Gå til innhold

Hva gjør jeg med ungdommen min som snakker stygt!?


crj

Anbefalte innlegg

Jeg er en alenemor på 33år. Jeg har en datter på 15år og en på 6år. 

Eldste jenta mi har det siste halvåret-året begynt å snakke så stygt til meg.. slik som:

"Du er så dum", "din dritt", "idiooot", "JEG LIKER DEG IKKEEE", "drittunge" "pell deg uuuut" (når jeg så vidt gløtter på døren hennes for å si at nå er det mat eller hva for noen planer hun har eller hva jeg skal, altså sånne småting som er veldig naturlig å spør om.. " ved et tilfelle "din hurpe" og "bitch". "Slutt å snakk til meg" "hold kjeft" "Jeg vil flytte", jeg vil flytte langt vekk fra deg", "jeg hater deg" osv osv...

Dette er setninger som hun sier hver 5.setning hun snakker, hver dag, gjennom hele dagen... 😡

Vil ikke gå noe særlig inn på resten av historien rundt livet våres, men det skal sies at denne jenta kommer fra et ganske "normalt", godt og trygt hjem. Hun har masse familie rundt seg og har alltid vært en glad og fornøyd jente med god kontakt med familien sin. Ikke noe spes skoleflink, men allikevel veldig smart.

Vi har alltid hatt en godt forhold, og har kunnet snakke om ting og ført normale samtaler. Hun er veldig skravlete.. men nå for tiden snakker hun ikke normalt i det hele tatt. Snakker jeg rolig og hyggelig, altså normalt sett som man gjør til alle andre, så bare snakker hun tilbake til meg på en sur, kjeftete tone. Det er virkelig tungvint og vanskelig å føre en samtale med henne. Føler jeg får kjeft HELE tiden.. jenta mi på seks år er veldig rolig, høffelig og omsorgsfull. Men nå har hun begynt å ta etter storesøster, men på en litt mer tullemåte.. som at hun kan si for tull "Jeg liker deg ikke" i mens hun kikker ned og så begynner å le... men hun kommer garantert, desverre, til å si det samme som storesøster når hun blir sint. Liker ikke og aksepterer ikke at begge barna mine skal snakke slik til meg. Lillesøster blir litt redd eller engstelig når storesøster kjefter, skriker og smeller med dørene. Hva kan jeg gjøre med det? Storesøster skjønner det ikke (respekterer det ikke). 

Hva gjør dere med deres "vanskelige" tenåringer?

Hvordan beskytte småsøsken når ungdommen blir sint?

Hva blir konsekvens og/eller belønning for dårlig/god oppførsel? Selv syntes jeg ikke det skal være nødvendig med belønning for fint språkbruk f.eks, da dette burde være ganske naturlig og en selvfølge!!

Det er den stygge, respektløse praten som irriterer meg aller mest, sint eller frustrert er liksom en ting.. men når det kommer så mye slemme og stygge ord så kjenner jeg det koker inni meg, av sinne, skuffelse og sårhet.. 

 

Vet jo at ungdommer vil være i fred, og drive med sitt. Men de skal da kunne føre normale samtaler og vise respekt for mennesker rundt seg!! 

Føler jeg "failer" skikkelig for tiden, men vet jeg har vært en sånn tålig bra mamma opp igjennom. 😆 Og det ser jeg på minste datteren min, hun er et lykkelig barn, med grenser og forutsigbarhet, veldig kosete og hyggelig, sier masse fint/komplimenter til andre mennesker.  Akkurat det samme som storesøster er vokst opp med.. og storesøster var ganske lik lillesøster da hun var yngre.. men det har bare eskalert for storesøster den siste tiden. Og lurer på hva dere andre gjør i slike situasjoner? ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vanlig tenåring😌 

Anonymkode: 482c0...255

Det har jeg forståelse for.. men en "vanlig" ungdom skal allikevel ikke snakke stygt og nedlatende... 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med hun har enkelte goder i hverdagen, f eks skyss til hobbyer, gratis telefon, osv? Da ville jeg sagt at slike goder er kun fordi de som skjerper seg og behandler familien sin med respekt, deretter begynt å fjerne dem en etter en. Gi de tilbake når hun tar seg sammen. 

