Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #26 Skrevet 17. oktober 2019 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså, denne jenta er veldig stor. Og mange synes det er vanskelig å vite hva de skal svare når hun spør direkte om hun er feit. Hun blir sint når hun får et ærlig svar. Dette spørsmålet stiller hun veldig mange, inkludert min datter. Datteren min har svart at hun ikke er direkte tynn, men heller ikke tykk. Hun har ikke villet si hva hun mener. Men jeg synes det er veldig rart å spørre om sånt, når man selv vet at man er tykk. For så å bli sint når noen bekrefter det hun spør om. Om du får inntrykk av at det er stikk motsatt, så må du jo bare mene det. Men jeg er temmelig sikker på at det ikke stemmer. HI Anonymkode: 4bdeb...721 Da har jo din datter vært medvirkende til å sette fokus på den andre jentas kropp jo. Leser av innlegget ditt at du overhode ikke er interessert i å se saken fra ulike sider. Du har også tydeligvis diskutert en sårbar 16 åring med andre voksne foreldre. Datteren din gjør akkurat som deg- «diskuterer» jenta med andre. Begge deler er ondsinnet baksnakking. For å være helt ærlig trodde jeg at vi hadde kommet lenger i 2019. Jeg trodde at foreldre hadde nok informasjon om barn og ungdom og dynamikker. Jeg trodde at ungdomsforeldre var oppriktig opptatt av ungdom som helhet, og ikke bare sitt eget barn. Så feil kan man ta gitt. Ved dine reaksjoner ovenfor datteren, legitimerer du avvisning av den andre jenta. Selv om det hun har gjort IKKE er bra, gjør innlegget ditt at ihvertfall jeg får hjerte for henne. Ditt barn framstår som en jente med ressurser og mye oppbacking utenfra. Siden hun snakker med «alle», kan jeg dessuten anta at hun har mange venner. For den andre jenta virker det helt motsatt. Hun har en atferd som skaper uvennskap og hun er mislikt. Med all sannsynlighet har hun dessuten lav selvfølelse- det beskriver du også at læreren har sagt. Ser du ikke styrken i maktforholdet her?om du gjør det: Hvorfor går du så hardt ut? Det har ila denne tråden kommet fram en rekke aspekter som får meg til å tro at dette handler om to jenter som har kommet i konflikt- og en 50-50% skyldfordeling. Mange stygge ord («du er feit», «ingen liker deg») er sagt, og stygge handlinger er utført ( baksnakking) . Jeg tror ikke noe får deg til å endre oppfatning. Din datter ER i dine øyne uskyldig utsatt, og dette lar du henne få vite. Når hun kommer på skolen og snakker med læreren, er det med den visshet om at hun har dekning for sin del av situasjonen i foreldrene sine. Hun vil derfor ikke kunne klare å ta den andre jentas perspektiv innover seg, for når hun allerede har fått viktig støtte i sin sak, blir andre perspektiver overflødig. jeg støtter derfor jenta i å bytte klasse. I nåværende klasse er hun tydeligvis så usikker og «bortkommen» at det kun får fram det verste i henne. Dette bekreftes av at hun merker at de andre elevene misliker henne, og av kommentarer som «ingen liker deg». Hva er mobbing egentlig? Er det en mot mange? Beklager at det ikke var svaret du ville ha. La merke til at du uttrykte takknemlighet i et svar som støttet tankene dine rundt dette. Og støtte er lett å gi, men kritikk er vanskelig å få. Sier ikke at du er en dårlig mor som prøver å ordne opp for datteren din. Men du gjør henne en bjørnetjeneste, og hjelper henne ikke med å regulere egen atferd i konflikter. Til slutt: hun er 16. Konflikter som dette må løses på skolenivå, ved gode og konstruktive samtaler med foreldrene der flere sider av saken og den andres følelser belyses. Men også uten at mamma går inn som en «sterk beskytter» og prøver å ordne opp som på barneskolen. Anonymkode: 8045b...0ee
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #27 Skrevet 17. oktober 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da har jo din datter vært medvirkende til å sette fokus på den andre jentas kropp jo. Leser av innlegget ditt at du overhode ikke er interessert i å se saken fra ulike sider. Du har også tydeligvis diskutert en sårbar 16 åring med andre voksne foreldre. Datteren din gjør akkurat som deg- «diskuterer» jenta med andre. Begge deler er ondsinnet baksnakking. For å være helt ærlig trodde jeg at vi hadde kommet lenger i 2019. Jeg trodde at foreldre hadde nok informasjon om barn og ungdom og dynamikker. Jeg trodde at ungdomsforeldre var oppriktig opptatt av ungdom som helhet, og ikke bare sitt eget barn. Så feil kan man ta gitt. Ved dine reaksjoner ovenfor datteren, legitimerer