Gå til innhold

Personvern hos legen


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en spesiell opplevelse for ca 1 år siden der en av de ansatte, hos min fastlege, snoket inne på mine resepter uten grunn.

Jeg vurderte den gang å bytte legekontor, men etter litt undersøkelser, fant jeg ut at en kan reservere seg mot at andre, enn selve fastlegen, har mulighet til å se mine resepter. Dette gjøres inne på helsenorge.no. Så jeg logget meg inn og fikset det. Har ikke tenkt noe mer over det, før her en dag da jeg skulle ta blodprøver. Da var jeg inne på labben til min fastlege. Der inne jobber hun som snoket + en student. Da ser jeg at på skjermen hennes står ALLE mine resepter, og med så stor skrift at jeg som sitter 2-3 meter fra skjermen leser det lett. Jeg sa ingenting, for tenkte at jeg må ha gjort noe feil inne på helsenorge.no. Men neida, alt er i orden der. Der står det at kun min fastlege har mulighet til å se mine resepter. 

Er det meningen at hele legesenteret, hvor min lege jobber, fortsatt skal ha tilgang når jeg har reservert meg?

 

Anonymkode: f60c3...6d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med fylkeslegen og spør. Da kan du eventuelt melde dette legekontoret/denne ansatte. 

Anonymkode: f2989...047

Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg ville snakket med fastlegen om dette i første omgang. Dersom den ansatte du mener "snoker" er helsesekretær, så er det ofte en del av jobben deres. Helsesekretæren på legekontoret der jeg går er jo den som leser opp prøvesvar for meg, sjekker om jeg har flere uttak på reseptene mine osv. Det kan hende fastlegen bruker helsesekretæren litt som sekretær, at hun skal føre inn ting osv. Snakk med fastlegen først.

Anonymkode: c1e53...a6b

Skrevet

på helsenorge er det beskrevet slik:

"Blokker tilgang for alt helsepersonell (unntatt din fastlege)

Informasjon om dine legemidler er viktig for at helsepersonell skal kunne gi deg riktig behandling. Det er strenge regler for i hvilke sammenhenger helsepersonell kan få tilgang til din legemiddelinformasjon. Du kan imidlertid velge å begrense tilgangen ytterligere ved å blokkere all informasjonen din fra alt helsepersonell. Blokkeringen gjelder ikke fastlegen fordi fastlegen har et særskilt ansvar for å koordinere din legemiddelbehandling. Merk at en slik blokkering gir en risiko for at du ikke får forsvarlig helsehjelp dersom du behandles av andre enn fastlegen."

Men det fungerer jo ikke slik i praksis. Så enten er beskrivelsen feil, eller så praktiserer mitt legekontor feil.

Jeg er veldig fornøyd med legen min, og vil helst ikke ødelegge dette forholdet, så jeg får ikke gjort stort med det.

Kanskje jeg kan tipse anonymt om praksisen, viss den er feil da? Kan jo være at den teksten inne på helsenorge er feil og. 

 

Anonymkode: f60c3...6d4

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

på helsenorge er det beskrevet slik:

"Blokker tilgang for alt helsepersonell (unntatt din fastlege)

Informasjon om dine legemidler er viktig for at helsepersonell skal kunne gi deg riktig behandling. Det er strenge regler for i hvilke sammenhenger helsepersonell kan få tilgang til din legemiddelinformasjon. Du kan imidlertid velge å begrense tilgangen ytterligere ved å blokkere all informasjonen din fra alt helsepersonell. Blokkeringen gjelder ikke fastlegen fordi fastlegen har et særskilt ansvar for å koordinere din legemiddelbehandling. Merk at en slik blokkering gir en risiko for at du ikke får forsvarlig helsehjelp dersom du behandles av andre enn fastlegen."

Men det fungerer jo ikke slik i praksis. Så enten er beskrivelsen feil, eller så praktiserer mitt legekontor feil.

Jeg er veldig fornøyd med legen min, og vil helst ikke ødelegge dette forholdet, så jeg får ikke gjort stort med det.

Kanskje jeg kan tipse anonymt om praksisen, viss den er feil da? Kan jo være at den teksten inne på helsenorge er feil og. 

 

Anonymkode: f60c3...6d4

Hva er problemet egentlig. Står du på masse B preparater eller psykofarmaka? og hvorfor skamme seg over medisinene man trenger?

Anonymkode: f1fe4...84e

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er problemet egentlig. Står du på masse B preparater eller psykofarmaka? og hvorfor skamme seg over medisinene man trenger?

Anonymkode: f1fe4...84e

Men du synes man skulle skamme seg over å trenge psykofarmaka?

Anonymkode: 10744...abe

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er problemet egentlig. Står du på masse B preparater eller psykofarmaka? og hvorfor skamme seg over medisinene man trenger?

Anonymkode: f1fe4...84e

I god (eller ond) dib -ond måtte jo den komme... Ja, nå kan du lure.

Anonymkode: f60c3...6d4

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du synes man skulle skamme seg over å trenge psykofarmaka?

Anonymkode: 10744...abe

Nei absolutt ikke. Hvordan kunne du forstå drt sånn? 

Anonymkode: f1fe4...84e

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei absolutt ikke. Hvordan kunne du forstå drt sånn? 

Anonymkode: f1fe4...84e

Fordi  du presenterte det som en mulighet på hva "problemet" kunne være. 

Anonymkode: 10744...abe

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi  du presenterte det som en mulighet på hva "problemet" kunne være. 

Anonymkode: 10744...abe

Fordi dette oftest er grunnen til at folk vil skjule journalen sin eller medisinbruken sin. Har akkurat hatt undervisning om emnet. Ingen bør skamme seg over noe som helst i journalen eller medisinkostnader sin. Man velger da vel for pokker ikke å bli syk. 

Anonymkode: f1fe4...84e

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi dette oftest er grunnen til at folk vil skjule journalen sin eller medisinbruken sin. Har akkurat hatt undervisning om emnet. Ingen bør skamme seg over noe som helst i journalen eller medisinkostnader sin. Man velger da vel for pokker ikke å bli syk. 

Anonymkode: f1fe4...84e

Der er vi helt enige. 

Anonymkode: 10744...abe

Skrevet

Du som nettopp har hatt undervisning i dette, vet du hvordan dette personvernet skal/bør være? Merkelig at det er lagt inn mulighet for å skjule denne informasjonen, men så fungerer det ikke. Hva er da vitsen? 

Anonymkode: f60c3...6d4

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fordi dette oftest er grunnen til at folk vil skjule journalen sin eller medisinbruken sin. Har akkurat hatt undervisning om emnet. Ingen bør skamme seg over noe som helst i journalen eller medisinkostnader sin. Man velger da vel for pokker ikke å bli syk. 

Anonymkode: f1fe4...84e

Du henger deg overhodet ikke opp i at denne legesekretæren faktisk har brutt helsepersonelloven når hun snoket i His journal? DET er det som er ille her!

Hi hadde ikke ønske om å skjule journalen sin før etter at denne ansatte hadde begått et lovbrudd og snoket i noe hun ikke har lov til eller har noe som helst med!

Å bortforklare dette med at folk er skamfulle, det er en overforenkling de luxe! Og dessverre med på å skjule eller bagatellisere lovbrudd, og legge skylden over på pasienten. Uprofesjonelt hvis dine forelesere ikke presiserte dette!

Jeg har selv fått skjult noe av min journal på et sykehus. Det har ingenting med skamfølelse å gjøre, det har kun med det å gjøre at det som står der er beviselig helt feil, noe som også er bevist i ettertid. Dessverre så velger sykehuslegene heller å lese det ene, men ikke det andre, og dermed fikk jeg ikke riktig utredning/behandling, fordi de hele tiden husket det som var grovt feil. Nå skal jeg også få gjort slik at en spesiell spesialist ikke lenger kan se min journal, fordi denne har opptrådt helt uprofesjonelt flere ganger. Vi snakker ikke om bagateller, vi snakker om grove ting (og jada, vedkommende klages inn).

Hvis du utdanner deg til helsepersonell så må du lære deg å se hva som er viktig, ikke bare forholde deg til en mangelfull forelesning! Hovedpoenget i His innlegg er at vedkommende har brutt helsepersonelloven, og det burde vært ditt fokus! (Jeg er selv helsepersonell.)

Anonymkode: d9d58...31c

Skrevet

Hi, du bør ta denne saken videre, klage vedkommende inn, for hun har brutt helsepersonelloven. Hun har IKKE lov å snoke i din journal.

Du bør også snakke med legen din og fortelle det som har skjedd og at det heller ikke har fungert å blokkere.

Men hun som snoket på de snoker garantert også på flere andre, og det bør legen din være glad for å bli gjort oppmerksom på!

Og så bør du klage inn det at vedkommende fremdeles har tilgang til din journal, selv om du har blokkert henne, for enten er det noe feil i den funksjonen, ellers bruker hun en annen måte å komme inn på deg som ikke er som den skal heller.

Anonymkode: d9d58...31c

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi, du bør ta denne saken videre, klage vedkommende inn, for hun har brutt helsepersonelloven. Hun har IKKE lov å snoke i din journal.

Du bør også snakke med legen din og fortelle det som har skjedd og at det heller ikke har fungert å blokkere.

Men hun som snoket på de snoker garantert også på flere andre, og det bør legen din være glad for å bli gjort oppmerksom på!

Og så bør du klage inn det at vedkommende fremdeles har tilgang til din journal, selv om du har blokkert henne, for enten er det noe feil i den funksjonen, ellers bruker hun en annen måte å komme inn på deg som ikke er som den skal heller.

Anonymkode: d9d58...31c

Usikker på hva jeg skal gjøre. Er et lite sted dette. Tipper hun logger seg inn som legen min, da hun også fungerer som hans sekreter. Kanskje hun da unngår denne sperren? For jeg vet at hun tidligere også har fornyet reseptene, for så å få legen til å godkjenne de.

Kanskje jeg blir nødt til å skifte lege for å få satt en stopper for dette.

Anonymkode: f60c3...6d4

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du henger deg overhodet ikke opp i at denne legesekretæren faktisk har brutt helsepersonelloven når hun snoket i His journal? DET er det som er ille her!

Hi hadde ikke ønske om å skjule journalen sin før etter at denne ansatte hadde begått et lovbrudd og snoket i noe hun ikke har lov til eller har noe som helst med!

Å bortforklare dette med at folk er skamfulle, det er en overforenkling de luxe! Og dessverre med på å skjule eller bagatellisere lovbrudd, og legge skylden over på pasienten. Uprofesjonelt hvis dine forelesere ikke presiserte dette!

Jeg har selv fått skjult noe av min journal på et sykehus. Det har ingenting med skamfølelse å gjøre, det har kun med det å gjøre at det som står der er beviselig helt feil, noe som også er bevist i ettertid. Dessverre så velger sykehuslegene heller å lese det ene, men ikke det andre, og dermed fikk jeg ikke riktig utredning/behandling, fordi de hele tiden husket det som var grovt feil. Nå skal jeg også få gjort slik at en spesiell spesialist ikke lenger kan se min journal, fordi denne har opptrådt helt uprofesjonelt flere ganger. Vi snakker ikke om bagateller, vi snakker om grove ting (og jada, vedkommende klages inn).

Hvis du utdanner deg til helsepersonell så må du lære deg å se hva som er viktig, ikke bare forholde deg til en mangelfull forelesning! Hovedpoenget i His innlegg er at vedkommende har brutt helsepersonelloven, og det burde vært ditt fokus! (Jeg er selv helsepersonell.)

Anonymkode: d9d58...31c

Hun kan fint gå inn og se på resepter hvis det skal taes blodprøver feks. Noen medikamenter feks krever at man ser på konsentrasjonen i blodet for ikke å bli overdosert. Det burde du vite som helsepersonell. Har man FEIL i journalen sin så kan det fjernes. Det burde du også vite som helsepersonell. 

Anonymkode: f1fe4...84e

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun kan fint gå inn og se på resepter hvis det skal taes blodprøver feks. Noen medikamenter feks krever at man ser på konsentrasjonen i blodet for ikke å bli overdosert. Det burde du vite som helsepersonell. Har man FEIL i journalen sin så kan det fjernes. Det burde du også vite som helsepersonell. 

Anonymkode: f1fe4...84e

Men jeg har jo sperret alt helsepersonell, med unntak av fastlegen min. Hva er vits med å kunne sperre viss alle fortsatt kan gå inn å se?

Anonymkode: f60c3...6d4

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg har jo sperret alt helsepersonell, med unntak av fastlegen min. Hva er vits med å kunne sperre viss alle fortsatt kan gå inn å se?

Anonymkode: f60c3...6d4

Helsesekretærer har nok mulighet på vegne av «sin lege» til å se det samme som han selv ser. Det er jo de som fornyer resepter feks. 

Anonymkode: 3b2da...0f6

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helsesekretærer har nok mulighet på vegne av «sin lege» til å se det samme som han selv ser. Det er jo de som fornyer resepter feks. 

Anonymkode: 3b2da...0f6

Det tror jeg du har rett i, og dermed er teksten på helsenorge feil. Tipper de fleste som ønsker å sperre disse opplysningen, ønsker å sperre for andre som jobbe på samme legesenter. Og eneste løsning på mitt problem, blir nok å bytte legekontor. 

Anonymkode: f60c3...6d4

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det tror jeg du har rett i, og dermed er teksten på helsenorge feil. Tipper de fleste som ønsker å sperre disse opplysningen, ønsker å sperre for andre som jobbe på samme legesenter. Og eneste løsning på mitt problem, blir nok å bytte legekontor. 

Anonymkode: f60c3...6d4

Det gjelder nok over alt altså. Ikke bare hos din lege 

Anonymkode: 3b2da...0f6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det gjelder nok over alt altså. Ikke bare hos din lege 

Anonymkode: 3b2da...0f6

Ja, forstår det, men håper da ikke det er vanlig at det blir snoket i over alt. Så uheldig kan jeg vel ikke være.

Bare så dumt at jeg kommer til å få over en time reisetid en vei, men det må nok bare bli slik.

 

Merkelig at dette ikke er bedre formulert på helsenorge.no sine sider. For der står det at det er kun er fastlegen som har mulighet for å se reseptene når en har satt på sperre.

Anonymkode: f60c3...6d4

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Ja, forstår det, men håper da ikke det er vanlig at det blir snoket i over alt. Så uheldig kan jeg vel ikke være.

Bare så dumt at jeg kommer til å få over en time reisetid en vei, men det må nok bare bli slik.

 

Merkelig at dette ikke er bedre formulert på helsenorge.no sine sider. For der står det at det er kun er fastlegen som har mulighet for å se reseptene når en har satt på sperre.

Anonymkode: f60c3...6d4

Helsesekretær er den forlengede arm for legen. Hvis legen skulle motta og sende alt av henvisninger, sende inn prøver til undersøkelse, få inn prøvesvar i journal, gi prøvesvar til pasienter personlig...vel da hadde du aldri fått time hos legen.

Snoking er hvis noen går inn i din journal uten grunn. Hvis legesekretær er inne i din journal i forbindelse med din legetime kan du anta det er relevant at hun er inne i journalen.

Be om utskrift av innsyn i journal hvis du er engstelig 

Anonymkode: c95ea...e51

Skrevet

Du kan jo også via helenorge se hvem som har lest journalen, hvor ofte og begrunnelsen. 

Da, hvis det kun står fastlegen, har hun logget seg inn via dens brukernavn og det er ikke lovlig praksis. Det kan du evt rapportere. 

Anonymkode: 9728a...10d

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo også via helenorge se hvem som har lest journalen, hvor ofte og begrunnelsen. 

Da, hvis det kun står fastlegen, har hun logget seg inn via dens brukernavn og det er ikke lovlig praksis. Det kan du evt rapportere. 

Anonymkode: 9728a...10d

Er kun legen sitt navn som er oppført der. 

Anonymkode: f60c3...6d4

Skrevet

Men er det denne spesifikke helsesekretæren, eller alle helsesekretærer du har problemet med? For selv om du bytter fastlege, vil antakeligvis helsesekretæren til din nye fastlege gjøre akkurat det samme. Det er jo faktisk en del av jobben deres? Som du har fått forklart over.

Du finner ingen fastlege som også er helsesekretær?

Anonymkode: c1e53...a6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...