Er normalt, men er ikke akseptabelt og man prater selvfølgelig ikke slik til foreldrene sine bare fordi man er tenåring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også kjeft mye, og hun sier stadig vekk at jeg maser. Jeg kan omtrent ikke åpne munnen før jeg maser. Eksempel: Vi sitter med frokostbordet, og jeg spør om det er den nye buksen hun har på seg i dag. Hun svarer ikke, jeg spør forsiktig igjen, og får til svar at hun vet ikke og at jeg må slutte å mase sånn! Jeg svarer bare at jeg beklager at jeg spurte og så holder jeg kjeft. Resten av frokosten forbigikk i stillhet.

MEN jeg hadde aldri funnet meg i bli kalt bitch, hurpe, bedt om å holde kjeft og sånne ting. Det er direkte respektløst. Hadde hun kalt meg det, så ville jeg ha sagt at sånt finner jeg meg ikke i. Og skal hun fortsette med en sånn uspiselig oppførsel, så blir det konsekvenser! 

 

Anonymkode: 44db5...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får også kjeft mye, og hun sier stadig vekk at jeg maser. Jeg kan omtrent ikke åpne munnen før jeg maser. Eksempel: Vi sitter med frokostbordet, og jeg spør om det er den nye buksen hun har på seg i dag. Hun svarer ikke, jeg spør forsiktig igjen, og får til svar at hun vet ikke og at jeg må slutte å mase sånn! Jeg svarer bare at jeg beklager at jeg spurte og så holder jeg kjeft. Resten av frokosten forbigikk i stillhet.

MEN jeg hadde aldri funnet meg i bli kalt bitch, hurpe, bedt om å holde kjeft og sånne ting. Det er direkte respektløst. Hadde hun kalt meg det, så ville jeg ha sagt at sånt finner jeg meg ikke i. Og skal hun fortsette med en sånn uspiselig oppførsel, så blir det konsekvenser! 

 

Anonymkode: 44db5...df3

Ja, men hvordan konsekvenser? Det er der jeg sliter litt... 😆

Har så klart fortalt henne at jeg ikke finner meg i det. Men hun respekterer det ikke. Og jeg aner ikke hva jeg kan gjøre for å få henne til å forstå det... 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Pobie skrev:

Regner med hun har enkelte goder i hverdagen, f eks skyss til hobbyer, gratis telefon, osv? Da ville jeg sagt at slike goder er kun fordi de som skjerper seg og behandler familien sin med respekt, deretter begynt å fjerne dem en etter en. Gi de tilbake når hun tar seg sammen. 

Er normalt, men er ikke akseptabelt og man prater selvfølgelig ikke slik til foreldrene sine bare fordi man er tenåring. 

Ja, betaler jo mobilabm og hun får jo litt penger innimellom. Sa til henne i går at om hun ikke lot være å kalle meg stygge ting kom hun ikke til å få en krone til av meg denne uken.. hun gjorde det på morran i dag. Så hun kommer heller ikke til å få en eneste krone.. det eneste som er litt kleint og irriterende. Er jo at hun har sine egne penger.. så jeg syntes det er litt dumt at hun skal bruke sparepengene sine på "tull"... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde glatt fjernet goder. Har en på 14 som oppfører seg bra, men som bruker absolutt hele huset som sin private dumpingplass for alle slags saker. Huset ser mildt sagt helt bomba ut, og det er hennes ting overalt. I går fikk hun beskjed om at nok var nok, jeg kommer ikke til å kjøre henne på trening hvis hun har noe som helst liggende rundt om i stua eller på kjøkkenet. Hun SKAL rydde bort, uansett hvor sliten eller dårlig tid hun har. Må bare stå i det, så hjelper det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, crj skrev:

