Gå til innhold

Hva gjør jeg med ungdommen min som snakker stygt!?


crj

Anbefalte innlegg

8 timer siden, crj skrev:

Ja, men hvordan konsekvenser? Det er der jeg sliter litt... 😆

Har så klart fortalt henne at jeg ikke finner meg i det. Men hun respekterer det ikke. Og jeg aner ikke hva jeg kan gjøre for å få henne til å forstå det... 🤔

Tror du det kan hjelpe om du viser henne at det faktisk sårer? Vi foreldre tar gjerne på en maske og skjuler ofte egne følelser. Hva med å bare vise henne hvordan ordene hennes påvirker deg? 

Anonymkode: 10eed...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, crj skrev:

Ja, betaler jo mobilabm og hun får jo litt penger innimellom. Sa til henne i går at om hun ikke lot være å kalle meg stygge ting kom hun ikke til å få en krone til av meg denne uken.. hun gjorde det på morran i dag. Så hun kommer heller ikke til å få en eneste krone.. det eneste som er litt kleint og irriterende. Er jo at hun har sine egne penger.. så jeg syntes det er litt dumt at hun skal bruke sparepengene sine på "tull"... 

Hun burde da ikke ha tilgang på spare pengene sine

Anonymkode: 470cd...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har både en gutt og en jente i tenårene, og ingen av dem har noen gang snakket noe i nærheten av dette til meg! Det er ikke normal tenåringsoppførsel, det er dårlig oppdragelse og mangel på folkeskikk! Et eneste tilløp til noe sånt, og jeg hadde sagt ekstremt tydelig i fra at det var komplett uakseptabelt. Jeg begriper ikke hva som får foreldre til å ta imot slikt! Det er ren forsømmelse av foreldreplikter og manglende evne til grensesetting. 

Anonymkode: 18dd0...82b

Sånn jeg har forstått det, har hi sagt ifra. Svært få aksepterer det. De bare vet ikke hvordan håndtere det.

Anonymkode: 470cd...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, crj skrev:

Takk for engasjementet ditt. Men kan love deg at her i bildet er det god oppdragelse og en opplært god folkeskikk. Det har ALDRIG vært noe problem før. Alltid fått masse skryt og ros for at datteren min har vært hjelpsom, omsorgsfull, takker pent for ting, bryr seg om andre.. og alt det. Så der tar du heldigvis feil... dette er noe som er skjedd innen det siste året.. kan være det er min feil, men kan være bare at hun kjører sitt eget løp en periode. Derfor jeg spør om råd her... grensesetting har heller aldri vært noe problem før. Kanskje jeg bare er en generelt dårlig tenåringsforeldre 🙄😆

Men lykke til med de perfekte barna dine! Alle skulle hatt en foreldre som deg 😏

Du må gjerne være spydig dersom det får deg til å føle deg bedre. Men uansett hvordan du snur og vrir på det så har du ikke oppdratt barnet ditt godt nok, og hun er milevis over akseptable grenser. 

Anonymkode: 18dd0...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er det faktisk ikke! Jeg har har tre tenåringer selv, og hadde aldri akseptert sånn oppførsel og språkbruk. 

Du må rett og slett tydelig forklare henne hvordan det føles å bli tilsnakket slik og sette grenser. Dersom hun ikke hører, hadde jeg inndratt mobilen, det er vel det absolutt verste du kan gjøre mot en tenåring i dag, og fortsatt med å appellere til empatien hennes. Hvordan ville hun likt å få slike tilnavn osv? 

Anonymkode: d8437...71f

Jeg er enig- det er ikke normalen for en tenåring. Jeg har hatt to, og godt i gang med den 3. 

Anonymkode: 53967...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom det også ut av det blå. Eller det var vel et symptom på puberteten på det verste. Varte ca. et års tid. Var bare vi hjemme som fikk gjennomgå, høflig og grei ellers og holdt seg unna trøbbel. Mye hormoner og frustrasjon som han tok ut hjemme i trygge omgivelser. Jeg tok egentlig det hele med ro fordi jeg visste det var en fase. Var helt lik selv. 

Anonymkode: 50955...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du må gjerne være spydig dersom det får deg til å føle deg bedre. Men uansett hvordan du snur og vrir på det så har du ikke oppdratt barnet ditt godt nok, og hun er milevis over akseptable grenser. 

