Gå til innhold

Transkjønn og kjønnsbekreftende kirurgi


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Helt og holdent enig med henne. Man kan ikke "bli" et kjønn. Man kan derimot velge hvordan man ønsker å leve innenfor begrepene mann og kvinne.

Anonymkode: 8d7ff...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt og holdent enig med henne. Man kan ikke "bli" et kjønn. Man kan derimot velge hvordan man ønsker å leve innenfor begrepene mann og kvinne.

Anonymkode: 8d7ff...80f

Enig i dette. 

Anonymkode: e0681...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der. Før kjønnskorrigerende kirurgi hadde denne gruppen skyhøy selvmordsrate, men hun har sikkert rett i at det er en mote🙄

Anonymkode: 04d6c...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rart det der. Før kjønnskorrigerende kirurgi hadde denne gruppen skyhøy selvmordsrate, men hun har sikkert rett i at det er en mote🙄

Anonymkode: 04d6c...fc9

Og etter kjønnskorrigerende kirurgi, så er denne selvmordsraten ENDA høyere.

Rart med det.

Anonymkode: 0bde8...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt og holdent enig med henne. Man kan ikke "bli" et kjønn. Man kan derimot velge hvordan man ønsker å leve innenfor begrepene mann og kvinne.

Anonymkode: 8d7ff...80f

 

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i dette. 

Anonymkode: e0681...e54

Enig. Kvinner kan da søren meg høgge ved og ha kort hår, samme det vel? 

Anonymkode: 0bde8...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle vært enig med hun i noe, men jammen meg har hun ikke mange bra poenger og jeg må si meg enig i mye av det hun skriver

Anonymkode: 96922...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og etter kjønnskorrigerende kirurgi, så er denne selvmordsraten ENDA høyere.

Rart med det.

Anonymkode: 0bde8...057

Har du statistikk på det?

Anonymkode: 04d6c...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du statistikk på det?

Anonymkode: 04d6c...fc9

google it

Anonymkode: 0bde8...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

google it

Anonymkode: 0bde8...057

Jeg «PubMed-et» det, da googling gir alle slags useriøse resultater. Jeg klarer bare å finne artikler med bedring, men at gruppen fortsatt har høyere risiko enn den generelle befolkningen. Ikke rart når en ser hvor mye fordommer de fortsatt utsettes for. Dette var typisk for de artiklene jeg skummet gjennom abstractene for:
«CONCLUSIONS: A marked reduction in psychopathology occurs during the process of sex reassignment therapy, especially after the initiation of hormone therapy.»

Anonymkode: 04d6c...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg «PubMed-et» det, da googling gir alle slags useriøse resultater. Jeg klarer bare å finne artikler med bedring, men at gruppen fortsatt har høyere risiko enn den generelle befolkningen. Ikke rart når en ser hvor mye fordommer de fortsatt utsettes for. Dette var typisk for de artiklene jeg skummet gjennom abstractene for:
«CONCLUSIONS: A marked reduction in psychopathology occurs during the process of sex reassignment therapy, especially after the initiation of hormone therapy.»

Anonymkode: 04d6c...fc9

A marked reduction in psykopathology Er jo ikke  ensbetydende med lavere selvmordsrate. 
 

kan du komme med tall som tilsier at selvmordsraten har gått ned?

Anonymkode: 161c6...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt syntes jeg det er en spennende debatt. Men den dama der er steika gal, anklager transer for pedofili, legger ut bilder av mindreårige uten tillatelse av verken barnet eller foreldrene, samt hetser det mest hun kommer over som ikke passer henne. Husker hun gikk i strupen på Jørgen Foss også pga overvekt for noen år tilbake, og det er ikke pent det hun kommer med.

Anonymkode: c7186...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva man skal si? Man kan, eller jeg vil, hvertfall begynne med å si at jeg mener hun har misforstått TOTALT hva det dreier seg om, og at hun tilsynelatende er like forkvaklet nå som hun har fremstått de siste gangene hun har uttalt seg i media. Jeg synes hun burde skamme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

A marked reduction in psykopathology Er jo ikke  ensbetydende med lavere selvmordsrate. 
 

kan du komme med tall som tilsier at selvmordsraten har gått ned?

Anonymkode: 161c6...a05

Ikke ensbetydende, men sterkt korrelert. Jeg har ikke tid til å lete frem alt for deg, men du finner det ved et søk på PubMed. Noe av forskningen er vanskelig å utføre, da det ikke nødvendigvis er kjent om personer som har begått selvmord identifiserer seg som transkjønnede. Da vil det være enklere å utføre forskning på personer som har søkt hjelp eller fått utført GAS. Her er en av artiklene: 
Gender reassignment surgery can reduce or eliminate the psychological distress and is strongly associated with the prevention of suicide which might otherwise be attempted. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6308214/

Anonymkode: 04d6c...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

google it

Anonymkode: 0bde8...057

Nei det skal da den som kommer med påstanden gjøre...

Anonymkode: fc4b7...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig med henne for engangs skyld. 

Kan ikke endre dna.

Anonymkode: bb219...72e

Men kjønnsidentitet ligger ikke i dna.

Anonymkode: fc4b7...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Enig. Kvinner kan da søren meg høgge ved og ha kort hår, samme det vel? 

Anonymkode: 0bde8...057

Men det å ha kort hår og gjøre utradisjonelle oppgaver har da ikke noe med kjønnsidentitet å gjøre...  🙄

 

Anonymkode: fc4b7...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kjønnsidentitet ligger ikke i dna.

Anonymkode: fc4b7...5d6

Du kan identifisere deg som det du vil. Men dna vil si mann eller kvinne.  

Ditt skjelett vil vel også si om en er mann eller kvinne? Tenker da eks på bekkenet.? 

 

 

 

Anonymkode: bb219...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan identifisere deg som det du vil. Men dna vil si mann eller kvinne.  

Ditt skjelett vil vel også si om en er mann eller kvinne? Tenker da eks på bekkenet.? 

 

 

 

Anonymkode: bb219...72e

Fysisk og biologisk finnes der glidende overganger. F eks finnes det kromosomkombinasjoner som XXY, XXX, XX0, kombinasjoner der noen av cellene i kroppen har én kromosomsammensetning mens andre har en annen osv.

Se f eks på denne fuglen - det samme kan skje med mennesker.

 

Anonymkode: fc4b7...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari Jacquesson virker som en veldig sint, uempatisk, aggressiv og lite likandes person. Hun skriver så mye stygt både om mennesker, og til mennesker. Jeg har mistet all respekt for henne.

Hun har noen gode poenger, som at dette er veldig vanskelig materie å ta tak i, fordi vi vet for lite, har forsket for lite, har utført slike inngrep i for få år til å vite nok om hvordan det går, og fordi det berører veldig sårbare ungdommer. Men hennes tilnærming tilfører ikke noe, det fører bare til mer skyld, skam, stress og steile fronter.

Jeg har selv jobbet med en kvinne som ble født mann, og dusjet i fellesgarderobe med henne (vi har treningsstudio i kjelleren på jobben). Hun var i tillegg lesbisk. Men hun hadde gjennomgått operasjon, og det ville aldri falt meg inn å tenke at hun ikke hørte hjemme i vår garderobe. Hun kan jo ikke dusje i herregarderoben, for hun har nå bryster og en "vagina".

Jeg forstår ikke dette hatet mot transpersoner.

Anonymkode: 09378...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei det skal da den som kommer med påstanden gjøre...

Anonymkode: fc4b7...5d6

😂 dere tror liksom dere har makt. Hahah

Anonymkode: d2358...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kari Jacquesson virker som en veldig sint, uempatisk, aggressiv og lite likandes person. Hun skriver så mye stygt både om mennesker, og til mennesker. Jeg har mistet all respekt for henne.

