Gå til innhold

Hva gjør jeg med ungdommen min som snakker stygt!?


crj

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Å forlange hundeaktig lydighet uten begrunnelser er autoritært. 

Hjelp.....Stakkars barna dine.

Er det synd på dem fordi jeg vet forskjell på autoritativ og autoritær, altså? 

Anonymkode: 235dd...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er seriøst helt sjokkert over dere som ville sørget for at jenta «ble livredd», «ikke fikk middag» eller til og med «ingen julekos». Dere er jo helt sinnsyke?!? 

Ville du ha spist middag med en person som kalte deg bitch...? Ungdom eller voksen - det er ikke akseptabelt. Hadde seriøst eksplodert uansett hvem det var, og jeg kan ikke se noe sinnssykt i å vise at de godene jeg tilbyr, og den respekten jeg viser andre, faktisk kommer med en pris. En meget billig pris; vis samme respekt tilbake.

Anonymkode: 235dd...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det synd på dem fordi jeg vet forskjell på autoritativ og autoritær, altså? 

Anonymkode: 235dd...1a8

Det er synd på dem hvis du bruker din autoritære makt på dem på lik linje som med en hund🙈

Endret av Sommerkroppen 2029
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, sånn var det visst: barn er så forskjellige. 

Det er foreldrene som er kliss like! 😂

Ikke rart det blir så mye ulike mennesker i verden, de fødes jo så totalt ulike fra starten av. Men når de blir mor og far, da blir de ved et trylleslag helt like andre foreldre? Oppfører seg likt, er like flinke, gjør alt like riktig som naboen? Men på grunn av de grusomt forskjellige personlighetene man har som barn, så er det ikke mulig å påvirke hva barna skal si og gjøre. De er jo så ulike.

Anonymkode: 235dd...1a8

🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: 44db5...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Det er synd på dem hvis du bruker din autoritære makt på dem på lik linje som med en hund🙈

Øh. Ja, for det var jo eksakt det jeg skrev at jeg ville gjøre. God bedring med leseferdighetene.

 

Anonymkode: 235dd...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Øh. Ja, for det var jo eksakt det jeg skrev at jeg ville gjøre. God bedring med leseferdighetene.

 

Anonymkode: 235dd...1a8

Gud så hyggelig du virker🙄 kanskje du selv bør uttrykke deg bedre.

Endret av Sommerkroppen 2029
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Gud så hyggelig du virker🙄 kanskje du selv bør uttrykke deg bedre.

Kanskje du skal lese innlegget mitt igjen? Det er virkelig ikke mitt problem at det som står svart på hvitt ikke blir fanget opp av deg, altså...

Anonymkode: 235dd...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje du skal lese innlegget mitt igjen? Det er virkelig ikke mitt problem at det som står svart på hvitt ikke blir fanget opp av deg, altså...

Anonymkode: 235dd...1a8

Hvis mer enn en person misforstår innlegget ditt, bør du kanskje heller gå litt i deg selv? Å bite hodet av andre er sjelden en god måte å kommunisere på. 

Anonymkode: db650...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis mer enn en person misforstår innlegget ditt, bør du kanskje heller gå litt i deg selv? Å bite hodet av andre er sjelden en god måte å kommunisere på. 

Anonymkode: db650...63f

Det var vel strengt tatt bare en person som misforsto, og hun gadd ikke gå tilbake og lese på nytt heller. Problem solved...

Anonymkode: 235dd...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fremstår tafatt på grensesetting noe som kan skje når man er vant til unger som er greie og "plutselig" får mer krevende atferd eller språkbruk. Har en med adhd som lett lirer av seg noen stygge gloser. Her er det nulltoleranse for å snakke stygt til andre mennesker i mitt hus. Han får en advarsel og i og med at han vet jeg følger opp stopper det som regel der nå. Men har inndratt tlf. Sagt nei til kjøring/besøk og inndratt x-boks. Alltid med advarsler først men det er mitt ansvar å sørge for at han funker i samfunnet. Furting og kallenavn/stygt språk når man er trøtt funker ikke.

Datteren din merker jo at du ikke vet hva du skal gjøre og utnytter det spillerommet. 

