Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #26 Skrevet 19. november 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Barna våre har aldri tullet. Ikke én eneste gang. Når vi legger dem, ligger en av oss voksne ved siden av i senga sammen med barnet. Leser en bok, barnet sovner mens vi leser. Nå har 2.klassingen begynte å si slutt å les, må skal jeg sove. Hun snur seg inn mot veggen, og sovner innen to minutter. Vi voksne ligger ved siden av til barnet sovner. Det har vi gjort siden de ble født. Legging tar 15 Min, ikke flere timer. Har en 3 åring også. Han sovner fort når vi ligger ved siden av. Anonymkode: c7a6a...b18 Så flott at deres barn sover! Det er nok ikke spesielt relevant for hi. Jeg ville snakket med fastlegen, hi. Dere har prøvd «alt», og dere trenger hjelp. Lykke til! Anonymkode: 4410c...50b
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #27 Skrevet 19. november 2019 Her hadde jeg helt klart latt barna sove i foreldresengen fra de kom inn om natten. Blir det trangt får en av dere voksne legge dere på barnerommet - så får dere sove den natta i alle fall. Hadde samme problem, men etter et par år med 3-5 personer i sengen hver natt har søvnen stabilisert seg hos barna, og alle sover natta gjennom i sin egen seng. Lykke til😀 Anonymkode: 41f7d...750
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #28 Skrevet 19. november 2019 Har en som har forsøkt alle triks i boka oppover. Her snakker vi ikke etter at vi har sagt god natt og han har vannflaske på nattbordet. Han er jo ikke ikke tørst 14 x pr. natt så drikker ikke så mye når den står der, han ville bare stå opp. Femåringen drømmer mye og våkner mange ganger pr natt så hun har vi bare inne hos oss. Vi sover godt med det. Hva med å søke råd fra familieteam/forebyggende psykisk helseteam evt. på helsestasjonen i kommunen? Høres ut som dere trenger veiledning og støtte for å få til dette, og om det ikke funger bør vel en lege sjekke barna... Anonymkode: d8afc...068
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #29 Skrevet 19. november 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Barna våre har aldri tullet. Ikke én eneste gang. Når vi legger dem, ligger en av oss voksne ved siden av i senga sammen med barnet. Leser en bok, barnet sovner mens vi leser. Nå har 2.klassingen begynte å si slutt å les, må skal jeg sove. Hun snur seg inn mot veggen, og sovner innen to minutter. Vi voksne ligger ved siden av til barnet sovner. Det har vi gjort siden de ble født. Legging tar 15 Min, ikke flere timer. Har en 3 åring også. Han sovner fort når vi ligger ved siden av. Anonymkode: c7a6a...b18 Da har du barn som sovner fort, det er flaks, ikke dine rutiner. Jeg har fire barn, to er slik som dine, to er/var slik som HI sine. Det kan taktisk ikke sammenliknes en gang. Vår eldste var verst, han fikk forøvrig adhd-diagnose som 11-åring, og undersøkelser under utredningsprosessen viser at han har avvikende reguleringer når det bl.a. kommer til søvn. Han fikk derfor tilleggsdiagnosen "alvorlig og sammensatt insomni". Nå er han 17 år og sover fortsatt veldig dårlig, aldri en hel natt i strekk en del netter bare 3-4 timer. Men med Melatonin sovner han i det minste om kvelden, før kunne det ta flere timer. HI: Jeg vil anbefale dere å spørre legen om å prøve Melatonin en periode. Det er snakk om tilskudd av et naturlig søvnhormon. Det andre barnet vårt som sover dårlig (mest innsovningsvansker) har fått dette i perioder fra hun var 4-5 år. Anonymkode: 1edc3...df7
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #30 Skrevet 19. november 2019 Vi fikk Circadin til vår datter. Det er melatonin, uten "hangover" bivirkninger. Vel verdt et forsøk! Anonymkode: 4980a...e08
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #31 Skrevet 19. november 2019 Takk for råd, skal ta det opp med legen idag Jeg er syk selv så kan ikke svare alle nå hi Anonymkode: 48133...827