du avvisning av den andre jenta. Selv om det hun har gjort IKKE er bra, gjør innlegget ditt at ihvertfall jeg får hjerte for henne. Ditt barn framstår som en jente med ressurser og mye oppbacking utenfra. Siden hun snakker med «alle», kan jeg dessuten anta at hun har mange venner. For den andre jenta virker det helt motsatt. Hun har en atferd som skaper uvennskap og hun er mislikt. Med all sannsynlighet har hun dessuten lav selvfølelse- det beskriver du også at læreren har sagt. Ser du ikke styrken i maktforholdet her?om du gjør det: Hvorfor går du så hardt ut? Det har ila denne tråden kommet fram en rekke aspekter som får meg til å tro at dette handler om to jenter som har kommet i konflikt- og en 50-50% skyldfordeling. Mange stygge ord («du er feit», «ingen liker deg») er sagt, og stygge handlinger er utført ( baksnakking) . Jeg tror ikke noe får deg til å endre oppfatning. Din datter ER i dine øyne uskyldig utsatt, og dette lar du henne få vite. Når hun kommer på skolen og snakker med læreren, er det med den visshet om at hun har dekning for sin del av situasjonen i foreldrene sine. Hun vil derfor ikke kunne klare å ta den andre jentas perspektiv innover seg, for når hun allerede har fått viktig støtte i sin sak, blir andre perspektiver overflødig. jeg støtter derfor jenta i å bytte klasse. I nåværende klasse er hun tydeligvis så usikker og «bortkommen» at det kun får fram det verste i henne. Dette bekreftes av at hun merker at de andre elevene misliker henne, og av kommentarer som «ingen liker deg». Hva er mobbing egentlig? Er det en mot mange? Beklager at det ikke var svaret du ville ha. La merke til at du uttrykte takknemlighet i et svar som støttet tankene dine rundt dette. Og støtte er lett å gi, men kritikk er vanskelig å få. Sier ikke at du er en dårlig mor som prøver å ordne opp for datteren din. Men du gjør henne en bjørnetjeneste, og hjelper henne ikke med å regulere egen atferd i konflikter. Til slutt: hun er 16. Konflikter som dette må løses på skolenivå, ved gode og konstruktive samtaler med foreldrene der flere sider av saken og den andres følelser belyses. Men også uten at mamma går inn som en «sterk beskytter» og prøver å ordne opp som på barneskolen. Anonymkode: 8045b...0ee Jeg har i mange svar her, sagt at min datter heller ikke er uskyldig. Nå kjenner jeg til både jenta og scenariet rundt litt bedre enn deg, men velger å ikke gå detaljert inn på det. Det virker som om du har hengt deg opp i den ene setningen MIN datter svarte henne. Og der har du rett, hun kalte henne feit og "ingen liker deg". Den andre jenta har kalt andre mange stygge ting, det er jo nettopp derfor hun fikk dette svaret. Dette har pågått siden skolestart. Mitt hjerte blør ikke for noen som oppfører seg slik. Men jeg tenker at hun bør få hjelp for selvbildet sitt. Lærer tar jo tak i dette nå. Grunnen til at andre ikke liker henne er jo nettopp pga denne oppførselen. Som voksen liker jeg heller ikke mennesker som kommenterer meg og mitt utseende. De styrer jeg unna. Men det kan godt være det hadde vært ok for henne å bytte klasse. Selv om jeg har vanskelig for å tro at hun blir noe mer ydmyk av den grunn. HI Anonymkode: 4bdeb...721
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #28 Skrevet 17. oktober 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har i mange svar her, sagt at min datter heller ikke er uskyldig. Nå kjenner jeg til både jenta og scenariet rundt litt bedre enn deg, men velger å ikke gå detaljert inn på det. Det virker som om du har hengt deg opp i den ene setningen MIN datter svarte henne. Og der har du rett, hun kalte henne feit og "ingen liker deg". Den andre jenta har kalt andre mange stygge ting, det er jo nettopp derfor hun fikk dette svaret. Dette har pågått siden skolestart. Mitt hjerte blør ikke for noen som oppfører seg slik. Men jeg tenker at hun bør få hjelp for selvbildet sitt. Lærer tar jo tak i dette nå. Grunnen til at andre ikke liker henne er jo nettopp pga denne oppførselen. Som voksen liker jeg heller ikke mennesker som kommenterer meg og mitt utseende. De styrer jeg unna. Men det kan godt være det hadde vært ok for henne å bytte klasse. Selv om jeg har vanskelig for å tro at hun blir noe mer ydmyk av den grunn. HI Anonymkode: 4bdeb...721 Som jeg skrev; du ønsker ikke å se andre sider. Og du tilskriver en sårbar 16 åring en voksens motiver. holder en knapp på læreren jeg da. Objektivitet må til for å løse situasjonen, og der kan du desverre ikke bidra. Anonymkode: 8045b...0ee