Ja, men hvordan konsekvenser? Det er der jeg sliter litt... 😆

Har så klart fortalt henne at jeg ikke finner meg i det. Men hun respekterer det ikke. Og jeg aner ikke hva jeg kan gjøre for å få henne til å forstå det... 🤔

Vi bor sånn til at hun må kjøres mye. Jeg ville ha gjort det klart at med en sånn oppførsel, så ryker drosjen hennes! (som da er deg 😉 ) Om hun har månedskort derimot, så får hun dekke dette selv. Eller om du betaler mobilregningen, så henger den i en tynn tråd. Sånne ting som hun vil kjenne på og som blir tungvindt for henne å miste. 

Anonymkode: 44db5...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, crj skrev:

Ja, betaler jo mobilabm og hun får jo litt penger innimellom. Sa til henne i går at om hun ikke lot være å kalle meg stygge ting kom hun ikke til å få en krone til av meg denne uken.. hun gjorde det på morran i dag. Så hun kommer heller ikke til å få en eneste krone.. det eneste som er litt kleint og irriterende. Er jo at hun har sine egne penger.. så jeg syntes det er litt dumt at hun skal bruke sparepengene sine på "tull"... 

Men da får hun bare gjøre det. Det er jo hennes eget valg. 

Anonymkode: 44db5...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke ofte sint, og fordelen med det er at når det skjer så blir det som regel hørt etter. 

Jeg hadde forklart ganske så tydelig at sånn snakker man ikke til hverandre. Hun har et ansvar for å oppføre seg ovenfor deg og lillesøster, hun er et forbilde for den yngste og en slik oppførsel er uakseptabel. 

Hun bør få klar beskjed om konsenkvensen av slik oppførsel bl.a resulterer i at hun må lage maten sin selv, vaske egne klær, holde seg unna julekos osv. Du står ikke på pinne for en som behandler deg som dritt. 

Finn frem den høye, mørke inni deg og vis henne autoritet. Hun er for stor til å oppføre seg som en drittunge. 

Lykke til, kjære deg, stå i kampen så kommer dere hele ut på den andre siden ;)

Anonymkode: db650...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker fort at hvis dette er oppførsel som har kommet ut av det blå fra klar himmel, og som ikke har bygd seg opp. 
Så kan det hende det har skjedd henne noe alvorlig som hun sliter med å prate om. Men at dette er et skrik etter hjelp. 
Hvis det er tilfelle så hadde jeg tatt en kveld hvis minste har lagt seg og satt med ned å prate med henne. 

Men hvis dette er noe som har bygd seg opp som normal tenårings oppførsel så hadde jeg tatt vekk goder, også hadde jeg sprekt en gang og virkelig satt henne på plass hvis det å ta vekk goder ikke hjelper. 

Anonymkode: 4930b...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun sparepenger hun har jobbet for? Eller spart ukepengene sine? Greit de kan hun bruke. Men sparepenger fra dåp, foreldre osv hadde hun aldri fått brukt. Skal hun være frekk og spydig hadde jeg kuttet goder som kjøring, kino osv. Klesvasken sin kunne Hun også tatt selv. Hadde jeg vært full av faen hadde jeg dukket opp på idretten hun driver med, håndball f.eks å heiet ekstra på henne. Det er flaut for alle tenåringer. 

Anonymkode: ac62c...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vanlig tenåring😌 

Anonymkode: 482c0...255

Nei, det er det faktisk ikke! Jeg har har tre tenåringer selv, og hadde aldri akseptert sånn oppførsel og språkbruk. 

Du må rett og slett tydelig forklare henne hvordan det føles å bli tilsnakket slik og sette grenser. Dersom hun ikke hører, hadde jeg inndratt mobilen, det er vel det absolutt verste du kan gjøre mot en tenåring i dag, og fortsatt med å appellere til empatien hennes. Hvordan ville hun likt å få slike tilnavn osv? 