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #32 Skrevet 19. november 2019 Du skal gjøre to ting. ta kontakt med fastlegen idag og be om å få noe en periode for å hjelpe barna å komme i rytme med søvn. så lager dere en fast rutine. Skriv denne ned. Type tannpuss og vann,gå på do, les i senga. Lyset av, nattlampe på (bytt pære slik at denne lyser svakt, varmt lys). Hvilken bamse i senga osv. Forklar barna at denne SKAL dere følge hver kveld. kjøp natt/dag klokke til de ogforklar at desimaler ligge stille i senga til bamsen våkner. INGEN vann i senga (Evt får de ha hver sin liten flaske på nattbordet). INGEN skal ut av senga Før klokka 6 (?). Så redet svært viktig at dere leker kjedelig papegøye. Roper de svarer dere kun: god natt sov godt. Bruk monoton stemme. Ikke svar på noe. Men vis at dere er der og passer på. går de ut av senga så ta de i hånda og følg tilbake. Ikke vær sint, men bestemt. Ikke prat til de, kun god natt, sov godt med monoton stemne. HVER gang, hele natta. HVER kveld/natt i ca 3 uker. Ikke gi dere en eneste natt. Det vil bli bedre. ungene har lært at om de styrer på og holder ut så får de viljen sin. Dere MÅta kampen selv om dere er trøtte. Unger trenger søvn. Mammaer og pappaer trenger iallefall søvn. Hva ned å legge seg innen natt hver på hotell? Anonymkode: 0866e...7e2
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #33 Skrevet 19. november 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du skal gjøre to ting. ta kontakt med fastlegen idag og be om å få noe en periode for å hjelpe barna å komme i rytme med søvn. så lager dere en fast rutine. Skriv denne ned. Type tannpuss og vann,gå på do, les i senga. Lyset av, nattlampe på (bytt pære slik at denne lyser svakt, varmt lys). Hvilken bamse i senga osv. Forklar barna at denne SKAL dere følge hver kveld. kjøp natt/dag klokke til de ogforklar at desimaler ligge stille i senga til bamsen våkner. INGEN vann i senga (Evt får de ha hver sin liten flaske på nattbordet). INGEN skal ut av senga Før klokka 6 (?). Så redet svært viktig at dere leker kjedelig papegøye. Roper de svarer dere kun: god natt sov godt. Bruk monoton stemme. Ikke svar på noe. Men vis at dere er der og passer på. går de ut av senga så ta de i hånda og følg tilbake. Ikke vær sint, men bestemt. Ikke prat til de, kun god natt, sov godt med monoton stemne. HVER gang, hele natta. HVER kveld/natt i ca 3 uker. Ikke gi dere en eneste natt. Det vil bli bedre. ungene har lært at om de styrer på og holder ut så får de viljen sin. Dere MÅta kampen selv om dere er trøtte. Unger trenger søvn. Mammaer og pappaer trenger iallefall søvn. Hva ned å legge seg innen natt hver på hotell? Anonymkode: 0866e...7e2 Er totalt enig men legen for å få dop er barre tull. Det går fint når ein kjører den planen uten DOP. Anonymkode: 609de...0bd
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #34 Skrevet 19. november 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er totalt enig men legen for å få dop er barre tull. Det går fint når ein kjører den planen uten DOP. Anonymkode: 609de...0bd Melatonin er ikke DOP. Er du så kunnskapsløs? Anonymkode: 4d4f0...905
Twintipp Skrevet 19. november 2019 #35 Skrevet 19. november 2019 Uten å ha kjenne dine barn, så på vagt grunnlag, de må læres å sove. Her har vi aldri verken sunget eller lest på senga. Det gjør vi før vi går i sengen. Sengen skal assosieres med hvile, ikke underholdning. Sønnen min var veldig lett å legge, sovnet med en gang osv. Datteren min på 16 mnd har jeg måtte lære og både sovne å sove hele natten. Det tok noen dager, men nå er det bare å legge henne ned, gå ut og hun sovner på et blunk, og sover hele natten. MEN hun måtte læres det. For det første, ingen unnskyldninger. Er det natt er det natt. Hadde startet med å sitte inne hos dem, uten noen form for stimuli fra deg, til de sovnet. Trekt stolen gradvis lenger og lenger vekk og til slutt utenfor og så fase det helt ut. Gi beskjed om at er de tørste kan de drikke FØR de legger seg, etter de er i seng skal det ikke drikkes. Det er bare et påskudd og dårlig vane. Ingen snakking, ingen stimuli, kun natt, seng og sove. Repeter, stå i det og ganske sikkert vil det snu. Barn med sterk autisme og atferds og reguleringsproblematikk kan læres og sove, så normalt friske barn skal ikke ha noe problemer med det.
