Gå til innhold

Oppussing er harry

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så nå skal det være oppussingskam og

Anonymkode: 4f605...fa9

Skrevet

Generelt burde vi bare bo i skogen og være flau over å være mennesker

Anonymkode: 35655...0df

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor pusser du opp bare gir det kosmetiske? Nordmenn er tydeligvis så tomme at de bruker oppussing som buffer mot lammende mangel på indre liv. Unødvendig oppussing er harry og en miljøverstimg, langt fra miljømessig forsvarlig. https://www.aftenposten.no/video/i/VbXrWV/de-mener-nordmenns-oppussing-er-harry

Anonymkode: 0bdae...87c

Ny dag og ny dag med noe å skamme seg over 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor pusser du opp bare gir det kosmetiske? Nordmenn er tydeligvis så tomme at de bruker oppussing som buffer mot lammende mangel på indre liv. Unødvendig oppussing er harry og en miljøverstimg, langt fra miljømessig forsvarlig. https://www.aftenposten.no/video/i/VbXrWV/de-mener-nordmenns-oppussing-er-harry

De har et poemg. Folk har så mye penger og så mye fritid at de må finne på et eller amnet å bruke dem på.  Da blir det så mye reiser at de ikke blir kjent på hjemstedet og så ofte oppussing at de knapt kjenner igjen sitt eget hjem.

Anonymkode: 59f21...a66

Skrevet

Det er noe i det. Jeg var godt opp i 20-årene da jeg skjønte at folk kjøpte gardiner selv om de gamle fortsatt kunne brukes (og så greie ut). Jeg er oppvokst med de samme gardinene gjennom 25 år. De vaskes pent og henges opp igjen. Så skal det sies at mamma har god og tidløs smak (og har sydd pene gardiner i stoff som holder seg).

Det er en uting å kaste ut et kjøkken som fungerer bare fordi det ikke er mote. Folk bytter ut masse møbler i tide og utide. Som så mye annet i vår tid har vi i den rikeste delen av verden godt av å se på den vanvittige ressursbruken vi faktisk har. Det være seg reiser, klær, mat, oppussing osv. osv. 

Anonymkode: eacaf...fd8

Skrevet

Ingen som sier noe om skam, men det ER jo utvilsomt veldig, veldig harry...

Anonymkode: 8e26d...88e

Skrevet

Vel, nå pusset vi opp eller renoverte om du vil, fordi hjemmet var slitt, lite funksjonelt, rått, kaldt og med dårlig ventilasjon. Det viste seg å være lurt ettersom vi fant mugg, flere feil på strøm, rør, brannfarlige lister osv. Vi gjorde det for å få plassen vi hadde behov for og for å få utbytte av hele leiligheten. Vi er ikke opptatt av interiør eller annet. Nå som vi først har pusset opp forblir det slik så lenge vi bor her. Oppussing er noen ganger nødvendig. Jeg syns ikke oppussing er harry. 

Anonymkode: abb26...e3d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vel, nå pusset vi opp eller renoverte om du vil, fordi hjemmet var slitt, lite funksjonelt, rått, kaldt og med dårlig ventilasjon. Det viste seg å være lurt ettersom vi fant mugg, flere feil på strøm, rør, brannfarlige lister osv. Vi gjorde det for å få plassen vi hadde behov for og for å få utbytte av hele leiligheten. Vi er ikke opptatt av interiør eller annet. Nå som vi først har pusset opp forblir det slik så lenge vi bor her. Oppussing er noen ganger nødvendig. Jeg syns ikke oppussing er harry. 

Anonymkode: abb26...e3d

Nå var det vel en annen «type» oppussing det var snakk om her. Litt harry å misse poenget fullstendig også.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nå var det vel en annen «type» oppussing det var snakk om her. Litt harry å misse poenget fullstendig også.

Kanskje litt harry å kritisere andre?

Anonymkode: 37983...da6

Skrevet

Men forbruket må ned, og da kan man like godt starte der det svir minst. Ingen trenger jo ny sofa hvert femte år, eller skifte ut kjøkken etter 10. 

Mindre forbruk er mindre press på kloden. 

Anonymkode: 6c4ff...79a

Skrevet

Å pusse opp det man har er en bedre løsning enn å kjøpe helt nytt.

Anonymkode: 719e6...4d2

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men forbruket må ned, og da kan man like godt starte der det svir minst. Ingen trenger jo ny sofa hvert femte år, eller skifte ut kjøkken etter 10. 

Mindre forbruk er mindre press på kloden. 

Der det svir mest?

Skrevet

Når jeg gikk på barneskolen hadde jeg ei venninne som kom fra ganske trange kår. Hun var av typen som syntes det å reise til Syden var bare ufattelig teit, for hun hadde hørt det ikke var noe spennende å gjøre der. Hun var ikke med på fritidsaktiviteter, for det var kun for tapere. Og det nye tøyet enkelte hadde på seg på skolen var både stygt og harry. I ettertid så har jeg skjønt at disse kommentarene bunnet ned i at familien hennes hadde ikke råd. Dermed ble dette hennes måte å skjule dette samt egen sjalusi. 

