Gå til innhold

Invitert til hoppebursdag 1 times kjøring unna

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kreves ikke for mye. Du har fått flere forslag om blant annet samkjøring, eller gjøre unna ærend mens barnet er i bursdagen. Men du vil jo ikke høre.

Anonymkode: 478e0...209

JO DET KREVES faktisk for mye. Jeg er ikke hun du siterer, men forstår hennes frustrasjon.

Hadde glatt droppa bursdagen denne gangen. Og seriøst, Halloweenfest på skolen? Ehhh

Anonymkode: 3f237...5bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du er sær.

Det blir sikkert veldig moro for ungene.

Hør med noen om de kan kjøre og du hente, eller omvendt.

Anonymkode: 2c6eb...de7

Man drar vel ikke fram og tilbake med så lang kjøretur? Men de kan jo fylle opp de bilene som kjører.

Anonymkode: dd691...4fd

Skrevet

Er det ikke en far som kan stille opp?

man kan også si nei. Alle barn på skolen skal vel ikke lage boller og kake til Halloween? Bekkager jeg rekker ikke det denne helgen, men hjelper gjerne en annen gang. Ellers har jeg også kjøpt boller og kaker. Toro er rask, enkelt og allergivennlig. Lista på dugnader trenger ikke legges høyt. Jeg baker ofte vaniljesauskake. Bruker 3 minutter på å måle opp det tørre kvelden før. Rører inn det våte på 2 minutter så stekes den av seg selv og trenger ikke krem.

hvor mange barn har du og hvor mange aktiviteter går de på? 

Anonymkode: 611b4...40a

Skrevet

Hør om barnet ditt kan sitte på med noen. Kjøp boller (det koster uansett ikke noe særlig mer enn å bake selv). Send mannen på dugnad. 

Anonymkode: f6e60...516

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hør om barnet ditt kan sitte på med noen. Kjøp boller (det koster uansett ikke noe særlig mer enn å bake selv). Send mannen på dugnad. 

Og Rema har kjempegod sjokoladekake i frysedisken. Koster omtrent en hundrings. 

Skrevet

Samkjøring er en fin ting. Sendt en sms til foreldre til barn som bor i nærheten og som skal og hør om dere skal kjøre hver deres vei eller eventuelt skriv et innlegg på fb-gruppe hvis dere har det (for klassen) og barnet ditt kan sitte på med noen til/fra dette besøket. Det pleier stort sett ikke være et problem. Hvis noen skal, tar de vel gjerne med seg et ekstra barn i bilen så lenge de har plass. Alternativet får være at barnet ditt ikke får være med, og det er jo synd hvis det kun går på kjøreveien.

Anonymkode: 56c17...b70

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her. 
Jeg syns det blir for langt. Hvorfor? Det finne da massevis av andre ting å gjøre her på sentrale Østlandet. Dessuten har jeg nok å gjøre. Fikk akkurat en Mail om at jeg må bake 20 boller + en kake til halloween-fest på skolen. I tillegg må jeg stille opp for korpsets dugnad tors-søn neste uke, samt bake boller. Det er kioskvakt for eldste på cup til søndag, og jeg må selge minst 30 juleblomster innen 30.10. I tillegg er det helsesamtaler, foreldremøter og foreldresamtaler + at jeg må være trafikkvakt ved skolen. 

DET HOLDER NÅ. 😰

Anonymkode: 94de9...014

Det er en veldig kort fase av livet som det er sånn altså, plutselig er ungene store og du har mer fritid enn du vet hva du skal bruke til, det blir ganske kjedelig faktisk ;)

Ikke legg lista så høyt, har du veldig mye akkurat en helg så baker du på forhånd og putter i frysa så lenge eller du kjøper. Unger liker kjøpekake også de.

Det går an å si ifra også, ting kan gjøres på en annen måte. Her skal de også ha halloweenfest på skolen og ungene gleder seg veldig. De har bestemt at de trenger ca 4 bakere på hvert trinn, og klassekontaktene har lagt det ut på facebooksidene, hvem melder seg til å bake. Det var gjort på under en time å få fire foreldre til å melde seg.

Når man velger å få tre barn må man regne med at det en fase blir travelt, men det er bare en fase. Jeg har fire barn, og de to eldste er nå 16 og 18 år, eldste er det ingenting med lenger, nest eldste er det noen dugnader i forbindelse med idretten, men selv der ordner de det meste selv nå. Så da er det 5. og 7. klassingen igjen da, og "bare" to unger å følge opp går helt greit, så jeg meldte meg frivillig til å bake til halloween, for jeg vet det er andre som har travlere dager enn meg.

Senk skuldrene, pust med magen, ikke ta ting så høytidelig og vit at det er bare en travel fase av livet dette, om 10 år ser du tilbake og savner det litt.

Anonymkode: 0a1b1...110

Skrevet

Ja huff a meg. Hvem skulle trodd det kunne være jobb med barn. Også tre da, skal det virkelig være mer jobb enn med ett?

