Gå til innhold

Transkjønn og kjønnsbekreftende kirurgi


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er forlett å skifte kjønn på papiret. Er jo bare til å sendebin et skjema på folkeregisteret si side. 

Anonymkode: bb219...72e

Tror du én eneste person har skiftet kjønn uten å overveie det grundig?

Anonymkode: 09378...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du én eneste person har skiftet kjønn uten å overveie det grundig?

Anonymkode: 09378...207

Sikkert tenkt det gjennom.  Men fortsatt for lett. 

Anonymkode: bb219...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sikkert tenkt det gjennom.  Men fortsatt for lett. 

Anonymkode: bb219...72e

Hvordan bør det være da mener du?

Anonymkode: 96922...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett! Eller lettvint! 

 Det er en årelang utredning via bup og psykologer og terapeuter, og utallige konsultasjoner via Rikshospitalet, sammen med foresatte, fastlege, psykolog osv. 

Sliter man psykisk i tillegg til å føle at man er født i feil kropp, tar utredningen enda lebgere tid. 

Ofte må man gjennom flere års utredning før man kan få hormoner og kjønnskorrigering. 

Kari J er ei fordomsfull drittkjærring som ikke fortjener spalteplass! 

Anonymkode: e0a3b...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er et vanskelig tema og Kari Js retorikk gjør ikke saken noe enklere. Alle har rett til å bli respekterte for den de er og noen er genuint «født i feil kjønn» og trenger kjønnskorrigerende behandling. Denne behandlingen er dog ikke uten komplikasjoner... Det kan virke som i vår iver etter å være aksepterende, at vi gjør noen fatale feilskjær og behandler folk som ikke skulle vært behandlet. Svensk TV hadde i høst en dokumentarserie (ala Brennpunkt) der de belyste de meget vage kriteriene de har for irreversibel behandling av mindreårige. Videre viste de til noen meget hjerteskjærende resultater av dette der folk angret, men da var det for sent.

Vi bør tenke oss nøye om og gå varsomt frem, synes jeg... Samt også tørre å stille noen spørsmål uten å bli beskyldt for å være intolerante og hatefulle.

Anonymkode: dcd5e...f68

Men her i tråden ser det ut til at de fleste tror at den eneste "medisinen" mot kjønnsdysfori er å opereres.

Det trenger jo ikke å være det eneste saliggjørende. Jeg har ikke noen god sammenligning å komme med, men f eks da jeg var gravid med nr 2 hadde jeg sterk fødselsangst. Hadde hatt en dårlig opplevelse med første fødsel. Fastlegen kastet et blikk på meg og sa "tenker du at vi søker deg in til KS?" Og jeg fikk bare totalt panikk, for det eneste jeg kan tenke meg som er verre enn å føde, er å bli skåret opp! Jeg ville ikke ha KS; jeg ville ha noen som tok seg tid til å snakke meg gjennom den forrige og den forestående fødselsopplevelsen, jeg ville ha hjelp til å leve med at jeg skulle føde og måtte føde.

Alt har ikke et quick fix. Noen ganger må man leve videre med hele eller det meste av den kroppen man har. Det er ikke nødvendigvis bedre med kirurgi. De som har dårlig selvbilde og selv tenker at det har med fedme å gjøre, kan noen ganger ta en fettsuging og likevel ha det dårlig etterpå. For manglende fett er ikke automatisk veien til god psykisk helse eller et sunt selvbilde.

På samme måte tenker jeg at for noen vil det være rett å la seg operere, mens det for andre trengs andre virkemidler. På samme måte som jeg ville lære meg å leve med at fødselen MÅTTE komme, så ser jeg for meg at en del vil fortsette å ha den kroppen de har, men gjerne vil ta imot hjelp til å leve med at det indre og det ytre i dem ikke samsvarer. Og disse vil OGSÅ gjerne identifiseres som og omtales som det kjønn de opplever seg å være - selv om operasjonen aldri gjennomføres. De ender kanskje med å leve resten av livet som kvinne i mannskropp eller omvendt.

Anonymkode: fc4b7...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for lett ifølge transpersoner i England og nå 

'Hundreds' of young trans people seeking help to return to original sex

Det er ingen enkel sak å snu etter å ha tatt hormoner og operasjoner. Ved å late som om dette er det riktige og gjennomtenkt og at systemet er veldig godt, tror jeg ikke dere gjør noe godt for personer som lider av kjønnsdysfori. 

there is a system of saying, 'okay here's your hormones, here's your surgery, off you go'. I don't think that's helpful for anyone."

https://news.sky.com/story/hundreds-of-young-trans-people-seeking-help-to-return-to-original-sex-11827740a

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, mipsmaster skrev:

Det er for lett ifølge transpersoner i England og nå 

'Hundreds' of young trans people seeking help to return to original sex

Det er ingen enkel sak å snu etter å ha tatt hormoner og operasjoner. Ved å late som om dette er det riktige og gjennomtenkt og at systemet er veldig godt, tror jeg ikke dere gjør noe godt for personer som lider av kjønnsdysfori. 

there is a system of saying, 'okay here's your hormones, here's your surgery, off you go'. I don't think that's helpful for anyone."

https://news.sky.com/story/hundreds-of-young-trans-people-seeking-help-to-return-to-original-sex-11827740a

 

Det skulle vært forbudt, skulle det.

Finnes ikke damer som er "født i feil kropp", det handler om at man aksepterer seg selv for den man er. Javel, liker du å ha kort hår, jaha.. Det betyr ikke at du er mann. At man liker fotball, betyr heller ikke at man "egentlig er mann". Ikke at de sier de er lesbiske, heller.

Anonymkode: 0bde8...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skikkelig trist at KJ serverer et sånt aggressivt oppgulp, for jeg er prinsipielt enig i noe av det. Det vil si, jeg tenker at det å identifisere seg som noe annet enn det man er født som absolutt er helt reelt, men at det sier noe om de snevre kjønnsrollene vi har når ungdom faktisk går hen og opererer seg. Uten at jeg har empiri på dette vil jeg jo anta at slike operasjoner har negative konsekvenser også, for eksempel hva gjelder seksualitet. Spørsmålet burde være, tenker jeg, hva er det som er galt med samfunnet vårt når unge er så til de grader ukomfortable i sin egen kropp at de velger å endre kjønnsorganene sine? Det er svært drastiske inngrep vi snakker om, og for meg, som helt vanlig streit dame, er det nesten ufattelig at slike identitetsproblemer skal finne sin løsning gjennom å endre på kroppen sin. Blir man lykkeligere av å ha skjegg/ikke ha bryster? Har vi mistet aksepten for dem som ikke er prototypen på kjønnet sitt?

Anonymkode: eaea4...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har vi mistet aksepten for dem som ikke er prototypen på kjønnet sitt?

Anonymkode: eaea4...a94

Absolutt! Vi applauderer små gutter som bruker kjole, men voksne er fortsatt forventet å passe inn i kjønnsrollemønsteret. Jeg bruker f.eks. aldri sminke, smykker eller kjole, og jeg opplever ikke at det er akseptert. "Du kunne blitt så pen hvis du bare..." er en setning jeg får høre ofte. Blir utrolig provosert av det! Hvorfor er det min plikt å være pen fordi jeg er kvinne?

Jeg føler meg ikke som fullverdig kvinne, men det er pga måten jeg blir møtt, ikke pga noe inne i meg selv. Jeg føler meg over hodet ikke som mann heller. Skulle ønske jeg fikk lov til å bare være meg.

Anonymkode: fb64c...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...