Jeg sitter litt med følelsen nå også. Det er harry å pusse opp, man skal ha flyskam og det holder ikke å ha byttet ut dieselbilen med el-bil, man skal ikke kjøre bil. Gjenbruk/arvtøy er kun bra hvis plagget har blitt brukt minst 20 ganger og blir brukt minst 100 ganger til. 

Anonymkode: b7112...964

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg gikk på barneskolen hadde jeg ei venninne som kom fra ganske trange kår. Hun var av typen som syntes det å reise til Syden var bare ufattelig teit, for hun hadde hørt det ikke var noe spennende å gjøre der. Hun var ikke med på fritidsaktiviteter, for det var kun for tapere. Og det nye tøyet enkelte hadde på seg på skolen var både stygt og harry. I ettertid så har jeg skjønt at disse kommentarene bunnet ned i at familien hennes hadde ikke råd. Dermed ble dette hennes måte å skjule dette samt egen sjalusi. 

Jeg sitter litt med følelsen nå også. Det er harry å pusse opp, man skal ha flyskam og det holder ikke å ha byttet ut dieselbilen med el-bil, man skal ikke kjøre bil. Gjenbruk/arvtøy er kun bra hvis plagget har blitt brukt minst 20 ganger og blir brukt minst 100 ganger til. 

Så du mener på godt dib-vis at dette med å kutte forbruket for miljø bare er misunnelse...jaha.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Der det svir mest?

Nei?

Skrevet

Nei?

Nei hva?

Skrevet

Nordmenn er verdsmeistrar i oppussing. Då eg budde i blokk skifta naboleiligheita kjøkken to gonger ila 6 år. Vi brukar opp kloden vår, og må bremse ned dette harry forbruket.

Skrevet

Jeg elsker å pusse opp. Hver gang jeg har kjøpt nytt sted ( mange ganger) så har vi pusset opp. Noen ganger for å bo der selv og noen ganger for å tjene penger på å pusse opp for salg. Møbler har vi ofte lenge men hender seg at de byttes ut de også. Kjøper ofte brukt interiør og kunst. 

Skrevet
57 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg elsker å pusse opp. Hver gang jeg har kjøpt nytt sted ( mange ganger) så har vi pusset opp. Noen ganger for å bo der selv og noen ganger for å tjene penger på å pusse opp for salg. Møbler har vi ofte lenge men hender seg at de byttes ut de også. Kjøper ofte brukt interiør og kunst. 

Ok. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener på godt dib-vis at dette med å kutte forbruket for miljø bare er misunnelse...jaha.

Jeg mener at i enkeltes øyner så vil det aldri bli bra nok. Uansett hva vi kutter og hva vi endrer så hjelper det ikke. De finner nye ting som vi gjør som ikke er bra nok. Jeg mister snart helt motivasjonen til å orke lenger, det hjelper ikke uansett hva vi gjør. Det er for sent får vi vite her på DIB...

Skrevet

Jeg mener at i enkeltes øyner så vil det aldri bli bra nok. Uansett hva vi kutter og hva vi endrer så hjelper det ikke. De finner nye ting som vi gjør som ikke er bra nok. Jeg mister snart helt motivasjonen til å orke lenger, det hjelper ikke uansett hva vi gjør. Det er for sent får vi vite her på DIB...

Er det vanskelig å ikke bytte kjøkken hvert 5. år eller bytte ut sofaen og spisebordet med jevne mellomrom?

Jeg mister helt fremtidstroen jeg.

Husk at folk ikke er opptatte av miljø og bærekraft for å plage deg og dine likesinnede. Det handler faktisk om fremtiden til dine barn og barnebarn. Det er et faktum vi ikke kommer utenom. Og det er faktisk ikke så jævlig vanskelig. Den aller, aller største delen av verdens befolkning lever godt med å ikke pusse opp i eninga.

Skrevet
1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

At du elsker å bruke penger og at du ikke bryr deg om hvor mye du forurenser  er jo ingen nyhet, men jeg er usikker på om det at du pusser opp mye skulle være et arcument for eller  mot at kosmetisk oppussing er harry. Hva mener du?

Anonymkode: 59f21...a66

Skrevet

Jeg blir helt kvalm av tanken på at noen velger å pusse opp annethvert år for å følge moten, i tillegg til annen helt hinsides luksus, samtidig som mange ikke har råd til mat og tannlege... Hadde det ikke vært for at kommunismen har vist seg å være en totalt ubrukelig styringsform, så hadde jeg vært kommunist!! 

Anonymkode: 65664...247

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så nå skal det være oppussingskam og

Ja, det er på sin plass, oppussing av fullt brukbare hus berre fordi ein er lei er faktisk toppen av egoisme og sløsing av ressursar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...