Gå til innhold

Gikk far for langt? Eller overdriver jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grunnen til at jeg sa det var pga jeg visste hva som kom til å skje prøvde å formidle til far at barnet ønsker ikke å trasse med vilje. At problemet her var at barnet ikke ønsket å legge seg. Jeg sa også til barnet at han må høre på pappa. Men jeg tror at barnet er redd far og har gått i vranglås når det gjelder far.

Ja, det er langt i fra første gangen. Far har også plutselig tatt tak i barnet og bært det i sinne inn på badet f.eks. en gang ble han så sint på barnet at han tok tak i det og gjorde sånn at barnet ble redd i et basseng. Vi vet at gutten ikke kan svømme..

HI.

Anonymkode: 4b449...041

Hva gjorde han i bassenget?

Å løfte opp og bære et barn som nekter å legge seg inn på badet synes ikke jeg er problematisk altså.

Anonymkode: 91d61...9b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er han faren?

Anonymkode: c94da...590

Skrevet

Jeg hadde gitt mannen én sjanse - ta et sinnemestringskurs og bli med i foreldreveiledning og parterapi, eller du går fra ham.

Forsøk å ta opptak av ham (nok med lyd) neste gang dette skjer. For det vil skje igjen. Og du har til nå tillatt at ungene dine vokser opp med vold, HI. Dette er helt klart psykisk vold, og han bikker også grensen for fysisk vold når han i raseri tar barnet i armen på den måten han gjør det, og det er har vært flere andre episoder hvor han blir fysisk mot barnet.

Siden han ikke har kontroll på seg selv er det DITT ansvar å beskytte dine barn, HI. Du har ikke gjort det til nå, derfor må du gjøre det NÅ.

Anonymkode: 7c3fd...922

Skrevet

Ta han med på foreldreveiledningskurs! ICDP eller COS. Spør helsestasjonen. Han trenger alternative metoder for å håndtere sinnet sitt og stressende situasjoner, og for å forstå barnet bedre. 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er han faren?

Anonymkode: c94da...590

Ikke biologisk nei 😔😔

Skrevet
12 minutter siden, Fru Ugle skrev:

Ta han med på foreldreveiledningskurs! ICDP eller COS. Spør helsestasjonen. Han trenger alternative metoder for å håndtere sinnet sitt og stressende situasjoner, og for å forstå barnet bedre. 

Tusen takk for tips ❤❤

Skrevet

Mulig han gikk for langt, men jeg hadde nok ikke vært særlig hyggelig å ha med å gjøre etter at barna var i seng. Er ikke rart barn ikke vil høre på den ene foreldren når den andre ikke støtter og heller forsvarer barnet hver gang. Da vil barnet fly til den som diller så ofte det er mulig og så vite at «jeg får det som jeg vil og samtidig får den «slemme» forelderen kjeft»

Anonymkode: c8ded...330

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mulig han gikk for langt, men jeg hadde nok ikke vært særlig hyggelig å ha med å gjøre etter at barna var i seng. Er ikke rart barn ikke vil høre på den ene foreldren når den andre ikke støtter og heller forsvarer barnet hver gang. Da vil barnet fly til den som diller så ofte det er mulig og så vite at «jeg får det som jeg vil og samtidig får den «slemme» forelderen kjeft»

Ingenting i Hi som tilsier at hun diller.

Men selv om hun hadde "dillet" så gir ikke det hennes mann frikort til å være voldelig mot barnet!

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingenting i Hi som tilsier at hun diller.

Men selv om hun hadde "dillet" så gir ikke det hennes mann frikort til å være voldelig mot barnet!

Jeg kaller det å dille når far gir en beskjed og mor svarer «kanskje han ikke er trøtt» på fars beskjed. 

Jeg har ikke sagt noe om at vold er ok heller

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spør også i hi om hva kunne JEG gjort annerledes? Kan du komme med konkrete råd? Grunnen til at jeg sa det var pga jeg skulle forklare far at barnet ikke trasser,  at det var en grunn til oppførselen. Jeg visste at far kom til å bli illsint og kanskje kom til å ta tak i barnet.

Vær så snill å kom med konkrete råd! Hva bør JEG gjøre?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det var reaksjonen hans etter å kun å ha sagt fra en eller to ganger til barnet, så var det en overreaksjon ja. Hvor gammel er babyen? Mulig far er veldig sliten. 

Du kan likevel ikke forsvare din passivitet med at du vil beskytte barna dine. Å stå der som en statue er bare tafatt.

Anonymkode: 91d61...9b6

Hva burde jeg gjøre? Vær så snill å komme med konkrete råd 

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kaller det å dille når far gir en beskjed og mor svarer «kanskje han ikke er trøtt» på fars beskjed. 

Jeg har ikke sagt noe om at vold er ok heller

Dille i min verden ville vært om mor skulle legge barnet og hadde sagt mange ganger at barnet nå måtte gå på badet uten at det fikk noen følger at barnet bare ignorerte det.