Anonymkode: d8437...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både en gutt og en jente i tenårene, og ingen av dem har noen gang snakket noe i nærheten av dette til meg! Det er ikke normal tenåringsoppførsel, det er dårlig oppdragelse og mangel på folkeskikk! Et eneste tilløp til noe sånt, og jeg hadde sagt ekstremt tydelig i fra at det var komplett uakseptabelt. Jeg begriper ikke hva som får foreldre til å ta imot slikt! Det er ren forsømmelse av foreldreplikter og manglende evne til grensesetting. 

Anonymkode: 18dd0...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, crj skrev:

Ja, betaler jo mobilabm og hun får jo litt penger innimellom. Sa til henne i går at om hun ikke lot være å kalle meg stygge ting kom hun ikke til å få en krone til av meg denne uken.. hun gjorde det på morran i dag. Så hun kommer heller ikke til å få en eneste krone.. det eneste som er litt kleint og irriterende. Er jo at hun har sine egne penger.. så jeg syntes det er litt dumt at hun skal bruke sparepengene sine på "tull"... 

Du får sette hardt mot hardt. Si kvifor du gjør det.

Anonymkode: 1696a...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker fort at hvis dette er oppførsel som har kommet ut av det blå fra klar himmel, og som ikke har bygd seg opp. 
Så kan det hende det har skjedd henne noe alvorlig som hun sliter med å prate om. Men at dette er et skrik etter hjelp. 
Hvis det er tilfelle så hadde jeg tatt en kveld hvis minste har lagt seg og satt med ned å prate med henne. 

Men hvis dette er noe som har bygd seg opp som normal tenårings oppførsel så hadde jeg tatt vekk goder, også hadde jeg sprekt en gang og virkelig satt henne på plass hvis det å ta vekk goder ikke hjelper. 

Anonymkode: 4930b...e3a

Ja, er ganske sikker på at dette er "vanlig" tenpringsopprør... takk for tips 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Førstemann skrev:

Hadde glatt fjernet goder. Har en på 14 som oppfører seg bra, men som bruker absolutt hele huset som sin private dumpingplass for alle slags saker. Huset ser mildt sagt helt bomba ut, og det er hennes ting overalt. I går fikk hun beskjed om at nok var nok, jeg kommer ikke til å kjøre henne på trening hvis hun har noe som helst liggende rundt om i stua eller på kjøkkenet. Hun SKAL rydde bort, uansett hvor sliten eller dårlig tid hun har. Må bare stå i det, så hjelper det nok.

Ja, hun av min er alt for lat.. 

I går var jeg snill og bærte ned tøyet fra soverommet hennes til vaskerommet. Jeg sa at hun får sortere det før hun går på skolen i dag. Det ble ikke gjort så nå ligger bunken på gulvet på rommet hennes igjen 🙈  den bunken tilsvarer hvertfall en søppelsekk 😆 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har hun sparepenger hun har jobbet for? Eller spart ukepengene sine? Greit de kan hun bruke. Men sparepenger fra dåp, foreldre osv hadde hun aldri fått brukt. Skal hun være frekk og spydig hadde jeg kuttet goder som kjøring, kino osv. Klesvasken sin kunne Hun også tatt selv. Hadde jeg vært full av faen hadde jeg dukket opp på idretten hun driver med, håndball f.eks å heiet ekstra på henne. Det er flaut for alle tenåringer. 

Anonymkode: ac62c...27e

😂😂 haha. Jeg får ikke lov å vise meg for vennene hennes en gang! Hun vil så vidt ha med noen hjem! 

Det som er veldig synd er at hun ikke har noen idrett eller fritids aktiviteter hun liker.. hun har prøvd masse, men ikke som hun har trives med. Syntes det er så dumt... bussen går rett på utsiden døren. Hun har ikke mnd kort, er redd for at da hadde hun bare stukket av om hun hadde vært sur. Hun hater å bruke sine egne penger på buss... 

