Gå til innhold

Desperat mamma og pappa her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan vi gjøre eller si for å få barna til å sove? Føler vi ikke har sovet på 6 år. Vi har et barn i 1.klasse og 1 i barnehagen. Yngste er 4.

De sover ikke.

1. De vil ikke legge seg. Vi roer ned, leser bok før de sover. Har faste rutiner. Funker ikke.
  2. De kommer ut fra rommet mellom 5-25 ganger hver kveld frem til klokken 22. 
  3. Vi har forsøkt tidligere og senere leggetider. Funker ikke.
  4. Vi har forsøkt å legge dem hver for seg (de deler rom) til forskjellig tid. Funker ikke.
  5. Vi gir dem oppmerksomhet i løpet av dagen. Hjelper ikke.
  6. Når de kommer ut så er de "tørste" (drikker 1 miniatyrisk slurk med vann).
  7. De kommer ut om natta og må på do (pga all drikken). 
  8. Vi har prøvd nattlampe. Funker ikke.
  9. Vi har prøvd å ha døra på gløtt. Funker ikke.
  10. Vi har til og med lokket med premier hvis de ikke kommer ut om kvelden og sover hele natta. Funker ikke.
  11. Vi har forsøkt å prate om hvor viktig det er med søvn. Funker ikke.
  12. Vi har prøvd å gi "mettende mat" før leggetid (f.eks. havregrøt), funker ikke.
  13. Vi har prøvd varm melk før leggetid, funker ikke.
  14. Vi har prøvd med ny, lun dyne og deilig og myk pute. Funker ikke.
  15. Vi har prøvd å syne nattasang, funker ikke.

HVA kan vi gjøre for å 1) få dem til å sove om kvelden, og 2) få dem til å sove natta gjennom?

Kan vi gi sovemedisin til eldste? Har slitt med søvnen siden fødselen. Mannen holder på å sovne bak rattet når han drar om morgenen. Jeg kjenner dette ødelegger oss. Vi har prøvd avlastning, men ingen av besteforeldrene er interesserte og barnepass får vi kanskje 2 ganger i året.

Noen tips som faktisk fungerer?

Anonymkode: 48133...827

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har dere stått i kravene deres?dere har prøvd separate rom. Hbor lenge prøvde dere det? 

Drikking? En rutine kan vøre ett halvt glass etter tannpuss. Etter det får de ikke mer. 

Vanskelig å si om begge sliter med søvnen, eller om det egentlig er det ene barnet, men så "slenger" det andre seg litt på.

Uansett. Det er viktig å stå i kravene sine, ikke gi seg etter noen dager.

Prøvd belønningssystem? Klistremerker når kvelden blir fin. Snakk med barna og bli enige om en belønning som frister dem. Gjerne en aktivitet de ønsker å gjøre. Kanskje det motiverer. Men da MÅ dere vøre konsekvente. Ett klistremerke for positiv adferd/avtaler som holdes. Det kan ikke goes klistremerke om avtalen blir brutt, selv om man da risikerer hyl og grin.

Anonymkode: 138ca...5fe

Skrevet

Men hvis dere legger dere kl 22, bør dere jo få nok søvn?

Ellers hadde jeg ligget med dem. Hatt vann på nattbordet og forbud mot å snakke etter at man har sagt god natt. 

All forsøk på å si noe blir møtt med ‘hysj, det er kveld’. 

Anonymkode: e07da...756

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men hvis dere legger dere kl 22, bør dere jo få nok søvn?

Ellers hadde jeg ligget med dem. Hatt vann på nattbordet og forbud mot å snakke etter at man har sagt god natt. 

All forsøk på å si noe blir møtt med ‘hysj, det er kveld’. 

Anonymkode: e07da...756

kl 01, 03, 04, 05, 06 så kommer de inn på rommet vårt, ofte. 

Skrevet

Dette var som å lese om oss! Har desverre ingen gode råd, da vi er i samme desperate situasjon selv. Men vi har holdt på i 8 år...🙈 savner besteforeldre og øvrig familie som kan avlaste her også  , før forholdet ryker.. håper du får mange gode tips og svar, det er tøfft å gå slik. Ønsker det snart snur for dere:)

Skrevet

Hvor lenge har dere stått i kravene deres?dere har prøvd separate rom. Hbor lenge prøvde dere det? 