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #29 Skrevet 17. oktober 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Som jeg skrev; du ønsker ikke å se andre sider. Og du tilskriver en sårbar 16 åring en voksens motiver. holder en knapp på læreren jeg da. Objektivitet må til for å løse situasjonen, og der kan du desverre ikke bidra. Anonymkode: 8045b...0ee Ok da sier vi det sånn Anonymkode: 4bdeb...721
Sommerkroppen 2029 Skrevet 17. oktober 2019 #30 Skrevet 17. oktober 2019 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da har jo din datter vært medvirkende til å sette fokus på den andre jentas kropp jo. Leser av innlegget ditt at du overhode ikke er interessert i å se saken fra ulike sider. Du har også tydeligvis diskutert en sårbar 16 åring med andre voksne foreldre. Datteren din gjør akkurat som deg- «diskuterer» jenta med andre. Begge deler er ondsinnet baksnakking. For å være helt ærlig trodde jeg at vi hadde kommet lenger i 2019. Jeg trodde at foreldre hadde nok informasjon om barn og ungdom og dynamikker. Jeg trodde at ungdomsforeldre var oppriktig opptatt av ungdom som helhet, og ikke bare sitt eget barn. Så feil kan man ta gitt. Ved dine reaksjoner ovenfor datteren, legitimerer du avvisning av den andre jenta. Selv om det hun har gjort IKKE er bra, gjør innlegget ditt at ihvertfall jeg får hjerte for henne. Ditt barn framstår som en jente med ressurser og mye oppbacking utenfra. Siden hun snakker med «alle», kan jeg dessuten anta at hun har mange venner. For den andre jenta virker det helt motsatt. Hun har en atferd som skaper uvennskap og hun er mislikt. Med all sannsynlighet har hun dessuten lav selvfølelse- det beskriver du også at læreren har sagt. Ser du ikke styrken i maktforholdet her?om du gjør det: Hvorfor går du så hardt ut? Det har ila denne tråden kommet fram en rekke aspekter som får meg til å tro at dette handler om to jenter som har kommet i konflikt- og en 50-50% skyldfordeling. Mange stygge ord («du er feit», «ingen liker deg») er sagt, og stygge handlinger er utført ( baksnakking) . Jeg tror ikke noe får deg til å endre oppfatning. Din datter ER i dine øyne uskyldig utsatt, og dette lar du henne få vite. Når hun kommer på skolen og snakker med læreren, er det med den visshet om at hun har dekning for sin del av situasjonen i foreldrene sine. Hun vil derfor ikke kunne klare å ta den andre jentas perspektiv innover seg, for når hun allerede har fått viktig støtte i sin sak, blir andre perspektiver overflødig. jeg støtter derfor jenta i å bytte klasse. I nåværende klasse er hun tydeligvis så usikker og «bortkommen» at det kun får fram det verste i henne. Dette bekreftes av at hun merker at de andre elevene misliker henne, og av kommentarer som «ingen liker deg». Hva er mobbing egentlig? Er det en mot mange? Beklager at det ikke var svaret du ville ha. La merke til at du uttrykte takknemlighet i et svar som støttet tankene dine rundt dette. Og støtte er lett å gi, men kritikk er vanskelig å få. Sier ikke at du er en dårlig mor som prøver å ordne opp for datteren din. Men du gjør henne en bjørnetjeneste, og hjelper henne ikke med å regulere egen atferd i konflikter. Til slutt: hun er 16. Konflikter som dette må løses på skolenivå, ved gode og konstruktive samtaler med foreldrene der flere sider av saken og den andres følelser belyses. Men også uten at mamma går inn som en «sterk beskytter» og prøver å ordne opp som på barneskolen. Anonymkode: 8045b...0ee Du har fått med deg hovedinnlegget her eller? Det er jo den andre jenta som har holdt på hele tiden. HI skriver gjennom hele tråden her at hun ikke tror datteren hennes er noen helgen, men likevel så framlegger du dette som datteren og de andre klassevenninnene sin feil?? Stakkars hun som lirer av seg dritten liksom, for til slutt fikk hun svar tilbake. Jeg er enig med en annen her som skrev at dette er typisk for dem som blir pakket inn i bomull hjemme. De spør andre om deres menig, men blir fryktelig hårsåre når de ikke får det svaret de ønsker. Merkelig å spørre andre om sånt uansett. Det er jo et veldig delikat spørsmål egentlig. Man bør tåle litt når man går rundt og spør andre ungdommer om noe så personlig. Jeg er enig i at jenta mest sannsynlig sliter. Men det er ikke de andres feil.