Det er sparepenger hun har fått til jul og bursdag av besteforeldre og div.. hun sparer til pc. Men pengene brenner jo i lommene hennes, så da går de fort til matbutikk ting 😩 noen såklart til sminke og dill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd det så ille som deg, men det som har hatt god effekt på mine er å ta dem på ordet. Hvis jeg for eksempel har går opp for å si fra at vi skal spise is eller høre om jeg skal kjøre dem et sted og får dritt eller blir avbrudt så blir det ikke is eller kjøring. Hvis de truer med å flytte svarer jeg ok, men husk at du må betale husleie og mat selv.

I tillegg har jeg prøvd å være veldig på tilbudssiden med kjøring. Når alt annet skjærer seg er den tiden man sitter i bilen uten noen andre veldig god. Selv når vi ikke snakker er vi sammen. Det er ikke så ofte jeg har kunnet bruke mange timer alene bare med tenåringen, men de stundene i bilen har vært gull verdt.

Anonymkode: d8d3b...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har både en gutt og en jente i tenårene, og ingen av dem har noen gang snakket noe i nærheten av dette til meg! Det er ikke normal tenåringsoppførsel, det er dårlig oppdragelse og mangel på folkeskikk! Et eneste tilløp til noe sånt, og jeg hadde sagt ekstremt tydelig i fra at det var komplett uakseptabelt. Jeg begriper ikke hva som får foreldre til å ta imot slikt! Det er ren forsømmelse av foreldreplikter og manglende evne til grensesetting. 

Anonymkode: 18dd0...82b

Takk for engasjementet ditt. Men kan love deg at her i bildet er det god oppdragelse og en opplært god folkeskikk. Det har ALDRIG vært noe problem før. Alltid fått masse skryt og ros for at datteren min har vært hjelpsom, omsorgsfull, takker pent for ting, bryr seg om andre.. og alt det. Så der tar du heldigvis feil... dette er noe som er skjedd innen det siste året.. kan være det er min feil, men kan være bare at hun kjører sitt eget løp en periode. Derfor jeg spør om råd her... grensesetting har heller aldri vært noe problem før. Kanskje jeg bare er en generelt dårlig tenåringsforeldre 🙄😆

Men lykke til med de perfekte barna dine! Alle skulle hatt en foreldre som deg 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke opplevd det så ille som deg, men det som har hatt god effekt på mine er å ta dem på ordet. Hvis jeg for eksempel har går opp for å si fra at vi skal spise is eller høre om jeg skal kjøre dem et sted og får dritt eller blir avbrudt så blir det ikke is eller kjøring. Hvis de truer med å flytte svarer jeg ok, men husk at du må betale husleie og mat selv.

I tillegg har jeg prøvd å være veldig på tilbudssiden med kjøring. Når alt annet skjærer seg er den tiden man sitter i bilen uten noen andre veldig god. Selv når vi ikke snakker er vi sammen. Det er ikke så ofte jeg har kunnet bruke mange timer alene bare med tenåringen, men de stundene i bilen har vært gull verdt.

Anonymkode: d8d3b...2e9

Enig, har også brukt bilen en del.. 1-2 timers kjøretur. Da er hun "fanget" med meg. Går fint da. Enten så snakker vi, eller så har hun øreplugger i og jeg bare er stille 🙈 men allikevel.. hun blir jo frivillig med... aldri tvunget henne. Så enten kjeder hun seg sykt mye. Eller så syntes hun det er fint å være med meg... tror aldri vi har kranglet særlig i bilen som jeg kan huske 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke opplevd det så ille som deg, men det som har hatt god effekt på mine er å ta dem på ordet. Hvis jeg for eksempel har går opp for å si fra at vi skal spise is eller høre om jeg skal kjøre dem et sted og får dritt eller blir avbrudt så blir det ikke is eller kjøring. Hvis de truer med å flytte svarer jeg ok, men husk at du må betale husleie og mat selv.

I tillegg har jeg prøvd å være veldig på tilbudssiden med kjøring. Når alt annet skjærer seg er den tiden man sitter i bilen uten noen andre veldig god. Selv når vi ikke snakker er vi sammen. Det er ikke så ofte jeg har kunnet bruke mange timer alene bare med tenåringen, men de stundene i bilen har vært gull verdt.