Drikking? En rutine kan vøre ett halvt glass etter tannpuss. Etter det får de ikke mer. 

Vanskelig å si om begge sliter med søvnen, eller om det egentlig er det ene barnet, men så "slenger" det andre seg litt på.

Prøvd belønningssystem? Klistremerker når kvelden blir fin. Snakk med barna og bli enige om en belønning som frister dem. Gjerne en aktivitet de ønsker å gjøre. Kanskje det motiverer. Men da MÅ dere vøre konsekvente. Ett klistremerke for positiv adferd/avtaler som holdes. Det kan ikke goes klistremerke om avtalen blir brutt, selv om man da risikerer hyl og grin.

Lenge. Vi har ikke prøvd separate rom da vi kun har 2 soverom, men vi har prøvd å legge dem til forskjellig tid. De tuller ikke "sammen" er ofte kun 1 av dem som er våken av gangen.

Det er vanskelig å nekte dem drikke, altså, vi har prøvd. De kan drikke 1-2 store glass med vann før leggetid. Kommer ut og er "tørste", hvis vi har sagt at nei, vettu hva, nå drakk du to store glass før du la deg, så kan jeg love deg at de lager et helvete med hyling og skriking, vekker det andre søskenet. Til og med 6-åringen. 

Det med klistremerker var lurt! Det skal jeg få prøvd! Så kan belønningen f.eks. være å dra på kino. 

Skrevet
1 minutt siden, lykkelig fødeklar*aprilspire skrev:

Dette var som å lese om oss! Har desverre ingen gode råd, da vi er i samme desperate situasjon selv. Men vi har holdt på i 8 år...🙈 savner besteforeldre og øvrig familie som kan avlaste her også  , før forholdet ryker.. håper du får mange gode tips og svar, det er tøfft å gå slik. Ønsker det snart snur for dere:)

Tusen takk, det ønsker jeg for dere også! Kanskje du får noen tips i denne tråden? Har du vurdert sovemedisin?

Skrevet

Jeg ville snakket med fastlegen. Vi fikk Vallergan til vår sønn, som han skulle ta hver kveld i 14 dager. Vi fikk en helt ny unge, og de 14 dagene snudde hele søvnmønsteret hans. Nå er legging uproblematisk, han våkner maks en gang om natten, sover ca. annenhver natt hele natten gjennom, og våkner til et tidspunkt som er riktig for kroppen hans.

Anonymkode: 45c3d...507

Skrevet

Hadde samme problemet med mellomste vår. Prøvde alle triks i boka, alle tips vi kunne få og etter 7 år var både vi og hun utslitt av for lite søvn.

Så fikk vi vite at noen barn produserer rett og slett for lite Melatonin, søvn hormonet de trenger for å bli trøtte. Vanlig hos barn med ADHD og autisme, men noen ganger skjer dette hos barn ute  noen form for diagnose.

Vi fikk prøve Melatonin mikstur og det ble en ny verden for oss alle. Hun har det virkelig mye bedre, nok søvn, godt humør, lettere å konsentrere seg på skolen, sovner ikke i timene lengre ++++. Bonusen at vi får sove vi også. Liker ikke måtte gi henne det og hadde det kun vært bonus for oss så hadde vi kuttet det ut for lenge siden, men hun har det mye bedre nå.

Anonymkode: 67419...17e

Skrevet

Uff, slikt er fælt. Det kan hende at de bør ha melantonin i en periode til det har roet seg. Denne diskusjonen må du ta med fastlegen.

Vi har melantonin til eldste her etter mye mareritt og innsovningsvansker. Fungerer veldig bra, men måtte opp fra 1 mg til 3 mg. Sier ikke at medisin er nødvendigvis veien å gå, men med tanke på det som har vært forsøkt (og at det nå går utover din og mannens helse og sikkerhet) så må man faktisk sette grensen et sted.

-medfølende klem

Anonymkode: c0fc7...c24

Skrevet

Jeg ville snakket med fastlegen. Vi fikk Vallergan til vår sønn, som han skulle ta hver kveld i 14 dager. Vi fikk en helt ny unge, og de 14 dagene snudde hele søvnmønsteret hans. Nå er legging uproblematisk, han våkner maks en gang om natten, sover ca. annenhver natt hele natten gjennom, og våkner til et tidspunkt som er riktig for kroppen hans.

