Gå til innhold

Hva har dere som premier i julekonkurranser/mandelfinning/quiz etc.?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

hæ?

Anonymkode: 0804c...0b6

Eg siterte og kommenterte spesifikt ein kommentar om muslimar og marsipangris, og du kjem trekkande med anafylaksi. Då tenker eg at vi ikkje akkurat er på nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marsipangris.

Og nei, det er helt steike umulig av at man kan få anafylaktisk sjokk av at noen andre spiser marsipan.

Anonymkode: dd5e8...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er forsåvidt enig i at tradisjon er viktig - særlig når jeg sitter og irriterer meg grenseløst over sure foreldre som tvinger skolen til å droppe skolegudstjeneste og Luciafeiring - noe som er... Ja, nettopp... Tradisjon.

Anonymkode: 0804c...0b6

Ingen tvinger skolen til å droppe gudstjeneste eller Luciatog. Men det er slutt på at skolen kunne tvinge unger til å møte opp på den gudstjenesten.

Anonymkode: dd5e8...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Marsipangris.

Og nei, det er helt steike umulig av at man kan få anafylaktisk sjokk av at noen andre spiser marsipan.

Anonymkode: dd5e8...078

jo, det er det. Du er kunnskapsløs. 

Det er folk som får det av lukter; de er riktignok ikke "vanlige allergikere". 

Anonymkode: 00069...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

jo, det er det. Du er kunnskapsløs. 

Det er folk som får det av lukter; de er riktignok ikke "vanlige allergikere". 

Anonymkode: 00069...e9f

Da får de bare la være å komme hvis de er så skjøre at de kan få anafylaktisk sjokk av å lukte ting. Greit nok at man skal ta hensyn og det gjør jeg også, men på ett eller annet punkt så må man ta hensyn til flertallet og ikke gjøre ting så forbasket vanskelig for alle andre pga en person kan få sjokk ved å lukte.

Anonymkode: c4717...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

jo, det er det. Du er kunnskapsløs. 

Det er folk som får det av lukter; de er riktignok ikke "vanlige allergikere". 

Anonymkode: 00069...e9f

De får klare seg sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

jo, det er det. Du er kunnskapsløs. 

Det er folk som får det av lukter; de er riktignok ikke "vanlige allergikere". 

Anonymkode: 00069...e9f

Trur du ikkje at dette mennesket kan seie frå, og marsipangrisen dermed blir opna på eit anna tidspunkt? Sjølv ikkje eg et ein marsipangris etter ei skål risgraut, det blir litt heavy.

Ekstrem allergi finst, men dei som får anafylaktisk sjokk av å vere i samme rom som ein marsipangris er for det første forsvinnande få og for det andre har dei strategiar for å takle det. At dei reagerer på innpakka marsipan kan ein rett og slett sjå bort frå, det skjer ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, sug lut skrev:

De får klare seg sjøl.

Så du hadde kuttet kontakten med sønnen din om han begynte å lide av dette? 

Anonymkode: 00069...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da får de bare la være å komme hvis de er så skjøre at de kan få anafylaktisk sjokk av å lukte ting. Greit nok at man skal ta hensyn og det gjør jeg også, men på ett eller annet punkt så må man ta hensyn til flertallet og ikke gjøre ting så forbasket vanskelig for alle andre pga en person kan få sjokk ved å lukte.

Anonymkode: c4717...c2c

Her lyser det av nestekjærlighet.

Anonymkode: 00069...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Trur du ikkje at dette mennesket kan seie frå, og marsipangrisen dermed blir opna på eit anna tidspunkt? Sjølv ikkje eg et ein marsipangris etter ei skål risgraut, det blir litt heavy.

Ekstrem allergi finst, men dei som får anafylaktisk sjokk av å vere i samme rom som ein marsipangris er for det første forsvinnande få og for det andre har dei strategiar for å takle det. At dei reagerer på innpakka marsipan kan ein rett og slett sjå bort frå, det skjer ikkje.

Selvfølgelig skjer det ikke, når den er innpakket. 

Forresten snakker jeg ikke om "ekstrem allergi". 

Anonymkode: 00069...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så du hadde kuttet kontakten med sønnen din om han begynte å lide av dette? 

Anonymkode: 00069...e9f

Ja. Selvsagt. Umiddelbart. Arveløs hadde han også blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig skjer det ikke, når den er innpakket. 

Forresten snakker jeg ikke om "ekstrem allergi". 

Anonymkode: 00069...e9f

Kor i all verda vil du med dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, sug lut skrev:

Ja. Selvsagt. Umiddelbart. Arveløs hadde han også blitt.

Arveløs😂 Er nok ikke mye verdifullt å arve etter deg så like greit.

Anonymkode: 00069...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Kor i all verda vil du med dette da?

Å få folk til å ta hensyn, dersom det er hensyn å ta. Flere her inne fremstiller seg selv som onde, hensynsløse egoister. 

Jeg f.eks. har hensyn å ta, og siden jeg ønsker andre mennesker godt tar jeg de hensynene med glede. 

Anonymkode: 00069...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt, helt, helt sikker på at de som har folk med kronisk marsipangrisallergi velger noe annet som mandel-i-grøten-premie, men i vår familie er det enten marsipangris eller sjokoladekuler som er gevinsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg er helt, helt, helt sikker på at de som har folk med kronisk marsipangrisallergi velger noe annet som mandel-i-grøten-premie, men i vår familie er det enten marsipangris eller sjokoladekuler som er gevinsten. 

