Gå til innhold

Oppussing er harry

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At du elsker å bruke penger og at du ikke bryr deg om hvor mye du forurenser  er jo ingen nyhet, men jeg er usikker på om det at du pusser opp mye skulle være et arcument for eller  mot at kosmetisk oppussing er harry. Hva mener du?

Anonymkode: 59f21...a66

Jeg tenker i bunn og grunn at si at det ene og det andre er Harry blir helt feil jeg. Hvis folk vil male stua si eller bytte ut kjøkkenet etter 5 år så synes jeg folk skal få lov til det uten at de skal føle skam for det. Fullt mulig å tenke gjenbruk og miljø når man pusser opp også. Hvis naboen bytter kjøkken etter 5 år så tenker jeg ikke videre over det altså. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener at i enkeltes øyner så vil det aldri bli bra nok. Uansett hva vi kutter og hva vi endrer så hjelper det ikke. De finner nye ting som vi gjør som ikke er bra nok. Jeg mister snart helt motivasjonen til å orke lenger, det hjelper ikke uansett hva vi gjør. Det er for sent får vi vite her på DIB...

Anonymkode: b7112...964

Du skal ikkje vere bra nok for nokon. Du skal vere bra nok for noko. Og når det gjeld å få ned forbruket hjelper all reduksjon. 

Skrevet
1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg tenker i bunn og grunn at si at det ene og det andre er Harry blir helt feil jeg. Hvis folk vil male stua si eller bytte ut kjøkkenet etter 5 år så synes jeg folk skal få lov til det uten at de skal føle skam for det. Fullt mulig å tenke gjenbruk og miljø når man pusser opp også. Hvis naboen bytter kjøkken etter 5 år så tenker jeg ikke videre over det altså. 

Kvifor skal dei få lov til det uten å føle skam? Det er jo noko av det aller mest unødvendige forbruket som fins? 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel, nå pusset vi opp eller renoverte om du vil, fordi hjemmet var slitt, lite funksjonelt, rått, kaldt og med dårlig ventilasjon. Det viste seg å være lurt ettersom vi fant mugg, flere feil på strøm, rør, brannfarlige lister osv. Vi gjorde det for å få plassen vi hadde behov for og for å få utbytte av hele leiligheten. Vi er ikke opptatt av interiør eller annet. Nå som vi først har pusset opp forblir det slik så lenge vi bor her. Oppussing er noen ganger nødvendig. Jeg syns ikke oppussing er harry. 

Anonymkode: abb26...e3d

Det er ikkje det hi meinar slik eg forstår henne. Det er dei som bytter kjøkken fordi kjøkkenet i kvit høgglans som dei kjøpte i 2014 er såååå ja, 2014....eg bytte kjøkken i år eg og. Men det gamle var frå 1950. Og kalde hus krev jo mykje oppvarming, det er noko heilt anna enn å bytte ut alt fordi det er umoderne. 

Anonymkode: d0cd1...620

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikkje det hi meinar slik eg forstår henne. Det er dei som bytter kjøkken fordi kjøkkenet i kvit høgglans som dei kjøpte i 2014 er såååå ja, 2014....eg bytte kjøkken i år eg og. Men det gamle var frå 1950. Og kalde hus krev jo mykje oppvarming, det er noko heilt anna enn å bytte ut alt fordi det er umoderne. 

Vi har nylig pusset opp vårt kjøkken. Kjøkkenet som stod her var fra 2001 og helt klart for utskiftning . 

Skrevet
12 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi har nylig pusset opp vårt kjøkken. Kjøkkenet som stod her var fra 2001 og helt klart for utskiftning . 

Hvorfor må du fortelle om alt DU har gjort? Det er jo ikke interessant. Klarer du ikke å diskutere prinsipper og verdier?

Anonymkode: 8e26d...88e

Skrevet
11 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Da hadde dere et kjøkken av veldig dårlig kvalitet eller dere har brukt det veldig stygt.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde dere et kjøkken av veldig dårlig kvalitet eller dere har brukt det veldig stygt.

