Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #51 Skrevet 20. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: For det første: nei, dere kan ikke bare gi sovemedisin til et barn sånn uten videre. Har dere snakket med helsesøster eller lege? jeg vet ikke hvor lenge dere står i forsøkene deres, men det som fungerer her er hvert fall tydelige grenser og regler. Her er det ufravikelige rutiner ved legging på alle tre (3,8 og 11 år), og det er ingen problem. En liten periode måtte de to eldste dele rom pga oppussing, det var ikke heldig. Så fort de var tilbake hver for seg gikk det helt fint igjen. Hvis noen av de(da gjerne treåringen) slår seg vrang, så er vi tydelige på hva som gjelder, det er lov å være streng. Noen ganger har vi brukt lang tid, men det gjelder å ikke gi seg, man blir belønnet senere. hadde en periode hvor yngste stod opp leenge før det som er greit, da gjaldt det samme. Bar henne inn i senga igjen, ofte 5-10 ganger, og etter noen dager var det løst. Jeg skal ikke si hva som kan fungere for dere, men jeg tror hvert fall utholdenhet og tydelighet over lang tid vil hjelpe dere, uten at jeg som sagt vet hvor lenge dere har stått i de forskjellige forsøkene. Anonymkode: 39bd4...780 En annen ting; lag avtaler med de. Når de får vann; si at dette er siste glasset før natta etc. Anonymkode: 39bd4...780
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #52 Skrevet 20. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: For det første: nei, dere kan ikke bare gi sovemedisin til et barn sånn uten videre. Har dere snakket med helsesøster eller lege? jeg vet ikke hvor lenge dere står i forsøkene deres, men det som fungerer her er hvert fall tydelige grenser og regler. Her er det ufravikelige rutiner ved legging på alle tre (3,8 og 11 år), og det er ingen problem. En liten periode måtte de to eldste dele rom pga oppussing, det var ikke heldig. Så fort de var tilbake hver for seg gikk det helt fint igjen. Hvis noen av de(da gjerne treåringen) slår seg vrang, så er vi tydelige på hva som gjelder, det er lov å være streng. Noen ganger har vi brukt lang tid, men det gjelder å ikke gi seg, man blir belønnet senere. hadde en periode hvor yngste stod opp leenge før det som er greit, da gjaldt det samme. Bar henne inn i senga igjen, ofte 5-10 ganger, og etter noen dager var det løst. Jeg skal ikke si hva som kan fungere for dere, men jeg tror hvert fall utholdenhet og tydelighet over lang tid vil hjelpe dere, uten at jeg som sagt vet hvor lenge dere har stått i de forskjellige forsøkene. Anonymkode: 39bd4...780 Du skriver "etter noen dager var det løst". Tro meg, vi prøver ikke i dager. Vi prøver i uker og måneder. Vi har prøvd i år. Men det vi har gjort feil er å gi vann. Kan ikke gi en lillefinger engang. Så det er det slutt på. Anonymkode: 48133...827
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #53 Skrevet 20. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: En annen ting; lag avtaler med de. Når de får vann; si at dette er siste glasset før natta etc. Anonymkode: 39bd4...780 Ja, det er jeg enig i. Jeg vet så godt at særlig yngste er oppmerksom på om vi gir etter, bare litt engang. Anonymkode: 48133...827
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #54 Skrevet 20. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Småunger lager alltid mer bråk enn voksne, sånn er jo alle barn. Men som jeg skrev over så er det slutt på alt som heter vann, drikke eller "skumle ting vi ler av". Anonymkode: 48133...827 Kan love deg at om mine unger hadde prøvd seg på den der hadde jeg lagd mer helvete enn noen av dem kunne drømme om. Dere er jo totale pyser i dette. Har dere Inge autoritet? Dere kan ikke tvinge fram søvn men ved gud, du må da virkelig kunne tvinge fram stillhet om natta med store unger. Anonymkode: e7906...b82
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #55 Skrevet 20. november 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan love deg at om mine unger hadde prøvd seg på den der hadde jeg lagd mer helvete enn noen av dem kunne drømme om. Dere er jo totale pyser i dette. Har dere Inge autoritet? Dere kan ikke tvinge fram søvn men ved gud, du må da virkelig kunne tvinge fram stillhet om natta med store unger. Anonymkode: e7906...b82 Og hva hadde du gjort da, kan du beskrive hva "helvete" betyr? Anonymkode: 48133...827