Anonymkode: d8d3b...2e9

En annen ting er at hun nå er så gammel at hun kanskje er moden for mer ansvar enn tidligere. Det kan føles nesten nedverdigende å måtte be deg om penger hele tiden og oppleve at du i praksiss bestemmer hva hun skal kunne bruke dem på. Kanskje er tiden moden for å gi henne mer ansvar for egen økonomi.

Våre tenåringer får ingen penger hvis de skal ut med venner, til julegaver eller hvis de ønsker seg en ny genser, eller sminke for eksempel. Derimot får de en fast sum hver måned som de sel  disponerer. Den skal dekke alt av klær, sko, kino, gaver, kantine, bussbiletter, sminke osv. Hvis de prioriteter dyre merkeklær må de smøre matpakke og gå til skolen for eksempel. Det er ikke mitt problem og helt deres eget valg. De får aldri trekk i månedspengene på grunn av dårlig oppførsel og de får aldri kjeft for å gjøre dårlige prioriteringer, men jeg kan være behjelpelig med å foreslå billige vinterstøvler på finn hvis de fryser på beina og kontoen er tom og jeg kan godt stusse håret deres for at de skal slippe utgift til frisør hvis de spør pent. For oss fungerer det veldig godt.

Anonymkode: d8d3b...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er konsekvensen at hun må klare seg uten mobil. Gir henne som regel en advarsel og mulighet til å be om unnskyldning. Feks "sånt er det faktisk ikke greit å si/kalle moren sin! Hvis jeg hører dette en gang til i dag så rykter telefonen din i 24 timer". Svarer hun frekt eller kaller meg noe etter det/resten av dagen så tar jeg telefonen hennes. Svir som regel ganske godt det. Er dessverre også det eneste som funker. 

Hilsen mamma 35 til jenter på 15, 14 og 13.

Anonymkode: aa050...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, crj skrev:

Jeg er en alenemor på 33år. Jeg har en datter på 15år og en på 6år. 

Eldste jenta mi har det siste halvåret-året begynt å snakke så stygt til meg.. slik som:

"Du er så dum", "din dritt", "idiooot", "JEG LIKER DEG IKKEEE", "drittunge" "pell deg uuuut" (når jeg så vidt gløtter på døren hennes for å si at nå er det mat eller hva for noen planer hun har eller hva jeg skal, altså sånne småting som er veldig naturlig å spør om.. " ved et tilfelle "din hurpe" og "bitch". "Slutt å snakk til meg" "hold kjeft" "Jeg vil flytte", jeg vil flytte langt vekk fra deg", "jeg hater deg" osv osv...

Dette er setninger som hun sier hver 5.setning hun snakker, hver dag, gjennom hele dagen... 😡

Vil ikke gå noe særlig inn på resten av historien rundt livet våres, men det skal sies at denne jenta kommer fra et ganske "normalt", godt og trygt hjem. Hun har masse familie rundt seg og har alltid vært en glad og fornøyd jente med god kontakt med familien sin. Ikke noe spes skoleflink, men allikevel veldig smart.

Vi har alltid hatt en godt forhold, og har kunnet snakke om ting og ført normale samtaler. Hun er veldig skravlete.. men nå for tiden snakker hun ikke normalt i det hele tatt. Snakker jeg rolig og hyggelig, altså normalt sett som man gjør til alle andre, så bare snakker hun tilbake til meg på en sur, kjeftete tone. Det er virkelig tungvint og vanskelig å føre en samtale med henne. Føler jeg får kjeft HELE tiden.. jenta mi på seks år er veldig rolig, høffelig og omsorgsfull. Men nå har hun begynt å ta etter storesøster, men på en litt mer tullemåte.. som at hun kan si for tull "Jeg liker deg ikke" i mens hun kikker ned og så begynner å le... men hun kommer garantert, desverre, til å si det samme som storesøster når hun blir sint. Liker ikke og aksepterer ikke at begge barna mine skal snakke slik til meg. Lillesøster blir litt redd eller engstelig når storesøster kjefter, skriker og smeller med dørene. Hva kan jeg gjøre med det? Storesøster skjønner det ikke (respekterer det ikke). 