Hun har noen gode poenger, som at dette er veldig vanskelig materie å ta tak i, fordi vi vet for lite, har forsket for lite, har utført slike inngrep i for få år til å vite nok om hvordan det går, og fordi det berører veldig sårbare ungdommer. Men hennes tilnærming tilfører ikke noe, det fører bare til mer skyld, skam, stress og steile fronter.

Jeg har selv jobbet med en kvinne som ble født mann, og dusjet i fellesgarderobe med henne (vi har treningsstudio i kjelleren på jobben). Hun var i tillegg lesbisk. Men hun hadde gjennomgått operasjon, og det ville aldri falt meg inn å tenke at hun ikke hørte hjemme i vår garderobe. Hun kan jo ikke dusje i herregarderoben, for hun har nå bryster og en "vagina".

Jeg forstår ikke dette hatet mot transpersoner.

Anonymkode: 09378...207

Det er ikke et hat mot transpersoner, det du driver med her er en håpløs form for hersketeknikk.

Man er dypt uenig i det, og kaller det for hva det er. Det er ikke hat. 

Akkurat som at religiøse ikke hater hverandre på tvers av religioner heller, selv om man er uenige.

Hva angår Jakkesån vet jeg ingenting annet enn at hun er litt "harsh", og på kanten med uttalelsene sine. Men det er det flere som er, deg inkludert.

Anonymkode: d2358...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kari Jacquesson virker som en veldig sint, uempatisk, aggressiv og lite likandes person. Hun skriver så mye stygt både om mennesker, og til mennesker. Jeg har mistet all respekt for henne.

Hun har noen gode poenger, som at dette er veldig vanskelig materie å ta tak i, fordi vi vet for lite, har forsket for lite, har utført slike inngrep i for få år til å vite nok om hvordan det går, og fordi det berører veldig sårbare ungdommer. Men hennes tilnærming tilfører ikke noe, det fører bare til mer skyld, skam, stress og steile fronter.

Jeg har selv jobbet med en kvinne som ble født mann, og dusjet i fellesgarderobe med henne (vi har treningsstudio i kjelleren på jobben). Hun var i tillegg lesbisk. Men hun hadde gjennomgått operasjon, og det ville aldri falt meg inn å tenke at hun ikke hørte hjemme i vår garderobe. Hun kan jo ikke dusje i herregarderoben, for hun har nå bryster og en "vagina".

Jeg forstår ikke dette hatet mot transpersoner.

Anonymkode: 09378...207

Hva med dem som ikke enda har hatt kjønnskorigerende operasjon? 

En transperson som enda har mannlig kjønnsorgan i dame garderoben. Hadde ikke jeg synest noe om. 

Anonymkode: bb219...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2019 den 16.02, Anonym bruker skrev:

Ikke ensbetydende, men sterkt korrelert. Jeg har ikke tid til å lete frem alt for deg, men du finner det ved et søk på PubMed. Noe av forskningen er vanskelig å utføre, da det ikke nødvendigvis er kjent om personer som har begått selvmord identifiserer seg som transkjønnede. Da vil det være enklere å utføre forskning på personer som har søkt hjelp eller fått utført GAS. Her er en av artiklene: 
Gender reassignment surgery can reduce or eliminate the psychological distress and is strongly associated with the prevention of suicide which might otherwise be attempted. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6308214/

Anonymkode: 04d6c...fc9

Altså - det er du som kommer med påstanden. Og da skal vel ikke jeg finne statistikken gir å backe opp dine påstander!

hvit sterk er korrelasjonen da?

At kjønnskorrigerende kirurgi kan redusere stresset og at det igjen kan forhindre selvmord er ikke ensbetydende med at selvmordsraten dom sådan er synkende. Noen får det bedre - absolutt! For andre går det kanskje andre veien. 
 

Når det er sagt då synes jeg J bør holde kjeft. Hun bidrar ikke på noen måte til noe positivt i debatten! 

Anonymkode: 161c6...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...