prekæs Skrevet 19. november 2019 #36 Skrevet 19. november 2019 Blir de slitne nok på dagen? Frisk luft og fysisk lek gjør jo kroppen klar for søvn. Mulig de trenger en viss forklaring i at på natten sover vi. Basta. Det er verre å ha en unge som aldri sover, enn en unge som blir fornærmet fordi den er snakket til på en litt myndig måte et par ganger. Det tåler ungen fint.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #37 Skrevet 19. november 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: kl 01, 03, 04, 05, 06 så kommer de inn på rommet vårt, ofte. Anonymkode: 48133...827 Eg let ungane sove i vår seng ilag med oss, då kjem dei inn berre ein gong og vi får sove resten av natta. Funkar bra. Har heller ikkje skjønt kvifor born skal ligge åleine medan dei vaksne er to. Anonymkode: 0fc80...6c6
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #38 Skrevet 19. november 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville snakket med fastlegen. Vi fikk Vallergan til vår sønn, som han skulle ta hver kveld i 14 dager. Vi fikk en helt ny unge, og de 14 dagene snudde hele søvnmønsteret hans. Nå er legging uproblematisk, han våkner maks en gang om natten, sover ca. annenhver natt hele natten gjennom, og våkner til et tidspunkt som er riktig for kroppen hans. Anonymkode: 45c3d...507 Sønnen min fikk vallergan da han var 1 år. Han sov Max 4 timer i døgnet. Søvnen ble veldig mye bedre, men han fikk skikkelig hangover av den. Ville aldri gitt den til ett skolebarn. Men de reagerer sikkert forskjellig. Anonymkode: 138ca...5fe
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #39 Skrevet 19. november 2019 Jeg svarte tidligere, nevnte klistremerker/belønningssystem. Ser mange har anbefalt Melatonin, og jeg er helt enig! Sønnen min (han har adhd) får det. Det er ikke dop som noen nevner, men ett tilskudd av hormonet Melatonin. Noen produserer rett og slett for lite av dette hormonet, og trenger tilskudd for å sove. Hvis dette gjelder ett av barna, blir ofte dovemøsnteret til de andre også noe ødelagt da det barnet som ikke sover så godt gjerne vekker de andre. Du nevnte at det blir krise, hyl og skrik om dere nekter de vann. Vel - da får de bare hyle! Skjønner at det er kjedelig at barnet vekker de andre, men i en periode får det bare bli sånn! Barnet må lære seg at hyl og skrik IKKE lønner seg, og at nei er nei. Får de inntrykk av at de hyle og skrike seg ut av en situasjon/til å få viljen sin, generaliserer dette seg gjerne til andre situasjoner også. "Jeg hyler til mamma sier ja!" Ved slike situasjoner bør en av dere ta kampen, mens den andre er der for de andre. Og så kan dere bytte neste kveld. Men som ei over skriver - dette krever vilje fra dere, struktur og GJENTAGELSE. Det er ikke gjort på noen få dager. Anonymkode: 138ca...5fe
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #40 Skrevet 19. november 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Sønnen min fikk vallergan da han var 1 år. Han sov Max 4 timer i døgnet. Søvnen ble veldig mye bedre, men han fikk skikkelig hangover av den. Ville aldri gitt den til ett skolebarn. Men de reagerer sikkert forskjellig. Anonymkode: 138ca...5fe Sønnen vår var trøtt på dagen de første dagene, men det gikk seg til i løpet av de 14 dagene han tok Vallergan. Og han sov som sagt så lite at det var bedre for ham med hangover noen dager, når det endte med å redde søvnen i mange år framover. HIs barn er allerede så trøtte på dagtid at de får sorte ringer under øynene. Fastlegen er vel den rette til å vurdere om det er riktig for disse barna. Anonymkode: 45c3d...507