Nei, se på svarene her. Det skal ikke tas hensyn.

Anonymkode: 00069...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Å få folk til å ta hensyn, dersom det er hensyn å ta. Flere her inne fremstiller seg selv som onde, hensynsløse egoister. 

Jeg f.eks. har hensyn å ta, og siden jeg ønsker andre mennesker godt tar jeg de hensynene med glede. 

Anonymkode: 00069...e9f

Absolutt, men ein marsipangris kjem ikkje i denne kategorien. Den gjer ingen skade whatsoever! Om den som har mandelallergi mot formodning vinn den, blir det kanskje litt munter stemning og vitsar om at ein epipen kan følge med om ønskelig, eller at den kan bytast inn mot cyanidkapsel om det fristar meir. Allergikaren blir kanskje liksomfornærma og foreslår at kule i panna er raskare, huseigaren argumenterar med at han ikkje har tid til den ekstra husvasken det ville medføre. Eller noko sånt. Til slutt vil nok grisen bli gitt til marsipanelskaren i flokken og ein finn eitt eller anna og gir som alternativ gåve.

Ein del av det å ta omsyn er også å ikkje konstruere eit kjempeproblem ut av ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg er helt, helt, helt sikker på at de som har folk med kronisk marsipangrisallergi velger noe annet som mandel-i-grøten-premie, men i vår familie er det enten marsipangris eller sjokoladekuler som er gevinsten. 

For ikkje å snakke om at grauten det mandelen har vore ville vere minst like farleg uavhengig av kven som får mandelen. Dette er den dummaste diskusjonen til no i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg er helt, helt, helt sikker på at de som har folk med kronisk marsipangrisallergi velger noe annet som mandel-i-grøten-premie, men i vår familie er det enten marsipangris eller sjokoladekuler som er gevinsten. 

Så er du heller ikke rape gal. Det er nok i bunn og grunn der forskjellen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ☆☆☆ skrev:

For ikkje å snakke om at grauten det mandelen har vore ville vere minst like farleg uavhengig av kven som får mandelen. Dette er den dummaste diskusjonen til no i desember.

Nei, bare hvis det er selve mandelen man er intolerant ovenfor. En marsipangris kan like gjerne bestå av konserveringsmidler/e-stoffer og annet. Men du har rett i det at det er lite sannsynlig at man spiser grøt med mandel i, om man ikke tåler marsipan... 

Anonymkode: 00069...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, bare hvis det er selve mandelen man er intolerant ovenfor. En marsipangris kan like gjerne bestå av konserveringsmidler/e-stoffer og annet. Men du har rett i det at det er lite sannsynlig at man spiser grøt med mandel i, om man ikke tåler marsipan... 

Anonymkode: 00069...e9f

Hvilket e-stoff tenker du på da? Eller er det kanskje berre veldig viktig å halde diskusjonen gåande?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Absolutt, men ein marsipangris kjem ikkje i denne kategorien. Den gjer ingen skade whatsoever! Om den som har mandelallergi mot formodning vinn den, blir det kanskje litt munter stemning og vitsar om at ein epipen kan følge med om ønskelig, eller at den kan bytast inn mot cyanidkapsel om det fristar meir. Allergikaren blir kanskje liksomfornærma og foreslår at kule i panna er raskare, huseigaren argumenterar med at han ikkje har tid til den ekstra husvasken det ville medføre. Eller noko sånt. Til slutt vil nok grisen bli gitt til marsipanelskaren i flokken og ein finn eitt eller anna og gir som alternativ gåve.

Ein del av det å ta omsyn er også å ikkje konstruere eit kjempeproblem ut av ingen ting.

Jeg er kanskje unormal som ville tilpasset premien deltakerne. Husk at det finnes andre konkurranser enn å finne mandelen også. Hvis jeg visste at en gravid dame var deltakende, hadde jeg kanskje ikke hatt akevitt i premiepotten. 

Hvis tante Ylva var sjokoladeintolerant, hadde jeg valgt en gris uten sjokolade. Og det samme med Kari som ikke tåler e-stoffer. 

Jeg holdt barnebursdag i november, 1 barn var allergisk mot 3 ingredienser (såpass at barnet begynte å kaste opp om hn fikk det i seg), det var ca 14 andre barn uten allergi, men man kan ikke alltid kjøre "flertallet bestemmer"-greia. Som jeg ser mange i denne tråden kjører. Ungen spiste ikke noe av den allergivennlige maten, men det var en selvfølgelighet at man la til rette, akkurat som man gjør hvis man har selskap i jula. 

Jeg er helt for marsipangriser, både med og uten sjokolade, så lenge det ikke er ekskluderende. Jula handler også om familie, samhold, kjærlighet og ekskludering og "jeg driter i deg, du kan holde deg hjemme når du er så dum at du har dårlig helse" hører ikke hjemme i julefeiringen. Punktum. 

 

Anonymkode: 00069...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Hvilket e-stoff tenker du på da? Eller er det kanskje berre veldig viktig å halde diskusjonen gåande?

Hvilket e-stoff? Det står på pakningen, det.. 

Anonymkode: 00069...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvilket e-stoff? Det står på pakningen, det.. 

Anonymkode: 00069...e9f

Men hvilket av dei (som står på pakken) skal medføre risiko for ein allergiar?

Du svarte vel eigentleg på spørsmålet mitt, sjølv om du prøvde å ikkje svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...