Anbefaler en prat hvor du forklarer at du har merket dette over tid og at dette ikke er greit. Fom nå vil hun få en advarsel før hun får en konsekvens hun ikke kommer til å like.. Gi gjerne eksempler som at man ikke får ha tlf en stund eller annet. Tror ikke du må ta tlf mer enn en gang før hun skjerper seg betydelig men du må vise at du mener det.

Anonymkode: 31caa...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å tenke at det ville jeg aldri funnet meg i, og at det er noe galt med foreldre som ikke setter ned foten for sånt snakk umiddelbart. Og så er det allikevel sånn at helt oppegående folk kan havne i så destruktive samspillsmønstre hjemme. 

Jeg ville snakket med jenta i fredstid. Si til henne at du har tenkt på at det ikke er hyggelig hjemme for tiden, og at du vil snakke med henne om hvordan dere kan skape endringer. Si at hun kan velge tid (må selvfølgelig tilpasses lillesøster), men at dere må snakkes innen en gitt tidsramme. «Sånn som vi har det nå, vil jeg ikke at vi skal ha det. Du er jo stor, og jeg tror du har kloke tanker om hvordan ting kan løses. Jeg vil at vi skal snakke sammen innen onsdag, kan du tenke over når du synes det er best at vi snakker sammen?» Hvis hun ikke selv tar initiativ, må du minne henne på det. Hvis det ikke hjelper, sier du tirsdag at dere skal snakkes onsdag kl 20. Lag te eller kakao og sett frem noe du vet hun liker. Hun vil nok delvis skylde på deg. «Du er så irriterende, du bare maser. Du behandler meg som en drittunge, og da klikker jeg». Ikke bit på agnet, men hold fast i at dere ikke kan ha så mange krangler. Spør om det er noe som foregår ute for tiden, og tilby hjelp. Si at det uansett er slutt nå, og at hun må bidra til endring, men at du gjerne hjelper henne hvis det er noe som plager henne. Spør hva hun tenker at er passe konsekvenser. Deretter tar du deg en dags pause, tenker over hva du selv mener, og så gir du henne beskjed. «Jeg har bestemt meg for at hver dag uten stygge ord, gir ... (f.eks andel av datapakke på tlf). Og så gjennomfører du. Jeg ville ikke inndratt selve telefonen, det skaper fort nye vansker for deg selv ved at du ikke får tak i henne hvis hun er ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2019 den 9.27, crj skrev:

Jeg er en alenemor på 33år. Jeg har en datter på 15år og en på 6år. 

Eldste jenta mi har det siste halvåret-året begynt å snakke så stygt til meg.. slik som:

"Du er så dum", "din dritt", "idiooot", "JEG LIKER DEG IKKEEE", "drittunge" "pell deg uuuut" (når jeg så vidt gløtter på døren hennes for å si at nå er det mat eller hva for noen planer hun har eller hva jeg skal, altså sånne småting som er veldig naturlig å spør om.. " ved et tilfelle "din hurpe" og "bitch". "Slutt å snakk til meg" "hold kjeft" "Jeg vil flytte", jeg vil flytte langt vekk fra deg", "jeg hater deg" osv osv...

Dette er setninger som hun sier hver 5.setning hun snakker, hver dag, gjennom hele dagen... 😡

Vil ikke gå noe særlig inn på resten av historien rundt livet våres, men det skal sies at denne jenta kommer fra et ganske "normalt", godt og trygt hjem. Hun har masse familie rundt seg og har alltid vært en glad og fornøyd jente med god kontakt med familien sin. Ikke noe spes skoleflink, men allikevel veldig smart.

Vi har alltid hatt en godt forhold, og har kunnet snakke om ting og ført normale samtaler. Hun er veldig skravlete.. men nå for tiden snakker hun ikke normalt i det hele tatt. Snakker jeg rolig og hyggelig, altså normalt sett som man gjør til alle andre, så bare snakker hun tilbake til meg på en sur, kjeftete tone. Det er virkelig tungvint og vanskelig å føre en samtale med henne. Føler jeg får kjeft HELE tiden.. jenta mi på seks år er veldig rolig, høffelig og omsorgsfull. Men nå har hun begynt å ta etter storesøster, men på en litt mer tullemåte.. som at hun kan si for tull "Jeg liker deg ikke" i mens hun kikker ned og så begynner å le... men hun kommer garantert, desverre, til å si det samme som storesøster når hun blir sint. Liker ikke og aksepterer ikke at begge barna mine skal snakke slik til meg. Lillesøster blir litt redd eller engstelig når storesøster kjefter, skriker og smeller med dørene. Hva kan jeg gjøre med det? Storesøster skjønner det ikke (respekterer det ikke). 