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #41 Skrevet 19. november 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sønnen vår var trøtt på dagen de første dagene, men det gikk seg til i løpet av de 14 dagene han tok Vallergan. Og han sov som sagt så lite at det var bedre for ham med hangover noen dager, når det endte med å redde søvnen i mange år framover. HIs barn er allerede så trøtte på dagtid at de får sorte ringer under øynene. Fastlegen er vel den rette til å vurdere om det er riktig for disse barna. Anonymkode: 45c3d...507 Selvsagt er fastlegen den rette. Jeg fortalte bare min erfaring med vallergan, og avsluttet med at alle reagerer forskjellig. Flere erfaringer sammen gjør det kanskje lettere å ta en avgjørelse 😊 Håper uansett det ordner seg for HI, det er ufattelig slitsomt å gå lenge uten tilstrekkelig søvn, både før store og små. Anonymkode: 138ca...5fe
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #42 Skrevet 19. november 2019 6 timer siden, Twintipp skrev: Uten å ha kjenne dine barn, så på vagt grunnlag, de må læres å sove. Her har vi aldri verken sunget eller lest på senga. Det gjør vi før vi går i sengen. Sengen skal assosieres med hvile, ikke underholdning. Sønnen min var veldig lett å legge, sovnet med en gang osv. Datteren min på 16 mnd har jeg måtte lære og både sovne å sove hele natten. Det tok noen dager, men nå er det bare å legge henne ned, gå ut og hun sovner på et blunk, og sover hele natten. MEN hun måtte læres det. For det første, ingen unnskyldninger. Er det natt er det natt. Hadde startet med å sitte inne hos dem, uten noen form for stimuli fra deg, til de sovnet. Trekt stolen gradvis lenger og lenger vekk og til slutt utenfor og så fase det helt ut. Gi beskjed om at er de tørste kan de drikke FØR de legger seg, etter de er i seng skal det ikke drikkes. Det er bare et påskudd og dårlig vane. Ingen snakking, ingen stimuli, kun natt, seng og sove. Repeter, stå i det og ganske sikkert vil det snu. Barn med sterk autisme og atferds og reguleringsproblematikk kan læres og sove, så normalt friske barn skal ikke ha noe problemer med det. Enig i dette, man må ha regler og være konsekvent i håndheving av disse. For å illustrere, jeg og min samboer er helt forskjellige på dette. Jeg setter klare regler og håndhever dem. Samboer hisser seg opp, truer med ting som ikke blir gjennomført, lar seg overtale hvis de maser lenge nok, er uoppmerksom når det begynner å skli ut etc. Resultatet er at jeg legger ungene på kort tid, og de er rolige på rommet etter at jeg går ut. Det er ikke alltid de sovner med én gang, men da ligger de rolig til det skjer. Når samboer skal legge dem er de helt andre barn. De stikker av, utsetter med "skal bare..." (og han gir etter), hyler og skriker og krangler på badet, han må gå ut og inn av rommet mange ganger før det blir stille. Dette er de samme barna, som altså oppfører seg så forskjellig. Barn trenger og ønsker regler og tydelige voksne. Da føler de seg trygge og forholder seg til de forventninger som stilles til dem. Det betyr ikke at de ikke kan få vann, lese, gå på do, men man lager avtaler med dem på forhånd (og de bør bære like hver kveld). Du kan drikke 1/2 kopp vann når du pusser tenner, du går på do når du er på badet, dersom vi blir ferdig på badet innen en gitt tid, skal vi lese. Det handler om en blanding av å ha autoritet som forelder, være i forkant, ha tydelige regler som aldri fravikes, men samtidig respektere barnet og gå i dialog - forklare hva og hvorfor (men ikke midt i situasjonen, da bruker de det bare som kverulering). Og så skal man selvfølgelig også ha en koselig del av kveldsritualet, feks lesing, synging. Anonymkode: 0a2e8...eac