Anonymkode: 45c3d...507

Wow, for en forandring! 

Ja, jeg er bekymret for søvnunderskudd. BEGGE BARNA har tidvis hatt sorte poser under øynene pga søvnunderskudd. Det bekymrer meg.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Uff, slikt er fælt. Det kan hende at de bør ha melantonin i en periode til det har roet seg. Denne diskusjonen må du ta med fastlegen.

Vi har melantonin til eldste her etter mye mareritt og innsovningsvansker. Fungerer veldig bra, men måtte opp fra 1 mg til 3 mg. Sier ikke at medisin er nødvendigvis veien å gå, men med tanke på det som har vært forsøkt (og at det nå går utover din og mannens helse og sikkerhet) så må man faktisk sette grensen et sted.

-medfølende klem

Tusen takk ❤️ 

Melatonin ja, det visste jeg faktisk ikke. Er det noen måte de kan sjekke det på f.eks. ved blodprøve eller er det bare å gi, og se om det fungerer? 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde samme problemet med mellomste vår. Prøvde alle triks i boka, alle tips vi kunne få og etter 7 år var både vi og hun utslitt av for lite søvn.

Så fikk vi vite at noen barn produserer rett og slett for lite Melatonin, søvn hormonet de trenger for å bli trøtte. Vanlig hos barn med ADHD og autisme, men noen ganger skjer dette hos barn ute  noen form for diagnose.

Vi fikk prøve Melatonin mikstur og det ble en ny verden for oss alle. Hun har det virkelig mye bedre, nok søvn, godt humør, lettere å konsentrere seg på skolen, sovner ikke i timene lengre ++++. Bonusen at vi får sove vi også. Liker ikke måtte gi henne det og hadde det kun vært bonus for oss så hadde vi kuttet det ut for lenge siden, men hun har det mye bedre nå.

Jeg har lurt litt på ADHD, men er skoleflink og konsenterer seg (snakker nå om eldste), er dog litt fjern noen ganger. Men det er visst i familien til mannen.. Så ikke godt å si..

Men det med melatonin visste jeg faktisk ikke. Så takk for tips! 

Er det noe man kan gi i 1 måned for så å kutte ut?

Skrevet

Lenge. Vi har ikke prøvd separate rom da vi kun har 2 soverom, men vi har prøvd å legge dem til forskjellig tid. De tuller ikke "sammen" er ofte kun 1 av dem som er våken av gangen.

Det er vanskelig å nekte dem drikke, altså, vi har prøvd. De kan drikke 1-2 store glass med vann før leggetid. Kommer ut og er "tørste", hvis vi har sagt at nei, vettu hva, nå drakk du to store glass før du la deg, så kan jeg love deg at de lager et helvete med hyling og skriking, vekker det andre søskenet. Til og med 6-åringen. 

Det med klistremerker var lurt! Det skal jeg få prøvd! Så kan belønningen f.eks. være å dra på kino. 

Akkurat det med vannet tror jeg dere må ta kampen på, det har tydeligvis blitt en greie som drar med seg flere problemer. Har dere prøvd samsoving? Det funker ikke for alle, men for en periode for å få dem til å sove gjennom natta? 

Anonymkode: 6f1fe...73d

Skrevet

Akkurat det med vannet tror jeg dere må ta kampen på, det har tydeligvis blitt en greie som drar med seg flere problemer. Har dere prøvd samsoving? Det funker ikke for alle, men for en periode for å få dem til å sove gjennom natta? 

Anonymkode: 6f1fe...73d

Ja, vi har prøvd det før, de vil ikke sove når vi er i nærheten. Selv ikke som små "toddlere".. :)

Skrevet

Dette høres jo helt forferdelig ut! All sympati til dere. Og ikke tenk at dere nødvendigvis gjør noe feil! Det er så lett for andre å tenke det, eller for dere selv, også, men det er ikke nødvendigvis sant! Vil råde dere til å ta kontakt med fastlege for å få undersøkt dette nærmere.

