Gå til innhold

Er ikke pakkekalender ut nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Andre tider da du var liten... Hvis dere ønsket dere CD så er du ikke så gammel at det var "andre tider" da...

Anonymkode: c65fa...60d

Jeg fikk kassetter jeg.. 😊 Men på julaften da!

Anonymkode: f3506...198

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk kassetter jeg.. 😊 Men på julaften da!

Anonymkode: f3506...198

Jeg fikk også kassetter, men ikke i kalenderen ;) Husker jeg fikk Blue blue sky med Creation til jul et år. Herlige minner.

Jeg hadde en hjemmelaget kalender, 24 tomme fyrstikkesker som mamma hadde limt sammen med filt rundt. Oppi lå det noen rosiner, en twist, en seigmann o.l. Temmelig harde de seigmennene som lå litt langt uti desember da, ikke akkurat myke og ferske lenger, men fulle av sukker og smakte godt :)

Anonymkode: 32710...083

Skrevet

Det som er vittig er hvor engasjert de mødrene som ikke gidder å lage kalender er i akkurat dette temaet 😂 De er så ekstremt opptatt av å rakke ned på de som synes det er hyggelig med kalender og som liker den tradisjonen. 

Kan ikke folk gjøre som de vil og det som er riktig for sin familie? 

Anonymkode: a19e4...7aa

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som er vittig er hvor engasjert de mødrene som ikke gidder å lage kalender er i akkurat dette temaet 😂 De er så ekstremt opptatt av å rakke ned på de som synes det er hyggelig med kalender og som liker den tradisjonen. 

Veldig spesielt når de mødrene som liker SÅ godt å lage pakkekalender trenger tips om hva de kan kjøpe til barns sine, som stresser og syter fordi de har det så travelt. Hvor mange fedre synes pakkekalender er så flott tradisjon at de gidder kjøpe/pakke inn 48-96 gaver FØR jul. Hvorfor ønsker ikke de lage kalenderen som betydde så mye for de når de var små?

tider forandrer seg og tradisjoner fornyes. I dagens forbrukssamfunn er det rart at man kjøper så mye før jul.

alle unge som hyler om miljøet, skolestreik osv burde jo starte med seg selv og si at de ikke ønsker pakkekalender. Det er alle de små tingene som teller totalt.

jeg lager forresten alltid en pakkekalender og det er til bonusdatter som studerer og bor borte. Ho får mat/ting til hybelen som kan brukes opp. 

Anonymkode: a555f...a6d

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Har venninner som alt har begynt å STRESSE med pakkekalender. De har mellom 2-4 barn og skal dermed kjøpe og pakke inn 48-96 gaver FØR jul. Noen kjøper gaver ungene trenger og bruker tusenvis av kroner pr kalender. Et par av de har handlet billig ræl på nett, plastikk som sendes med fly for å pakkes inn.

det verste er at mødrene er helt stresset for de vet ikke hva de skal kjøpe? Det blir så mye mas « noen som har forslag til kalendergaver til 1 åring, 3 åring og 12 åring?) seriøst? I disse stress og klimatider må jo dette være det enkleste å gjøre noe med?

jeg er selv oppvokst med pakkekalender men tør påstå at det var andre tider når vi var små. Mindre penger og ting i hvert hjem. Vi måtte ønske oss ting feks til jul for å få noe. Musikk vi ville høre måtte ønskes på en CD osv.

julen bør ha andre verdier enn å stresse med innkjøp av ting man verken ønsker seg eller trenger? 

er vel greit og være tidlig ute vel?

Anonymkode: c9bba...b42

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi ønsket oss cder for over 22år siden. Vil si det var andre tider. 

Vi hadde pakkekalender én gang.  Alt var mere nøkternt da. Det vet jo du også. 

Anonymkode: 516af...3ae

Fikk pakkekalender hele barndommen min. Og det var lenge før det fantes CD'er

Anonymkode: c65fa...60d

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går for samme løsning, og de elsker det. Har fire barn.. Søsteren min kjøper store gaver til hver dag, da snakker jeg 200-500 kr per gave. Å ja, hun har et barn.. Men tror ikke det er bra å få så mye. Eller, jeg VET, det ikke er bra å få så mye.

Anonymkode: 4571d...d18

Mine får bare gaver lørdag og søndag i desember, og får da litt dyrere ting og ting de trenger/ønsker seg. Det blir litt skoleting, bøker, fargestifter, pysjamas osv, og det setter de pris på. Så får de en stor sokk med snop og ting på døra natt til julaften! Dette er ikke stress og blir heller ikke søppel som må kastes etterpå!

Anonymkode: d95b8...0db

Skrevet

Da var det den tida på året igjen... Dib-damene hisser seg opp i moralsk forargelse over at andre stresser og ødelegger forventninger, jula og klimaet med pakkekaldendere. 

Kan dere ikke bare være fornøyde med at dere har juletradisjoner som passer for dere, mens andre koser seg med sine? Hvorfor denne voldsomme omsorgen for andres stress og manglende forståelse av hva jula egentlig skal handle om? 

Og enda er det over to måneder til advent... 

Skrevet

Andre må gjerne lage pakkekalender for min del, men selv er jeg bedagelig anlagt og elsker å nyte julen. Sønnen vår har derfor så langt fått Fantorangen-kalender med småbøker, Paw Patrol-kalender med plastleker som han fortsatt leker med, og Brio-kalender med tilbehør til Brio-togsettet hans. :) 

Anonymkode: 8ab2b...23b

Skrevet

Har pakkekalender til begge mine. De får noen av de samme gavene hvert år, så de var dyre første året. Det er ting som adventstjerne til rommet, julesengetøy, adventboka, julebok, nisselua, juleforkle. Andre gaver er ting de skulle fått uansett, antrekk til julaften, ny tannbørste. De siste gavene kan være lørdagsgodisen, aktivitetshefte, småting som såpebobler, en liten leke. Det blir tradisjoner og forventninger, juleforkle = baking, nisselue = nissefest. Det er også mindre stress og mindre å handle inn.

Anonymkode: 837c4...def

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig med deg. Pakkekalender er faktisk litt krise, hvis det som du nevner er 96 gaver som skal gis allerede FØR julaften. 

Hvorfor feire jul i det hele tatt da, alt er jo gjort på forskudd. Juleribba er spist på julebordene og julelunchene, julelysene har hengt oppe siden november, julegavene er pakket ut og julemusikken har gnålt i butikkene siden oktober.

Anonymkode: 901ce...626

For du mener jul er kun pakker og ribbe😳 Høres ut som dere har en trist jul med det synet der...

Anonymkode: 5f3a0...965

Skrevet

Trist med disse kalenderpakkene som er en av våre største klimatrusler.... 

Tror flere skal bekymre seg for sitt eget personlige klima når det kommer til dette, så går det så godt 😊

Skrevet

I visse miljøer er det status med pakkekalender, og det skal ikke være billig ræl samtidig som det ikke skal kost for mye. I år skal vist ikke mine unger ha pakkekalender, mormor ga alle barnebarna ett valg mellom en sum penger eller kalender. To av fem ville ha kalender. Mine to skal bruke pengene og sine egne sparepenger til å kjøpe seg sminkekalender eller noe lignende. 

Jeg har aldri fått lage pakkekalender til mine unger, selv om jeg har hatt lyst. Det er vist en mormor jobb har jeg fått beskjed om, mormor syns det er ekstremt gøy også. 16åringen min var litt i tvil om å skulle ha penger istede for kalenderen, for hun ville jo ha alle de sokkene, vottene og pannbåndene mormorlaget til kalenderen. Men når hun kom på at hun kunne ønske seg de til jul ble saken enkel. Det er begrenset hvor mye gøy en kan finne på til en på 16 og en på 14. 

Anonymkode: e2f3f...469

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her rydder jeg rommet med ungene før advent. De er liksom litt mer motivert til å kaste/gi bort når årsaken er å rydde plass til julegavene ;)

Så her bruker vi esker og søppelsekker, rydder vekk alt som ikke lekes med og har en skikkelig rydding, vasking osv før advent. Så får de arventsstjerne i vinduet sitt, vi finner frem julesengetøyet som de fikk når de var små osv også teller vi ned til jul.

Takk for supre tips! 

Skrevet

Her er pakkekalenderen en blanding av pakker og aktiviteter. Stresser ikke når jeg lager den. Planlegger aktivitetene etter kalenderen. Og de får ting de trenger og ikke mye ræl.....litt sjokolade er det også

Anonymkode: 8f743...592

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veldig spesielt når de mødrene som liker SÅ godt å lage pakkekalender trenger tips om hva de kan kjøpe til barns sine, som stresser og syter fordi de har det så travelt. Hvor mange fedre synes pakkekalender er så flott tradisjon at de gidder kjøpe/pakke inn 48-96 gaver FØR jul. Hvorfor ønsker ikke de lage kalenderen som betydde så mye for de når de var små?

tider forandrer seg og tradisjoner fornyes. I dagens forbrukssamfunn er det rart at man kjøper så mye før jul.

alle unge som hyler om miljøet, skolestreik osv burde jo starte med seg selv og si at de ikke ønsker pakkekalender. Det er alle de små tingene som teller totalt.

jeg lager forresten alltid en pakkekalender og det er til bonusdatter som studerer og bor borte. Ho får mat/ting til hybelen som kan brukes opp. 

De som klager, stresser og ikke vet hva de sksl kjøpe er vel neppe de som koser seg med kalenderen? 

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har venninner som alt har begynt å STRESSE med pakkekalender. De har mellom 2-4 barn og skal dermed kjøpe og pakke inn 48-96 gaver FØR jul. Noen kjøper gaver ungene trenger og bruker tusenvis av kroner pr kalender. Et par av de har handlet billig ræl på nett, plastikk som sendes med fly for å pakkes inn.

det verste er at mødrene er helt stresset for de vet ikke hva de skal kjøpe? Det blir så mye mas « noen som har forslag til kalendergaver til 1 åring, 3 åring og 12 åring?) seriøst? I disse stress og klimatider må jo dette være det enkleste å gjøre noe med?

jeg er selv oppvokst med pakkekalender men tør påstå at det var andre tider når vi var små. Mindre penger og ting i hvert hjem. Vi måtte ønske oss ting feks til jul for å få noe. Musikk vi ville høre måtte ønskes på en CD osv.

julen bør ha andre verdier enn å stresse med innkjøp av ting man verken ønsker seg eller trenger? 

Det er vel ett fett om det er inn eller ut? Kan ikke du velge det du selv vil, også kan andre få stresse med sitt? Og hva er poenget ditt med CD-kommentaren? Mener du alt var bedre før fordi vi måtte høre på CDer istedetfor Spotify?

Man trenger forøvrig ikke overdrive en pakkekalender heller. Jeg pleier å kjøpe en boks med Lego, også gir jeg noen biter hver dag. Innimellom er det en godis i pakka også, eller noen fotballkort. Det blir hverken dyrt eller dillete, bare en hyggelig oppmerksomhet hver morgen, og ikke minst noe å drive med på julaften, når alle bitene er fremme og tingen kan bygges.

Anonymkode: 8f7b8...ea6

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er vel ett fett om det er inn eller ut? Kan ikke du velge det du selv vil, også kan andre få stresse med sitt? Og hva er poenget ditt med CD-kommentaren? Mener du alt var bedre før fordi vi måtte høre på CDer istedetfor Spotify?

Man trenger forøvrig ikke overdrive en pakkekalender heller. Jeg pleier å kjøpe en boks med Lego, også gir jeg noen biter hver dag. Innimellom er det en godis i pakka også, eller noen fotballkort. Det blir hverken dyrt eller dillete, bare en hyggelig oppmerksomhet hver morgen, og ikke minst noe å drive med på julaften, når alle bitene er fremme og tingen kan bygges.

Så de må bare sitte og vente med noen meningsløse biter lego fram til de får resten juleaften? Seriøst? Får de ikke engang de bitene som er først og etterhvert så de kan bygge fra dag til dag? Hva er gleden ved det da?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så de må bare sitte og vente med noen meningsløse biter lego fram til de får resten juleaften? Seriøst? Får de ikke engang de bitene som er først og etterhvert så de kan bygge fra dag til dag? Hva er gleden ved det da?

Haha, så du mener jeg gir FOR LITE i adventskalenderen? 

Skrevet

Personlig orker jeg ikke handle inn og pakke inn 48 gaver før selve julegavehandelen/ innpakkingen starter. Mener det skaper sløseri og bortskjemte unger. Mine på 6 og 8 har de siste årene hatt lego- eller paw patrol kalender til typ 299,- og så har de fått en ting til 50,- til 150,- hver søndag når vi tenner adventslyset. Hva andre gjør er opp til dem men føler lite sympati når de styrer med innkjøp og innpakking 30. november. 

Anonymkode: a204f...0c9

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Personlig orker jeg ikke handle inn og pakke inn 48 gaver før selve julegavehandelen/ innpakkingen starter. Mener det skaper sløseri og bortskjemte unger. Mine på 6 og 8 har de siste årene hatt lego- eller paw patrol kalender til typ 299,- og så har de fått en ting til 50,- til 150,- hver søndag når vi tenner adventslyset. Hva andre gjør er opp til dem men føler lite sympati når de styrer med innkjøp og innpakking 30. november. 

Da får dine unger mer enn mine, selv om vi lager pakkekalender ;)

Vi kjøper papirposer på hobbybutikken da, så de kan brennes etter bruk (jeg sitter ikke å pakker inn alle gavene), og de får småting som tyggis, pastiller, en refleks, sokker med julenisser på osv i kalenderen. Tipper gjennomssnittsprisen er 10-15 kr pr gave og de får ikke noe ekstra på søndagene.

Kalenderen har oldemor brodert, sånn med 24 små ringer til å henge en gave i. Ingen som blir bortskjemt her pga den kalenderen altså.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da får dine unger mer enn mine, selv om vi lager pakkekalender ;)

Vi kjøper papirposer på hobbybutikken da, så de kan brennes etter bruk (jeg sitter ikke å pakker inn alle gavene), og de får småting som tyggis, pastiller, en refleks, sokker med julenisser på osv i kalenderen. Tipper gjennomssnittsprisen er 10-15 kr pr gave og de får ikke noe ekstra på søndagene.

Kalenderen har oldemor brodert, sånn med 24 små ringer til å henge en gave i. Ingen som blir bortskjemt her pga den kalenderen altså.

10 kroner rekker ikke langt i butikken idag, men kred til deg om du finner sokker og tyggispakker til den prisen. Når jeg ser hva venninner som er på kjøret handler inn snakker vi gjennomsnitt på godt over 50,- til 100,- pr dag. Hadde vi arvet enn brodert kalender hadde jeg muligens gjort det jeg også, men glad for å slippe... 

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det kan de ikke, hvis det innebærer at de produserer en masse søppel og uvettig forbruk. 

Ikke sitt og sipp over hvor flink og søt Greta Thunberg er som minner andre på om klimakrisen. Ta litt ansvar selv, for pokker!!

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

For du mener jul er kun pakker og ribbe😳 Høres ut som dere har en trist jul med det synet der...

Nei, hvis du leser innlegget ser du alt det andre jula også er. Og ingen av de tingene ønsker jeg å svi av før julaften. Ikke gaveåpning heller.

Skrevet

Gud bedre så mye grums temaet julekalender kan skape. Hver familie må da få velge hvordan de velger å løse kalender tiden?? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...