Anonymkode: 18dd0...82b

Fy faen å frekk du er!! Det du sitter her å skrive et sårbart menneske er stygg folkeskikk og ekle holdninger - noe DU kommer til å videreføre dine barn så ikke sitt her og lek så jævlig perfekt. Skam deg, kjerring.

Mennesker i ALLE aldre kan oppleve ting som gjør at man oppfører seg ‘’unormalt’’ alt i fra å bli tilbaketrukken, aggressive både fysisk og verbalt, respektløs, nærtagende etc. Det trenger IKKE nødvendigvis å være dårlig oppdragelse. Det denne tenåringsjenta sier definerer IKKE jenta, men det hun sliter med. Det er opp til moren å finne ut hva dette er og det må hun gjøre ved å nå gjennom til barnet sitt på en eller annen måte. Du burde virkelig skamme deg. Får ekle grøssninger av deg og kan garantere det er flere, enten basert på det du skriver her eller som kjenner deg. Dømmende, frekk og empatiløs er du.

Anonymkode: a0c99...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir ikke ofte sint, og fordelen med det er at når det skjer så blir det som regel hørt etter. 

Jeg hadde forklart ganske så tydelig at sånn snakker man ikke til hverandre. Hun har et ansvar for å oppføre seg ovenfor deg og lillesøster, hun er et forbilde for den yngste og en slik oppførsel er uakseptabel. 

Hun bør få klar beskjed om konsenkvensen av slik oppførsel bl.a resulterer i at hun må lage maten sin selv, vaske egne klær, holde seg unna julekos osv. Du står ikke på pinne for en som behandler deg som dritt. 

Finn frem den høye, mørke inni deg og vis henne autoritet. Hun er for stor til å oppføre seg som en drittunge. 

Lykke til, kjære deg, stå i kampen så kommer dere hele ut på den andre siden ;)

Anonymkode: db650...63f

Å være autoritær er dårlig oppdragelse. Autoritativ er noe annet og bedre.

Anonymkode: a0c99...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fy faen å frekk du er!! Det du sitter her å skrive et sårbart menneske er stygg folkeskikk og ekle holdninger - noe DU kommer til å videreføre dine barn så ikke sitt her og lek så jævlig perfekt. Skam deg, kjerring.

Mennesker i ALLE aldre kan oppleve ting som gjør at man oppfører seg ‘’unormalt’’ alt i fra å bli tilbaketrukken, aggressive både fysisk og verbalt, respektløs, nærtagende etc. Det trenger IKKE nødvendigvis å være dårlig oppdragelse. Det denne tenåringsjenta sier definerer IKKE jenta, men det hun sliter med. Det er opp til moren å finne ut hva dette er og det må hun gjøre ved å nå gjennom til barnet sitt på en eller annen måte. Du burde virkelig skamme deg. Får ekle grøssninger av deg og kan garantere det er flere, enten basert på det du skriver her eller som kjenner deg. Dømmende, frekk og empatiløs er du.

Anonymkode: a0c99...bef

Her singler det kraftig...

Anonymkode: bf8b8...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fy faen å frekk du er!! Det du sitter her å skrive et sårbart menneske er stygg folkeskikk og ekle holdninger - noe DU kommer til å videreføre dine barn så ikke sitt her og lek så jævlig perfekt. Skam deg, kjerring.

Mennesker i ALLE aldre kan oppleve ting som gjør at man oppfører seg ‘’unormalt’’ alt i fra å bli tilbaketrukken, aggressive både fysisk og verbalt, respektløs, nærtagende etc. Det trenger IKKE nødvendigvis å være dårlig oppdragelse. Det denne tenåringsjenta sier definerer IKKE jenta, men det hun sliter med. Det er opp til moren å finne ut hva dette er og det må hun gjøre ved å nå gjennom til barnet sitt på en eller annen måte. Du burde virkelig skamme deg. Får ekle grøssninger av deg og kan garantere det er flere, enten basert på det du skriver her eller som kjenner deg. Dømmende, frekk og empatiløs er du.

Anonymkode: a0c99...bef

For det er ikke du......

Anonymkode: 53af3...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vanlig tenåring😌 

Anonymkode: 482c0...255

Dette er IKKE vanlig... og jo, jeg har hatt flere! 