Som noen over her nevner, kan både vallergan (evt phenergan, som jeg også har prøvd) eller melatonin være gode alternativer. Ingen av delene er "sovemedisiner" i seg selv. Vallergan (og phenergan) er førstegenerasjons allergitabletter, som ikke lenger brukes som allergimedisin, da de hadde den bivirkningen at det ga voldsom trøtthet. Dermed har man etterhvert funnet ut at dette egner seg godt som "sovemedisin". Å ta dette er altså ikke verre enn om barn tar allergimedisin. Melatonin er også uskyldig og ikke noe "sovemedisin" i den forstand. På NHI.no (norsk helseinformatikk, som er en nettside både for "vanlige" folk og helsepersonell), heter det at det "regnes som helt ufarlig ved korttidsbehandling". NB: Jeg er IKKE helsepersonell og vil naturligvis ikke "anbefale" dere noe som helst! Som sagt, kontakt fastlege, men du kan jo nevne at du har "hørt om etc". 

Jeg har barn som sover godt (takk og pris). Men jeg har selv hatt invalidiserende problemer med søvn nesten hele livet, og kan bekrefte at begge deler har hatt effekt. Vallergan blir man ofte trøtt av dagen etter (hangover), mens (kunstig) melatonin har ikke hatt den effekten, den har egentlig mer regulert døgnrytmen uten å ha noen bivirkninger. Melatonin gir motsatt effekt av det lys gjør, for å si det grovt forenklet.

Ta dette opp med lege! Det dere går gjennom er en stor belastning. Sikkert både for dere og barna. Lykke til og tvi tvi❤️

Anonymkode: 473c2...9cd

Skrevet

Er de ekstra tørste på dagtid også? Er de grundig undersøkt av lege?

Anonymkode: 4a685...6b0

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk ❤️ 

Melatonin ja, det visste jeg faktisk ikke. Er det noen måte de kan sjekke det på f.eks. ved blodprøve eller er det bare å gi, og se om det fungerer? 

Jeg har lurt litt på ADHD, men er skoleflink og konsenterer seg (snakker nå om eldste), er dog litt fjern noen ganger. Men det er visst i familien til mannen.. Så ikke godt å si..

Men det med melatonin visste jeg faktisk ikke. Så takk for tips! 

Er det noe man kan gi i 1 måned for så å kutte ut?

Vet at ved noen tilfeller kan man bruke der 2-3 måneder også slutte. Da har på en måte barnet kommet inn i riktig mønster og de slipper å bruke det mer. Men ikke alltid, vi stoppet en periode for å se. Gikk bra en uke ca, så var der samme styret på nytt. Så da begynnte vi igjen og holder det der. 1 ml per dag, så minste dose av det legen foreskrev.

Var på foreldresamtale på skolen og da kunne læreren si ut i fra hvordan hun hadde det på skolen når vi hadde pause. Hun ble med en gang sur, trøtt og ukonsentrert. 

Skrevet

Hva kan vi gjøre eller si for å få barna til å sove? Føler vi ikke har sovet på 6 år. Vi har et barn i 1.klasse og 1 i barnehagen. Yngste er 4.

De sover ikke.

1. De vil ikke legge seg. Vi roer ned, leser bok før de sover. Har faste rutiner. Funker ikke.
  2. De kommer ut fra rommet mellom 5-25 ganger hver kveld frem til klokken 22. 
  3. Vi har forsøkt tidligere og senere leggetider. Funker ikke.
  4. Vi har forsøkt å legge dem hver for seg (de deler rom) til forskjellig tid. Funker ikke.
  5. Vi gir dem oppmerksomhet i løpet av dagen. Hjelper ikke.
  6. Når de kommer ut så er de "tørste" (drikker 1 miniatyrisk slurk med vann).
  7. De kommer ut om natta og må på do (pga all drikken). 
  8. Vi har prøvd nattlampe. Funker ikke.
  9. Vi har prøvd å ha døra på gløtt. Funker ikke.
  10. Vi har til og med lokket med premier hvis de ikke kommer ut om kvelden og sover hele natta. Funker ikke.
  11. Vi har forsøkt å prate om hvor viktig det er med søvn. Funker ikke.
  12. Vi har prøvd å gi "mettende mat" før leggetid (f.eks. havregrøt), funker ikke.
  13. Vi har prøvd varm melk før leggetid, funker ikke.
  14. Vi har prøvd med ny, lun dyne og deilig og myk pute. Funker ikke.
  15. Vi har prøvd å syne nattasang, funker ikke.

HVA kan vi gjøre for å 1) få dem til å sove om kvelden, og 2) få dem til å sove natta gjennom?

Kan vi gi sovemedisin til eldste? Har slitt med søvnen siden fødselen. Mannen holder på å sovne bak rattet når han drar om morgenen. Jeg kjenner dette ødelegger oss. Vi har prøvd avlastning, men ingen av besteforeldrene er interesserte og barnepass får vi kanskje 2 ganger i året.

Noen tips som faktisk fungerer?

Barna våre har aldri tullet. Ikke én eneste gang. 

Når vi legger dem, ligger en av oss voksne ved siden av i senga sammen med barnet. Leser en bok, barnet sovner mens vi leser.  

Nå har 2.klassingen begynte å si slutt å les, må skal jeg sove. Hun snur seg inn mot veggen, og sovner innen to minutter. 

Vi voksne ligger ved siden av til barnet sovner. Det har vi gjort siden de ble født. 

Legging tar 15 Min, ikke flere timer. 

Har en 3 åring også. Han sovner fort når vi ligger ved siden av. 

Anonymkode: c7a6a...b18

Skrevet

Jeg er veldig imot belønningssystem. Synes heller det er et straffesystem. Barn lever i nuet, å gå glipp av en premie er vanskelig å se for seg når man er midt i situasjonen. 

Anonymkode: c7a6a...b18

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

kl 01, 03, 04, 05, 06 så kommer de inn på rommet vårt, ofte. 

Da må dere enten bli fly forbanna og si «slutt å plage meg, jeg skal sove», eller bare kjøpe en større seng som alle 4 får sove i.

Bare som et tips til de femti ulike greiene dere allerede hadde prøvd og som ikke funket: ingenting funker hvis man kun gjør det en uke eller to. Det tar minst 6 uker å øve inn en ny rutine, dvs 42 ganger med HELT LIK TAKTIKK. Ikke noen tilføyelser eller endringer på de 42 dagene.

Anonymkode: b6764...ca9

Skrevet

Vær streng. Maks 1 flass vann om natta, bli sendt rett tilbake i seng om det våkner, og ikke noe lang soving i helger eller dagsoving om ettermiddagen. 

Anonymkode: b1a71...75b

Skrevet

Melantonin er naturlig i hjernen og medisinen kan brukes i kortere perioder ja (brukt her i snart 4 år nå). Benyttes for at innsovningen skal gå lettere og halveringseffekten er etter 3-4 timer. Altså ingen «hangover» i etterkant.

Når det gjelder vann drikker de for mye. Blærene blir fulle og de må unødvrndig mye på do. Begrens salt mat de siste par timene før søvn og bare et halvt lite glass vann før leggetid (få dem heller til å drikke til maten).

Skrevet

Nesten så jeg griner, samme situasjon her. Har vurdert medisin, men det har virket så drastisk... Men begynner å lure på om det er eneste utvei for oss. Ender med to trøtte og søvnløse voksne også. 

Skrevet

Hver obs på at ferdigretter, slik som Toro, Findus og andre halv-hel fabrikater har enormt med salt! Så lag mat fra bunnen av (om du ikke allerede gjør det) pass også på mat som holder stabilt blodsukker. Altså ikke hurtige karbohydrater før legge tid.

Anonymkode: 5d984...d73

Skrevet

Jeg tror svaret er trygghet. Nr 1: Ligg sammen med dem til de har sovnet. Ta en samtale hvor dere sier at dere skjønner at de har følt seg utrygge, men at fra nå skal de få ha mamma eller pappa der når de trenger det.

Nr 2: Hvis de kommer inn om natten, så ha en madrass på barnerommet, hvor en av dere kan legge dere. Ta annenhver natt slik at en forelder kan sove. Prat minst mulig om natten. Bare følg dem tilbake og si «Det går bra, mamma/pappa er her og passer på deg». Gjenta det samme svaret hvis de våknet flere ganger. 

Noen barn er mer urolige enn andre. Natten er en sårbar tid. Man kan aldri gi nok trygghet, og nei... Dere kommer ikke til å måtte sove sammen med dem for alltid, men dere vil skape et unikt bånd og barna vil falle til ro. Har hatt barn som har sovet dårlig selv, men nå er alle over 7 år og sover hele natta i sine egne senger. Ikke begynn med belønningssystemer o.l. Se barnas behov og hva de trenger. Hva hadde du selv trengt som en litt urolig fireåring eller som skolestarter hvor alt var nytt? 

Anonymkode: a42a8...0c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...