Kvaliteten var ikke god nei. Ikke vi som hadde valgt det og det stod i huset når vi flyttet inn. Når det er sagt så mener jeg fortsatt at folk må få velge når de pusser opp selv . Det er også fullt mulig å pusse opp på miljøvennlig vis 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo òg eit problem at mykje som blir produsert no (eller i 2001) ikkje er produsert for å vare desverre. 

Skrevet
37 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Så lenge alle er venner, holder hender og synger kumbaja, så får kloden bare brenne? For alle må få gjøre det de selv syns er best. 

Anonymkode: 6c4ff...79a

Skrevet
28 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hvorfor tror du dette er av interesse for oss? Her er det unødvendig oppussing som er tema, ikke nødvendig oppgradering. 

Du trenger ikke prøve så hardt å få alle tråder til å handle om deg og dine valg. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge alle er venner, holder hender og synger kumbaja, så får kloden bare brenne? For alle må få gjøre det de selv syns er best. 

Sånn kan det selvsagt også sies😊

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tror du dette er av interesse for oss? Her er det unødvendig oppussing som er tema, ikke nødvendig oppgradering. 

Du trenger ikke prøve så hardt å få alle tråder til å handle om deg og dine valg. 

Poenget er vel å ha en diskusjon om der er opp til noen som helst å mene noe om hvorvidt andres oppussing er nødvendig eller unødvendig . Jeg mener at det skal folk få vurdere selv 

Skrevet
12 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Kvaliteten var ikke god nei. Ikke vi som hadde valgt det og det stod i huset når vi flyttet inn. Når det er sagt så mener jeg fortsatt at folk må få velge når de pusser opp selv . Det er også fullt mulig å pusse opp på miljøvennlig vis 

Det er nesten bestandig mer miljøvenlig å la ting være som de er enn å pusse opp, men det det går an å gjøre det på bedre eller dårligere måter. Det har du helt rett i.

Jeg har pusset opp kjøkken selv jeg. Noen ganger er det nødvendig. Vårt var opprinelig fra 70-tallet. Vi pusset det opp i 2003 også, men da klarte det seg med maling og pussing av benkeplater. Det var en oppussing som ikke påvirket miljøet så  vedig mye.

Da vi byttet kjøkkeninredning i fjor ble selvfølgelig miljøbelastningen større, men nå regner vi ikke med å trenge å gjøre noen større oppussing i vår levetid.

Skrevet

Poenget er vel å ha en diskusjon om der er opp til noen som helst å mene noe om hvorvidt andres oppussing er nødvendig eller unødvendig . Jeg mener at det skal folk få vurdere selv 

Men når du kikker inn i dine barns øyne, hvordan føles det å vite at du fratar dem muligheter? Dine barn og barnebarn betaler prisen for ditt forbruk. 
I alle valg du foretar, still spørsmålet om hvordan dette påvirker din familie i framtiden. 

Anonymkode: d555e...732

Skrevet

Men du diskuterer ikke på generelt grunnlag. Du må alltid komme med informasjon om hva du har gjort. Jeg skjønner bare ikke at du tror at det er av interesse for mange av oss? 

Vi vet at du gjør som du vil uten tanke for andre, det er ikke det denne tråden i utgangspunktet handlet om. Du har en helt spesiell evne til å få tråder til å handle om deg. Litt oppmerksomhetssyk?

Skrevet

Men når du kikker inn i dine barns øyne, hvordan føles det å vite at du fratar dem muligheter? Dine barn og barnebarn betaler prisen for ditt forbruk. 
I alle valg du foretar, still spørsmålet om hvordan dette påvirker din familie i framtiden. 

Anonymkode: d555e...732

Jeg lever i grunn veldig godt med mine valg jeg. Heldigvis😊

Skrevet

Men du diskuterer ikke på generelt grunnlag. Du må alltid komme med informasjon om hva du har gjort. Jeg skjønner bare ikke at du tror at det er av interesse for mange av oss? 

Vi vet at du gjør som du vil uten tanke for andre, det er ikke det denne tråden i utgangspunktet handlet om. Du har en helt spesiell evne til å få tråder til å handle om deg. Litt oppmerksomhetssyk?

Jeg mener bestemt at på generelt grunnlag skal folk få bestemme selv😊

Skrevet
Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Selvsagt skal folk bestemme selv. Vi lever da ikke i et diktatur. Håpet er jo at fler og fler blir mer miljøbevisste til mer informasjon de får. 