Pobie Skrevet 19. november 2019 #43 Skrevet 19. november 2019 Da følger dere samme metode som man gjør for små barn som ikke klarer å sovne alene. Dere sitter på en stol på rommet til de har sovnet, og flytter stolen lenger og lenger unna hver kveld til dere er ute av rommet. Ikke tillat snacks eller vann etter leggetid, da er svaret alltid "nei, nå er det tid for å sove". Gjenta konsekvent, ikke gå inn i diskusjoner. Velg en frase som dere gjentar i det uendelig til det blir kjedelig og barna skjønner at det ikke er vits. Hvis dere gjør dette konsekvent i en måned uten bedring prater dere med enten lege eller helsesøster.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #44 Skrevet 20. november 2019 På 19.11.2019 den 8.49, Anonym bruker skrev: Du skal gjøre to ting. ta kontakt med fastlegen idag og be om å få noe en periode for å hjelpe barna å komme i rytme med søvn. så lager dere en fast rutine. Skriv denne ned. Type tannpuss og vann,gå på do, les i senga. Lyset av, nattlampe på (bytt pære slik at denne lyser svakt, varmt lys). Hvilken bamse i senga osv. Forklar barna at denne SKAL dere følge hver kveld. kjøp natt/dag klokke til de ogforklar at desimaler ligge stille i senga til bamsen våkner. INGEN vann i senga (Evt får de ha hver sin liten flaske på nattbordet). INGEN skal ut av senga Før klokka 6 (?). Så redet svært viktig at dere leker kjedelig papegøye. Roper de svarer dere kun: god natt sov godt. Bruk monoton stemme. Ikke svar på noe. Men vis at dere er der og passer på. går de ut av senga så ta de i hånda og følg tilbake. Ikke vær sint, men bestemt. Ikke prat til de, kun god natt, sov godt med monoton stemne. HVER gang, hele natta. HVER kveld/natt i ca 3 uker. Ikke gi dere en eneste natt. Det vil bli bedre. ungene har lært at om de styrer på og holder ut så får de viljen sin. Dere MÅta kampen selv om dere er trøtte. Unger trenger søvn. Mammaer og pappaer trenger iallefall søvn. Hva ned å legge seg innen natt hver på hotell? Anonymkode: 0866e...7e2 Jeg glemte det faktisk #surrete. Sikkert litt på grunn av søvnmangel. Var der i går for noe helt annet, og det er en lege jeg ikke er helt fornøyd med, så jeg ble litt satt ut (hun er på en måte vikar for fastlegen). Glemte det rett og slett. Kan bestille en egen time til bare det, da Har prøvd dag/natt-klokke. Funket ikke. Har faste rutiner altså Vi har ikke god råd så kan ikke ta inn på hotell... Derimot kan vi høre med fastlegen. Anonymkode: 48133...827
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #45 Skrevet 20. november 2019 På 19.11.2019 den 9.13, Twintipp skrev: Uten å ha kjenne dine barn, så på vagt grunnlag, de må læres å sove. Her har vi aldri verken sunget eller lest på senga. Det gjør vi før vi går i sengen. Sengen skal assosieres med hvile, ikke underholdning. Sønnen min var veldig lett å legge, sovnet med en gang osv. Datteren min på 16 mnd har jeg måtte lære og både sovne å sove hele natten. Det tok noen dager, men nå er det bare å legge henne ned, gå ut og hun sovner på et blunk, og sover hele natten. MEN hun måtte læres det. For det første, ingen unnskyldninger. Er det natt er det natt. Hadde startet med å sitte inne hos dem, uten noen form for stimuli fra deg, til de sovnet. Trekt stolen gradvis lenger og lenger vekk og til slutt utenfor og så fase det helt ut. Gi beskjed om at er de tørste kan de drikke FØR de legger seg, etter de er i seng skal det ikke drikkes. Det er bare et påskudd og dårlig vane. Ingen snakking, ingen stimuli, kun natt, seng og sove. Repeter, stå i det og ganske sikkert vil det snu. Barn med sterk autisme og atferds og reguleringsproblematikk kan læres og sove, så normalt friske barn skal ikke ha noe problemer med det. Men hvorfor må vi lære dem å sove 6 ganger i året, da? Det trikset der har vi brukt tidligere. Helsesøster ga oss opp til slutt - hun hadde ikke flere råd. Dette er noe vi har slitt med siden eldste ble født, og jeg kan love deg at vi har forsøkt alle triks som eksisterer inkludert "white noise", få ting på rommet som kan forstyrre og det å gradvis "lære dem å sove" :)! Svigermor lider av søvnmangel, det vil si hun trenger "aldri" å sove. Jeg mistenker sterkt at dette er noe mine barn har arvet! Mannen min var også sånn da han var liten, stod opp 1-2 timer hver natt. I motsetning til svigermor godtar vi ikke det da. Jeg er ikke sånn og jeg trenger minst 8 timer søvn hver natt for å ikke bli sykere (er kronisk syk). Men takk for tips! mener ikke noe vondt med at vi har prøvd triksene før. Bare prøver å finne ut av dette. Anonymkode: 48133...827
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #46 Skrevet 20. november 2019 På 19.11.2019 den 9.13, prekæs skrev: Blir de slitne nok på dagen? Frisk luft og fysisk lek gjør jo kroppen klar for søvn. Mulig de trenger en viss forklaring i at på natten sover vi. Basta. Det er verre å ha en unge som aldri sover, enn en unge som blir fornærmet fordi den er snakket til på en litt myndig måte et par ganger. Det tåler ungen fint. På 19.11.2019 den 9.39, Anonym bruker skrev: Eg let ungane sove i vår seng ilag med oss, då kjem dei inn berre ein gong og vi får sove resten av natta. Funkar bra. Har heller ikkje skjønt kvifor born skal ligge åleine medan dei vaksne er to. Anonymkode: 0fc80...6c6 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Sønnen min fikk vallergan da han var 1 år. Han sov Max 4 timer i døgnet. Søvnen ble veldig mye bedre, men han fikk skikkelig hangover av den. Ville aldri gitt den til ett skolebarn. Men de reagerer sikkert forskjellig. Anonymkode: 138ca...5fe 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg svarte tidligere, nevnte klistremerker/belønningssystem. Ser mange har anbefalt Melatonin, og jeg er helt enig! Sønnen min (han har adhd) får det. Det er ikke dop som noen nevner, men ett tilskudd av hormonet Melatonin. Noen produserer rett og slett for lite av dette hormonet, og trenger tilskudd for å sove. Hvis dette gjelder ett av barna, blir ofte dovemøsnteret til de andre også noe ødelagt da det barnet som ikke sover så godt gjerne vekker de andre. Du nevnte at det blir krise, hyl og skrik om dere nekter de vann. Vel - da får de bare hyle! Skjønner at det er kjedelig at barnet vekker de andre, men i en periode får det bare bli sånn! Barnet må lære seg at hyl og skrik IKKE lønner seg, og at nei er nei. Får de inntrykk av at de hyle og skrike seg ut av en situasjon/til å få viljen sin, generaliserer dette seg gjerne til andre situasjoner også. "Jeg hyler til mamma sier ja!" Ved slike situasjoner bør en av dere ta kampen, mens den andre er der for de andre. Og så kan dere bytte neste kveld. Men som ei over skriver - dette krever vilje fra dere, struktur og GJENTAGELSE. Det er ikke gjort på noen få dager. Anonymkode: 138ca...5fe Ja, det er sant. De vekker hverandre. Jeg vet også det, som sagt har vi jobbet med dette i 6 år, og det krever gjentakelse. 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Enig i dette, man må ha regler og være konsekvent i håndheving av disse. For å illustrere, jeg og min samboer er helt forskjellige på dette. Jeg setter klare regler og håndhever dem. Samboer hisser seg opp, truer med ting som ikke blir gjennomført, lar seg overtale hvis de maser lenge nok, er uoppmerksom når det begynner å skli ut etc. Resultatet er at jeg legger ungene på kort tid, og de er rolige på rommet etter at jeg går ut. Det er ikke alltid de sovner med én gang, men da ligger de rolig til det skjer. Når samboer skal legge dem er de helt andre barn. De stikker av, utsetter med "skal bare..." (og han gir etter), hyler og skriker og krangler på badet, han må gå ut og inn av rommet mange ganger før det blir stille. Dette er de samme barna, som altså oppfører seg så forskjellig. Barn trenger og ønsker regler og tydelige voksne. Da føler de seg trygge og forholder seg til de