Gå til innhold

Arbeidsgiver krever bank ID innlogging hver dag i arbeidstiden


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Bankid er jo en sikker innlogging for å verifisere den som logger inn, vi bruker dette hele tiden i jobbsammenheng, det er også godkjent som ID kontroll på lik linje som kopi av legitimasjon. Er jo bankid vi bruker for å logge inn i f eks visma skole. 

Ser ikke helt problemet, annet om du tenker programmet de bruker ikke er sikkert nok til å ivareta innloggingsinformasjonen. 

Anonymkode: 83248...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er lærer og må logge på diverse læringsressurser med BANK-ID. Jeg synes det er problematisk fordi jeg da må ta telefonen med meg til klasserommet. Jeg er bekymret for tyveri fordi jeg blir nødt til å legge telefonen fra meg.

Anonymkode: 5bb6e...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er lærer og må logge på diverse læringsressurser med BANK-ID. Jeg synes det er problematisk fordi jeg da må ta telefonen med meg til klasserommet. Jeg er bekymret for tyveri fordi jeg blir nødt til å legge telefonen fra meg.

Anonymkode: 5bb6e...88c

Fatter ikke problemet. 

Har da virkelig med meg telefonen til klasserommet, hver eneste time. Logger på her og der, jeg også. Det er anbefalt fra skoleeier at vi har telefon med oss. Hvordan skal vi ellers f.eks. ringe hvis noe helt akutt skulle oppstå? 

Mine elever har "finere" telefoner enn meg og er nok lite interessert, og det som ligger på kateteret, er uansett mitt. Det vet elevene. Ellers har jeg stort sett telefonen i lomma. 

Anonymkode: 793d9...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har egen kode og passord i kommunen for å logge oss inn på meldeboka(som Trondheim kommune bruker) bruker ikke bankid

Anonymkode: 2143f...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo hvorfor er det så ‘’mistenksomt’’ og rart? Barnehagen mitt barn går i bruker IST direkte hvor både foreldre og ansatte i barnehagen kan logge seg inn og da må man bruke Min ID eller Bank ID for å logge inn. Dette høres jo ut som samme greia! Da er det ikke slik at arbeidsgiver KREVER din bankid! Du logger inn helt selv så det er ingen andre som får DIN informasjon. 

Anonymkode: 59988...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hallo hvorfor er det så ‘’mistenksomt’’ og rart? Barnehagen mitt barn går i bruker IST direkte hvor både foreldre og ansatte i barnehagen kan logge seg inn og da må man bruke Min ID eller Bank ID for å logge inn. Dette høres jo ut som samme greia! Da er det ikke slik at arbeidsgiver KREVER din bankid! Du logger inn helt selv så det er ingen andre som får DIN informasjon. 

Anonymkode: 59988...04f

Poenget var at arbeidsgiver krever at man bruker bank ID på jobb. Og det er jo forventet at man ligget seg inn og leser meldinger mm på dette systemet. Det gjelder ikke vanlig innlogging på kommunens intranett og Mail, men et eget system/app for barnehage-registrering mm. 

Anonymkode: 751a0...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget var at arbeidsgiver krever at man bruker bank ID på jobb. Og det er jo forventet at man ligget seg inn og leser meldinger mm på dette systemet. Det gjelder ikke vanlig innlogging på kommunens intranett og Mail, men et eget system/app for barnehage-registrering mm. 

Anonymkode: 751a0...36d

Men er det noe verre enn at jeg MÅ ha med nøkkel og nøkkelkort på jobb? Eller at jeg MÅ logge inn og lese mail hver eneste dag for å holde meg oppdatert på hva som skjer? Eller at jeg MÅ oppdatere kalenderen min så kollegaer vet hvor jeg er til enhver tid?
Det er ikke nødvendig å lage problemer ut av noe bare fordi man ikke er vant til at det er på en annen måte.

Anonymkode: 072a5...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det virkelig et problem...?

Anonymkode: 38c57...a15

Ja.... jeg har ikke bank ID.

Anonymkode: 239b3...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja.... jeg har ikke bank ID.

Anonymkode: 239b3...481

Men da oppretter du deg det, da. Verre er det ikke. Det tar ca. ti minutter.

Anonymkode: 76a43...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja.... jeg har ikke bank ID.

