Gå til innhold

Bare styr i klassen til datteren min!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei som har begynt i første klasse på videregående. Hadde trodd de nå var såpass gamle at de kunne holde seg for gode til å slenge dritt og være ufin mot hverandre. Men nei. 

Min datter har helt siden de startet, fortalt om ei som slenger stygge bemerkninger til de andre. Det går helst på utseende. Hun har sagt til min datter at hun er oversminket og at hun ser tjukk ut når hun går ikke går i ettersittende tøy. Min datter er normalt slank, så det stemmer ikke helt. Det merkelige er at denne jenta er veldig stor. Og hun har veldige komplekser for dette. Hun spør de andre om hun er feit, og når noen svarer at hun ikke er tynn så blir hun visst veldig sint. Jeg vet oppriktig ikke hva hun vil oppnå, det gjør heller ikke de andre. Min datter føler hun er mest etter henne. Grunnen kan være at hun har mye kontakt med en fyr denne jenta liker. Jenta mi har ikke tidligere svart henne på disse bemerkningene, men på mandag sa hun til min datter at hun så stor ut i tøyet hun gikk med, og lo noe veldig. Da fikk min datter nok, og svarte henne igjen. Hun svarte at hun selv var feit så hun kunne bare holde kjeft. Og videre sa hun at ingen i klassen likte henne. Det stemmer nok, for nå er det blitt et styr! Lærer har tatt kontakt, og vil ha et oppgjør med alle. Hun mente at det var hele klassen mot denne jenta. Og stilte seg uforstående da jeg fortalte min datters versjon. For jenta har jo selvsagt ikke sagt noe når lærer kan høre det. Jeg sa det kunne være en medvirkende årsak til at hun ikke var særlig godt likt, siden hun var så direkte og ufin mot de andre. Læreren mente at hun kanskje slet litt med selvbildet sitt. 

Nå vil jenta bytte klasse, og det blir full oppvask. Jeg blir bare litt matt av at enkelte skal vernes så veldig om hele tiden. At enkelte kan slenge ut av seg masse dritt når lærer ikke hører på, og så gå og klage til lærer når de får noe dritt tilbake. Er de virkelig så umodne i en alder av 16 år? Jeg blir så matt......

Anonymkode: 4bdeb...721

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, noen er så dramatiske selv når de er 16 år. Om skolen kun har fått denne ene sin versjon, er det jo også naturlig at de agerer deretter. Da må jo resten gi beskjed også, slik du gjorde, slik at bildet blir mer nyansert. Det er en del som er umodne og har dårlig selvinnsikt slik at de ikke ser sin egen rolle i hvorfor de ikke er likt. Oppfordre datteren din, eller andre foreldre, til å fortelle sin versjon. 

Anonymkode: 0b078...c90

Skrevet

Uff . Ikke si sånn! 😭 Vi sliter med dette i 2. Klasse. Forrvilende og ødeleggende ! Håper virkelig ikke det fortsetter resten av skoletiden! 

Det er utrolig slitsomt når noen folk sprer eder og galle. Denne jenta har det nok ikke greit, men man må jo oppføre seg ordentlig for det. 

For å snakke med foreldrene går nok ikke ? Går ikke her ihvertfall... 

Anonymkode: 0e923...63f

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Uff . Ikke si sånn! 😭 Vi sliter med dette i 2. Klasse. Forrvilende og ødeleggende ! Håper virkelig ikke det fortsetter resten av skoletiden! 

Det er utrolig slitsomt når noen folk sprer eder og galle. Denne jenta har det nok ikke greit, men man må jo oppføre seg ordentlig for det. 

For å snakke med foreldrene går nok ikke ? Går ikke her ihvertfall... 

*fortvilende 

Skrevet

Ja, 16-åringer kan oppføre seg ufint og umodent og skape drama. Mange voksne gjør det samme, så det er forsåvidt ikke så overraskende.

Sansynligvis er det feil på begge sider. Det bruker det å være i slike saker.

Anonymkode: 25b4f...beb

Skrevet

Datteren din sa at ingen likte henne! Det er noe av det jævligste hun kunne sakt. Uansett foorranledning var det å gå langt over streken. Det bør du forklare don datter og hun bør be om unskyldning.

Krangelen om hvem som så tykk ut i hvilke klær er noe helt annet og veldog mye mindre sårende. Jeg kan forstå at det kan være irriterende og litt sårende, men det din datter sa var så ondskapsfullt at hun etter min mening bør utvises.

Anonymkode: d8855...b60

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, 16-åringer kan oppføre seg ufint og umodent og skape drama. Mange voksne gjør det samme, så det er forsåvidt ikke så overraskende.

Sansynligvis er det feil på begge sider. Det bruker det å være i slike saker.

Anonymkode: 25b4f...beb

Jeg tror ikke min datter er feilfri, på ingen måte. Men jeg vet at hun ikke er slem og ufin på en slik måte. Det kunne ikke falle henne inn å si at andre er stygge eller feite eller kalle veldig tynne mennesker for pinner (slik den andre jenta gjør). Hun er ikke slik. Hun har mange andre feil, men slik er hun ikke. Derfor blir hun både lei seg og sliten av å måtte forholde seg til denne jenta. Hun sier hun stadig venter en kommentar, og blir rett og slett litt stressa av det. Det er også veldig ødeleggende for klassemiljøet. 

HI

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datteren din sa at ingen likte henne! Det er noe av det jævligste hun kunne sakt. Uansett foorranledning var det å gå langt over streken. Det bør du forklare don datter og hun bør be om unskyldning.

Krangelen om hvem som så tykk ut i hvilke klær er noe helt annet og veldog mye mindre sårende. Jeg kan forstå at det kan være irriterende og litt sårende, men det din datter sa var så ondskapsfullt at hun etter min mening bør utvises.

Det er ingen krangel her, det er en jente som slenger dritt til de andre hele tiden. Det er derfor de fleste tar avstand fra henne. Ja det var stygt sagt av min datter å si at ingen likte henne. Det var over streken. Men det er også over streken å si at "oi, du så stygg ut i dag" eller "oi du så tjukk ut i dag i de klærne". 

Om min datter skal utvises så må det jo bli sammen med den andre jenta som slenger kommentarer i hytt og pine. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen krangel her, det er en jente som slenger dritt til de andre hele tiden. Det er derfor de fleste tar avstand fra henne. Ja det var stygt sagt av min datter å si at ingen likte henne. Det var over streken. Men det er også over streken å si at "oi, du så stygg ut i dag" eller "oi du så tjukk ut i dag i de klærne". 

Om min datter skal utvises så må det jo bli sammen med den andre jenta som slenger kommentarer i hytt og pine. 

Jeg forstår godt at hun "klikka" på henne jeg, hvis hun hele tiden slenger dritt om andre, og er ekkel i oppførselen. De er bare 16, og ikke voksne i det hele tatt, og i hvert fall ikke voksne nok til å forstå at det hadde vært bedre å tatt jenta til siden og tatt en prat med henne om at folk reagerer på oppførselen hennes og at hun bør passe seg/endre seg hvis ikke så kan folk ende opp med å ikke like henne til slutt. 

Utvise ungdommer på grunn av hakking på hverandre? Hadde ikke vært én ungdom igjen på skolen da :P Hele livet til videregåendeelever består jo i å være så ekle mot hverandre som mulig.

Anonymkode: 1ded3...94d

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hennes datter tok igjen mot jenta, det tenker jeg er helt riktig. At denne mobberen skal gå løs på alle er helt riktig, men når noen tar igjen blir det oppstyr? Nei vet du hva. Jeg lærer mine barn til å ta igjen. Selv var jeg mobbeoffer å tok aldri igjen, det skal mine barn slippe. HI sin datter står opp for seg selv. Kanskje ikke helt riktig å si at ingen liker henne, men det var jo en viss sannhet i det.

Anonymkode: c9274...ebc

Skrevet (endret)
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo dette som er typisk! Den som sprer eder og galle får holde på for de er nok snille som lam foran lærer. Men de tåler dårlig å få noe tilbake. Utvise den som har fått nok av alle kommentarene? Hvilket signal sender det til hun som egentlig er roten til drittslenginga? Kanskje det er faktisk er HI sin datters kommentar som kan få jenta til å tenke seg om. Ja, en brutal kommentar men sikkert veldig sann. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Skrevet

Jaja, de hadde en utblåsning begge to. Alle må møtes, og få fortelle sin versjon. Det ekke lett å verra 16 år... 