Hva gjør dere med deres "vanskelige" tenåringer?

Hvordan beskytte småsøsken når ungdommen blir sint?

Hva blir konsekvens og/eller belønning for dårlig/god oppførsel? Selv syntes jeg ikke det skal være nødvendig med belønning for fint språkbruk f.eks, da dette burde være ganske naturlig og en selvfølge!!

Det er den stygge, respektløse praten som irriterer meg aller mest, sint eller frustrert er liksom en ting.. men når det kommer så mye slemme og stygge ord så kjenner jeg det koker inni meg, av sinne, skuffelse og sårhet.. 

 

Vet jo at ungdommer vil være i fred, og drive med sitt. Men de skal da kunne føre normale samtaler og vise respekt for mennesker rundt seg!! 

Føler jeg "failer" skikkelig for tiden, men vet jeg har vært en sånn tålig bra mamma opp igjennom. 😆 Og det ser jeg på minste datteren min, hun er et lykkelig barn, med grenser og forutsigbarhet, veldig kosete og hyggelig, sier masse fint/komplimenter til andre mennesker.  Akkurat det samme som storesøster er vokst opp med.. og storesøster var ganske lik lillesøster da hun var yngre.. men det har bare eskalert for storesøster den siste tiden. Og lurer på hva dere andre gjør i slike situasjoner? ❤

Hold ut, og hør på Iiiik, hun er klok om tenåringer over her.

Slitsomme tenåringer er dessuten naturens måte å få oss til å orke å la dem gå, det har den gode bieffekten at vi unngår å klamre oss til dem når de skal flytte ut ;) , flytting virker faktisk nokså fristende innimellom. Men de blir så bra voksne i andre enden om man ikke gir opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var vel strengt tatt bare en person som misforsto, og hun gadd ikke gå tilbake og lese på nytt heller. Problem solved...

Anonymkode: 235dd...1a8

Nei, vi er flere som "misforstod" innlegget ditt altså...….Hilsen en annen anonym

Anonymkode: 44db5...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje du skal lese innlegget mitt igjen? Det er virkelig ikke mitt problem at det som står svart på hvitt ikke blir fanget opp av deg, altså...

Anonymkode: 235dd...1a8

Jeg har lest innlegget ditt om igjen, og jeg mener fortsatt det samme. At jeg og flere med meg tydeligvis, ikke fanget opp din egentlige mening, forklarer nok bare at vi er stokkdumme og du er smart 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig at det kan være vanskelig å stå i dette alene, som alenemor til to skjønner jeg at denne oppførselen kan oppfattes ekstremt slitsomt siden du ikke har en partner å lene deg på, snakke med og reflektere med. Ofte kan det være vanskelig alene å se hvorfor noen endrer atferd.

Jeg er ikke mor til ungdom selv, men var ungdom for noen få år siden, så jeg kan se mer fra hennes synspunkt. I tillegg studerer jeg noe som er relevant for atferd hos ungdommer. Noen ungdommer (og barn) har vanskeligheter for å uttrykke sine behov og følelser, og da kan dette skje verbalt, eller fysisk. Jeg syns du bør sette deg ned med henne med empati og forståelse, ikke gå direkte til angrep, og true henne da dette kan gjøre atferden verre om problemene bak dette er noe som har skjedd eller som skjer. Det er viktig at du gir uttrykk for at slik oppførsel ikke er greit, å at det vil bli konsekvenser - men ikke møt henne med dette første gangen du prater med henne. Du kan også prøve å foreslå å gjøre mer ting med henne, som å dra på kino, se film eller be henne hjelpe å lage middag. Du må styrke de positive relasjonene istedenfor å fokusere på å bare straffe de negative.

Og for all del, ikke true med å ikke gi middag, eller betale for busskort (om skolen er langt unna). Å komme seg til skolen, og få mat er lovpålagt og en menneskerett, hun kan ødelegge mye for deg om hun ikke kommer på skolen for at du ikke betaler busskort, eller at hun ikke får middag hjemme. Du må heller ta fra henne ting som ikke er nødvendig, som mobil, pc eller småpenger til ting som hun gjør med venner på fritiden:)

Anonymkode: 52750...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Jeg har lest innlegget ditt om igjen, og jeg mener fortsatt det samme. At jeg og flere med meg tydeligvis, ikke fanget opp din egentlige mening, forklarer nok bare at vi er stokkdumme og du er smart 😉

Det sto da virkelig veldig klart. Hun skrev definisjonene av de forskjellige begrepene. Hva er det å ikke skjønne? 
move on! 