Anonymkode: 239b3...481

Det må jo være utrolig tungvint? Det er jo så mange nettsider man må bruke bank id for å komme inn på

Anonymkode: 7c6f9...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja.... jeg har ikke bank ID.

Anonymkode: 239b3...481

Hæ? Er det mulig? I slutten av 2019! 

Hvordan får du betalt regninger uten BankID? Hvordan får du sjekka skattemeldinga? 

Anonymkode: 793d9...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hæ? Er det mulig? I slutten av 2019! 

Hvordan får du betalt regninger uten BankID? Hvordan får du sjekka skattemeldinga? 

Anonymkode: 793d9...2d2

Man kan gjøre begge deler uten bank id, men tungvint da

Anonymkode: 7c6f9...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fatter ikke problemet. 

Har da virkelig med meg telefonen til klasserommet, hver eneste time. Logger på her og der, jeg også. Det er anbefalt fra skoleeier at vi har telefon med oss. Hvordan skal vi ellers f.eks. ringe hvis noe helt akutt skulle oppstå? 

Mine elever har "finere" telefoner enn meg og er nok lite interessert, og det som ligger på kateteret, er uansett mitt. Det vet elevene. Ellers har jeg stort sett telefonen i lomma. 

Anonymkode: 793d9...2d2

Hvilket trinn jobber du på?

Dette er problematisk på feks ungdomsskolen. Da risikerer du at elever «låner» mobilen din en stund. Hva om de da tar bilder av seksuell art av medelever? De har fremdeles tilgang til kamerafunksjoner din selv om telefonen er låst... (dette skjedde i en kommune)

De fleste har også hele privatlivet sitt på tlf... elever med stor IKT kompetanse kan klare å logge seg på tlf din dersom de er oppmerksomme båtbruk låser deg inn på tlf. Vil du ha elevene inn på tlf din?

Er tlf din fullt ut forsikret av kommunen dersom den blir ødelagt i klasserommet? Og har kommunen sikret deg mit ID tyveri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ulenissen skrev:

Hvilket trinn jobber du på?

Dette er problematisk på feks ungdomsskolen. Da risikerer du at elever «låner» mobilen din en stund. Hva om de da tar bilder av seksuell art av medelever? De har fremdeles tilgang til kamerafunksjoner din selv om telefonen er låst... (dette skjedde i en kommune)

De fleste har også hele privatlivet sitt på tlf... elever med stor IKT kompetanse kan klare å logge seg på tlf din dersom de er oppmerksomme båtbruk låser deg inn på tlf. Vil du ha elevene inn på tlf din?

Er tlf din fullt ut forsikret av kommunen dersom den blir ødelagt i klasserommet? Og har kommunen sikret deg mit ID tyveri?

Nå er det ikke alle som har null styring i klasserommet. 

Anonymkode: 227df...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, ulenissen skrev:

Hvilket trinn jobber du på?

Dette er problematisk på feks ungdomsskolen. Da risikerer du at elever «låner» mobilen din en stund. Hva om de da tar bilder av seksuell art av medelever? De har fremdeles tilgang til kamerafunksjoner din selv om telefonen er låst... (dette skjedde i en kommune)

De fleste har også hele privatlivet sitt på tlf... elever med stor IKT kompetanse kan klare å logge seg på tlf din dersom de er oppmerksomme båtbruk låser deg inn på tlf. Vil du ha elevene inn på tlf din?

Er tlf din fullt ut forsikret av kommunen dersom den blir ødelagt i klasserommet? Og har kommunen sikret deg mit ID tyveri?

Dette er jo en helt konstruert problemstilling. Er da bare å ha telefonen i lomma. Du virker jo helt hysterisk.

Anonymkode: 76a43...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min arbeidsgiver krever også bankid eller minid. Jeg jobber på kontor og er nesten hver dag inne på Altinn. 

Anonymkode: a9fe2...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, ulenissen skrev:

Hvilket trinn jobber du på?

Dette er problematisk på feks ungdomsskolen. Da risikerer du at elever «låner» mobilen din en stund. Hva om de da tar bilder av seksuell art av medelever? De har fremdeles tilgang til kamerafunksjoner din selv om telefonen er låst... (dette skjedde i en kommune)

De fleste har også hele privatlivet sitt på tlf... elever med stor IKT kompetanse kan klare å logge seg på tlf din dersom de er oppmerksomme båtbruk låser deg inn på tlf. Vil du ha elevene inn på tlf din?