HI, dette hadde avfødt så sterke reaksjoner fra meg at jeg kan garantere at jenta hadde blitt livredd. Ikke pokker om jeg hadde giddet å tåle at dette var tonen.

Første reaksjon ville selvsagt være å bli selektivt døv. Folk som snakker pent til meg kan heller ikke vente at jeg svarer når de vil meg noe.

Neste på lista ville være skarpere lut. Folk som behandler andre som dritt får ikke spise middag ved mitt bord. 

Og så videre.

Anonymkode: 235dd...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette er IKKE vanlig... og jo, jeg har hatt flere! 

HI, dette hadde avfødt så sterke reaksjoner fra meg at jeg kan garantere at jenta hadde blitt livredd. Ikke pokker om jeg hadde giddet å tåle at dette var tonen.

Første reaksjon ville selvsagt være å bli selektivt døv. Folk som snakker pent til meg kan heller ikke vente at jeg svarer når de vil meg noe.

Neste på lista ville være skarpere lut. Folk som behandler andre som dritt får ikke spise middag ved mitt bord. 

Og så videre.

Anonymkode: 235dd...1a8

* folk som IKKE snakker pent til meg, selvsagt 🤭

Anonymkode: 235dd...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å være autoritær er dårlig oppdragelse. Autoritativ er noe annet og bedre.

Anonymkode: a0c99...bef

Å sette ned foten mot bedriten oppførsel ER autoritativt.

Å forlange hundeaktig lydighet uten begrunnelser er autoritært. 

Å akseptere respektløs behandling med påskudd om at man ikke vil være autoritær, er å gjøre barnet en diger bjørnetjeneste. 

Anonymkode: 235dd...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg svarer bare at jeg beklager at jeg spurte og så holder jeg kjeft. Resten av frokosten forbigikk i stillhet.

Hvorfor sier du «beklager at jeg spurte»? Det er jo å invitere til nye frekkheter i morgen! Jeg ville ha reist meg fra stolen og gått rett bort til henne, annonsert at slik snakker man ikke til meg, fjernet tallerkenen og sendt henne fra bordet! Helt ærlig, dere oppdrar hustyranner! 

Anonymkode: 235dd...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, crj skrev:

Det har jeg forståelse for.. men en "vanlig" ungdom skal allikevel ikke snakke stygt og nedlatende... 🤪

Det er absolutt ikke vanlig oppførsel

Anonymkode: 53af3...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, crj skrev:

Ja, betaler jo mobilabm og hun får jo litt penger innimellom. Sa til henne i går at om hun ikke lot være å kalle meg stygge ting kom hun ikke til å få en krone til av meg denne uken.. hun gjorde det på morran i dag. Så hun kommer heller ikke til å få en eneste krone.. det eneste som er litt kleint og irriterende. Er jo at hun har sine egne penger.. så jeg syntes det er litt dumt at hun skal bruke sparepengene sine på "tull"... 

Konfisker telefonen. Det er det som vil svi mest

Anonymkode: 53af3...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er seriøst helt sjokkert over dere som ville sørget for at jenta «ble livredd», «ikke fikk middag» eller til og med «ingen julekos». Dere er jo helt sinnsyke?!? 

Hi: Du skriver at dere har hatt en fin tone og et godt forhold frem til nå, og da har du et flott grunnlag. Det er åpenbart at jenta har det vanskelig, og at hun strever med noe. Det kan være «bare» hormoner, eller noe mer alvorlig. Nå tester hun grenser, tenker jeg, og sjekker hvor jævlig hun kan være uten at du slutter å elske henne. Denne testen må du bestå, og det gjør du ved å sette tydelige grenser, samtidig som du fortsetter å jobbe med den gode relasjonen. Ikke gi deg, dette er ikke løst i en håndvending, det tar tid. Dere vil komme styrket ut av det. 

Mens det hele står på må du beskytte lillesøster, som du selv sier. Fokuser på den lille når det stormer, og ta deg av hun største etterpå. Du må selvsagt gripe inn hvis sinnet rammer lille. Kan du stole på at storesøster kan være en trygg barnevakt? Det kan være en fin anledning til relasjonsbygging mellom de to, og samtidig kan du få luftet deg litt. 