Slutt å klage.

Anonymkode: 684f0...8dc

Skrevet

Det er 1 bursdag, ikke fast arrangement hver helg.

Anonymkode: a4411...65f

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja huff a meg. Hvem skulle trodd det kunne være jobb med barn. Også tre da, skal det virkelig være mer jobb enn med ett?

Slutt å klage.

Anonymkode: 684f0...8dc

Hvor mange barn har du da? For hvis du kun har ett, trenger du faktisk ikke å uttale deg om hvordan det er å ha flere. 

Til mange av dere andre - takk for tips. Joda, jeg vet jo at man kan samkjøre, men dette er langt uti gokk, og jeg er ikke kjent der. 

Jeg er bare så lei av at det skal være så mye organisering for barna hele tiden. Da jeg var liten, kom jeg meg selv på trening. Det var aldri noe mamma måtte bake til, sjelden hoppebursdag/lekelandbursdag/bondegårdsbursdag, og skolen "arrangerte" ikke halloween der foreldrene måtte ordne alt. 
Vi løp bort til hverandre for å leke, nå skal ungene kjøres til arrangerte lekegrupper. What? Jeg har flere ganger bedt barna mine ringe på hos venner for å leke, sist gang nå i helgen ble hun fulgt hjem igjen av faren i huset fordi de kunne leke her i stedet. Nei. Finn på noe selv, jeg vil ikke leke for dem! De kan være ute. Men nei, det gikk jo ikke for det var jo så vått atte. 🤦‍♀️ Jeg gir snart opp.

HI

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er 1 bursdag, ikke fast arrangement hver helg.

Jo! Det er omtrent det. 

HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jo! Det er omtrent det. 

HI

Er det hoppebursdag en time unna hver helg???

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange barn har du da? For hvis du kun har ett, trenger du faktisk ikke å uttale deg om hvordan det er å ha flere. 

Til mange av dere andre - takk for tips. Joda, jeg vet jo at man kan samkjøre, men dette er langt uti gokk, og jeg er ikke kjent der. 

Jeg er bare så lei av at det skal være så mye organisering for barna hele tiden. Da jeg var liten, kom jeg meg selv på trening. Det var aldri noe mamma måtte bake til, sjelden hoppebursdag/lekelandbursdag/bondegårdsbursdag, og skolen "arrangerte" ikke halloween der foreldrene måtte ordne alt. 
Vi løp bort til hverandre for å leke, nå skal ungene kjøres til arrangerte lekegrupper. What? Jeg har flere ganger bedt barna mine ringe på hos venner for å leke, sist gang nå i helgen ble hun fulgt hjem igjen av faren i huset fordi de kunne leke her i stedet. Nei. Finn på noe selv, jeg vil ikke leke for dem! De kan være ute. Men nei, det gikk jo ikke for det var jo så vått atte. 🤦‍♀️ Jeg gir snart opp.

HI

Men spør da noen i klassen til barnet ditt om hun/han kan sitte på!! Hvor vanskelig er det mulig å gjøre det? 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Og forresten slik var det når jeg var liten også men jeg kan ikke tviholde på den tankegangen i 2019

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Da må jo foreldrene våge å si i fra om at nok er nok, man trenger verken Halloween-fest med x-antall bakegods eller organiserte lekegrupper til barna for at de skal ha det gøy. Heldigvis er det ikke snakk om verken eller her vi bor. På skolen har vi karneval for 1-4. klasse en gang i året og diskotek fra 5-7. klasse, hvor det går på rundgang hvilke klasser som arrangerer det, og det er snakk om enkel servering og null baking. Dette er foreldrestyrt og har endret sig med årenes løp alt etter som hvilke klasser som har hatt ansvaret. Man må våge å være den som setter foten ned og si at man ikke trenger å ha arrangement for enhver litte ting hele året, og at man ikke trenger en haug med kaker og boller. Å bli pålagt å bake en kake + boller til ett og samme arrangement tyder enten på at ungene vil bli overforet eller at man legger alt arbeidet på noen få. Det kan jo umulig være sånn at alle foreldre må stille med så mye.

Anonymkode: 56c17...b70

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

...det bare kreves for mye. Jeg har full jobb og tre barn.
Det kreves for mye. 

HI

Det kreves mer enn det du klarer å levere akkurat nå. Men det som kreves kreves fordi det trengs for å drive de aktivitetene barna dine er med på. Det eneste alternativet er derfor å ha barna med på færre aktiviteter. Korpset eller fotballaget kan ikke ha færre dugnader fordi du har tre barn. Dugnadene er helt nødvendig for å få det til å gå rundt. Og vi er mange, mange som jobber rævva av oss for å få slike ting til å i det hele tatt henge sammen. 