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #31 Skrevet 17. oktober 2019 1 minutt siden, Sommerkroppen 2029 skrev: Du har fått med deg hovedinnlegget her eller? Det er jo den andre jenta som har holdt på hele tiden. HI skriver gjennom hele tråden her at hun ikke tror datteren hennes er noen helgen, men likevel så framlegger du dette som datteren og de andre klassevenninnene sin feil?? Stakkars hun som lirer av seg dritten liksom, for til slutt fikk hun svar tilbake. Jeg er enig med en annen her som skrev at dette er typisk for dem som blir pakket inn i bomull hjemme. De spør andre om deres menig, men blir fryktelig hårsåre når de ikke får det svaret de ønsker. Merkelig å spørre andre om sånt uansett. Det er jo et veldig delikat spørsmål egentlig. Man bør tåle litt når man går rundt og spør andre ungdommer om noe så personlig. Jeg er enig i at jenta mest sannsynlig sliter. Men det er ikke de andres feil. Dette er jo bare TS sin versjon. Anonymkode: 8045b...0ee
Sommerkroppen 2029 Skrevet 17. oktober 2019 #32 Skrevet 17. oktober 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Dette er jo bare TS sin versjon. Anonymkode: 8045b...0ee Men hvordan du klarer å snu det hele til å være HI sin datter sin feil er veldig rart. De er ikke små barn, de er VGS-elever.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #33 Skrevet 17. oktober 2019 Hadde en kollega av meg på jobben stadig gått rundt og sagt at jeg så feit ut i den buksen, i den kjolen eller at jeg burde farget håret så hadde jeg også klikket til slutt og helt sikkert sagt noe for å såre tilbake. Går man rundt å sier slike ting til folk så får man jaggu meg tåle en reaksjon en dag også, om dere ikke tror meg så kan dere jo selv prøve. Begynn å si til en kollega minst 3 ganger i uken at hun er for mye sminket, ser feit ut i de klærne osv. og se hva dere får av reaksjon til slutt. Anonymkode: 2499d...b23
Sommerkroppen 2029 Skrevet 17. oktober 2019 #34 Skrevet 17. oktober 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hadde en kollega av meg på jobben stadig gått rundt og sagt at jeg så feit ut i den buksen, i den kjolen eller at jeg burde farget håret så hadde jeg også klikket til slutt og helt sikkert sagt noe for å såre tilbake. Går man rundt å sier slike ting til folk så får man jaggu meg tåle en reaksjon en dag også, om dere ikke tror meg så kan dere jo selv prøve. Begynn å si til en kollega minst 3 ganger i uken at hun er for mye sminket, ser feit ut i de klærne osv. og se hva dere får av reaksjon til slutt. Anonymkode: 2499d...b23 Så går kollegaen din til sjefen og sier at du sa noe stygt til henne. Da er det klart at det er du som er slem. Kollegaen din sliter sikkert og føler seg mindre verdt enn dere andre. Hun sliter sikkert med selvbildet sitt. Nei det blir for dumt 😄 For ordens skyld, dette var ment som ironi! Bare for å sette på spissen at det ikke er et soleklart offer her 😉
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #35 Skrevet 17. oktober 2019 2 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev: Men hvordan du klarer å snu det hele til å være HI sin datter sin feil er veldig rart. De er ikke små barn, de er VGS-elever. Sier ikke at det er Ts sin datters feil, men 50-50. Anonymkode: 8045b...0ee
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #36 Skrevet 17. oktober 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ei som har begynt i første klasse på videregående. Hadde trodd de nå var såpass gamle at de kunne holde seg for gode til å slenge dritt og være ufin mot hverandre. Men nei. Min datter har helt siden de startet, fortalt om ei som slenger stygge bemerkninger til de andre. Det går helst på utseende. Hun har sagt til min datter at hun er oversminket og at hun ser tjukk ut når hun går ikke går i ettersittende tøy. Min datter er normalt slank, så det stemmer ikke helt. Det merkelige er at denne jenta er veldig stor. Og hun har veldige komplekser for dette. Hun spør de andre om hun er feit, og når noen svarer at hun ikke er tynn så blir hun visst veldig sint. Jeg vet oppriktig ikke hva hun vil oppnå, det gjør heller ikke de andre. Min datter føler hun er mest etter henne. Grunnen kan være at hun har mye kontakt med en fyr denne jenta liker. Jenta mi har ikke tidligere svart henne på disse bemerkningene, men på mandag sa hun til min datter at hun så stor ut i tøyet hun gikk med, og lo noe veldig. Da fikk min datter nok, og svarte henne igjen. Hun svarte at hun selv var feit så hun kunne bare holde kjeft. Og videre sa hun at ingen i klassen likte henne. Det stemmer nok, for nå er det blitt et styr! Lærer har tatt kontakt, og vil ha et oppgjør med alle. Hun mente at det var hele klassen mot denne jenta. Og stilte seg uforstående da