Anonymkode: ffcb1...c90

Skrevet

Nå har vel strengt tatt du bare din datters versjon?? Eller har du selv vært tilstede og hørt disse kommentarene?

jeg tenker du skal være svært forsiktig med å anklage noen for å ta parti/bare høre en side av saken når du strengt tatt gjør akkurat det samme!

nei, det er ikke greit at denne jenta hakker på hverken din datter eller andre jenter i klassen. Det er heller ikke greit - på noen måte - at din datter sa at ingen likte henne! 

Anonymkode: 79f5a...230

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå har vel strengt tatt du bare din datters versjon?? Eller har du selv vært tilstede og hørt disse kommentarene?

jeg tenker du skal være svært forsiktig med å anklage noen for å ta parti/bare høre en side av saken når du strengt tatt gjør akkurat det samme!

nei, det er ikke greit at denne jenta hakker på hverken din datter eller andre jenter i klassen. Det er heller ikke greit - på noen måte - at din datter sa at ingen likte henne! 

Anonymkode: 79f5a...230

Jeg har ikke sagt at det er greit at min datter sa at ingen likte henne. Og ja, jeg har hørt andre sine versjoner også. Jeg vet at det er flere som har dårlige opplevelser med denne jenta. 

HI

Skrevet

Selv enkelte voksne mennesker holder på sånn, så er ikke overrasket. Slitsomt er det uansett. 

Selvfølgelig ikke snilt av din datter å si at ingen likte henne, men noen ganger får man bare nok, og dette hadde nok gått for langt. 

Anonymkode: 08f33...e0a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jeg enig i. 

Ts. Du gjør som mange foreldre før deg: tar 100% din datters parti uten å ha hørt den andre jentas. 

Uten å kjenne saken, vil jeg anta at den andre jenta er uten selvtillit og usikker på seg selv. Det er så klart ingen unnskyldning, men jeg ville nok tatt en prat med datteren min (var jeg deg), om at slike kommentarer som at «ingen liker deg» kan være ganske farlige- om de blir gitt til en uten trygghet og selvfølelse. 

Det er selvsagt ingen unnskyldning for å kalle noen feit, og jeg tenker at læreren har en jobb her. Han må snakke med begge to og sette foten ned. Han må markere at slik atferd er total uaktuell. 

Men så tenker jeg også at din datter kanskje ikke er det mobbeofferet du beskriver henne som. Jeg kjenner ikke til ET offer som hadde turt å le høyt og si at ingen liker deg. Det harmonerer ikke helt med din beskrivelse. Var det kanskje andre til stede og overhørte det også? Snakk med datteren din om å aldri sette andre i en situasjon der de ydmyker andre. Har din datter selv blitt ydmyket, må fokuset være å lære henne å stå opp for seg selv- UTEN å falle ned på samme nivå. 

Og hvordan vet forresten din jente at ingen liker henne? Har hun baksnakket jenta sammen med de andre elevene? Hvordan ellers kunne få slik informasjon? Dette er også en form for mobbing- og kanskje alvorligere. For er jenta slik du sier, har hun kanskje ikke et støtteapparat av venner rundt seg. Med tanke på den høye selvmordsstatistikken hos ungdom, ville ihvertfall JEG tatt en alvorsprat med MIN datter. 

Enten du liker det eller ei, har nok denne saken flere sider. Og en voksen lærer er ikke helt dum og blind. Du må stole på at han vil kunne se ting; blikk-kontakt, stadige bemerkninger etc, selv om du er overbevist om at han ikke er til stede når det skjer. 

Her må du gå en runde til. Begge parter må justere seg; jenta som kommer med stygge bemerkninger. Men OG din jente som tydeligvis snakker mye med alle. Du må minne henne på at det er svært lett å observere når andre snakker om en (kroppsspråk, såkalt «blikking» etc) .Jenta har kanskje sett mer og hørt mer enn din datter har fått med seg at hun har. 

Disse faktorene til sammen får ihvertfall MEG til å tenke at dette er mer enn svart hvitt. De to små snakke sammen. Kan du oppfordre til å invitere jenta hjem?

Anonymkode: 8045b...0ee

Skrevet

Du veit ikke hva som har skjedd. Du har bare hørt din datters versjon, og selv i den kommer din datter ikke så veldig godt ut.

Anonymkode: c6926...9a8

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jeg enig i. 

Ts. Du gjør som mange foreldre før deg: tar 100% din datters parti uten å ha hørt den andre jentas. 

Uten å kjenne saken, vil jeg anta at den andre jenta er uten selvtillit og usikker på seg selv. Det er så klart ingen unnskyldning, men jeg ville nok tatt en prat med datteren min (var jeg deg), om at slike kommentarer som at «ingen liker deg» kan være ganske farlige- om de blir gitt til en uten trygghet og selvfølelse. 

Det er selvsagt ingen unnskyldning for å kalle noen feit, og jeg tenker at læreren har en jobb her. Han må snakke med begge to og sette foten ned. Han må markere at slik atferd er total uaktuell. 

Men så tenker jeg også at din datter kanskje ikke er det mobbeofferet du beskriver henne som. Jeg kjenner ikke til ET offer som hadde turt å le høyt og si at ingen liker deg. Det harmonerer ikke helt med din beskrivelse. Var det kanskje andre til stede og overhørte det også? Snakk med datteren din om å aldri sette andre i en situasjon der de ydmyker andre. Har din datter selv blitt ydmyket, må fokuset være å lære henne å stå opp for seg selv- UTEN å falle ned på samme nivå. 

Og hvordan vet forresten din jente at ingen liker henne? Har hun baksnakket jenta sammen med de andre elevene? Hvordan ellers kunne få slik informasjon? Dette er også en form for mobbing- og kanskje alvorligere. For er jenta slik du sier, har hun kanskje ikke et støtteapparat av venner rundt seg. Med tanke på den høye selvmordsstatistikken hos ungdom, ville ihvertfall JEG tatt en alvorsprat med MIN datter. 

Enten du liker det eller ei, har nok denne saken flere sider. Og en voksen lærer er ikke helt dum og blind. Du må stole på at han vil kunne se ting; blikk-kontakt, stadige bemerkninger etc, selv om du er overbevist om at han ikke er til stede når det skjer. 

Her må du gå en runde til. Begge parter må justere seg; jenta som kommer med stygge bemerkninger. Men OG din jente som tydeligvis snakker mye med alle. Du må minne henne på at det er svært lett å observere når andre snakker om en (kroppsspråk, såkalt «blikking» etc) .Jenta har kanskje sett mer og hørt mer enn din datter har fått med seg at hun har. 

Disse faktorene til sammen får ihvertfall MEG til å tenke at dette er mer enn svart hvitt. De to små snakke sammen. Kan du oppfordre til å invitere jenta hjem?

Beklager, fikk ikke med meg at det var den andre jenta som lo. 

Men likevel: du stusser litt på at jenta reagerer når noen svarer at hun ikke er tynn. Har din datter vært en av disse som har spurt? 

Jo flere ganger jeg leser innlegget ditt, jo mer får jeg følelsen av at situasjonen er stikk motsatt. Godt læreren tar tak! Det trengs! 

Skrevet

Rettelse:

...som har svart, ikke spurt

Skrevet

Her tenker jeg nok det finnes tre versjoner - din datters, jenta hun svarte og sannheten. Det er veldig lett for, som naive foreldre, å ta sitt barns parti i sånne type saker, der jenta di med stor sannsynlighet gjør seg selv til en større offer enn hun egentlig er, og den andre jenta til en større skurk enn hun er, for å fremstå i et bedre lys og få din støtte. Det er jo helt tydelig at de har et miljøproblem i klassen, men tipper nok at denne jenta ene og alene ikke er grunnen til det, det er nok mer sammensatt enn som så. Her er det helt riktig av læreren å ta tak i dette og å samle alle for å få snakket sammen og finne ut av hva som skjer. Å si til en annen person at ingen liker dem, er rimelig på kanten uansett - og som en over her skriver, hvordan kan hun påstå det med mindre hun har baksnakket denne jenta med alle andre i klassen? Da forstår jeg virkelig at læreren kan tolke det dithen at det er henne mot "alle". Jeg sier ikke at denne jenta er uskyldig oppi det hele, men det er nok ikke jenta di heller HI.

Anonymkode: 30d41...fd0

Skrevet

Hi her. Jeg skriver ingen steder at min datter er uten feil her. Hun burde ikke ha sagt det hun sa. Likevel vet jeg at dette har pågått helt siden de begynte i august, og min datter sier at hun ikke har svart noe før nå. Grunnen til at jeg vet at det nok er hold i det min datter sier, er fordi

A) Jenta snakker sånn til andre også. Ergo snakker nok en del av dem om dette, og ender opp med å mislike jenta. 