Anonymkode: e67aa...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det sto da virkelig veldig klart. Hun skrev definisjonene av de forskjellige begrepene. Hva er det å ikke skjønne? 
move on! 

Anonymkode: e67aa...3f2

Nei det stod ikke veldig klart. Men nok om det, det finnes viktigere ting å bruke tiden på å diskutere 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Nei det stod ikke veldig klart. Men nok om det, det finnes viktigere ting å bruke tiden på å diskutere 😄 

Jeg omformuleres. Det sto veldig klart.. for de fleste. Jeg skrev det ikke men var ikke noen tvil om hva hun formidlet 

Anonymkode: e67aa...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Nei det stod ikke veldig klart. Men nok om det, det finnes viktigere ting å bruke tiden på å diskutere 😄 

Jeg omformuleres. Det sto veldig klart.. for de fleste. Jeg skrev det ikke men var ikke noen tvil om hva hun formidlet 

Anonymkode: e67aa...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2019 den 10.31, Anonym bruker skrev:

Har hun sparepenger hun har jobbet for? Eller spart ukepengene sine? Greit de kan hun bruke. Men sparepenger fra dåp, foreldre osv hadde hun aldri fått brukt. Skal hun være frekk og spydig hadde jeg kuttet goder som kjøring, kino osv. Klesvasken sin kunne Hun også tatt selv. Hadde jeg vært full av faen hadde jeg dukket opp på idretten hun driver med, håndball f.eks å heiet ekstra på henne. Det er flaut for alle tenåringer. 

Anonymkode: ac62c...27e

Hvordan skal hun få et godt forhold til datteren sin hvis hun ydmyker henne foran vennene sine med vilje?

HI, du gjør sikkert en god jobb med henne, men det er vanskelig å være tenåring, for noen mer enn for andre. Når hun kaller deg stygge ting, ville jeg ha sagt helt enkelt at "det er ikke greit å si". Og fortalt henne at vi må snakke sammen om konsekvenser hvis hun fortsetter å si sånne ting.

Men det viktigste tror jeg er å ellers opprettholde en trygg dialog med henne mens hun er i denne fasen. Sørg for at dere har blikkontakt og et smil en gang i løpet av dagen. De (få?) gangene hun vil snakke med deg, lytt oppriktig.

Anonymkode: 9d336...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg omformuleres. Det sto veldig klart.. for de fleste. Jeg skrev det ikke men var ikke noen tvil om hva hun formidlet 

Anonymkode: e67aa...3f2

Ok men da sier vi bare det 😉 Ha en fin dag videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Gud så hyggelig du virker🙄 kanskje du selv bør uttrykke deg bedre.

Ærlig talt. Hvordan er det mulig å misforstå innlegget hennes? Hun forklarer forskjellen på to begreper, du sier du synes synd på barna hennes, og DU kaller HENNE lite hyggelig?!?

Anonymkode: 3890e...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ærlig talt. Hvordan er det mulig å misforstå innlegget hennes? Hun forklarer forskjellen på to begreper, du sier du synes synd på barna hennes, og DU kaller HENNE lite hyggelig?!?

Anonymkode: 3890e...72b

Ro deg ned.....Det er fredda' 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sommerkroppen 2029 skrev:

Ro deg ned.....Det er fredda' 😉

Og du kommer bare med fjas fordi du (i beste fall) skjønner at du har dumma deg ut. «Ro deg ned», «ta deg en bolle» og lignende er bare desperate forsøk på å ikke tape en diskusjon.

Anonymkode: 3890e...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og du kommer bare med fjas fordi du (i beste fall) skjønner at du har dumma deg ut. «Ro deg ned», «ta deg en bolle» og lignende er bare desperate forsøk på å ikke tape en diskusjon.

Anonymkode: 3890e...72b

Jeg diskuterer ikke lengre for det er ingenting mer å diskutere 😄 Jeg har sagt mitt, men du må jo gjerne holde på om du ønsker det...…..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...