Gå til innhold

Vaskedamen her på jobb..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er galt med ordet vaskedame? At du oppfatter det ordet nedlatende får du ta på din kappe, jeg har selv jobbet som vaskedame og har ikke problemer med det ordet. Jeg skjønner heller ikke hvorfor hun klager når hun uansett ikke jobber utover sine 2 timer? Kanskje hi kan informere oss hvor stor arbeidsplassen er, siden ingenting i hovedinnlegget tilsier at den er så stor at man ikke kan holde den noenlundes strøken med 6 t i uken. 

Anonymkode: 7a950...8c6

 Klagar fordi ho veit ho må gjere ein slurvete jobb kanskje? Og vaskedame er omtrent like velklingande som barnehagetante. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, Anonym bruker said:

Hva er problemet egentlig? Er det sånn at du sitter i søppelstank og snubler i lo-baller? Hva er det hun slurver med som plager deg og hindrer deg i å gjøre din jobb? 

I min jobb gjør vi jobben til renholderen enklere. Vi prøver å samle all søpla i én og samme søppelbøtte (på et rom) for at hun skal slippe å skifte ut 5 halvfulle søppelposer. Vi flytter på stoler og rydder bort rot, slik at hun enkelt kan komme til. Mister jeg noe på gulvet eller søler, så plukker jeg det opp/vasker opp. Vasker også ofte selv pultene med antibac-servietter. 

På toalettet plukker jeg opp om noen har mistet håndpapir på gulvet. Jeg tar et rent papir og trykker ned søpla når den begynner å se full ut. Det er jo bare tørkepapir. 

Vi inkluderer renholderen og har kaffepauser sammen. 

Hva er det som er så slurvete og galt hos dere? Dere trenger jo ikke å forvente alt fra henne. Noe kan dere garantert gjøre selv også både for at dere får det greiere, lette arbeidet til renholderen og ikke minst tenke miljøvennlig.

At hun jobber redusert betyr ikke at hun skal jobbe 200% de dagene hun er der.

Anonymkode: 350b4...190

Så fint at dere gjør det. 

I min forrige  arbeidsplass var det mye klaging på vasking. Noe av det kom selvsagt av at de sparte penger på å ha vasking annenhver uke (=dobbelt så skittent).

Og selv om jeg jobbet med høyt utdanna og oppegående folk, så kunne de være skikkelig griser.. Fult av papir på do, hvorfor ikke bare kaste papiret på gulvet. Dobørsten ble ikke alltid brukt. Og hvis det rant såpe fra dispenser så lot de det bare størkne..

For å ikke snakke om kaffesøl på gulvet.

Jeg tenker vaskepersonalet har en veldig utakknemlig jobb nå til dags 

Anonymkode: 1b3e0...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så fint at dere gjør det. 

I min forrige  arbeidsplass var det mye klaging på vasking. Noe av det kom selvsagt av at de sparte penger på å ha vasking annenhver uke (=dobbelt så skittent).

Og selv om jeg jobbet med høyt utdanna og oppegående folk, så kunne de være skikkelig griser.. Fult av papir på do, hvorfor ikke bare kaste papiret på gulvet. Dobørsten ble ikke alltid brukt. Og hvis det rant såpe fra dispenser så lot de det bare størkne..

For å ikke snakke om kaffesøl på gulvet.

Jeg tenker vaskepersonalet har en veldig utakknemlig jobb nå til dags 

Anonymkode: 1b3e0...685

Fysj! Fy skam sier jeg bare! 
Renholderne gjør en utrolig viktig jobb ved å sørge for at vi først og fremst har det rent og trivelig på jobb, men også forebygge sykdom og infeksjoner. 

Jeg synes det bare skulle mangle at vi bidrar med å gjøre jobben enklere for dem og at vi sørger for at de kommer greit til der det skal vaskes. Renholderne har en tung nok jobb fra før så å gjøre jobben enda tyngre for dem er uakseptabelt. Tenke å vaske hele dagen. Jeg blir sliten bare av å vaske 1 etg i rekkehuset mitt.

Anonymkode: 350b4...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

er så klagete! Hun er enten trøtt og sliten eller har dårlig tid. Hun jobber ca 2 timer tre dager i uken. HVER gang hun kommer og vasker, begynner hun å prate om hvor mye hun har å gjøre og hvor liten tid hun har til å vaske. Hun unnskylder seg omtrent hver gang med at det kun blir kattevask i dag, for hun har ikke tid til mer. Og det kommer aldri fram hva det er hun må rekke. 

Jeg kjenner at jeg blir helt flau på hennes vegne. Hun har ingen annen jobb enn denne. Og til og med den slurver hun i. Hver gang hun begynner med denne klagingen, sier jeg ikke så mye. Men jeg overhørte en kollega svare henne med at det ikke bare var hun som var trøtt og sliten. Hun tok ikke den for å si det sånn. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, for jeg kjenner henne ikke noe særlig. Hun tenker ikke at vi andre her jobber 8 timer, 5 dager i uka i forhold til hennes lille prosentstilling. Det forundrer meg veldig. 

Jeg innser at jeg snart må si noe, for det blir litt ubehagelig kjenner jeg. Og jeg vet oppriktig talt ikke hva hun vil oppnå med denne klaginga. Hva ville dere sagt?

Anonymkode: ed76c...fc3

Kjenner du henne godt personlig, siden du vet at det ikke er en god grunn til at hun kan bli minst like sliten av en deltidsstilling som andre av fulltid? Det går vel ikke an å være så lite reflektert som du fremstår i dette innlegget?

Anonymkode: b6dcd...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2019 den 22.07, Anonym bruker skrev:

Kjenner du henne godt personlig, siden du vet at det ikke er en god grunn til at hun kan bli minst like sliten av en deltidsstilling som andre av fulltid? Det går vel ikke an å være så lite reflektert som du fremstår i dette innlegget?

Anonymkode: b6dcd...caa

Det unnskylder jo ikke at hun faktisk ikke gjør det hun er betalt for, da... 🙄 å ikke utføre oppgavene, sliten eller ikke, er jo å stjele penger fra arbeidsgiver.

Anonymkode: 02bbc...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2019 den 10.55, Anonym bruker skrev:

Okey,  men hun tilhører ikke teamet deres. Det ville nok oppfattes veldig ovenfra og ned. En tilfeldig ansatt som gir negativ tilbakemelding om arbeidet hennes 

Anonymkode: 1b3e0...685

Det er jo den «tilfeldige ansatte» som må leve med konsekvensene, hvis det ikke blir reint.

Anonymkode: 02bbc...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det unnskylder jo ikke at hun faktisk ikke gjør det hun er betalt for, da... 🙄 å ikke utføre oppgavene, sliten eller ikke, er jo å stjele penger fra arbeidsgiver.

Anonymkode: 02bbc...1ba

Kan jo vere at ho gjer det.. Men sjå ikkje vekk frå at ledelsen har kutta i vaskeutgiftene og ho får for lita tid til å utføre oppgåvene. Ville sjekka i det før eg klaga på ho. Og om så er tilfelle ville eg sagt ifrå til sjefen at kontoret er skittent fordi reinhaldar får for lite tid til å gjere ferdig alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Syngensang skrev:

Kan jo vere at ho gjer det.. Men sjå ikkje vekk frå at ledelsen har kutta i vaskeutgiftene og ho får for lita tid til å utføre oppgåvene. Ville sjekka i det før eg klaga på ho. Og om så er tilfelle ville eg sagt ifrå til sjefen at kontoret er skittent fordi reinhaldar får for lite tid til å gjere ferdig alt. 

Eller - ikke prøve å tenke ut hva som er grunnen i det hele tatt, bare si at det ikke er så reint som det må være, og overlate til renholderen å føre sin sak selv? HI skal da ikke begynne å vurdere om stillingsprosenten er rett eller feil! 

Anonymkode: 02bbc...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Eller - ikke prøve å tenke ut hva som er grunnen i det hele tatt, bare si at det ikke er så reint som det må være, og overlate til renholderen å føre sin sak selv? HI skal da ikke begynne å vurdere om stillingsprosenten er rett eller feil! 

Anonymkode: 02bbc...1ba

Ja enig. Det er vel ikkje hi si sak å sette seg inn i arbeidsforholdet til reinhaldar. Men eg ville prøvd å vinkle det slik at ein klagar på reinhaldet. Ikkje reinhaldaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎11‎.‎12‎.‎2019 den 17.49, Syngensang skrev:

Nei, men hi forventar at alt skal vere strøkent på dei timane reinhaldaren har til rådighet. Det er ikkje utenkeleg at ho har for lita tid på å utføre arbeidet og difor blir det slurvete. Det er jo og ein utriveleg arbeidssituasjon å stå i å føle at ein enten må jobbe  meir enn ein får betalt for, eller gjere jobben slurvete og få rykte på seg for å vere ein unnasluntrar. Eg veit jo selvfølgeleg ikkje kva som er tilfelle her, men mi erfaring er at reinhaldarar får for mykje tyn. Og skjønnar godt at reinahalderen klagar om situasjonen er som eg skisserer. Berre det å kalle ho vaskedame er jo ein peikepinn på kor mykje respekt dei har for den yrkesgruppa.

Det som er greia her, er at hun f.eks har sluttet å vaske en del kontorer de dagene hun er her. Hun kan godt si at i dag har hun liten tid, så i dag blir det bare søppeltømming. Hun har vanligvis ansvar for toalettene, kjøkkenet, gulvene på kontorene og i gangene. Og så tømmer hun søppel. Hun har begynt å hoppe over gulv-vask på flere av kontorene. Jeg vet ikke hvorfor. Men hun klager mye og sier at hun er sliten, og at hun har dårlig tid. Hvorfor vet jeg ikke. Og jeg synes det er veldig snodig å ha så dårlig tid, dersom man jobber så lite. Da har man jo mye igjen av dagene. 

Og vi ser ikke ned på henne fordi om jeg kaller henne vaskedame. Hun er vel egentlig servicemedarbeider, så jeg beklager mitt klossete uttrykk her.....

Anonymkode: ed76c...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Syngensang skrev:

Ja enig. Det er vel ikkje hi si sak å sette seg inn i arbeidsforholdet til reinhaldar. Men eg ville prøvd å vinkle det slik at ein klagar på reinhaldet. Ikkje reinhaldaren.

Men det henger jo vitterlig sammen?! 

Anonymkode: ed76c...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎11‎.‎12‎.‎2019 den 22.07, Anonym bruker skrev:

Kjenner du henne godt personlig, siden du vet at det ikke er en god grunn til at hun kan bli minst like sliten av en deltidsstilling som andre av fulltid? Det går vel ikke an å være så lite reflektert som du fremstår i dette innlegget?

Anonymkode: b6dcd...caa

Jeg kjenner henne ja. Og det er ingen grunn for at hun skal være så sliten nei. 

Anonymkode: ed76c...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner henne ja. Og det er ingen grunn for at hun skal være så sliten nei. 

Anonymkode: ed76c...fc3

Det vet du garantert ikke en dritt om. Det finnes hundrevis av grunner til at man kan være sliten uten at det synes, og uten at man føler for å informere bekjente.

 

Jeg antar at det at du kjenner henne kan være en mulig årsak til at hun snakker med deg?

Anonymkode: b6dcd...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta det opp med sjefen. Er det uhygienisk kan du sikkert også/eller snakke med en tillitsvalgt eller verneombud. Det skal dere ha om dere er få. 
Men ikke ta det opp med henne selv. 

Anonymkode: 32896...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det vet du garantert ikke en dritt om. Det finnes hundrevis av grunner til at man kan være sliten uten at det synes, og uten at man føler for å informere bekjente.

 

Jeg antar at det at du kjenner henne kan være en mulig årsak til at hun snakker med deg?

Anonymkode: b6dcd...caa

Spiller det noen rolle hvorfor hun er sliten? Resultatet er uansett at jobben ikke blir gjort.. 🙄

Anonymkode: 02bbc...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det som er greia her, er at hun f.eks har sluttet å vaske en del kontorer de dagene hun er her. Hun kan godt si at i dag har hun liten tid, så i dag blir det bare søppeltømming. Hun har vanligvis ansvar for toalettene, kjøkkenet, gulvene på kontorene og i gangene. Og så tømmer hun søppel. Hun har begynt å hoppe over gulv-vask på flere av kontorene. Jeg vet ikke hvorfor. Men hun klager mye og sier at hun er sliten, og at hun har dårlig tid. Hvorfor vet jeg ikke. Og jeg synes det er veldig snodig å ha så dårlig tid, dersom man jobber så lite. Da har man jo mye igjen av dagene. 

Og vi ser ikke ned på henne fordi om jeg kaller henne vaskedame. Hun er vel egentlig servicemedarbeider, så jeg beklager mitt klossete uttrykk her.....

Anonymkode: ed76c...fc3

Men sjølv om dagen har mange timar igjen, så er det ikkje så kjekt å bruke 4 timar på å vaske om ho har betalt for 2?  Neste gong ho klagar så får du spørje kva ho meinar då. "Har du for lita tid  til å vaske det du skal?" feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Spiller det noen rolle hvorfor hun er sliten? Resultatet er uansett at jobben ikke blir gjort.. 🙄

Anonymkode: 02bbc...1ba

Du liker den smileyen?

Anonymkode: b6dcd...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du liker den smileyen?

Anonymkode: b6dcd...caa

Nei, hater den. Men den er den eneste som melder seg når jeg prøver å uttrykke hva jeg føler. Jeg kan i stedet si det i ord:

"Herregud. Dette blir faktisk for dumt." 

Bedre?

Anonymkode: 02bbc...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Syngensang skrev:

Men sjølv om dagen har mange timar igjen, så er det ikkje så kjekt å bruke 4 timar på å vaske om ho har betalt for 2?  Neste gong ho klagar så får du spørje kva ho meinar då. "Har du for lita tid  til å vaske det du skal?" feks. 

Det er da ikke en ansatt sin oppgave. Oppdragsgiver må jo bli enig med henne om hvor mye hun kan rekke på de tilmålte timer. Rekker hun det ikke, må hun jo selv si det til den som har hyret henne, ikke til hver eneste person hun møter på sin vei ellers. De abonnerer ikke på tjenesten, det er det firmaet som gjør.

Anonymkode: 02bbc...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hater den. Men den er den eneste som melder seg når jeg prøver å uttrykke hva jeg føler. Jeg kan i stedet si det i ord:

"Herregud. Dette blir faktisk for dumt." 

Bedre?

Anonymkode: 02bbc...1ba

Ikke så veldig. Hva er for dumt? Å si at HI bør la være å mene noe om hvorvidt denne personen har grunn til å være sliten ingen deltidsstilling, eller at jeg antar at det at hun og HI kjenner hverandre kan være årsaken til at hun snakker med HI?

Anonymkode: b6dcd...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2019 den 10.48, Anonym bruker skrev:

Ville du klaget på arbeidet til en kollega direkte til han/henne...? 

Dette må sjefen deres eventuelt ta opp.

Men å klage på vaskepersonalet...hm..

Anonymkode: 1b3e0...685

Ja, det er normal folkeskikk å i første omgang alltid ta det opp med kollegaen selv, hvis ikke det er svært gode grunner til å måtte stå over.

Anonymkode: ed84b...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke så veldig. Hva er for dumt? Å si at HI bør la være å mene noe om hvorvidt denne personen har grunn til å være sliten ingen deltidsstilling, eller at jeg antar at det at hun og HI kjenner hverandre kan være årsaken til at hun snakker med HI?

Anonymkode: b6dcd...caa

For dumt å gå ut i fra at den som gjør reint skal slippe unna å gjøre jobben sin fordi privatlivet sliter henne ut.

Anonymkode: 02bbc...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

For dumt å gå ut i fra at den som gjør reint skal slippe unna å gjøre jobben sin fordi privatlivet sliter henne ut.

Anonymkode: 02bbc...1ba

Men det har da ikke jeg sagt et ord om? Jeg har kun kommentert HIs utsagn at det ikke er noen grunn til at en person skal bli mer sliten av en deltidsjobb enn andre av en heltidsjobb. Det kan være mange, mange grunner til at det er sånn. Gode sådanne. Deretter kommenterte jeg at årsaken til at denne kvinnen snakker med henne, noe HI ga uttrykk for at hun ikke kunne forstå hvorfor hun gjorde, kan være at de (i følge HI) er bekjente. Jeg har ikke med et ord sagt noe om hvilke krav som bør stilles til henne på jobb. Selvsagt skal jobben gjøres, uansett stillingsprosent, men ingen har noe med å spekulere i hvorfor man har liten stillingsprosent,

Anonymkode: b6dcd...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det vet du garantert ikke en dritt om. Det finnes hundrevis av grunner til at man kan være sliten uten at det synes, og uten at man føler for å informere bekjente.

 

Jeg antar at det at du kjenner henne kan være en mulig årsak til at hun snakker med deg?

Anonymkode: b6dcd...caa

Nei det kan godt være en god grunn jeg ikke kjenner til, men resultatet blir jo uansett uheldig her. Om jeg er trøtt og sliten, så må jeg heller sykemelde meg f. Eks. Det blir jo fort ugreit om jeg lar være å gjøre deler av jobben min. 

Anonymkode: ed76c...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det kan godt være en god grunn jeg ikke kjenner til, men resultatet blir jo uansett uheldig her. Om jeg er trøtt og sliten, så må jeg heller sykemelde meg f. Eks. Det blir jo fort ugreit om jeg lar være å gjøre deler av jobben min. 

Anonymkode: ed76c...fc3

Helt enig med deg i dette. Hun må selvsagt gjøre den jobben hun får betalt for. Men namn skal være veldig forsiktig med å uttale seg om hvorvidt det finnes en god grunn til at en person er sliten eller blir sliten av mindre jobben andre.

Anonymkode: b6dcd...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...