forventninger som stilles til dem. Det betyr ikke at de ikke kan få vann, lese, gå på do, men man lager avtaler med dem på forhånd (og de bør bære like hver kveld). Du kan drikke 1/2 kopp vann når du pusser tenner, du går på do når du er på badet, dersom vi blir ferdig på badet innen en gitt tid, skal vi lese. Det handler om en blanding av å ha autoritet som forelder, være i forkant, ha tydelige regler som aldri fravikes, men samtidig respektere barnet og gå i dialog - forklare hva og hvorfor (men ikke midt i situasjonen, da bruker de det bare som kverulering). Og så skal man selvfølgelig også ha en koselig del av kveldsritualet, feks lesing, synging. Anonymkode: 0a2e8...eac Akkurat DE reglene har vi faktisk Så jeg er helt enig med deg. Vi forteller ofte i forkant hva vi forventer av dem. Jeg skal være steinhard på det med vann. Og helsesøster på skolen mente det var fint, og sunt, å lese på senga. I en periode på flere år så sovnet yngste av at vi leste på senga, det var så deilig.. (hun var dog ofte oppe om natta, men vi fikk ikke 2 barn som kom ut i alle fall). 17 timer siden, Pobie skrev: Da følger dere samme metode som man gjør for små barn som ikke klarer å sovne alene. Dere sitter på en stol på rommet til de har sovnet, og flytter stolen lenger og lenger unna hver kveld til dere er ute av rommet. Ikke tillat snacks eller vann etter leggetid, da er svaret alltid "nei, nå er det tid for å sove". Gjenta konsekvent, ikke gå inn i diskusjoner. Velg en frase som dere gjentar i det uendelig til det blir kjedelig og barna skjønner at det ikke er vits. Hvis dere gjør dette konsekvent i en måned uten bedring prater dere med enten lege eller helsesøster. Hehe, mine barn vet ikke hva "kjedelig" betyr, her har vi en som fint kan døgne hvis hun ikke får vann. Jeg har aldri opplevd maken til stahet. Men jeg er helt enig i at man må være konsekvent, hele tiden. Men jeg merker forskjell på meg og mannen, de hører mer på meg. Ulempen er at jeg er syk, og akkurat nå i disse dager såpass syk at jeg har ligget rett ut på sofaen og da VET DE, jeg lover deg - de VET, at de kan behandle pappaen som de vil. Det er noe ved ham som barn "lukter", onkelbarna hans behandler også ham dårligere enn andre voksne Han fremstår kanskje litt usikker? Jeg skal ikke spekulere i det, men ville bare si at det er en vanskelig situasjon for oss for de periodene jeg har vært helt frisk og kunne bidra mer til legging enn hva jeg gjør idag så har de vært flinkere. Jeg skal betale mangfoldige tusen for en medisin snart, kanskje det gjør at jeg kan orke å stå i dette nå. Enda en gang. Som vi har gjort så mange ganger før. Vet du hva jeg gjør i kveld? Det var mannens forslag. Siste måltid: Kveldsmat + drikke. Det er det aller siste. Det er ikke oversalt, og vi serverer ikke spekemat for å si det sånn, så ingen grunn til at de skal ha vann etterpå. Så kjører vi hardt mot hardt. Jeg vet dog at de kommer til å komme ut fordi de "så vampyrer" og "hørte en lyd" (= jeg vil være våken. Det er avslørt for lenge siden og de har innrømmet at det bare er derfor de sier det ). Hvordan reagerer jeg på sånt? Ved mareritt og at jeg ser at dette er en unge som er redd, så får de trøst. Men ofte kommer de ut, litt "smug" med et lurt halvsmil om munnen og må holde seg for ikke å le. De synes det er gøy. Så det må vi kvitte oss med. Anonymkode: 48133...827