Anonymkode: 96aeb...d68

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kreves mer enn det du klarer å levere akkurat nå. Men det som kreves kreves fordi det trengs for å drive de aktivitetene barna dine er med på. Det eneste alternativet er derfor å ha barna med på færre aktiviteter. Korpset eller fotballaget kan ikke ha færre dugnader fordi du har tre barn. Dugnadene er helt nødvendig for å få det til å gå rundt. Og vi er mange, mange som jobber rævva av oss for å få slike ting til å i det hele tatt henge sammen. 

Men er det fair at jeg SKAL selge minst 35 julestjerner, at jeg SKAL bake minst 30 boller til dugnaden, og at jeg MÅ delta på dugnad fra 15-20 en onsdag, samt 10-16 lørdag og 10-16 søndag? Jeg MÅ også være foreldrevakt hver fjerde uke, korpsvakt på seminarer, i tillegg til å grille burgere to ganger i halvåret på div. arrangementer. Er det normalt? Og det er bare den ene ungen, og den ene fritidsaktiviteten hn går på. (Som forøvrig koster 2500 kr i året.) 

Det er for mye som skal arrangeres. Hva med å roe ned litt?

Men samme det. Majoriteten vil tydeligvis ha det sånn. I give up.

HI

Skrevet

Hva med å få far til å delta?

eller si til ungen at han må finne noe annet fordi det blir for mye dugnad?

kjøp boller. Julestjernene får du heller levere tilbake etter at du har gjort en innsats for salg.

Anonymkode: 611b4...40a

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er det fair at jeg SKAL selge minst 35 julestjerner, at jeg SKAL bake minst 30 boller til dugnaden, og at jeg MÅ delta på dugnad fra 15-20 en onsdag, samt 10-16 lørdag og 10-16 søndag? Jeg MÅ også være foreldrevakt hver fjerde uke, korpsvakt på seminarer, i tillegg til å grille burgere to ganger i halvåret på div. arrangementer. Er det normalt? Og det er bare den ene ungen, og den ene fritidsaktiviteten hn går på. (Som forøvrig koster 2500 kr i året.) 

HI

Altså... skal opprøret ditt angående dette begynne med å boikotte bursdager? 

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Ja, det er fair fordi barna dine er med på aktiviteter som krever det. Om det er for mye for deg kan du velge rent kommersielle aktiviteter som ikke krever foreldreinnsats, du kan velge å melde barna av aktivitetene, eller du kan foreslå at du istedet for å selge 35 julestjerner betaler inn det som ville være overskudd for salget/kjøper 30 boller fra en baker. Det er ingen som tjener penger på at du har barna dine i korps, overskuddet går ikke i en kapitalists lomme. Det er et regnskap som i de fleste tilfeller går sånn omtrent i 0, og det handler ikke om rettferdighet, men å yte det som skal til for å få det til å gå rundt.

Og om det er korpset som koster 2500 kroner i året er det faktisk kjempebillig, sammenlignet med om du lar barnet få musikkundervisning privat.

Skrevet

Har dere en foreldregruppe på Facebook? I så fall kan du jo spør noen der om ditt barn kan sitte på til og fra bursdagen, og begrunne det med tidkrise. Det er jo absolutt lov 🙂

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI

Er det mer fair at andre må gjøre ekstra for at du skal slippe? Du har selv valgt å melde de på aktivitet, og 2500,- i året er forresten svinbillig.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI

Det har vel ikke noe å si om det er langt uti gokk hvis ditt barn kan sitte på med noen andre? Har du hørt om Google maps? 

Joda, mamma bakte kaker og foreldrene mine stilte opp på dugnad. Jeg er født tidlig på 80-tallet, det var helt normalt da også.

Jeg har forresten fire barn. Legger lista lavt, er løsningsorientert og samarbeider med andre foreldre. Det går helt fint. I perioder er det hektisk, men sånn er det jo bare.

Anonymkode: dd006...88b

Skrevet

Dersom vi hadde invitert til bursdag i trampolineparken (som er ca. 45 minutter unna her vi bor), ville jeg skrevet noe i innbydelsene om at foreldrene kan si ifra dersom de ønsker at barnet skal sitte på med noen, og si ifra dersom de kan kjøre. Barna våre er fire år, så en del sitter i bakovervendte bilstoler og en del i beltestoler. Da handler det om å få nok biler til at man får med alle bilstoler. Vi kunne hatt med ett ekstra barn i vår bil (så lenge de har egen stol) og det kunne sikkert mange andre foreldre, også. Det ordner seg!

Ring til foreldrene til bursdagsbarnet og spør om barnet ditt kan sitte på med noen. De vet sikkert allerede om mange som skal, og kan organisere litt. Vær proaktiv og det ordner seg! :) 

Anonymkode: 8df2f...1ea

Skrevet

Nå virker du bare svært negativt innstillt til alle forslag her og ser bare problemer. Få FAREN til avkommet ditt å ta seg av halvparten av gjøremålene! Ja det er mye pes med unger, ja det er pes med alt som hører med til dette å ha unger. Jo jeg vet fordi jeg har 5 selv!! 

Men er man positiv og har en god innstilling til det meste, så går det. S M I L :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...