jeg fortalte min datters versjon. For jenta har jo selvsagt ikke sagt noe når lærer kan høre det. Jeg sa det kunne være en medvirkende årsak til at hun ikke var særlig godt likt, siden hun var så direkte og ufin mot de andre. Læreren mente at hun kanskje slet litt med selvbildet sitt. Nå vil jenta bytte klasse, og det blir full oppvask. Jeg blir bare litt matt av at enkelte skal vernes så veldig om hele tiden. At enkelte kan slenge ut av seg masse dritt når lærer ikke hører på, og så gå og klage til lærer når de får noe dritt tilbake. Er de virkelig så umodne i en alder av 16 år? Jeg blir så matt...... Anonymkode: 4bdeb...721 At 16-åringer er for store til å holde på slik? Slik er det jo på mange arbeidsplasser også,og jeg vil tro at voksne er myyyye værre enn 16-åringer på dette området! Anonymkode: 1ce64...53c
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #37 Skrevet 17. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Sier ikke at det er Ts sin datters feil, men 50-50. Anonymkode: 8045b.. Nei! Dette er ikke på noe som helst måte 50-50. Hun som har holdt på med å si stygge ting om hi sin datter og flere andre elever er hun ansvarlig for dette selv. Anonymkode: 2499d...b23
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #38 Skrevet 17. oktober 2019 Jeg hadde forlangt ett møte med skolen, for slik kan ingen i den klassen ha det. For selv de barna som ikke får slik snakk fra henne er sammen med de alle i skolehverdagen og blir påvirket av hvordan alle andre har det. Hadde det vært mitt barn som hadde sagt noe slik så hadde jeg sagt at det ikke var noe hun burde ha sagt, men når begeret er fult så er det fult. Jeg hadde også sagt at jeg skjønner hvorfor hun sa som hun sa og jeg skal stå ved mitt barns side, for det skal ikke være greit å ha det slik hver dag i en skolehverdag. Ett barn kan ikke velge klasse slik vi voksne kan velge hvor vi vil jobbe, så da er det faktisk skolens jobb å gjøre skolehverdagen for ALLE barn i klassen og på skolen til ett trygt og hyggelig sted å være. Mitt barn skal ikke måtte grue seg til å gå på skolen, få slik snakk hver dag, se at ett barn behandler andre barn slik. Skal en dra det litt langt så er det på grensen til psykisk vold, vi voksne hadde ikke funnet oss i å bli behandlet slik og det skal ikke vi si at våre barn skal måtte tåle. Noen kameler må vi alle svelge, men det kommer til ett punkt der nok er nok. Hvordan skolen, foreldre og barn skal løse dette må dere alle finne en enighet om, men første steg er en samtale med skolen. Jeg ville også sagt at det ikke er ett eller tre barn som er ett problem i den klassen, det er faktisk hele klassen inkludert lærere og skoleledelse. Medelever ser og hører hva som blir sagt, men gjør ikke noe. Dermed viser de at dette er ok og normalt. Lærere og skoleledelse må få med seg at det er problemer, og når ikke de gjør det som skal til for gjøre skolehverdagen til elevene tygg som den skal være, så gjør de ikke jobben sin. Jeg har tatt denne kampen med skolen før, men da var det vold inne i bildet. Det var en skikkelig kamp for å nå inn, men det måtte til. Snakk med andre foreldre slik at du føler deg tryggere i hva du mener, for du kommer til å bli møtt av mye tvil og my nektelse fra skolen sin side. Da trenger du å vite at det ikke bare er deg og ditt barn som opplever denne situasjonen slik som dere. Historien hos oss har endt veldig bra, mitt barn ble venn med gutten som slo henne hver dag på skolen og til slutt med jernstang. Nå går de på videregående, spredt for alle vinder, men gamleklassen møtes enda. Hele gjengen går på hverandres fotballkamper, danseoppvisninger og møtes i akebakken om vinteren. Så selv hvor mørkt det ser ut, kan det bli en veldig god løsning i enden. Mitt barn fikk ny lærer noen mnd etter jeg tok ett oppgjør med skolen, læreren kom inn og sa: her i klassen har alle ett problem og det skal vi løse sammen. Samholdet i mitt andre barns klasse har aldri vært i nærheten av så godt som i klassen til hu andre etter læreren tok jobben med å endre samholdet deres. Hun andre har hatt ett godt klassemiljø, ikke noe å utsette på det, men nå som de går på ungdomskolen og de har blitt delt er det lite samholdt med gamleklassen slik som hun andre har. Anonymkode: b05b6...fd0