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #47 Skrevet 20. november 2019 På 18.11.2019 den 23.03, Anonym bruker skrev: Lenge. Vi har ikke prøvd separate rom da vi kun har 2 soverom, men vi har prøvd å legge dem til forskjellig tid. De tuller ikke "sammen" er ofte kun 1 av dem som er våken av gangen. Det er vanskelig å nekte dem drikke, altså, vi har prøvd. De kan drikke 1-2 store glass med vann før leggetid. Kommer ut og er "tørste", hvis vi har sagt at nei, vettu hva, nå drakk du to store glass før du la deg, så kan jeg love deg at de lager et helvete med hyling og skriking, vekker det andre søskenet. Til og med 6-åringen. Det med klistremerker var lurt! Det skal jeg få prøvd! Så kan belønningen f.eks. være å dra på kino. Anonymkode: 48133...827 Du lar småunger lage mer helvete enn dere voksne? Vel,, da får du ha det så godt Anonymkode: e7906...b82
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #48 Skrevet 20. november 2019 For det første: nei, dere kan ikke bare gi sovemedisin til et barn sånn uten videre. Har dere snakket med helsesøster eller lege? jeg vet ikke hvor lenge dere står i forsøkene deres, men det som fungerer her er hvert fall tydelige grenser og regler. Her er det ufravikelige rutiner ved legging på alle tre (3,8 og 11 år), og det er ingen problem. En liten periode måtte de to eldste dele rom pga oppussing, det var ikke heldig. Så fort de var tilbake hver for seg gikk det helt fint igjen. Hvis noen av de(da gjerne treåringen) slår seg vrang, så er vi tydelige på hva som gjelder, det er lov å være streng. Noen ganger har vi brukt lang tid, men det gjelder å ikke gi seg, man blir belønnet senere. hadde en periode hvor yngste stod opp leenge før det som er greit, da gjaldt det samme. Bar henne inn i senga igjen, ofte 5-10 ganger, og etter noen dager var det løst. Jeg skal ikke si hva som kan fungere for dere, men jeg tror hvert fall utholdenhet og tydelighet over lang tid vil hjelpe dere, uten at jeg som sagt vet hvor lenge dere har stått i de forskjellige forsøkene. Anonymkode: 39bd4...780
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #49 Skrevet 20. november 2019 På 19.11.2019 den 9.13, prekæs skrev: Blir de slitne nok på dagen? Frisk luft og fysisk lek gjør jo kroppen klar for søvn. Mulig de trenger en viss forklaring i at på natten sover vi. Basta. Det er verre å ha en unge som aldri sover, enn en unge som blir fornærmet fordi den er snakket til på en litt myndig måte et par ganger. Det tåler ungen fint. Ja, det håper jeg jo. Eldste er på skolen, yngste er i barnehagen, så har ikke helt kontroll på hvor mye de er ute i frisk luft. Ofte får de være ute i hagen om ettermiddagen om været tillater det, men har ikke sett noen forskjell på om de er inne eller ute en hel dag ift søvn og legging. Jeg er alltid myndig. Men jeg har gitt etter med vann, men det er det slutt på. Ikke mer vann. Ikke mer noenting. Men jeg vet at vannet blir byttet ut med noe annet. Hvordan reagerer jeg da på vampyrer? Jeg sier: Det finnes ikke Nå kan du gå og legge deg, natta. Hjelper ikke det, prøver noe annet neste dag. Jeg tror de skal gå gjennom lista over alle monstre som eksisterer. Og eventuelt alt som kan være en dårlig unnskyldning for å komme ut. De ler gjerne imens de snakker om "monstre", så de synes det er moro. Som en slags lek! På 19.11.2019 den 9.39, Anonym bruker skrev: Eg let ungane sove i vår seng ilag med oss, då kjem dei inn berre ein gong og vi får sove resten av natta. Funkar bra. Har heller ikkje skjønt kvifor born skal ligge åleine medan dei vaksne er to. Anonymkode: 0fc80...6c6 Som jeg skrev tidligere så vil de ikke sove sammen med voksne, dessuten deler de rom så de er aldri aleine.......... Anonymkode: 48133...827
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #50 Skrevet 20. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du lar småunger lage mer helvete enn dere voksne? Vel,, da får du ha det så godt Anonymkode: e7906...b82 Småunger lager alltid mer bråk enn voksne, sånn er jo alle barn. Men som jeg skrev over så er det slutt på alt som heter vann, drikke eller "skumle ting vi ler av". Anonymkode: 48133...827
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå