Gå til innhold

Hva har dere som premier i julekonkurranser/mandelfinning/quiz etc.?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er kanskje unormal som ville tilpasset premien deltakerne. Husk at det finnes andre konkurranser enn å finne mandelen også. Hvis jeg visste at en gravid dame var deltakende, hadde jeg kanskje ikke hatt akevitt i premiepotten. 

Hvis tante Ylva var sjokoladeintolerant, hadde jeg valgt en gris uten sjokolade. Og det samme med Kari som ikke tåler e-stoffer. 

Jeg holdt barnebursdag i november, 1 barn var allergisk mot 3 ingredienser (såpass at barnet begynte å kaste opp om hn fikk det i seg), det var ca 14 andre barn uten allergi, men man kan ikke alltid kjøre "flertallet bestemmer"-greia. Som jeg ser mange i denne tråden kjører. Ungen spiste ikke noe av den allergivennlige maten, men det var en selvfølgelighet at man la til rette, akkurat som man gjør hvis man har selskap i jula. 

Jeg er helt for marsipangriser, både med og uten sjokolade, så lenge det ikke er ekskluderende. Jula handler også om familie, samhold, kjærlighet og ekskludering og "jeg driter i deg, du kan holde deg hjemme når du er så dum at du har dårlig helse" hører ikke hjemme i julefeiringen. Punktum. 

 

Anonymkode: 00069...e9f

Du kjørte med andre ord på med vanlig bursdagsmat, og med noe allergivennlig på siden? Slik som normale mennesker? Og slik som det er skissert i tilfellet marsipangris og noen som er allergisk mot marsipanen men tåler grøt med mandel? Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her lyser det av nestekjærlighet.

Anonymkode: 00069...e9f

Hva med alle andre? Har virkelig samfunnet blitt slik at alle andre skal ta hensyn til en enkelt person hele tiden? Jeg har en sønn som er allergisk mot egg, men jeg som mor tar de forhåndsregler som trengs for at det ikke skal bli en ulempe for alle andre at mitt barn er allergisk. Jeg forteller også mitt barn at ettersom han er allergisk mot egg så kan han ikke spise alt som blir servert, og jeg sender ofte med mat og kaker som er tilpasset han. Han vet at han er forskjellig i forhold til at han er allergisk, men jeg har også oppdratt han til å vite at selvom han ikke kan spise alt som andre spiser så er han like verdifull, han blir faktisk lært opp til at ettersom han krever spesialtilpasset mat så må han ha med seg spesialtilpasset mat og jeg lærere han at selvom alle skal ta hensyn til sine medmennesker så er det helt urimelig å forvente seg at det hele tiden er mengden som skal tilpasse seg den ene som er allergisk. Hva fankern lærer vi barna våre hvis de skal bli forfordelt bestandig, og deres behov for inkludering skal trumfe alle andre. Man kan ha ett fullverdig og godt liv uten å forvente at alle andre skal tilpasse seg den ene som har en utfordring. 

Anonymkode: c4717...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...