymkode: bac75...486

Dette. Vi er blitt gisler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert hyggelig, det er bare ikke jul slik jeg og mange andre husker fra vi var små. Den gangen var jula en stor greie som vi så fram til lenge, når dagen var alt liksom helt annerledes enn ellers. Nå som jul og hverdag blandes, blir det ikke lenger magisk. Nå er jul bare litt ekstra kos på starten av vinteren, og det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Spurvugla skrev:

Det er sikkert hyggelig, det er bare ikke jul slik jeg og mange andre husker fra vi var små. Den gangen var jula en stor greie som vi så fram til lenge, når dagen var alt liksom helt annerledes enn ellers. Nå som jul og hverdag blandes, blir det ikke lenger magisk. Nå er jul bare litt ekstra kos på starten av vinteren, og det er det.

Altså ... jeg elsker julen og den er fortsatt magisk selv om den starter 1 desember i vårt hus. Våre tradisjoner er det som gjør det magisk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Altså ... jeg elsker julen og den er fortsatt magisk selv om den starter 1 desember i vårt hus. Våre tradisjoner er det som gjør det magisk 

Våre juler var nok gammeldagse allerede da jeg var barn. Kanskje du aldri har opplevd den type jul jeg snakker om? Det som gjorde den magisk var forventningene, alle forberedelsene og den markante overgangen mellom hverdag og slit, og den store, rolige julehøytiden. 

Men det er klart, mye annet kan være fint også. Jeg er glad for at noen liker dagens jul også, og bare syns det er stress og mas.

Endret av Spurvugla
Trykkfeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Spurvugla skrev:

Våre juler var nok gammeldagse allerede da jeg var barn. Kanskje du aldri har opplevd den type jul jeg snakker om? Det som gjorde den magisk var forventningene, alle forberedelsene og den markante overgangen mellom hverdag og slit, og den store, rolige julehøytiden. 

Men det er klart, mye annet kan være fint også. Jeg er glad for at noen liker dagens jul også, og bare syns det er stress og mas.

Joda jeg har opplevd både din og min jul. Den julen vi har nå er magisk for oss og den er magisk for ungene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du virkelig ikke lagt merke til hvordan butikkene styrer deg? Eller at julepynten er på tilbud i desember? Hvorfor tror du det er tilbud på julepynt i desember ? Jo fordi det allerede er blitt innkjøpt. Julemarsipanen er på plass i begynnelsen av oktober osv. Det er en grunn for det. Jeg husker når jeg var liten så gledet jeg meg til julemarsipanen kom. Nå? Ingen gleder seg til det lenger. Ingen av barna eller noen andre. Det selges julevarer fra september/oktober - mars ofte da på tilbud. Hva er det?? Det er fasan meg ett halvt år!!

Anonymkode: bac75...486

At butikkene går av skaftet betyr ikke at folk går amok med julepynten hjemme. Og jeg lar meg ikke styre av slikt. Jeg feirer som jeg vil. Vi har adventstjerne og adventslys og har bakt pepoerkaker. På tross av at marsipanen har vært i butikken lenge. Og slik er det stort sett hos de andre familier her omkring også. Noen har satt frem mere pynt enn andre, men ingen hadde full pynt i november og veldig få har det nå. 

Å klage over at folk pynter for tidlig er tåpelig!

Anonymkode: 5dbb8...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Syngensang skrev:

 Nei, kos deg du. Eg er berre redd alt blir feiring, dermed blir ingenting feiring. Fordi før advent er det halloween som det reklamerast med halve året, og rett etter jul byrjar påska... Vi har jo så lite kvardag, og det er greit det. Men er redd vi misser fokuset på kva som er normalt, og kva som er høgtid. Og eg er redd vi blir veldig navlebeskuende av dette når halve hausten og vinteren handlar om halloween og jul. Rett etter jul er det påske, så kjem 17 mai, så er det sommarferie. Og alt blir trekt fram som store høgtider og unntak frå kvardagen. 

Men det er jo sjølvsagt ikkje din feil, eller dei andre som feirar jul heile desember, og eg vil ikkje ta frå dykk kosen, eigentleg. Eg vil berre seie ifrå at all denne feiringa og kosen tek overhand og vi blir ein navlebeskuende egoistisk nasjon som er opptatt av å feire og å bruke pengar og resursar på oss sjølve. 

Strengt tatt er det nesten 2 mndr mellom Halloween og jul - og det er to helt forskjellige feiringer. Mellom jul og påske er det enda lengre. Det er masse hverdager.

Og så er det jo slik at den berømmelige jul vi hadde som barn ikke er helt lik den våre foreldre eller besteforeldre hadde som barn. Tradisjonene er ikke hugget i stein. De er i stadig forandring. Det må det faktisk være rom for.

Anonymkode: 5dbb8...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle gjerne likt å startet litt før, her har vi ikke greid å tenne adventslys engang. Alt har gått i ett. I flere uker. Får jeg vasket og pyntet neste helg er det storveis. Første søndag var sønnen min innlagt på sykehus, 2. søndag var jeg borte og passet barn, denne søndagen skal jeg jobbe. Er sannsynligvis utslitt innen da. Har allerede grått to ganger i dag av ren utmattelse. Men det er bare å legge av seg og fortsette videre. 

Anonymkode: c4db4...e19

Sender en klem!

Det er hektisk her også. Håper dere greier å kose dere litt imellom stresset også. Og at sønnen din har det bra.

 

Anonymkode: 5dbb8...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At butikkene går av skaftet betyr ikke at folk går amok med julepynten hjemme. Og jeg lar meg ikke styre av slikt. Jeg feirer som jeg vil. Vi har adventstjerne og adventslys og har bakt pepoerkaker. På tross av at marsipanen har vært i butikken lenge. Og slik er det stort sett hos de andre familier her omkring også. Noen har satt frem mere pynt enn andre, men ingen hadde full pynt i november og veldig få har det nå. 

Å klage over at folk pynter for tidlig er tåpelig!

Anonymkode: 5dbb8...9dc

Butikkene hadde selvsagt ikke godt amok om ingen hadde kjøpt varene. Det er ren logikk, og ikke synsing

Anonymkode: bac75...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, her pynter vi ikke før 9-10 desember og jultreet kommer helga før jul :)

Men samtidlig bryr meg ikke om hva andre gjør, er opp til hver familie dette

Anonymkode: 1d3e9...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...