Mostly Harmless Skrevet 17. oktober 2019 #39 Skrevet 17. oktober 2019 Men hvordan har du veiledet datteren din de gangene hun har kommet hjem og sagt at denne jenta har gjort slik eller sånn? For jeg tenker at hvis denne jenta er så marginalisert at det er belegg for å si at ingen liker henne, har jo også det hun sier mindre makt enn om det kommer fra en elev med mer støtte i flokken. Har du vist datteren din rollene slik du oppfatter dem, og oppfordret henne til å se at kommentarene kan være et uheldig uttrykk for usikkerhet og la være å gi dem injurierende kraft? Klart det er vanskelig å ignorere stygge kommentarer, men jenta har jo ingen støtte fra de andre og begrenset makt til å trykke noen ned? Om du hadde veiledet datteren din i å si noe slikt som «det er ikke noe hyggelig å snakke stygt om kroppen til andre», så hadde hun fått gitt uttrykk for sin irritasjon uten at det ble full strid. Dette er jo ikke en mobbesak hvor din datter er hjelpeløs og må få bite fra seg. Tvert imot høres det ut som hun er populær og ikke risikerer noen ting ved å forholde seg saklig. Nå er skaden skjedd for denne gangen, men jeg ville virkelig tatt denne samtalen om hvordan trygghet og maktforhold i gruppen påvirker hvor stor skade slik oppførsel som begge jentene har hatt kan gi. Støtt for all del irritasjonen, men jeg hadde ikke gitt henne noen støtte i å la begeret sitt renne over i en situasjon hvor det er hun som sitter med støtten fra gruppen.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #40 Skrevet 17. oktober 2019 Jeg jobber som renholder på en videregående skole. Må si at jeg er oppgitt over enkelte ungdommer. Dem roter og griser så jævli. Rydder ikke opp etter dem har spist. Søler sjokomelk og kaster ost og brød på gulvet. Tyggis og snus finner vi over alt. Lurer på hvordan dem er hjemme... Anonymkode: d6afa...00b
Nyttårs barn Skrevet 17. oktober 2019 #41 Skrevet 17. oktober 2019 1 time siden, Mostly Harmless skrev: Men hvordan har du veiledet datteren din de gangene hun har kommet hjem og sagt at denne jenta har gjort slik eller sånn? For jeg tenker at hvis denne jenta er så marginalisert at det er belegg for å si at ingen liker henne, har jo også det hun sier mindre makt enn om det kommer fra en elev med mer støtte i flokken. Har du vist datteren din rollene slik du oppfatter dem, og oppfordret henne til å se at kommentarene kan være et uheldig uttrykk for usikkerhet og la være å gi dem injurierende kraft? Klart det er vanskelig å ignorere stygge kommentarer, men jenta har jo ingen støtte fra de andre og begrenset makt til å trykke noen ned? Om du hadde veiledet datteren din i å si noe slikt som «det er ikke noe hyggelig å snakke stygt om kroppen til andre», så hadde hun fått gitt uttrykk for sin irritasjon uten at det ble full strid. Dette er jo ikke en mobbesak hvor din datter er hjelpeløs og må få bite fra seg. Tvert imot høres det ut som hun er populær og ikke risikerer noen ting ved å forholde seg saklig. Nå er skaden skjedd for denne gangen, men jeg ville virkelig tatt denne samtalen om hvordan trygghet og maktforhold i gruppen påvirker hvor stor skade slik oppførsel som begge jentene har hatt kan gi. Støtt for all del irritasjonen, men jeg hadde ikke gitt henne noen støtte i å la begeret sitt renne over i en situasjon hvor det er hun som sitter med støtten fra gruppen. Enig. Det går an å møte uheldige og unødvendige kommentarer med konstruktiv tilbakemelding. Det er ikke sikkert at denne jenta får så mye av det hjemme. Og når hele klassen oppfatter henne som vanskelig og lite ok, så merker hun det garantert. Og blir usikker og ikke mer hyggelig av den grunn. Jeg synes dere bør ta opp klassemiljøet HI, sier ikke at ditt barn har skyld i det som har skjedd, men det høres ikke ut til at barna klarer å ordne opp i dette selv.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #42 Skrevet 17. oktober 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Datteren din sa at ingen likte henne! Det er noe av det jævligste hun kunne sakt. Uansett foorranledning var det å gå langt over streken. Det bør du forklare don datter og hun bør be om unskyldning. Krangelen om hvem som så tykk ut i hvilke klær er noe helt annet og veldog mye mindre sårende. Jeg kan forstå at det kan være irriterende og litt sårende, men det din datter sa var så ondskapsfullt at hun etter min mening bør utvises. Anonymkode: d8855...b60 Jeg hadde blitt mer lei meg om noen fortalte meg at jeg var tykk, enn at ingen likte meg. ts, denne jenten har tydeligvis problemer. datteren din fikk nok og det må faktisk være lov. Anonymkode: 752b3...54c