Er tlf din fullt ut forsikret av kommunen dersom den blir ødelagt i klasserommet? Og har kommunen sikret deg mit ID tyveri?

Guri malla... 

Det var da voldsomt til krisemaksimering. Jeg har hatt telefonen min, med penger og kort, liggende på kateteret mens jeg selv f.eks. snakket med en og en elev utenfor klasserommet. Aldri skjedd at elever har rørt noe på kateteret, og jeg har hatt hundrevis. 

Om fylkeskommunen ev erstatter telefonen min om noe skulle skje, aner jeg ikke. Den tid, den sorg. Jeg jobber, som du kanskje forstår, i vgs. 

Anonymkode: 793d9...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det ikke alle som har null styring i klasserommet. 

Anonymkode: 227df...6ef

Så du tenker at det handler om hvor vidt man er god på klasseledelse? Da er du vel en av de som tenker at kollegaer som blir utsatt for vold er dårlige lærere også? Clemets (hvor rettssaken går i disse dager) kunne fint ha unngått å bli skader av eleven som ble ansett som farlig dersom han hadde hatt styring i klasserommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo en helt konstruert problemstilling. Er da bare å ha telefonen i lomma. Du virker jo helt hysterisk.

Anonymkode: 76a43...073

Helt hysterisk er jeg ikke. Dette har nemelig skjedd flere ganger i min kommune. Og jeg har nødvendigvis ikke lommer på buksene mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Guri malla... 

Det var da voldsomt til krisemaksimering. Jeg har hatt telefonen min, med penger og kort, liggende på kateteret mens jeg selv f.eks. snakket med en og en elev utenfor klasserommet. Aldri skjedd at elever har rørt noe på kateteret, og jeg har hatt hundrevis. 

Om fylkeskommunen ev erstatter telefonen min om noe skulle skje, aner jeg ikke. Den tid, den sorg. Jeg jobber, som du kanskje forstår, i vgs. 

Anonymkode: 793d9...2d2

Aner ikke hvordan det er med erstatning i fylkeskommunen, men kommunen gir ikke full erstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ulenissen skrev:

Helt hysterisk er jeg ikke. Dette har nemelig skjedd flere ganger i min kommune. Og jeg har nødvendigvis ikke lommer på buksene mine...

Da hadde jeg ikke kjøpt buksa, hvis det ikke var lommer på den. Må jo ha ting&tang et sted! Uegnet som klær på jobb. 

Lypsyl, tyggis, småpenger, telefon. Overgangskabel mellom pc og smarttavle osv osv. 

Anonymkode: 793d9...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde jeg ikke kjøpt buksa, hvis det ikke var lommer på den. Må jo ha ting&tang et sted! Uegnet som klær på jobb. 

Lypsyl, tyggis, småpenger, telefon. Overgangskabel mellom pc og smarttavle osv osv. 

Anonymkode: 793d9...2d2

Bruker verken lipsyl eller tyggis, småpenger har jeg skjelden.... driver ikke å trasker rundt med kabler eller liknende heller... Har svært skjelden bruk for lommer. Ikke så mye man får plass til i en linje heller, med mindre man dasser rundt i joggebukser eller liknende. Og det bruker jeg bare når jeg slapper av hjemme.

Anonymkode: 793d9...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da hadde jeg ikke kjøpt buksa, hvis det ikke var lommer på den. Må jo ha ting&tang et sted! Uegnet som klær på jobb. 

Lypsyl, tyggis, småpenger, telefon. Overgangskabel mellom pc og smarttavle osv osv. 

Anonymkode: 793d9...2d2

Du har ikke tenkt på å legge den i en skuff eller noe da, i stedet for å gå rundt med kabler i lomma

Anonymkode: 7c6f9...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ulenissen skrev:

Så du tenker at det handler om hvor vidt man er god på klasseledelse? Da er du vel en av de som tenker at kollegaer som blir utsatt for vold er dårlige lærere også? Clemets (hvor rettssaken går i disse dager) kunne fint ha unngått å bli skader av eleven som ble ansett som farlig dersom han hadde hatt styring i klasserommet?

Litt forskjell på én lærer som blir slått ned og at INGEN lærere kan pålegges å bruke BankID i arbeidstiden, da.

Anonymkode: 76a43...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...