Hva gjør dere med deres "vanskelige" tenåringer?

Hvordan beskytte småsøsken når ungdommen blir sint?

Hva blir konsekvens og/eller belønning for dårlig/god oppførsel? Selv syntes jeg ikke det skal være nødvendig med belønning for fint språkbruk f.eks, da dette burde være ganske naturlig og en selvfølge!!

Det er den stygge, respektløse praten som irriterer meg aller mest, sint eller frustrert er liksom en ting.. men når det kommer så mye slemme og stygge ord så kjenner jeg det koker inni meg, av sinne, skuffelse og sårhet.. 

 

Vet jo at ungdommer vil være i fred, og drive med sitt. Men de skal da kunne føre normale samtaler og vise respekt for mennesker rundt seg!! 

Føler jeg "failer" skikkelig for tiden, men vet jeg har vært en sånn tålig bra mamma opp igjennom. 😆 Og det ser jeg på minste datteren min, hun er et lykkelig barn, med grenser og forutsigbarhet, veldig kosete og hyggelig, sier masse fint/komplimenter til andre mennesker.  Akkurat det samme som storesøster er vokst opp med.. og storesøster var ganske lik lillesøster da hun var yngre.. men det har bare eskalert for storesøster den siste tiden. Og lurer på hva dere andre gjør i slike situasjoner? ❤

Først og fremst - tenåringen din ER ikke vanskelig. Hun HAR det vanskelig. Det siste hun trenger da er straff for å ha det slik. Hun trenger at du som mamma ser at hun ikke har det bra. Du sier at dere tidligere har kunnet snakket om alt og at hun har vært høflig og omsorgsfull, men at det har snudd nå? Da burde vel varsellampene dine lyse og gi klare signaler på at nå er det noe som ikke stemmer.

Det kan være noe så uskyldig som en ‘’hemmelig kjæreste’’ eller ei/ flere venninne(r) som hun har kranglet med, til noe alvorlig som overgrep/mobbing/bilder som er spredd etc. Hun trenger deg og da må du møte henne på det, men som en tenåringsmor burde du ikke pushe for mye heller. Inviter henne ut til stua og krev en alvorsprat med henne, så sier du at hun trenger ikke fortelle noe eller si særlig mye til deg, men du vil at hun skal lytte. Da kan du si at du ikke liker at hun sier så mye stygge ting til deg. Du syns hun burde ta hensyn til yngre søsken. At dette ikke skaper noe bra stemning hjemme. Samtidig ser du at hun kanskje ikke har det bra for tiden og det er helt greit. Hvis hun trenger å snakke om det så lytter du gjerne og kan prøve å forstå henne. Hvis hun ikke vil snakke med deg så burde hun kanskje snakke med noen andre hun føler seg trygg på, for eksempel en tante, søskenbarn eller andre i familie. Du vil bare at dere skal ha et hjem uten så mye negativ stemning og det starter med at det ikke er kjefting og drittslenging mot hverandre. At dere heller snakker sammen om hva problemet er, slik at dere på en bedre måte kan vise forståelse for at den andre har en dårlig dag. Så kan du avslutte med at hvis hun ikke ønsker å snakke så trenger hun ikke det heller. Men du setter pris på om hun kan ta til seg det du sier og tenke litt over ting. 
 

Konsekvenser, spesielt unaturlige konsekvenser som å ta vekk mobilen, skru av internettet og gi husarrest gir SJELDENT noe positiv utfall og kan i verstefall skape større splid mellom deg og barnet ditt, og det virker mot sin hensikt. Å avvise og skremme barn til å oppføre seg gjør bare at barnet føler seg mindre forstått og undertrykker følelsene sine mer.

Anonymkode: a0c99...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...