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2019 #43 Skrevet 17. oktober 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Altså, denne jenta er veldig stor. Og mange synes det er vanskelig å vite hva de skal svare når hun spør direkte om hun er feit. Hun blir sint når hun får et ærlig svar. Dette spørsmålet stiller hun veldig mange, inkludert min datter. Datteren min har svart at hun ikke er direkte tynn, men heller ikke tykk. Hun har ikke villet si hva hun mener. Men jeg synes det er veldig rart å spørre om sånt, når man selv vet at man er tykk. For så å bli sint når noen bekrefter det hun spør om. Om du får inntrykk av at det er stikk motsatt, så må du jo bare mene det. Men jeg er temmelig sikker på at det ikke stemmer. HI Anonymkode: 4bdeb...721 Jeg liker ikke mobbere. Men hvor gammel er du egentlig selv, HI? Anonymkode: 0ea38...c3c
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2019 #44 Skrevet 18. oktober 2019 12 timer siden, Mostly Harmless skrev: Men hvordan har du veiledet datteren din de gangene hun har kommet hjem og sagt at denne jenta har gjort slik eller sånn? For jeg tenker at hvis denne jenta er så marginalisert at det er belegg for å si at ingen liker henne, har jo også det hun sier mindre makt enn om det kommer fra en elev med mer støtte i flokken. Har du vist datteren din rollene slik du oppfatter dem, og oppfordret henne til å se at kommentarene kan være et uheldig uttrykk for usikkerhet og la være å gi dem injurierende kraft? Klart det er vanskelig å ignorere stygge kommentarer, men jenta har jo ingen støtte fra de andre og begrenset makt til å trykke noen ned? Om du hadde veiledet datteren din i å si noe slikt som «det er ikke noe hyggelig å snakke stygt om kroppen til andre», så hadde hun fått gitt uttrykk for sin irritasjon uten at det ble full strid. Dette er jo ikke en mobbesak hvor din datter er hjelpeløs og må få bite fra seg. Tvert imot høres det ut som hun er populær og ikke risikerer noen ting ved å forholde seg saklig. Nå er skaden skjedd for denne gangen, men jeg ville virkelig tatt denne samtalen om hvordan trygghet og maktforhold i gruppen påvirker hvor stor skade slik oppførsel som begge jentene har hatt kan gi. Støtt for all del irritasjonen, men jeg hadde ikke gitt henne noen støtte i å la begeret sitt renne over i en situasjon hvor det er hun som sitter med støtten fra gruppen. Hver gang min datter har kommet hjem og vært irritert, så har jeg sagt at hun bare må overse henne. Helst ikke svare i det hele tatt. For da tenkte jeg kanskje at hun ble lei til slutt, at det ikke var noe kult når hun ikke fikk respons, og kanskje flaut siden ingen sa noe. Jeg har forklart oppførselen hennes med at du nok er usikker og muligens sjalu av en grunn. Grunnen til at hun vet at ingen liker henne, er fordi hun slenger bemerkninger til mange andre også, dermed blir det en irritasjon blant flere, og hun blir nok snakket om i gruppa. Dette er jo selvsagt dumt for jenta, men det er jo sånn det blir når man oppfører seg på den måten. Datteren min sier hun bare "snappet". Hun fikk så nok, og sa derfor den setningen hun sa. Noe jeg har forståelse for. Det er vanskelig i lengden å sitte og holde kjeft mens andre kommenterer deg negativt og ler etterpå. Forhåpentligvis vil dette stoppe av seg selv. Noe pga kommentaren hun fikk tilbake og fordi lærer nå er oppmerksom på det. Hvis det stemmer det min datter sier, at mange andre er lei jenta, så vil nok flere fortelle lærer hvordan hun slenger spydigheter ut av seg. Om jeg har misforstått situasjonen helt, så får jeg nok beskjed om det ifra lærer. HI Anonymkode: 4bdeb...721
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2019 #45 Skrevet 18. oktober 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hver gang min datter har kommet hjem og vært irritert, så har jeg sagt at hun bare må overse henne. Helst ikke svare i det hele tatt. For da tenkte jeg kanskje at hun ble lei til slutt, at det ikke var noe kult når hun ikke fikk respons, og kanskje flaut siden ingen sa noe. Jeg har forklart oppførselen hennes med at du nok er usikker og muligens sjalu av en grunn. Grunnen til at hun vet at ingen liker henne, er fordi hun slenger bemerkninger til mange andre også, dermed blir det en irritasjon blant flere, og hun blir nok snakket om i gruppa. Dette er jo selvsagt dumt for jenta, men det er jo sånn det blir når man oppfører seg på den måten. Datteren min sier hun bare "snappet". Hun fikk så nok, og sa derfor den setningen hun sa. Noe jeg har forståelse for. Det er vanskelig i lengden å sitte og holde kjeft mens andre kommenterer deg negativt og ler etterpå. Forhåpentligvis vil dette stoppe av seg selv. Noe pga kommentaren hun fikk tilbake og fordi lærer nå er oppmerksom på det. Hvis det stemmer det min datter sier, at mange andre er lei jenta, så vil nok flere fortelle lærer hvordan hun slenger spydigheter ut av seg. Om jeg har misforstått situasjonen helt, så får jeg nok beskjed om det ifra lærer. HI Anonymkode: 4bdeb...721 *hun nok er usikker og muligens sjalu* skulle det stå.... Anonymkode: 4bdeb...721
