Gå til innhold

Helt julestriglet hjem i november...🎄


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

og da gjerne helt ny julepynt fra årets siste skrik..

 

hva er greia!? Hvorfor har jula blitt en 2 mnd greie, og flyttet frem til november? 
 

Bare meg som er gammeldags i tradisjonen, der adventstiden er ventetiden, der vi ordner litt etter litt til jul. Og når lillejulaften kommer, setter vi inn juletreet og pynter det til jul. 
 

Så setter vi oss ned sliten og glad på lillejulaften og ser hovmester’n..  Da er det klart til jul... 😍

 

 

Ja, vet vi er forskjellig, men jeg lurer egentlig på hvor adventstid og ventetid ble av??? 
folk kaster jo ut jula i romjula nå..  Forståelig nok blir en lei når en begynner i november.. 

Hvis en hadde klart å venta litt, kunne en vel hatt jula i den tiden som den egentlig skal være og vare til... Altså 13. Eller 20. Dag jul.. 🎄

 

 

Anonymkode: fcb7f...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det med folk som tror at man ikke kan ha advent med julepynt? Trenger faktisk ikke pynt engang, bare en lysestake om man vil.

Du er ikke gammeldags, du er den moderne varianten av sladrete nabokjerring. 

Anonymkode: fb9fc...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventetid skal ikke forekomme lenger, vet du. Vi er jo i tiden der alt skal tilfredsstilles i øyeblikket, helst ikke planlegges heller (bortsett fra det som gjør at andre kan tro at man er mer in, selvfølgelig - materialistiske ting).

Det å vente, det å se frem til, bruke tid til ettertanke (og førtanke ;) ), det å ha tålmodighet og se verdien av ventetiden, det er noe som forsvinner. Jeg tror det vil bli verre før det forhåpentligvis blir bedre igjen, og da tenker jeg generelt, ikke bare jul.

Anonymkode: f6c29...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med julepynt lurer jeg også på, hvordan kan butikkene selge så mye julepynt? Bytter folk det ut hvert år!???

Anonymkode: af71a...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig å blande det å bære gammeldags med det å være selvrettferdig. Dette var et glimrende eksempel. 
 

Anonymkode: c3e74...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri hatt julestemning etter nyttårsaften uansett hvor sent vi har pyntet. Synes det er hyggelig med litt ekstra lys og pynt når november er så mørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er einig med hi. Men handelsstanden tenar vel på at vi byrjar tidleg.. 

Og her er vi i mindretall, og det er visst valfritt kortid ein feirer jul her til lands sidan folk hardnakka hevdar at ein ikkje skal bry seg om kortid folk pyntar til jul. Neste år legg eg kanskje julaftan til 24 januar. Så kan eg handle alle gåvene, maten og pynten på sal. 

Og 17 mai tar vi i april, så blir det ikkje så varmt med bunad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Åh Jesus.. 

 

Enda en slik tråd? Hvorfor?!

Anonymkode: 87750...53e

Fordi det er direkte trist at jula blir utvatna og meir ei årstid enn ei høgtid. Fordi det er så typisk at folk ikkje klarar å vente. Vi skal ha alt med ein gong. Eg set det i direkte samanheng med alt overforbruket og klimakrisa faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Syngensang skrev:

Eg er einig med hi. Men handelsstanden tenar vel på at vi byrjar tidleg.. 

Og her er vi i mindretall, og det er visst valfritt kortid ein feirer jul her til lands sidan folk hardnakka hevdar at ein ikkje skal bry seg om kortid folk pyntar til jul. Neste år legg eg kanskje julaftan til 24 januar. Så kan eg handle alle gåvene, maten og pynten på sal. 

Og 17 mai tar vi i april, så blir det ikkje så varmt med bunad. 

Og nettopp det vil ingen nekte deg. Du må gjerne feire jul i mai for alt folk bryr seg😊. Man trenger ikke forstå folks valg men det er greit å respektere at folk tenker annerledes enn deg selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Og nettopp det vil ingen nekte deg. Du må gjerne feire jul i mai for alt folk bryr seg😊. Man trenger ikke forstå folks valg men det er greit å respektere at folk tenker annerledes enn deg selv 

Men respekterer du at eg syns det er respektlaust å ha jul halve hausten? 

Det var litt sett på spissen. Men det er lov å argumentere for sine synspunkt, det er lov å ytre synspunkt om at feks julefeiringa blir øydelagt fordi den startar alt for tidleg. Så har andre (desverre) all rett til å ignorere det eg seier og sette opp juletre i oktober om dei så vil det. Men at eg skular på dei må dei nok berre finne seg i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de færreste har "helt julestriglet" hjem i november, med masse ny pynt. Interiørbloggere har vel det, men det er tross alt jobben deres, så det ville jeg ikke kritisert.