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #56 Skrevet 20. november 2019 Altså, ungene til hi står jo ikke opp på faen. Dette er ikke en maktkamp som de voksne skal vinne. Muligens trenger barna hjelp til å endre innsovningsvaner. Der kan en periode med melatonin hjelpe. Muligens har de, som min datter, utfordringer som ikke løses med at de voksne demonstrerer makt. Min jente har ADHD og chrons, viste det seg. Jeg er veldig glad jeg ikke hørte på «gode råd» om konsekvenser, klistremerker og null vann da hun var liten. Anonymkode: 4410c...50b
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #57 Skrevet 20. november 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså, ungene til hi står jo ikke opp på faen. Dette er ikke en maktkamp som de voksne skal vinne. Muligens trenger barna hjelp til å endre innsovningsvaner. Der kan en periode med melatonin hjelpe. Muligens har de, som min datter, utfordringer som ikke løses med at de voksne demonstrerer makt. Min jente har ADHD og chrons, viste det seg. Jeg er veldig glad jeg ikke hørte på «gode råd» om konsekvenser, klistremerker og null vann da hun var liten. Anonymkode: 4410c...50b Akkurat det rådet med konsekvenser og null vann MÅ vi følge, for i natt måtte vi skifte på en seng som var full av piss.. Men er enig ang. melatonin, men blir opp til fastlegen å avgjøre det hi Anonymkode: 48133...827
Bruker3 Skrevet 20. november 2019 #58 Skrevet 20. november 2019 Ville satt inn en madrass på gulvet i soverommet deres og byttet med far om å sove der. De assosierer ikke soverommet med god søvn. Og da får den andre sovet ut.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #59 Skrevet 20. november 2019 Dere gjør dere selv og barna deres en voldsom bjørnetjeneste ved å være curling-foreldre. Ved å unngå konflikter og la barna få bestemme alt for mye. Jenta vår fant også ut at hun kunne si «jeg er tørst» og drikke en ørliten slurk. Vi lagde en regel on at siste slurk må tas før tannpuss og fluor for å ikke skulle bort fluoren. Fungerte fint. Om hun prøver seg med andre ting av og til (som barn gjør! De prøver grenser tester foreldrene) sier vi vennlig nå er det sovetid. Godnatta. Snakker ikke om noe annet, går ikke inn i diskusjon og forhandlinger. Det har fungert veldig fint for oss. Regelen er at hun må leke stille på rommet sitt etter har vi har lest bok og sunget (noe vi bruker 10 min på max) også legger hun seg selv når hun er klar. Vi leser aldri to bøker, synger aldri to sanger. Klare rutiner er viktig. Anonymkode: 31131...50c
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #60 Skrevet 20. november 2019 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du skriver "etter noen dager var det løst". Tro meg, vi prøver ikke i dager. Vi prøver i uker og måneder. Vi har prøvd i år. Men det vi har gjort feil er å gi vann. Kan ikke gi en lillefinger engang. Så det er det slutt på. Anonymkode: 48133...827 Dere har ikke vært tydelige og konsekvente nok. Dere er usikre og vinglete og det plukker barna opp. Anonymkode: 31131...50c
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #61 Skrevet 20. november 2019 Ikke sikkert det hjelper, men her er noe vi gjorde. Søvn var ikke det tyngste her, men endel andre ting. Mye tull på morgen når man har tidspress for levering til skole, bhg så rekke jobb. Avhengig av å komme seg ut dørene pga rush. Våre var da 5 og 6 år. Laget rett og slett et klistremerke-system. Det var pusse tenner, kle på seg vanlige klær, så yttertøy, så smake på all mat (minste var så pirkete), så gå på badet, kle av seg, pusse tenner så i seng. Alle disse tingene gav klistermerke. Dette for å skape litt god stemning. Klistermerke for å legge seg innebar også å ligge i sengen hele natten (utenom do så klart). Så det fikk de lime på når de stod opp. Eldtste våknet ofte på natt for å gå på do, og vekket yngste så de plutselig satt å lekte kl 4.10 på natta. Et helsiken å få i seng igjen. For oss fungerte det bra da full uke gav premie på lørdag. Evt en premie daglig (typ en liten kjeks, se litt lenger barnetv, lese bok i vår seng). Litt sånne lystbetonte ting. Som sagt vi lokket litt for at alle ting ble gjennomført og det ble fokus på mestring. Tannlegen har også sagt at drikke bør gjøres før tannpuss for at tannkremen må virke om natten. Eller så skyller man den vekk. Beklager om det er rotete, skriver fra mobil så teksten blir litt tett ser eg. Dette fungerte iallefall her, men er absolutt ikke sikkert den kan overføres til andre. Uansett, lykke til. Jeg ønsker dere en hel natts søvn i nærmeste framtid, det gjør underverker for kropp og sjel 😀 Anonymkode: 9c3af...bdb
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #62 Skrevet 20. november 2019 Å bruke premier/klistremerking/lokking er litt som å tisse i buksa for å holde seg varm. Det fungerer kanskje bra på kort sikt, men er ikke en bra måte å motivere eller oppdra på. Man sier indirekte at dette trenger du ikke gjøre med mindre du får noe for det. Det man vil er at barna skal forstå at det er en selvfølge å oppføre seg ordentlig, ikke vekke småsøsken på natt osv. De trenger ikke premieres for det. Anbefaler denne artikkelen: https://www.psychologytoday.com/us/blog/peaceful-parents-happy-kids/201707/whats-so-bad-about-bribing-your-child Anonymkode: 31131...50c
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #63 Skrevet 20. november 2019 Jeg anbefalte Vallergan lengre opp i tråden, men etter å ha lest litt videre, er jeg enige med flesteparten som mener at dere lar barna styre altfor mye. Det at de tvinner mannen din rundt lillefingeren er et tydelig tegn. Slik var det ikke hos oss – ingen tulling, men han sov altså altfor lite (under 8 timer i døgnet som toåring). Du spør f.eks. om dette med vampyrer. Hvis du virkelig tror de er redde, så sier du én gang "Det finnes ikke vampyrer, og vi passer på deg. Nå skal du sove.". Ellers sier du ingen ting, du bare leier dem tilbake i sengen og går ut igjen. Anonymkode: 45c3d...507
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #64 Skrevet 20. november 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er sant. De vekker hverandre. Jeg vet også det, som sagt har vi jobbet med dette i 6 år, og det krever gjentakelse. Akkurat DE reglene har vi faktisk Så jeg er helt enig med deg. Vi forteller ofte i forkant hva vi forventer av dem. Jeg skal være steinhard på det med vann. Og helsesøster på skolen mente det var fint, og sunt, å lese på senga. I en periode på flere år så sovnet yngste av at vi leste på senga, det var så deilig.. (hun var dog ofte oppe om natta, men vi fikk ikke 2 barn som kom ut i alle fall). Hehe, mine barn vet ikke hva "kjedelig" betyr, her har vi en som fint kan døgne hvis hun ikke får vann. Jeg har aldri opplevd maken til stahet. Men jeg er helt enig i at man må være konsekvent, hele tiden. Men jeg merker forskjell på meg og mannen, de hører mer på meg. Ulempen er at jeg er syk, og akkurat nå i disse dager såpass syk at jeg har ligget rett ut på sofaen og da VET DE, jeg lover deg - de VET, at de kan behandle pappaen som de vil. Det er noe ved ham som barn "lukter", onkelbarna hans behandler også ham dårligere enn andre voksne Han fremstår kanskje litt usikker? Jeg skal ikke spekulere i det, men ville bare si at det er en vanskelig situasjon for oss for de periodene jeg har vært helt frisk og kunne bidra mer til legging enn hva jeg gjør idag så har de vært flinkere. Jeg skal betale mangfoldige tusen for en medisin snart, kanskje det gjør at jeg kan orke å stå i dette nå. Enda en gang. Som vi har gjort så mange ganger før. Vet du hva jeg gjør i kveld? Det var mannens forslag. Siste måltid: Kveldsmat + drikke. Det er det aller siste. Det er ikke oversalt, og vi serverer ikke spekemat for å si det sånn, så ingen grunn til at de skal ha vann etterpå. Så kjører vi hardt mot hardt. Jeg vet dog at de kommer til å komme ut fordi de "så vampyrer" og "hørte en lyd" (= jeg vil være våken. Det er avslørt for lenge siden og de har innrømmet at det bare er derfor de sier det ). Hvordan reagerer jeg på sånt? Ved mareritt og at jeg ser at dette er en unge som er redd, så får de trøst. Men ofte kommer de ut, litt "smug" med et lurt halvsmil om munnen og må holde seg for ikke å le. De synes det er gøy. Så det må vi kvitte oss med. Anonymkode: 48133...827 Jeg kjenner igjen det med at faren liksom "saboterer" det arbeidet jeg har lagt ned i å innarbeide gode rutiner. Han har som sagt dårlig kontroll på dem, ikke bare i leggesitusjonen men generelt. Jeg ser at det skaper mer arbeid for meg, fordi jeg alltid må gjøre et arbeid med å "hanke dem inn" igjen, etter en periode der han har tatt ansvaret. Ikke bare arbeidet med å stramme dem opp igjen heller, men jeg kan liksom aldri med god samvittighet melde meg ut å gjøre noe annet, for da vet jeg at det blir ragnarok hjemme.. Så forstår deg godt der, synd at ikke han kan være en tydeligere autoritetsfigur når du er kronisk syk og kunne trenge avlastning. Anonymkode: 0a2e8...eac
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #65 Skrevet 20. november 2019 Det som til slutt fungerte her var å si at det var lov å rope 2 ganger, ikke mer. Forbudt å forlate senga etter bok på sengekanten. Anonymkode: a94f7...156
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #66 Skrevet 20. november 2019 For all del: ikke sovemedisin! Anonymkode: a94f7...156
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå