Gå til innhold

Personvern hos legen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vet du at helsesekretærer har snoket og ikke vært inne pga jobben sin? 

Anonymkode: 1b0f8...2a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo jobben hennes, din nepe. Hjelper ikke å bytte lege. Det vil jo fortsatt være en helsesekretær der som har tilgang. 

Anonymkode: 857e6...67e

Skrevet

Først hadde det vært greit å vite hva du mener med «snoket». Mulig du har forklart det uten at jeg har fått dette med meg. 
Hvordan har du fått vite at hun har vært på din journal og på din legemiddel liste uten grunn? 
Det er mange grunner til at man går inn på journal. Det kan være alt fra scanning som f.eks møte innkalling til Nav, tildeling av time på en henvisning eller bare skrive inn et prøvesvar på prøver du tar hos legen. Men likevel trenger ikke helsesekretæren inn å lese alt som står i din journal. Det er dårlig etikk!

Uten at jeg er helt sikker, men mener at selv om du går inn og blokkerer andre helsepersonell inne på helsenorge så gjelder dette kun andre som ikke jobber ved ditt legekontor. Det hadde blitt veldig mye å gjøre for en fastlege om ikke helsesekretærene skal kunne fornye resepter. (Eller gjøre de klar i hvertfall). Det er kanskje 30% av alle henvendelser man har på et legekontor. Man logger seg ikke på som legen selv om man gjør klar en resept. Alle har sitt eget brukernavn. Det er viktig for å kunne dokumentere hvem som har skrevet i din journal.

Anonymkode: b3db9...6d9

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helsesekretærer har nok mulighet på vegne av «sin lege» til å se det samme som han selv ser. Det er jo de som fornyer resepter feks. 

Anonymkode: 3b2da...0f6

Beklager avsporingen, men kan helsesekretærene fornye resepter?

Anonymkode: 6a502...c10

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I min tid på legekontor fornyet vi reseptene og la klar til legen for signering. Da måtte vi jo inn å sjekke. 

Anonymkode: 3b2da...0f6

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

på helsenorge er det beskrevet slik:

"Blokker tilgang for alt helsepersonell (unntatt din fastlege)

Informasjon om dine legemidler er viktig for at helsepersonell skal kunne gi deg riktig behandling. Det er strenge regler for i hvilke sammenhenger helsepersonell kan få tilgang til din legemiddelinformasjon. Du kan imidlertid velge å begrense tilgangen ytterligere ved å blokkere all informasjonen din fra alt helsepersonell. Blokkeringen gjelder ikke fastlegen fordi fastlegen har et særskilt ansvar for å koordinere din legemiddelbehandling. Merk at en slik blokkering gir en risiko for at du ikke får forsvarlig helsehjelp dersom du behandles av andre enn fastlegen."

Men det fungerer jo ikke slik i praksis. Så enten er beskrivelsen feil, eller så praktiserer mitt legekontor feil.

Jeg er veldig fornøyd med legen min, og vil helst ikke ødelegge dette forholdet, så jeg får ikke gjort stort med det.

Kanskje jeg kan tipse anonymt om praksisen, viss den er feil da? Kan jo være at den teksten inne på helsenorge er feil og. 

Anonymkode: f60c3...6d4

Kjære vene. «Fastlegen din» betyr i denne sammenhengen selvfølgelig også hans personell. Ingen fastleger fører alt inn selv. 

Anonymkode: 94542...f1e

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du henger deg overhodet ikke opp i at denne legesekretæren faktisk har brutt helsepersonelloven når hun snoket i His journal? DET er det som er ille her!

Hi hadde ikke ønske om å skjule journalen sin før etter at denne ansatte hadde begått et lovbrudd og snoket i noe hun ikke har lov til eller har noe som helst med!

Å bortforklare dette med at folk er skamfulle, det er en overforenkling de luxe! Og dessverre med på å skjule eller bagatellisere lovbrudd, og legge skylden over på pasienten. Uprofesjonelt hvis dine forelesere ikke presiserte dette!

Jeg har selv fått skjult noe av min journal på et sykehus. Det har ingenting med skamfølelse å gjøre, det har kun med det å gjøre at det som står der er beviselig helt feil, noe som også er bevist i ettertid. Dessverre så velger sykehuslegene heller å lese det ene, men ikke det andre, og dermed fikk jeg ikke riktig utredning/behandling, fordi de hele tiden husket det som var grovt feil. Nå skal jeg også få gjort slik at en spesiell spesialist ikke lenger kan se min journal, fordi denne har opptrådt helt uprofesjonelt flere ganger. Vi snakker ikke om bagateller, vi snakker om grove ting (og jada, vedkommende klages inn).

Hvis du utdanner deg til helsepersonell så må du lære deg å se hva som er viktig, ikke bare forholde deg til en mangelfull forelesning! Hovedpoenget i His innlegg er at vedkommende har brutt helsepersonelloven, og det burde vært ditt fokus! (Jeg er selv helsepersonell.)

Anonymkode: d9d58...31c

Hun har ikke det. Hun er fastlegens personell!

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene. «Fastlegen din» betyr i denne sammenhengen selvfølgelig også hans personell. Ingen fastleger fører alt inn selv. 

Selvsagt er ikke det noen selvfølgelighet, når ordlyden er som følger: 

Du kan imidlertid velge å begrense tilgangen ytterligere ved å blokkere ALL informasjonen din fra ALT helsepersonell.

Blokkeringen gjelder ikke fastlegen fordi fastlegen har et særskilt ansvar for å koordinere din legemiddelbehandling.

Jeg har nå sendt forespørsel til Helsenorge.no, så får vi se hvordan de ser på saken.

Skrevet

§ 21 a.Forbud mot urettmessig tilegnelse av taushetsbelagte opplysninger

Det er forbudt å lese, søke etter eller på annen måte tilegne seg, bruke eller besitte opplysninger som nevnt i § 21 uten at det er begrunnet i helsehjelp til pasienten, administrasjon av slik hjelp eller har særskilt hjemmel i lov eller forskrift.

Det jeg har uthevet gjelder legesekretær. De bryter ikke lover, og ingen fastlege kan jobbe uten administrativ hjelp.

Det du har resevert deg mot gjelder feks sykehusinnleggelse. Der ser de nå ikke hvilke medisiner du går på, slik at du kan få medisin som ikke skal kombineres med dine feks. Det er ikke anbefalt, noe det også står i skjemaet (du kan feilbehandles uten klagemulighet)

Anonymkode: c95ea...e51

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

§ 21 a.Forbud mot urettmessig tilegnelse av taushetsbelagte opplysninger

Det er forbudt å lese, søke etter eller på annen måte tilegne seg, bruke eller besitte opplysninger som nevnt i § 21 uten at det er begrunnet i helsehjelp til pasienten, administrasjon av slik hjelp eller har særskilt hjemmel i lov eller forskrift.

Det jeg har uthevet gjelder legesekretær. De bryter ikke lover, og ingen fastlege kan jobbe uten administrativ hjelp.

Det du har resevert deg mot gjelder feks sykehusinnleggelse. Der ser de nå ikke hvilke medisiner du går på, slik at du kan få medisin som ikke skal kombineres med dine feks. Det er ikke anbefalt, noe det også står i skjemaet (du kan feilbehandles uten klagemulighet)

Om så er tilfelle, så må de endre ordlyden til «fastlegens kontor» eller lignende. «Fastlegen» er kun en navngitt person. Den lovparagrafen du henviser til, er jo bare generelt for alt helsepersonell, og har ingen sammenheng i dette tilfelle.

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om så er tilfelle, så må de endre ordlyden til «fastlegens kontor» eller lignende. «Fastlegen» er kun en navngitt person. Den lovparagrafen du henviser til, er jo bare generelt for alt helsepersonell, og har ingen sammenheng i dette tilfelle.

Du ... Bare la dette ligge. Du kommer ikke til å vinne fram. Jeg aner ikke hvorfor du hater helsesekretærer, men du kommer til å bruke resten av livet på en vendetta mot dem. Leger har sekretærer. Deal with it.

Anonymkode: c1e53...a6b

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du ... Bare la dette ligge. Du kommer ikke til å vinne fram. Jeg aner ikke hvorfor du hater helsesekretærer, men du kommer til å bruke resten av livet på en vendetta mot dem. Leger har sekretærer. Deal with it.

Resten av livet faktisk... Jeg ønsker bare å vite hva som er rett her, og at vi som brukere av helsevesenet, blir informert skikkelig.

For her må det være, enten feil info fra Helsenorge.no, eller feil praksis på legekontoret. Og det skal jeg finne ut av, og handle der etter.

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Lovparagrafen omhandler taushetsplikt for helsepersonell og her relevant. Det er ikke egne paragrafer for legesekretær, eller leger. Samme paragraf gjelder alle.

Skrevet

Du kommer til å drite deg loddrett ut, hvis du laget et problem av dette.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Resten av livet faktisk... Jeg ønsker bare å vite hva som er rett her, og at vi som brukere av helsevesenet, blir informert skikkelig.

For her må det være, enten feil info fra Helsenorge.no, eller feil praksis på legekontoret. Og det skal jeg finne ut av, og handle der etter.

Neida, det står riktig begge steder, og i denne tråden er det bare du som ikke ønsker å ta det inn over deg. Du har fått det forklart av kanskje fem ulike brukere, på mange forskjellige måter, men du VIL IKKE forstå.