Anonymkode: 3f6e4...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fy faen å frekk du er!! Det du sitter her å skrive et sårbart menneske er stygg folkeskikk og ekle holdninger - noe DU kommer til å videreføre dine barn så ikke sitt her og lek så jævlig perfekt. Skam deg, kjerring.

Mennesker i ALLE aldre kan oppleve ting som gjør at man oppfører seg ‘’unormalt’’ alt i fra å bli tilbaketrukken, aggressive både fysisk og verbalt, respektløs, nærtagende etc. Det trenger IKKE nødvendigvis å være dårlig oppdragelse. Det denne tenåringsjenta sier definerer IKKE jenta, men det hun sliter med. Det er opp til moren å finne ut hva dette er og det må hun gjøre ved å nå gjennom til barnet sitt på en eller annen måte. Du burde virkelig skamme deg. Får ekle grøssninger av deg og kan garantere det er flere, enten basert på det du skriver her eller som kjenner deg. Dømmende, frekk og empatiløs er du.

Anonymkode: a0c99...bef

Nei, jeg er ikke frekk. Jeg skriver at når hun tillater barnet sitt å snakke slik, så evner hun ikke å sette grenser. Det er ikke normal oppførsel fra en tenåring. HI kan gjerne være spydig mot meg, helt greit. Det forandrer ikke på at hun gjør og har gjort noe helt feil i barneoppdragelsen.

Anonymkode: 18dd0...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen der barnet mitt går lærer de stygge ord, så en skulle jo tro at det var ønskelig at de snakker stygt til andre.

Anonymkode: 350ae...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I barnehagen der barnet mitt går lærer de stygge ord, så en skulle jo tro at det var ønskelig at de snakker stygt til andre.

Anonymkode: 350ae...cd3

😂

Anonymkode: db650...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du er hennes trygge havn, og dermed er det du som blir den heldige mottaker av dritten😏 Hvordan er hun i møte med andre mennesker? Hun utagerer mot deg fordi hun er trygg på at du elsker henne. Hormontrykkokeren trenger å blåse ut litt av og til. kanskje dette får deg til å føle deg bedre:


https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/MRX21E/julekalender-1-desember-jeg-var-en-ganske-kjip-ungdom-det-jeg-angrer-mest-paa-er-hvordan-jeg-behandlet-mamma

Anonymkode: bbe42...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor sier du «beklager at jeg spurte»? Det er jo å invitere til nye frekkheter i morgen! Jeg ville ha reist meg fra stolen og gått rett bort til henne, annonsert at slik snakker man ikke til meg, fjernet tallerkenen og sendt henne fra bordet! Helt ærlig, dere oppdrar hustyranner! 

Anonymkode: 235dd...1a8

Å gud så lite viten du er. Ikke alle ungdommer er like, og de kommer med forskjellige utfordringer og traumer i sekken. Så fortsett å leve i din lille autoritære boble, for en sånn oppdrager-rolle du holder på funker langt ifra på alle! 

Anonymkode: 44db5...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å sette ned foten mot bedriten oppførsel ER autoritativt.

Å forlange hundeaktig lydighet uten begrunnelser er autoritært. 

Å akseptere respektløs behandling med påskudd om at man ikke vil være autoritær, er å gjøre barnet en diger bjørnetjeneste. 

Anonymkode: 235dd...1a8

Å forlange hundeaktig lydighet uten begrunnelser er autoritært. 

Hjelp.....Stakkars barna dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å gud så lite viten du er. Ikke alle ungdommer er like, og de kommer med forskjellige utfordringer og traumer i sekken. Så fortsett å leve i din lille autoritære boble, for en sånn oppdrager-rolle du holder på funker langt ifra på alle! 

Anonymkode: 44db5...df3

Nei, sånn var det visst: barn er så forskjellige. 

Det er foreldrene som er kliss like! 😂

Ikke rart det blir så mye ulike mennesker i verden, de fødes jo så totalt ulike fra starten av. Men når de blir mor og far, da blir de ved et trylleslag helt like andre foreldre? Oppfører seg likt, er like flinke, gjør alt like riktig som naboen? Men på grunn av de grusomt forskjellige personlighetene man har som barn, så er det ikke mulig å påvirke hva barna skal si og gjøre. De er jo så ulike.

Anonymkode: 235dd...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...