Men flere og flere ønsker å omgi seg med litt mer julepynt i desember, begynne med lys o.l. tidligere i den mørke tiden, og ettersom flere og flere har kunstige juletrær, trenger man ikke vente til lille julaften med å sette det opp, for det varer likevel.

Adventstiden er absolutt ventetid for meg, men jeg venter på julen i mitt julepyntede hjem. ❤️ I år kommer vi til å pakke vekk julen 5. januar. Blir overhodet ikke lei av julen fordi vi starter 1. desember.

Anonymkode: 77d2a...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Syngensang skrev:

Men respekterer du at eg syns det er respektlaust å ha jul halve hausten? 

Det var litt sett på spissen. Men det er lov å argumentere for sine synspunkt, det er lov å ytre synspunkt om at feks julefeiringa blir øydelagt fordi den startar alt for tidleg. Så har andre (desverre) all rett til å ignorere det eg seier og sette opp juletre i oktober om dei så vil det. Men at eg skular på dei må dei nok berre finne seg i. 

Respektløst overfor hvem? Deg? Jesus? Jødene? Norge? Naboen? 

Vi har jul hele desember. Her kommer det julepynt 1 desember eller første søndag i advent (avhengig av hva som kommer først). Og så har vi julekos, julemusikk, julepynt, julefilmer, juleverksted og julehygge hele desember. Og vi koser oss med det! Det gjør ikke vondt en plass.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Syngensang skrev:

Eg er einig med hi. Men handelsstanden tenar vel på at vi byrjar tidleg.. 

Og her er vi i mindretall, og det er visst valfritt kortid ein feirer jul her til lands sidan folk hardnakka hevdar at ein ikkje skal bry seg om kortid folk pyntar til jul. Neste år legg eg kanskje julaftan til 24 januar. Så kan eg handle alle gåvene, maten og pynten på sal. 

Og 17 mai tar vi i april, så blir det ikkje så varmt med bunad. 

Ho ho, ja det skulle tatt seg ut! 

Anonymkode: c3e74...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror aldri jeg har vært hos noen som har full julepynt i november....

Vi bor i nord, så her i mørket er det vanlig at alle utelysene kommer opp 1.des/1.søndag i advent. Er stort sett ingen som lyser opp før det.

Det kan sikkert være unntak, men virker som de fleste har adventslys og småpynter utover i desember, før tre og full pynt kommer tett på jul.

For å være helt ærlig synes jeg dette er en ikke-problemstilling. For det første er det uskadelig for alle andre om noen har lyst å pynte tidlig. For det andre er det valgfritt hvordan man vil feire julen. Og for det tredje er det rimelig respektløst å rakke ned på folk fordi de liker julepynt. Det blir for overfladisk.

Anonymkode: 5dbb8...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Syngensang skrev:

Men respekterer du at eg syns det er respektlaust å ha jul halve hausten? 

Det var litt sett på spissen. Men det er lov å argumentere for sine synspunkt, det er lov å ytre synspunkt om at feks julefeiringa blir øydelagt fordi den startar alt for tidleg. Så har andre (desverre) all rett til å ignorere det eg seier og sette opp juletre i oktober om dei så vil det. Men at eg skular på dei må dei nok berre finne seg i. 

Rart spørsmål. Jeg blåser jo virkelig i hva du synes er respektløst. Hvis du blir krenket av hva jeg pynter med når i mitt eget hjem, tenker jeg problembyrden ligger på deg. 

Anonymkode: c3e74...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er det triste her er at befolkningen ikke legger merke til hvordan handelsstanden og markedskreftene former hvordan de tenker. Når jeg vokste opp så var det ikke snakk om julepynt i november. Det var aldri snakk om black friday eller Halloween. Dette kom snikende på 2000 tallet. Det kommer dessverre mer og mer av det, synes det er utrolig trist at det skal være sånn og de fleste merker det ikle en gang. Men nei det er ikke normalt å feire noe hele tiden, det vanner ut begrepet feiring. Hvor selve høytiden faktisk ikke blir feiret. Det er det som har skjedd med jul og romjul. Det er så mye stress og forventninger i desember at når selve julen kommer så er man ferdig med den. 

Anonymkode: bac75...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som er det triste her er at befolkningen ikke legger merke til hvordan handelsstanden og markedskreftene former hvordan de tenker. Når jeg vokste opp så var det ikke snakk om julepynt i november. Det var aldri snakk om black friday eller Halloween. Dette kom snikende på 2000 tallet. Det kommer dessverre mer og mer av det, synes det er utrolig trist at det skal være sånn og de fleste merker det ikle en gang. Men nei det er ikke normalt å feire noe hele tiden, det vanner ut begrepet feiring. Hvor selve høytiden faktisk ikke blir feiret. Det er det som har skjedd med jul og romjul. Det er så mye stress og forventninger i desember at når selve julen kommer så er man ferdig med den. 

Anonymkode: bac75...486

Hvor mange kjenner du egentlig som kjører full julepynt i november? Dette er et ikke-eksisterende problem!

Anonymkode: 5dbb8...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange kjenner du egentlig som kjører full julepynt i november? Dette er et ikke-eksisterende problem!

Anonymkode: 5dbb8...9dc

Har du virkelig ikke lagt merke til hvordan butikkene styrer deg? Eller at julepynten er på tilbud i desember? Hvorfor tror du det er tilbud på julepynt i desember ? Jo fordi det allerede er blitt innkjøpt. Julemarsipanen er på plass i begynnelsen av oktober osv. Det er en grunn for det. Jeg husker når jeg var liten så gledet jeg meg til julemarsipanen kom. Nå? Ingen gleder seg til det lenger. Ingen av barna eller noen andre. Det selges julevarer fra september/oktober - mars ofte da på tilbud. Hva er det?? Det er fasan meg ett halvt år!!

Anonymkode: bac75...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Syngensang skrev:

Men respekterer du at eg syns det er respektlaust å ha jul halve hausten? 

Det var litt sett på spissen. Men det er lov å argumentere for sine synspunkt, det er lov å ytre synspunkt om at feks julefeiringa blir øydelagt fordi den startar alt for tidleg. Så har andre (desverre) all rett til å ignorere det eg seier og sette opp juletre i oktober om dei så vil det. Men at eg skular på dei må dei nok berre finne seg i. 

Siste setningen du skriver sier mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som er det triste her er at befolkningen ikke legger merke til hvordan handelsstanden og markedskreftene former hvordan de tenker. Når jeg vokste opp så var det ikke snakk om julepynt i november. Det var aldri snakk om black friday eller Halloween. Dette kom snikende på 2000 tallet. Det kommer dessverre mer og mer av det, synes det er utrolig trist at det skal være sånn og de fleste merker det ikle en gang. Men nei det er ikke normalt å feire noe hele tiden, det vanner ut begrepet feiring. Hvor selve høytiden faktisk ikke blir feiret. Det er det som har skjedd med jul og romjul. Det er så mye stress og forventninger i desember at når selve julen kommer så er man ferdig med den. 

Anonymkode: bac75...486

Jeg går aldri i butikken, så dette har jeg ikke merket noe til. Vi får matvarer levert på døren og handler de ytterst få julegavene vi kjøper på nett.

Vi kjøper heller aldri ny julepynt, siden vi har akkurat nok til vårt lille hus.

Så jeg tenker at du kan hisse deg ned, for du har jo et valg her. Black Friday, f.eks., gikk meg hus forbi i år. Den dagen var jeg faktisk på senteret, for jeg skulle hente en resept. Men det gikk fint, selv om det var merkelig vanskelig å finne parkering.

Du virker så sint, for så lite. Du bør kanskje skjerme deg selv mer – det går an!

Anonymkode: 77d2a...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går aldri i butikken, så dette har jeg ikke merket noe til. Vi får matvarer levert på døren og handler de ytterst få julegavene vi kjøper på nett.

Vi kjøper heller aldri ny julepynt, siden vi har akkurat nok til vårt lille hus.

Så jeg tenker at du kan hisse deg ned, for du har jo et valg her. Black Friday, f.eks., gikk meg hus forbi i år. Den dagen var jeg faktisk på senteret, for jeg skulle hente en resept. Men det gikk fint, selv om det var merkelig vanskelig å finne parkering.

Du virker så sint, for så lite. Du bør kanskje skjerme deg selv mer – det går an!

Anonymkode: 77d2a...cd2

Jeg lurer fælt på hvorfor du sier at jeg er sint? Jeg har bare skrevet to meldinger her og jeg er ikke sint, litt trist ja sint nei. Det at du aldri er i butikken er ikke gjengs med den vanlige nordmannen. Kjøpesentre er fulle uansett når på døgnets tider en drar. Det er slik samfunnet er blitt og jeg håper fler og fler for øynene opp for denne galskapen. For nei det er faktisk ikke normalt å bruke tusenvi ms av kroner på nytt julepynt vert år. Og ja blogg verden deltar dessverre også i dette med de sponsa innleggene sine. 

Anonymkode: bac75...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer ikke religiøs jul så advent driter jeg i. Nisser og rødt er oppe fra begynnelsen av desember, for meg er hele desember jul og det koser jeg meg med. Det er fordi jeg har julestemning i desember og ønsker å ha pynten fremme, det er ikke fordi det er noen konspirasjon fra butikkenes side om å presse jula på oss hele høsten. Det er et valg jeg har tatt helt selv. Da kan jeg jo like godt argumentere med at dere som pynter til advent er hjernevasket av kirken da?

Anonymkode: fe47a...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pynter til jul 1.12. Juletreet kommer og opp, får skikkelig ro og julefølelse av å ha treet oppe. Vi koser oss med jul hele desember, 1.1 rydder vi og er klare for et nytt år! 

Anonymkode: 3a704...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...