Gå til innhold

Arbeidsgiver krever bank ID innlogging hver dag i arbeidstiden


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i bhg, og skal fra nyttår starte med en app/nettside for bla registrering av barn og mottak av beskjeder. For å logge oss inn for å lese feks foreldrenes beskjeder ang sykdom, fri mm, så må hver enkelt ansatt logge seg inn med bank ID. Altså må man ha med seg kodebrikke på jobb, eller ha mobiltelefon tilgjengelig. Er det riktig at arbeidsgiver kan kreve dette?

Anonymkode: 751a0...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem drar på jobb uten mobilen sin? Jeg ser ikke problemet. Jeg har både kodebrikke-app og bankID på mobil,- på mobilen. 
 

Jeg synes det høres bra ut, skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i det?

Anonymkode: f3fb6...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Anonym bruker said:

Er det virkelig et problem...?

Anonymkode: 38c57...a15

Det er litt pussig at et arbeidssted krever det ja. På sykehus trenger man ikke det, allikevel har de trygg pålogging 

Anonymkode: 0ef09...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer mest på at dere skal bruke tid på dette. Må alle logge seg inn hver dag, eller holder det at en gjør det?

Anonymkode: 7c6f9...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem drar på jobb uten mobilen sin? Jeg ser ikke problemet. Jeg har både kodebrikke-app og bankID på mobil,- på mobilen. 
 

Jeg synes det høres bra ut, skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i det?

Anonymkode: f3fb6...209

Det er ikke alle som har bank ID på mobil, eller koder på mobil. 

Anonymkode: 751a0...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg reagerer mest på at dere skal bruke tid på dette. Må alle logge seg inn hver dag, eller holder det at en gjør det?

Anonymkode: 7c6f9...de2

Alle trenger nok ikke hver dag, men for egen del vil jeg jo være nøye med å logge meg ut. 
de som skal lese meldinger og evt svare, må logge seg inn. 

Anonymkode: 751a0...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det virkelig et problem...?

Anonymkode: 38c57...a15

Bank ID er jo en veldig personlig innlogging, og man skal være nøye på oppbevaring og bruk. 

Anonymkode: 751a0...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres merkelig ut at dere må bruke bankid i jobbsammenheng. Jeg ville sjekket ut hvordan det står seg i forhold til personvernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som en veldig sikker og god løsning, bank-id er jo veldig trygt, men jeg reagerer også på at man velger en slik løsning som krever tid. Og vikarer vil kanskje ikke få tilgang med en gang, og plutselig står man der, og ingen kan få lest beskjeder av ulike grunner, sommerferie, og mange vikarer, og få med tilgang. Da blir det et problem.

Anonymkode: 31029...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er probelmet? Det er jo en sikker pålogging 

jeg jobber på sykehuset og vi må bruke bank-ID for å logge inn på ymse program. Må også bruke det for å logge på systemet om vi skal jobbe hjemmefra. Alle ble så sure når dette ble innført, fordi de mente det var altfor personlig. Men du vet at _ingen_ ser infoen din? Det er ingen som kan hacke seg inn å stjele identiteten din bare fordi du bruker det. 
 

vi skal forøvrig snart få kort til dette (til å putte i tastaturet) og da var alle happy!! For DET var en god løsning! Det de ikke skjønner er at det er nøyaktig samme info som blir brukt der...

Anonymkode: 072a5...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Men hva er probelmet? Det er jo en sikker pålogging 

jeg jobber på sykehuset og vi må bruke bank-ID for å logge inn på ymse program. Må også bruke det for å logge på systemet om vi skal jobbe hjemmefra. Alle ble så sure når dette ble innført, fordi de mente det var altfor personlig. Men du vet at _ingen_ ser infoen din? Det er ingen som kan hacke seg inn å stjele identiteten din bare fordi du bruker det. 
 

vi skal forøvrig snart få kort til dette (til å putte i tastaturet) og da var alle happy!! For DET var en god løsning! Det de ikke skjønner er at det er nøyaktig samme info som blir brukt der...

Anonymkode: 072a5...243

Hva slags sykehus er dette...? Høres veldig rart ut. 

Å bruke bankid når man jobber hjemmefra er noe helt annet, der er det grunn til å identifisere seg slik.

Anonymkode: 0ef09...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags sykehus er dette...? Høres veldig rart ut. 

Å bruke bankid når man jobber hjemmefra er noe helt annet, der er det grunn til å identifisere seg slik.

Anonymkode: 0ef09...dea

Ikke meg du svarer. Men jeg jobber i oslo universitetssykehus og vi må også bruke bank id på det meste av programmer som inneholder sensitive opplysninger. Noe som vil si i mitt tilfelle, det meste i løped av en arbeidsdag.

- Helt normalt, og helt uproblematisk. 

Større sikkerhet med denne type innlogging. 

