Gå til innhold

Vaskedamen her på jobb..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

er så klagete! Hun er enten trøtt og sliten eller har dårlig tid. Hun jobber ca 2 timer tre dager i uken. HVER gang hun kommer og vasker, begynner hun å prate om hvor mye hun har å gjøre og hvor liten tid hun har til å vaske. Hun unnskylder seg omtrent hver gang med at det kun blir kattevask i dag, for hun har ikke tid til mer. Og det kommer aldri fram hva det er hun må rekke. 

Jeg kjenner at jeg blir helt flau på hennes vegne. Hun har ingen annen jobb enn denne. Og til og med den slurver hun i. Hver gang hun begynner med denne klagingen, sier jeg ikke så mye. Men jeg overhørte en kollega svare henne med at det ikke bare var hun som var trøtt og sliten. Hun tok ikke den for å si det sånn. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, for jeg kjenner henne ikke noe særlig. Hun tenker ikke at vi andre her jobber 8 timer, 5 dager i uka i forhold til hennes lille prosentstilling. Det forundrer meg veldig. 

Jeg innser at jeg snart må si noe, for det blir litt ubehagelig kjenner jeg. Og jeg vet oppriktig talt ikke hva hun vil oppnå med denne klaginga. Hva ville dere sagt?

Anonymkode: ed76c...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Renholdere har en utrolig tung og til tider ensformig jobb, og de har gjerne fler plasser å vaske .

Anonymkode: 2b14d...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Damen har kun vår plass å vaske, så det er den eneste jobben hun har. Det er nettopp derfor jeg synes det er så rart av henne å klage så veldig. 

Jeg trenger jo ikke si noe, men det er meg hun prater mest med. Og jeg ser jo at de andre rundt begynner å bli lei av denne klagingen. Tenkte kanskje å si noe forsiktig, slik at hun blir litt klar over det selv. 

Anonymkode: ed76c...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje heller snu på flisa og rose henne for arbeidet i stedet? Si at hun er flink i det lille hun gjør. Kan hende selvtillitten hennes er på bunn og trenger rosende ord i hverdagen enn pepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, KellyTaylor skrev:

Kanskje heller snu på flisa og rose henne for arbeidet i stedet? Si at hun er flink i det lille hun gjør. Kan hende selvtillitten hennes er på bunn og trenger rosende ord i hverdagen enn pepper.

Jeg gjør egentlig det. Sier at hun er god som kommer og vasker. At hun gjør en god jobb. Men nå ser jeg etter hvert at hun ikke lenger gjør det. Det er ren og skjær slurv. Hun hopper over masse. Det er flere som har sett det, og kommentert det. Jeg har ikke sagt noe på det. Men det er vel bare et tidsspørsmål når tid hun får en tilbakemelding på det fra noen andre. 

Anonymkode: ed76c...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du klaget på arbeidet til en kollega direkte til han/henne...? 

Dette må sjefen deres eventuelt ta opp.

Men å klage på vaskepersonalet...hm..

Anonymkode: 1b3e0...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville du klaget på arbeidet til en kollega direkte til han/henne...? 

Dette må sjefen deres eventuelt ta opp.

Men å klage på vaskepersonalet...hm..

Anonymkode: 1b3e0...685

Jeg har gjort det ja. Vi er et lite team som jobber tett sammen, og noen ganger er det nødvendig å være ærlig og gi ærlige tilbakemeldinger til hverandre. 

Anonymkode: ed76c...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en vaskedame som slurvet og klaget hele tiden. Hun vasket der kun onsdag og fredag. Hun fikk mange advarsler. Til slutt måtte vi (sjefen) be henne gå. Nå vasker datteren til en kollega her etter skolen. Hun er nøye og er alltid blid. 

Anonymkode: 02039...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Jeg har gjort det ja. Vi er et lite team som jobber tett sammen, og noen ganger er det nødvendig å være ærlig og gi ærlige tilbakemeldinger til hverandre. 

Anonymkode: ed76c...fc3

Okey,  men hun tilhører ikke teamet deres. Det ville nok oppfattes veldig ovenfra og ned. En tilfeldig ansatt som gir negativ tilbakemelding om arbeidet hennes 

Anonymkode: 1b3e0...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Okey,  men hun tilhører ikke teamet deres. Det ville nok oppfattes veldig ovenfra og ned. En tilfeldig ansatt som gir negativ tilbakemelding om arbeidet hennes 

Anonymkode: 1b3e0...685

Ja ser den 😉

Anonymkode: ed76c...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også som renholder. Men i 100% på en skole. Vi har gått fra 14 stk til 8 stk, så det er travelt og det er ikke hver dag vi rekker alt. Men da tar vi det igjen dagen etter. Men å klage det gjør jeg ikke. Da hadde jeg funnet meg en annen jobb 

Anonymkode: fd464...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er på tide å bytte henne ut.

Forstår jeg deg rett når dere er et lite privat firma som har leid inn en dame for å vaske 6 timer i uka?

Hadde helt klart heller brukt en skoleelev e.l. som gjør dette ved siden av skolen, gjerne vil tjene litt ekstra lommepenger og ikke minst ha en god attest.

Søsteren min hadde en slik jobb og det var jo helt gull. Hele videregående gikk hun til et kontor mandag og torsdag etter skolen og vasket gulvene og toalettene, tørket litt støv, fylte på dopapir og slike ting. Hun synes det var en helt topp jobb å ha ved siden av skolen. Hun fikk en fin attest da hun sluttet og kunne føre det opp på CV'en når hun søkte ekstrajobb der hun begynte å studere.

Anonymkode: 3a842...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt beskjed til sjefen om at renholderen gjør en slett jobb, gjerne med bilder/vise sjefen din hva som er feil. Hun må få en direkte tilbakemelding, med konkretisering, fra den som har ansatt henne (daglig leder?) og få en sjanse til å forbedre arbeidet sitt.

Når det gjelder klagingen, hadde jeg aldri giddet å høre på det. Ikke har jeg tid til det, heller. Jeg pleier å gå ut fra kontoret mitt når renholderen kommer, og hente meg kaffe. Jeg smiler, sier hei, og går. Hvis hun begynner å snakke, fortsetter du å gå mens du sier "må nesten gå og ordne noe, jeg ...".

Anonymkode: 073ff...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho får vel betalt for 6 timar i veka då, også er det for mykje arbeiid i forhold til timane ho får betalt for. Skjønnar godt at ho ikkje gidd å vaske gratis altså. Om ho så berre skal heim å ligge på sofaen  etterpå er det ikkje nokon grunn til at ho skal vaske fleire timar enn det ho har betalt for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Syngensang skrev:

Ho får vel betalt for 6 timar i veka då, også er det for mykje arbeiid i forhold til timane ho får betalt for. Skjønnar godt at ho ikkje gidd å vaske gratis altså. Om ho så berre skal heim å ligge på sofaen  etterpå er det ikkje nokon grunn til at ho skal vaske fleire timar enn det ho har betalt for. 

Jeg ser ingen steder at hi forventer at vaskedama jobber overtid, hverken gratis eller betalt. Men nå har hun tatt på seg denne jobben og da tenker jeg at hun bør bruke den tiden hun får betalt for til å faktisk jobbe litt effektivt, men i stedet bruker hun masse tid på å klage og akke seg og driter i å gjøre jobben sin ordentlig. 6 timer i løpet av en uke utgjør ikke engang én hel arbeidsdag! 

Anonymkode: 7a950...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet egentlig? Er det sånn at du sitter i søppelstank og snubler i lo-baller? Hva er det hun slurver med som plager deg og hindrer deg i å gjøre din jobb? 

I min jobb gjør vi jobben til renholderen enklere. Vi prøver å samle all søpla i én og samme søppelbøtte (på et rom) for at hun skal slippe å skifte ut 5 halvfulle søppelposer. Vi flytter på stoler og rydder bort rot, slik at hun enkelt kan komme til. Mister jeg noe på gulvet eller søler, så plukker jeg det opp/vasker opp. Vasker også ofte selv pultene med antibac-servietter. 

På toalettet plukker jeg opp om noen har mistet håndpapir på gulvet. Jeg tar et rent papir og trykker ned søpla når den begynner å se full ut. Det er jo bare tørkepapir. 

Vi inkluderer renholderen og har kaffepauser sammen. 

Hva er det som er så slurvete og galt hos dere? Dere trenger jo ikke å forvente alt fra henne. Noe kan dere garantert gjøre selv også både for at dere får det greiere, lette arbeidet til renholderen og ikke minst tenke miljøvennlig.

At hun jobber redusert betyr ikke at hun skal jobbe 200% de dagene hun er der.

Anonymkode: 350b4...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har hun ikke andre steder hun vasker? 

Anonymkode: 02bbc...1ba

Enig, det er min første tanke også. 

Anonymkode: ed84b...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser ingen steder at hi forventer at vaskedama jobber overtid, hverken gratis eller betalt. Men nå har hun tatt på seg denne jobben og da tenker jeg at hun bør bruke den tiden hun får betalt for til å faktisk jobbe litt effektivt, men i stedet bruker hun masse tid på å klage og akke seg og driter i å gjøre jobben sin ordentlig. 6 timer i løpet av en uke utgjør ikke engang én hel arbeidsdag! 

Anonymkode: 7a950...8c6

Nei, men hi forventar at alt skal vere strøkent på dei timane reinhaldaren har til rådighet. Det er ikkje utenkeleg at ho har for lita tid på å utføre arbeidet og difor blir det slurvete. Det er jo og ein utriveleg arbeidssituasjon å stå i å føle at ein enten må jobbe  meir enn ein får betalt for, eller gjere jobben slurvete og få rykte på seg for å vere ein unnasluntrar. Eg veit jo selvfølgeleg ikkje kva som er tilfelle her, men mi erfaring er at reinhaldarar får for mykje tyn. Og skjønnar godt at reinahalderen klagar om situasjonen er som eg skisserer. Berre det å kalle ho vaskedame er jo ein peikepinn på kor mykje respekt dei har for den yrkesgruppa.

Endret av Syngensang
Toskete setningsoppbygging.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at hun klager på at hun må nøye seg med kattevask, for hun har ikke tid til mer. Vel, den tiden hun har til rådighet er to timer. Jeg vet ikke hvor store lokaler hun forventes å vaske på den tiden, og hvor mye annet hun skal gjøre, men hos oss (der jeg jobber) er vaskeressursene skåret til beinet. De (renholderne) forventes å vaske skikkelig og tømme søppel, men på de siste årene har stillingene blitt redusert med over 100 %, altså mer enn en full stilling. 

Hos oss har vi to typer renholdere: De som jobber de timene de får betalt for, og deretter slutter å jobbe. Og de som gjør hele jobben ferdig, til tross for at de da må jobbe ganske mange timer gratis i uka. Det er de siste som gjør det mulig at nedskjæringene kan fortsette, rett og slett fordi de dekker over problemet. Hadde alle kun gjort det de rakk på de timene de får beskjed om å bruke og betalt for, så hadde problemet blitt synlig.

Hos dere har renholderen to timer. Det er det hun får betalt for. Selvsagt skal hun jobbe to timer da, men det er veldig slitsomt og stressende å aldri føle at man får gjort en god nok jobb. Jeg vet ikke om denne vinklingen er relevant for din situasjon, hi, men du kan i det minste tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskedame der jeg jobber vasket 5 timer.

Dagen anbudsrunde osv, osv så skulle hun vaske 3 timer for dagen, men samme oppgavene.

Ho forrige slutta. Nå er det ei som bare er sur. 

 

Virker som minstelønn i renholdsbransjen betyr at firmaene prøver å vri dobbel effektivitet ut av vaskerne.

 

Tipper det er sånn der HI jobber også.

Det er utrolig slittsomt å gå på jobb og vite når du kommer at du ikke kan reke alt.

Anonymkode: 6c1c5...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Syngensang skrev:

Nei, men hi forventar at alt skal vere strøkent på dei timane reinhaldaren har til rådighet. Det er ikkje utenkeleg at ho har for lita tid på å utføre arbeidet og difor blir det slurvete. Det er jo og ein utriveleg arbeidssituasjon å stå i å føle at ein enten må jobbe  meir enn ein får betalt for, eller gjere jobben slurvete og få rykte på seg for å vere ein unnasluntrar. Eg veit jo selvfølgeleg ikkje kva som er tilfelle her, men mi erfaring er at reinhaldarar får for mykje tyn. Og skjønnar godt at reinahalderen klagar om situasjonen er som eg skisserer. Berre det å kalle ho vaskedame er jo ein peikepinn på kor mykje respekt dei har for den yrkesgruppa.

Hva er galt med ordet vaskedame? At du oppfatter det ordet nedlatende får du ta på din kappe, jeg har selv jobbet som vaskedame og har ikke problemer med det ordet. Jeg skjønner heller ikke hvorfor hun klager når hun uansett ikke jobber utover sine 2 timer? Kanskje hi kan informere oss hvor stor arbeidsplassen er, siden ingenting i hovedinnlegget tilsier at den er så stor at man ikke kan holde den noenlundes strøken med 6 t i uken. 

Anonymkode: 7a950...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...