Så har vi slike som deg hvor løpet er kjørt pga at jeg’et er viktigere enn det store bildet. 

Så fortsett å reis, shop, puss opp og kast du, så får vi andre prøve å veie opp for egoistene. 

Bare du får gjøre som du vil, ikke sant?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det vanskelig å ikke bytte kjøkken hvert 5. år eller bytte ut sofaen og spisebordet med jevne mellomrom?

Jeg mister helt fremtidstroen jeg.

Husk at folk ikke er opptatte av miljø og bærekraft for å plage deg og dine likesinnede. Det handler faktisk om fremtiden til dine barn og barnebarn. Det er et faktum vi ikke kommer utenom. Og det er faktisk ikke så jævlig vanskelig. Den aller, aller største delen av verdens befolkning lever godt med å ikke pusse opp i eninga.

Anonymkode: 8e26d...88e

Kjøkkenet mitt pusset jeg opp i 2007. Sofaen er fra 2002 og spisestuen fra samme året byttet jeg ut i år. Det er med andre ord ikke noe jeg gjør hvert 5 år. Men, i typisk DIB ånd så ville nok fokuset da være hvorfor jeg byttet ut en fult ut brukbar spisestue, den var tross alt kun slitt etter daglig bruk i 17 år. 

Og som ett lite tips til slutt, ønsker du å bli tatt seriøst så anbefaler jeg litt mindre aggressiv fremtoning og tenk over språkbruken. 

Anonymkode: b7112...964

Skrevet

Selvsagt skal folk bestemme selv. Vi lever da ikke i et diktatur. Håpet er jo at fler og fler blir mer miljøbevisste til mer informasjon de får. 

Så har vi slike som deg hvor løpet er kjørt pga at jeg’et er viktigere enn det store bildet. 

Så fortsett å reis, shop, puss opp og kast du, så får vi andre prøve å veie opp for egoistene. 

Bare du får gjøre som du vil, ikke sant?

Hvis du velger norgesferie for å veie opp for min sydentur er det selvsagt helt greit for meg. 

Skrevet

Hvis du velger norgesferie for å veie opp for min sydentur er det selvsagt helt greit for meg. 

Å, kjære 🤦🏼‍♀️

Skrevet

Å, kjære 🤦🏼‍♀️

Vi har nok akkurat like tanker om hverandres fremtoning her tror jeg. Gjør ditt du så gjør jeg mitt. Selvsagt kunne jeg formulert meg litt bedre og kommet med ett saklig tilsvar men noe sier meg at det hadde ikke gjort den minste forskjell😊. God underholdning i alle fall å være her inne 

Skrevet

Tja, både og. Det er ikkje all form for oppussing som er harry. Men så står jo eg midt i oppussingshelvete sjølv. Og det smerter å kalle seg sjølv harry 😂 Me pussar opp eit hus frå 1984 og 18pilogbue. Det er eit eldre hus med eit hus som påbygg. Den nyaste delen vart bygd i hu og hast, med dårleg material. Er ein stor del renovering, men noko kosmetisk vert det og. 

Men dei romma eg har pussa opp, vert ståande lenge! Eg liker ikkje oppussing 😅 Og syns det er unødvendig å skifte farge og interiør ofte. 

Å drive kosmetisk oppussing miljøvenleg er ikkje mogleg. Ein kan alltids velje meir miljøvenlege løysingar, men det er ikkje miljøvenleg å pusse opp berre for å fornye fargane i stova eller fjerne funksjonelle kjøkken ... einig i at det blir som å kaste mat!

Anonymkode: 3d66d...62d

Skrevet
4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Selvfølgelig bestemmer du selv, vi lever i et fritt land. Det du fullstendig mangler er en refleksjon rundt ditt enorme forbruk (oppussing, møbler, gaver og reiser for å ta noe). Det er et problem i den store bildet. Vi som er rikest forbruker så hinsides mye. Vi må bli mer bevisste og redusere forbruk. 

Du må gjerne kjenne deg varm og god på innsiden av å kjøre elbil, men det er som å sette plaster på et gapende hull i hovedpulsåren.

Anonymkode: eacaf...fd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...