B - Andre mødre har også kommentert dette. Men det går nok helst på at jenta sier mye stygt om andre bak ryggen til deres barn. 

Jeg er klar over at det alltid er to sider av en sak, jeg er ikke blind. Men i dette tilfellet er det ikke bare min datter som reagerer. Og det stemmer nok at jenta sliter med selvfølelsen, men det går virkelig ikke an å oppføre seg slik når man er 16 år. Da må man heller få råd om hvordan man kan håndtere vanskelig tanker, uten å la det gå utover andre. For det blir jo, slik dere skriver, sånn at jenta blir mislikt og utestengt. 

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Beklager, fikk ikke med meg at det var den andre jenta som lo. 

Men likevel: du stusser litt på at jenta reagerer når noen svarer at hun ikke er tynn. Har din datter vært en av disse som har spurt? 

Jo flere ganger jeg leser innlegget ditt, jo mer får jeg følelsen av at situasjonen er stikk motsatt. Godt læreren tar tak! Det trengs! 

Altså, denne jenta er veldig stor. Og mange synes det er vanskelig å vite hva de skal svare når hun spør direkte om hun er feit. Hun blir sint når hun får et ærlig svar. Dette spørsmålet stiller hun veldig mange, inkludert min datter. Datteren min har svart at hun ikke er direkte tynn, men heller ikke tykk. Hun har ikke villet si hva hun mener. Men jeg synes det er veldig rart å spørre om sånt, når man selv vet at man er tykk. For så å bli sint når noen bekrefter det hun spør om. 

Om du får inntrykk av at det er stikk motsatt, så må du jo bare mene det. Men jeg er temmelig sikker på at det ikke stemmer. 

HI

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jeg enig i. 

Jeg har heller ikke beskrevet min datter som et mobbeoffer. Det er mange i klassen som får slengbemerkninger. Dog føler min datter at hun nok er spesielt ute etter henne. Det vet jeg jo ikke om stemmer. Saken er at min datter ikke har svart igjen, før nå. Så det har ikke vært noe oppstyr før jenta fikk svar på tiltale. 

Skrevet

Dette er det man ender opp med når man har en hel haug med foreldre der ute som ikke "tør" å sette ned foten for egne barn. Siden hun stadig spør andre om hun er feit og blir sur om noen sier sannheten så blir hun vel servert en løgn hjemme når hun spør om dette. Foreldrene burde heller tatt tak i problemet med f.eks. overvekt for lenge siden. 

Har en sønn nå på snart 18 og vi har vært gjennom en del episoder der noen har gjort noe mot han, så om han har tatt tilbake med samme mynt så har det blitt grining og ramaskrik. Det som er en tydelig gjenganger er at de barna har overbeskyttende foreldre som mener at deres barn aldri gjør noe galt i det hele tatt. 

HI: Støtt datteren din! Det hørtes ut som dette har pågått i flere måneder og da må man til slutt tåle at folk klikker.

Anonymkode: 2499d...b23

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er det man ender opp med når man har en hel haug med foreldre der ute som ikke "tør" å sette ned foten for egne barn. Siden hun stadig spør andre om hun er feit og blir sur om noen sier sannheten så blir hun vel servert en løgn hjemme når hun spør om dette. Foreldrene burde heller tatt tak i problemet med f.eks. overvekt for lenge siden. 

Har en sønn nå på snart 18 og vi har vært gjennom en del episoder der noen har gjort noe mot han, så om han har tatt tilbake med samme mynt så har det blitt grining og ramaskrik. Det som er en tydelig gjenganger er at de barna har overbeskyttende foreldre som mener at deres barn aldri gjør noe galt i det hele tatt. 

HI: Støtt datteren din! Det hørtes ut som dette har pågått i flere måneder og da må man til slutt tåle at folk klikker.

Anonymkode: 2499d...b23

Takk for litt forståelse. Jeg støtter datteren min, for jeg har hørt på alle de gangene hun har kommet hjem og fortalt om alle bemerkningene denne jenta har slengt ut av seg. Den andre jenta er heller ikke noe mobbeoffer, slik jeg kjenner henne. Hun er ei utadvendt jente som tør å stå for meninger. Men det virker som om hun skyter seg selv i foten nå. Og jeg tenker muligens det kan være litt slik du skriver, da jeg kjenner til foreldrene hennes.....

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...