Dessuten har du allerede sagt at du vil fortsette vendettaen dersom dette skjer igjen på nytt legekontor, som er en time lengre unna å kjøre for deg. Og når det skjer der (og det vil det), hvor langt skal du kjøre da?

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida, det står riktig begge steder, og i denne tråden er det bare du som ikke ønsker å ta det inn over deg. Du har fått det forklart av kanskje fem ulike brukere, på mange forskjellige måter, men du VIL IKKE forstå.

Dessuten har du allerede sagt at du vil fortsette vendettaen dersom dette skjer igjen på nytt legekontor, som er en time lengre unna å kjøre for deg. Og når det skjer der (og det vil det), hvor langt skal du kjøre da?

Det hjelper ikke hva du/dere sier. Teksten som står der, er den jeg har limt inn, og det står det som står. Så blir spørsmålet om fastlegen er hele hans kontor med medarbeidere, eller kun han selv. Jeg ser at dere mener det er hele kontoret, og det kan godt være, men da må det opplyses bedre på helsenorges sider. Er ikke verre enn det.

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

De gjør alt klart, så legen bare kan "trykke på knappen" for å godkjenne. 

Anonymkode: ec34c...812

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det hjelper ikke hva du/dere sier. Teksten som står der, er den jeg har limt inn, og det står det som står. Så blir spørsmålet om fastlegen er hele hans kontor med medarbeidere, eller kun han selv. Jeg ser at dere mener det er hele kontoret, og det kan godt være, men da må det opplyses bedre på helsenorges sider. Er ikke verre enn det.

Da har du kun ett aksjonspunkt igjen, og det er å be helsenorge.no legge til en liten forklaring om at fastleger har helsesekretærer som gjør sekretærarbeid for dem. Det vet alle vi andre, men det blir fint for deg å få det på plass på nettsidene.

Og så er dette problemet ute av veien, og du slipper å bytte fastlege, kjøre én time til neste legekontor osv.

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da har du kun ett aksjonspunkt igjen, og det er å be helsenorge.no legge til en liten forklaring om at fastleger har helsesekretærer som gjør sekretærarbeid for dem. Det vet alle vi andre, men det blir fint for deg å få det på plass på nettsidene.

Og så er dette problemet ute av veien, og du slipper å bytte fastlege, kjøre én time til neste legekontor osv.

Aksjonspunkt? Hva er det du snakker om? Er du 12? Du forstår tydeligvis ikke dette, men la vær å kommenter da. 
Siden du vil ha det inn med teskje:

hvis hun som snoket i journalen min tidligere, fortsatt har mulighet til det, etter jeg har satt på alle sparrer som er mulige, så må jeg bytte legekontor.

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aksjonspunkt? Hva er det du snakker om? Er du 12? Du forstår tydeligvis ikke dette, men la vær å kommenter da. 

hvis hun som snoket i journalen min tidligere, fortsatt har mulighet til det, etter jeg har satt på alle sparrer som er mulige, så må jeg bytte legekontor.

Men det ER jo ingen som snoker!😅 Hun gjør jobben sin!

Alle, og jeg mener ALLE, er innforstått med dette. Alle bortsett fra deg! 

Skrevet

Du er sikkert et helvete å forholde seg til...

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo også via helenorge se hvem som har lest journalen, hvor ofte og begrunnelsen. 

Da, hvis det kun står fastlegen, har hun logget seg inn via dens brukernavn og det er ikke lovlig praksis. Det kan du evt rapportere. 

Anonymkode: 9728a...10d

Hvor står det? Jeg ble nysgjerrig på min egen etter å ha lest denne tråden, men jeg kan ikke se dette noe sted. Når jeg går inn på pasientjournal, så står det bare en tilgangslogg, og der står det bare ang timer jeg har hatt på sykehus. Er det i kjeernejournalen det skal stå kanskje? Jeg tilhører SørØst og de er vel ikke så oppdatert enda.

Anonymkode: dca74...5f0

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det ER jo ingen som snoker!😅 Hun gjør jobben sin!

Alle, og jeg mener ALLE, er innforstått med dette. Alle bortsett fra deg! 

Det vet jo ikke vi her inne eller ei, det er jo de som faktisk snoker.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det vet jo ikke vi her inne eller ei, det er jo de som faktisk snoker.

*det finnes jo de* skulle det stå

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det denne spesifikke damen, la oss kalle henne Berit, som er problemet? I så fall må du bytte legekontor, ja.

Når du starter på det nye legekontoret, en time unna, vil fastlegen din ha en helsesekretær, la oss kalle ham Truls. Skal du bytte legekontor igjen første gang du ser at Truls har vært inne i reseptene dine?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...