Det mor i dette tilfellet gjør, når far er voldelig, det er ikke å dille, det er å beskytte sitt barn mot vold! Det er å vise barnet at det ikke støtter fars urimelige sinne og vold. Dette er viktig, for at barnet skal føle det har en forelder det kan være trygg på, en som er på sin side.

Men nå må mor vise at hun virkelig kan beskytte sine barn - og søke hjelp umiddelbart, for dette kan ikke fortsette, for barnet hennes blir skadet av det.

Hi - ring riktige instanser i morgen!

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spør også i hi om hva kunne JEG gjort annerledes? Kan du komme med konkrete råd? Grunnen til at jeg sa det var pga jeg skulle forklare far at barnet ikke trasser,  at det var en grunn til oppførselen. Jeg visste at far kom til å bli illsint og kanskje kom til å ta tak i barnet.

«Nå må du høre på pappa. Det er leggetid»

»pappa sa du skulle legge deg nå, da må du høre på det»

»det er leggetid»

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dille i min verden ville vært om mor skulle legge barnet og hadde sagt mange ganger at barnet nå måtte gå på badet uten at det fikk noen følger at barnet bare ignorerte det.

Det mor i dette tilfellet gjør, når far er voldelig, det er ikke å dille, det er å beskytte sitt barn mot vold! Det er å vise barnet at det ikke støtter fars urimelige sinne og vold. Dette er viktig, for at barnet skal føle det har en forelder det kan være trygg på, en som er på sin side.

Men nå må mor vise at hun virkelig kan beskytte sine barn - og søke hjelp umiddelbart, for dette kan ikke fortsette, for barnet hennes blir skadet av det.

Hi - ring riktige instanser i morgen!

Nå forsvarte mor barnet før far reagerte da. Hadde hun støttet far, så kunne kanskje noe vært unngått. Jeg tror at sinnet er rettet mot mor, ikke mot barnet. Han går med en baby på armen og må samtidig sørge for at eldstemann kommer seg i seng. Mor ser på og forsvarer at barnet ikke vil høre etter med «er ikke trøtt». 
Far skulle selvsagt ikke reagert på den måten han gjorde, men jeg kan forstå at han ble irritert. Mulig er han sliten også om det er han som må ta seg av både en baby og en 8-åring som ikke hører etter og mor forsvarer det. Fortsatt ikke rett, men jeg kan forstå det. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Nå må du høre på pappa. Det er leggetid»

»pappa sa du skulle legge deg nå, da må du høre på det»

»det er leggetid»

Det hadde vært riktig FØR far ble rasende og utsatte barnet for vold.

Hadde Hi sagt dette etterpå ville hun vist barnet at hun støtter at far utøver vold mot barnet.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde vært riktig FØR far ble rasende og utsatte barnet for vold.

Hadde Hi sagt dette etterpå ville hun vist barnet at hun støtter at far utøver vold mot barnet.

HI forklarer selv: far ba barnet stelle seg, far blir sint fordi barnet ikke gidder høre, mor sier barnet ikke vil legge seg, PANG. 

Mor kunne bedt barnet høre på far før det smalt

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå forsvarte mor barnet før far reagerte da. Hadde hun støttet far, så kunne kanskje noe vært unngått. Jeg tror at sinnet er rettet mot mor, ikke mot barnet. Han går med en baby på armen og må samtidig sørge for at eldstemann kommer seg i seng. Mor ser på og forsvarer at barnet ikke vil høre etter med «er ikke trøtt». 
Far skulle selvsagt ikke reagert på den måten han gjorde, men jeg kan forstå at han ble irritert. Mulig er han sliten også om det er han som må ta seg av både en baby og en 8-åring som ikke hører etter og mor forsvarer det. Fortsatt ikke rett, men jeg kan forstå det. 

Nei, mor forsvarte barnet ETTER at far hadde blitt illsint på barnet.

"Far sier til eldste at han må stelle seg, barnet reagerer ikke med det første. Far blir illsint og spør hvorfor barnet trosser han.. Jeg prøver å forklare at han vil nok ikke legge seg... Men far blir bare enda sintere.  Tar tak i armen hans og skriker til han at han må stelle seg.. med babyen på armen..  barnet søker trøst hos meg. Barnet står bak meg litt redd mens far tramper ut i sinne med babyen fremdeles på armen mens han skriker: "forbannade dritt opplegg"." (fra HI)

Dette er vold mot både 8-åringen og mot baby som må sitte på fars arm mens han utøver vold og skriker mot 8-åringen. Det å være vitne til vold er vist å være like skadelig som det å bli utsatt for det.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du kan gjøre anderledes er at du kan ta tak i situasjonen dere lever under. Når det er sånn at du før det skjer vet at far kommer til å bli illsint og kanskje kommer til å ta tak i barnet, da kan du ikke vente til det neste opphetede øyeblikket før du tar tak, da må du ta tak nå, for å forebygge at dette skjer igjen. 

Ut fra det du skriver, er det helt åpenbart at det må skje en endring, dine barns psykiske helse vil bli skadelidende dersom de skal fortsette å leve på denne måten. Jeg tenker at et absolutt minimum i situasjonen for min del, ville være at far ble med på familievernkontoret, og at han ba om, tok imot, og tok til seg, det som finnes tilgjengelig av foreldreveiledning og sinnemesrringskurs. Jeg hadde også krevd at det ble en endring umiddelbart, og gitt beskjed om at dersom han klikket på ungene en eneste gang til, så kom jeg til å kaste ham ut av huset. 

Du skriver at han ikke er barnas biologiske far. Er han juridisk far? Hvis han ikke er det hadde jeg kastet ham ut på dagen. Ungene mine skal aldri oppleve at jeg lar en person som ikke er deres forelder få bli boende i huset hvis de er redd for vedkommende. (De skal selvsagt heller ikke måtte bo med en forelder de er redde for, men hvis det er snakk om en faktisk forelder ville jeg, dersom det ikke var snakk om noe veldig grovt, gjort et forsøk på å fikse problemet før han eventuelt ble hevet på dør.)

Intil videre tenker jeg at dersom det kommer flere situasjoner der du tenker at far kan komme til å komme til å klikke, så bør du, så sant fars krav til barna ikke er urimelig, støtte far frem til han eventuelt oppfører seg dårlig. Fram til far faktisk viser aggressiv adferd, ville det riktige i situasjonen være å være enig med ham om at barnet må gå på badet. I det øyeblikket far eventuelt skulle bli truende og/eller voldelig skal du selvfølgelig stå opp for barnet, og ikke la far få lov å herje på. 

Anonymkode: f91ae...4dc

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, mor forsvarte barnet ETTER at far hadde blitt illsint på barnet.

"Far sier til eldste at han må stelle seg, barnet reagerer ikke med det første. Far blir illsint og spør hvorfor barnet trosser han.. Jeg prøver å forklare at han vil nok ikke legge seg... Men far blir bare enda sintere.  Tar tak i armen hans og skriker til han at han må stelle seg.. med babyen på armen..  barnet søker trøst hos meg. Barnet står bak meg litt redd mens far tramper ut i sinne med babyen fremdeles på armen mens han skriker: "forbannade dritt opplegg"." (fra HI)

Dette er vold mot både 8-åringen og mot baby som må sitte på fars arm mens han utøver vold og skriker mot 8-åringen. Det å være vitne til vold er vist å være like skadelig som det å bli utsatt for det.

Hadde hun bedt barnet høre på far i stedet for å si at barnet ikke vil legge seg, så kunne situasjonen kanskje vært annerledes. Men hun forsvarer at barnet ikke vil høre på far med å si «han vil nok ikke legge seg»

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Grunnen til at jeg sa det var pga jeg visste hva som kom til å skje prøvde å formidle til far at barnet ønsker ikke å trasse med vilje. At problemet her var at barnet ikke ønsket å legge seg. Jeg sa også til barnet at han må høre på pappa. Men jeg tror at barnet er redd far og har gått i vranglås når det gjelder far.

Ja, det er langt i fra første gangen. Far har også plutselig tatt tak i barnet og bært det i sinne inn på badet f.eks. en gang ble han så sint på barnet at han tok tak i det og gjorde sånn at barnet ble redd i et basseng. Vi vet at gutten ikke kan svømme..

HI.

åh herlighet. Har han båret barnet inn på badet!?

Så grusomt😂😂

Anonymkode: f88e7...5d5

Skrevet

Et ord familievernkontoret. Ikke for deres skyld, dere er voksne og har endel feil på deres side som dere absolutt kan ta tak i, men de to barna - Helt uskyldige. Her trenger dere begge to hjelp til å forandre dere, for barna sin skyld. 

Utfra det lille du har fortalt, og det jeg leser mellom linjene, så er dette ikke sunt å vokse opp i. Du er for "usikker" og han er for brå. 

Så konkret råd, søk hjelp på familievernkontoret. Om du så må møte opp alene så er det god hjelp for deg også i å lære hvordan balansen i forholdet og reaksjoner ut mot barna burde være. 

Anonymkode: 00c22...f97

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

åh herlighet. Har han båret barnet inn på badet!?

Så grusomt😂😂

Anonymkode: f88e7...5d5

Var det alt du fikk ut av innlegget?

Anonymkode: 4dbbd...915

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde hun bedt barnet høre på far i stedet for å si at barnet ikke vil legge seg, så kunne situasjonen kanskje vært annerledes. Men hun forsvarer at barnet ikke vil høre på far med å si «han vil nok ikke legge seg»

Tror du en slik hissig mann ville tolerert at hun blandet seg inn? Det tror ikke jeg.

Og ja, hun forsvarte barnet etter at far allerede hadde klikket.

Skrevet

"Barnet vil nok ikke legge seg.."

Det sa du til far. Hvem er det som bestemmer hjemme hos dere? Barnet? 

I din verden skulle far har godta at barnet ikke ville vegge seg. Og saa? Vente til barnet ville legge seg? 

Anonymkode: 77fd3...452

Skrevet

Flytt. Han har sinnemestringsproblemer...

Anonymkode: b5db0...b0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...