Anonymkode: 0e888...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du ist systemet? Så trenger du bare bank-ID ved første pålogging så lager du deg ett passord og bruker det etterpå. 

Anonymkode: fb034...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i kommunen, og bruker BankId og MinId til innlogging på diverse fagsystemer og andre offentlige aktører hver dag. Null stress!

Anonymkode: b38e1...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags sykehus er dette...? Høres veldig rart ut. 

Å bruke bankid når man jobber hjemmefra er noe helt annet, der er det grunn til å identifisere seg slik.

Anonymkode: 0ef09...dea

Det er ikke rart at man må identifisere seg for å logge inn på programmer som inneholder sensitive opplysninger om deg og meg, og resten av pasientene i helseforetaket. 
Legene har ID-kort som inneholder de samme opplysningene, men ingen reagerer på at de må ha de med seg. 

Anonymkode: 072a5...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, tante grusom master of law skrev:

Jeg synes det høres merkelig ut at dere må bruke bankid i jobbsammenheng. Jeg ville sjekket ut hvordan det står seg i forhold til personvernet. 

Alle som jobber med feks regnskap logger seg også inn med personlig bank ID for å sende inn info for selskap via Altinn. 
 

Jeg skjønner virkelig ikke at dette er et problem.

Anonymkode: 38c57...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er ikke rart at man må identifisere seg for å logge inn på programmer som inneholder sensitive opplysninger om deg og meg, og resten av pasientene i helseforetaket. 
Legene har ID-kort som inneholder de samme opplysningene, men ingen reagerer på at de må ha de med seg. 

Anonymkode: 072a5...243

Jeg er faktisk lege på Ahus. Og har id-kort, som er utstedt fra sykehuset. Min private bankid brukes kun hvis jeg skal logge meg inn på dips hjemme.

Jobbid og minid er forskjellige ting.

Anonymkode: 0ef09...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Høres jo ut som en veldig sikker og god løsning, bank-id er jo veldig trygt, men jeg reagerer også på at man velger en slik løsning som krever tid. Og vikarer vil kanskje ikke få tilgang med en gang, og plutselig står man der, og ingen kan få lest beskjeder av ulike grunner, sommerferie, og mange vikarer, og få med tilgang. Da blir det et problem.

Anonymkode: 31029...d82

Det tenker jeg og. Eller en kaosmorgen og man ikke får sjekket nettsiden på noen timer, og det står noe veldig viktig der

Anonymkode: 7c6f9...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i kommunen, og bruker BankId og MinId til innlogging på diverse fagsystemer og andre offentlige aktører hver dag. Null stress!

Anonymkode: b38e1...bbb

Samme her..og ene systemet krever å sende kode til privat telefon for innlogging. Folk lager problemer av ingenting nå for tiden. 

Anonymkode: a2d9b...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Samme her..og ene systemet krever å sende kode til privat telefon for innlogging. Folk lager problemer av ingenting nå for tiden. 

Anonymkode: a2d9b...715

Nå si jeg synes det er litt forskjell på dere som jobber med data, og barnehagansatte som ikke gjør det

Anonymkode: 7c6f9...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er faktisk lege på Ahus. Og har id-kort, som er utstedt fra sykehuset. Min private bankid brukes kun hvis jeg skal logge meg inn på dips hjemme.

Jobbid og minid er forskjellige ting.

Anonymkode: 0ef09...dea

Har du ikke tilgang til å rekvirere resepter med ID-kortet ditt? For isåfall er jo det helt sikkert fra commfides som er akkurat det samme som bank-ID, med samme opplysninger om deg. Samme som feks tippekort...

Vi bruker bank-ID på jobb for å logge inn i CheckWare, og dips hjemmefra. Legene bruker kortene sine for å skrive resepter...

Anonymkode: 072a5...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er faktisk lege på Ahus. Og har id-kort, som er utstedt fra sykehuset. Min private bankid brukes kun hvis jeg skal logge meg inn på dips hjemme.

Jobbid og minid er forskjellige ting.

Anonymkode: 0ef09...dea

Dette er et «problem» bare fordi det kalles BankID. Hadde det hatt et annet navn hadde ingen reagert. 
 

BankID er bare en form for sikker ID. Det har egentlig ikke noe med din private bank å gjøre...

Anonymkode: ac01c...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er et «problem» bare fordi det kalles BankID. Hadde det hatt et annet navn hadde ingen reagert. 

BankID er bare en form for sikker ID. Det har egentlig ikke noe med din private bank å gjøre...

Anonymkode: ac01c...64f

Dette. Ett av alternativene er MinID, som er akkurat samme greia i bunn og grunn. Ser ikke problemet.

Anonymkode: 76a43...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke alle som har bank ID på mobil, eller koder på mobil. 

Anonymkode: 751a0...36d

Men å ta med kodebrikken er vel ikke et problem?

Anonymkode: c0dfc...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...