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2019 #46 Skrevet 18. oktober 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg liker ikke mobbere. Men hvor gammel er du egentlig selv, HI? Anonymkode: 0ea38...c3c Jeg liker heller ikke mobbere. Og er heller ingen fan av at enkelte mennesker skal ture fram som de vil, bare fordi det er synd på dem av en eller annen grunn. Jeg selv er en godt voksen dame på 43. Og du da? Anonymkode: 4bdeb...721
Nyttårs barn Skrevet 18. oktober 2019 #47 Skrevet 18. oktober 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: *hun nok er usikker og muligens sjalu* skulle det stå.... Anonymkode: 4bdeb...721 For en person som åpenbart mangler sosiale ferdigheter, er det kanskje bedre å si klart fra at det å kommentere andres utseende ikke er noe hyggelig, så sant det ikke er et kompliment. Kan hende trenger denne jenta litt sosial trening, ikke å bli oversett. Jeg skjønner at det er en utfordring å ha en person i klassen som sier slike ting, og tenker at dette er noe som læreren bør ta fatt i. Det blir ikke bedre av at de andre elevene rotter seg sammen og snakker om henne, og at hun ikke får tilbakemelding på oppførselen sin.
Sommerkroppen 2029 Skrevet 18. oktober 2019 #48 Skrevet 18. oktober 2019 10 timer siden, Nyttårs barn skrev: Enig. Det går an å møte uheldige og unødvendige kommentarer med konstruktiv tilbakemelding. Det er ikke sikkert at denne jenta får så mye av det hjemme. Og når hele klassen oppfatter henne som vanskelig og lite ok, så merker hun det garantert. Og blir usikker og ikke mer hyggelig av den grunn. Jeg synes dere bør ta opp klassemiljøet HI, sier ikke at ditt barn har skyld i det som har skjedd, men det høres ikke ut til at barna klarer å ordne opp i dette selv. Synes du det er rart at klassen synes hun er vanskelig og lite ok når hun oppfører seg slik? Selvsagt merker hun nok det. Oppførselen hennes bør på ingen måte overses. Dette er snakk om 16 åringer. Du mener oppriktig at hun er for umoden til å forstå konsekvensene av sin ufin oppførsel, men at resten av gjengen bør være voksne nok til å møte henne på en konstruktiv måte? Litt dobbeltmoralsk det der. Ja, klassen kan velge å overse henne, men blir det noe bedre? Det blir jo det samme som "skjult mobbing" som enkelte ville kalt det da.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2019 #49 Skrevet 18. oktober 2019 1 minutt siden, Nyttårs barn skrev: For en person som åpenbart mangler sosiale ferdigheter, er det kanskje bedre å si klart fra at det å kommentere andres utseende ikke er noe hyggelig, så sant det ikke er et kompliment. Kan hende trenger denne jenta litt sosial trening, ikke å bli oversett. Jeg skjønner at det er en utfordring å ha en person i klassen som sier slike ting, og tenker at dette er noe som læreren bør ta fatt i. Det blir ikke bedre av at de andre elevene rotter seg sammen og snakker om henne, og at hun ikke får tilbakemelding på oppførselen sin. Lærer skal ta tak i dette nå. Anonymkode: 4bdeb...721
Nyttårs barn Skrevet 18. oktober 2019 #50 Skrevet 18. oktober 2019 1 minutt siden, Sommerkroppen 2029 skrev: Synes du det er rart at klassen synes hun er vanskelig og lite ok når hun oppfører seg slik? Selvsagt merker hun nok det. Oppførselen hennes bør på ingen måte overses. Dette er snakk om 16 åringer. Du mener oppriktig at hun er for umoden til å forstå konsekvensene av sin ufin oppførsel, men at resten av gjengen bør være voksne nok til å møte henne på en konstruktiv måte? Litt dobbeltmoralsk det der. Ja, klassen kan velge å overse henne, men blir det noe bedre? Det blir jo det samme som "skjult mobbing" som enkelte ville kalt det da. Så du hvilket innlegg jeg svarte på? Og sa meg enig i. Tror det er viktig med konstruktiv tilbakemelding ala, "det dder synes jeg ikke det er noe hyggelig å høre" eller "jeg blir lei meg når du sier en slik type kommentar til meg". Det er ikke sikkert at hun får vite hva som er passende oppførsel, og ting blir ikke bedre ved å bli oversett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå