Gå til innhold

Synes du FAU skal legge føringer på foreldre? Bursdag


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 19.9.2019 den 19.26, Anonym bruker skrev:

Og kreve at de skal invitere alle barna i klassen, eller ingen? Hva i helvete har de med å blande seg i det, så lenge det ikke er ren utestenging? Det er jo selvfølgelig noe foreldrene tar hensyn til.

Anonymkode: f53bb...c62

Jaja, hadde ikke blitt bursdagsselskap her i huset da! 

Det er faktisk ikke alle foreldre som har verken plass eller økonomi til 20 barn i selskap, og slikt bør fau ta med i betraktningen.

Anonymkode: b1929...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 19.9.2019 den 22.28, Anonym bruker skrev:

Et par eksempler fra vår krets. 

12 år og angst. Men det vet de færreste. Hun er ikke blant de kule. De alle vil være sammen med. De fire-fem på trinnet med førti barn, de fire fem som alltid blir invitert. Hun er redd for å ikke bli invitert. Bruker all energien på dette. Er hun bra nok nå? Inne eller ute? Har hun fått med seg invitasjonen? Er den trygge venninna invitert? 

 

Den uten bestevenn. Som ikke er en del av noen gjeng, men er litt sammen med alle. Vandrer litt rundt sosialt, er samme med ulike nesten hver dag, men er alltid litt perifer. Blir ofte oversett i bursdagene . Ikke noe galt, men bare plass til de nærmeste i selskapet. Beklager til deg. 

 

Han som alltid bråker. Som lager drama, som ikke kontrollerer seg, som kliner med ketsjup og har sliten alenemamma. Han klyper jentene, banner ved bordet, kaster popcorn, hopper i sofaen, rister colaen og tar ikke instruks og beskjeder. Han orker vi ikke. Ikke i år heller.

 

... Dette er bare tre eksempler. Skolen og FAU vet veldig godt at bursdager er viktige. Det er derfor dette var og er et tema. Det er derfor det finnes regler og retningslinjer. Ja, jeg synet han gutten er sykt slitsom.og hvorfor skal jeg invitere hun perifere! Datteren min er jo aldri samme med henne egentlig. Og hun med angst, dette ansvaret er ikke mitt. Jeg ønsker en bursdag jeg orker og har råd til, som passer meg og mitt barn. 

Hva om ditt barn var en av desse tre? 

Barn trenger å besøke hverandre, opplever ulike familie og hjem, de trenger å lære seg at vi er forskjellige, at vi har et ansvar for hverandre. 

 

Vi voksne har ansvar for å roe ned bursdsgskjøret, få fokus vekk fra bowling, lekeland og klovner, kostbare presanger og dyre kaker. 

 

Det kan serveres first price pølser eller kyllingpølser til 19 kroner pakken, popcorn og en ispinne. Det er fellesskapet som er viktigst. Vi har alle et ansvar. 

Anonymkode: 9afe2...410

Syke menneske. Det er ikke mitt ansvar. 

Anonymkode: 0ec60...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 19.26, Anonym bruker skrev:

Og kreve at de skal invitere alle barna i klassen, eller ingen? Hva i helvete har de med å blande seg i det, så lenge det ikke er ren utestenging? Det er jo selvfølgelig noe foreldrene tar hensyn til.

Anonymkode: f53bb...c62

Det er da helt vanlig? Alle gutter eller alle jenter, eller alle. Altså, HVA kan være galt med det?? Skjønner der bare ikke?

Anonymkode: f7108...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 19.33, Anonym bruker skrev:

Nei! Jeg er alenemamma å hadde ikke hatt råd til 22 unger i bursdagen. Alternativet da hadde blitt at han ikke fikk feire bursdagen pga vi ikke hadde hatt råd til det.

Anonymkode: 692e1...2be

Altså, hvor mye koster det med pølse, kake og saft da? Ærlig talt, ungen har bursdag en gang i året, spar hele året da? Litt må du investere i ungens sosiale liv. 

Anonymkode: f7108...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 19.42, Anonym bruker skrev:

Morsomt at de tror at de kan bestemme det, da🤣haha

Anonymkode: f53bb...c62

Hjelpe meg😳🙄

Anonymkode: f7108...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 19.51, Anonym bruker skrev:

Særlig hvis det er et barn som mobber andre barn, også i alle bursdagene barnet blir invitert i. Det er ikke moro.

Anonymkode: f53bb...c62

Hvordan greier barnet mobbe i bursdagen? Er du ikke der??

Anonymkode: f7108...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Syke menneske. Det er ikke mitt ansvar. 

Anonymkode: 0ec60...dfc

Du synes hun er syk fordi hun er et voksent menneske som klarer å se litt utover sin egen nesetipp? Som tar ansvar for barnas oppvekstmiljø? Synes du kan ta en titt inn i deg selv og se hva du finner.. Kanskje litt empati?? 

Anonymkode: f4bfc...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså, hvor mye koster det med pølse, kake og saft da? Ærlig talt, ungen har bursdag en gang i året, spar hele året da? Litt må du investere i ungens sosiale liv. 

Anonymkode: f7108...879

For ett latterlig svar! Det lenge å innvitere guttene å det blir mer enn dyrt nok. Måtte han innvitert hele klassen så hadde ikke vi hatt råd til å ha bursdagsbesøk.

Anonymkode: 692e1...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er da helt vanlig? Alle gutter eller alle jenter, eller alle. Altså, HVA kan være galt med det?? Skjønner der bare ikke?

Anonymkode: f7108...879

Lær deg å lese! FAU sier at alle må innvitere HELE klassen!

Anonymkode: 692e1...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 19.40, Anonym bruker skrev:

Ja, det er slikt FAU kan oppfordre til.

Anonymkode: f9139...f71

Oppfordre. Ikke bestemme.

Anonymkode: b664a...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 22.28, Anonym bruker skrev:

Et par eksempler fra vår krets. 

12 år og angst. Men det vet de færreste. Hun er ikke blant de kule. De alle vil være sammen med. De fire-fem på trinnet med førti barn, de fire fem som alltid blir invitert. Hun er redd for å ikke bli invitert. Bruker all energien på dette. Er hun bra nok nå? Inne eller ute? Har hun fått med seg invitasjonen? Er den trygge venninna invitert? 

 

Den uten bestevenn. Som ikke er en del av noen gjeng, men er litt sammen med alle. Vandrer litt rundt sosialt, er samme med ulike nesten hver dag, men er alltid litt perifer. Blir ofte oversett i bursdagene . Ikke noe galt, men bare plass til de nærmeste i selskapet. Beklager til deg. 

 

Han som alltid bråker. Som lager drama, som ikke kontrollerer seg, som kliner med ketsjup og har sliten alenemamma. Han klyper jentene, banner ved bordet, kaster popcorn, hopper i sofaen, rister colaen og tar ikke instruks og beskjeder. Han orker vi ikke. Ikke i år heller.

 

... Dette er bare tre eksempler. Skolen og FAU vet veldig godt at bursdager er viktige. Det er derfor dette var og er et tema. Det er derfor det finnes regler og retningslinjer. Ja, jeg synet han gutten er sykt slitsom.og hvorfor skal jeg invitere hun perifere! Datteren min er jo aldri samme med henne egentlig. Og hun med angst, dette ansvaret er ikke mitt. Jeg ønsker en bursdag jeg orker og har råd til, som passer meg og mitt barn. 

Hva om ditt barn var en av desse tre? 

Barn trenger å besøke hverandre, opplever ulike familie og hjem, de trenger å lære seg at vi er forskjellige, at vi har et ansvar for hverandre. 

 

Vi voksne har ansvar for å roe ned bursdsgskjøret, få fokus vekk fra bowling, lekeland og klovner, kostbare presanger og dyre kaker. 

 

Det kan serveres first price pølser eller kyllingpølser til 19 kroner pakken, popcorn og en ispinne. Det er fellesskapet som er viktigst. Vi har alle et ansvar. 

Anonymkode: 9afe2...410

Fin tanke. Men 40 i bursdag - utelukket her. No can do.

Anonymkode: b664a...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 22.28, Anonym bruker skrev:

Et par eksempler fra vår krets. 

12 år og angst. Men det vet de færreste. Hun er ikke blant de kule. De alle vil være sammen med. De fire-fem på trinnet med førti barn, de fire fem som alltid blir invitert. Hun er redd for å ikke bli invitert. Bruker all energien på dette. Er hun bra nok nå? Inne eller ute? Har hun fått med seg invitasjonen? Er den trygge venninna invitert? 

 

Den uten bestevenn. Som ikke er en del av noen gjeng, men er litt sammen med alle. Vandrer litt rundt sosialt, er samme med ulike nesten hver dag, men er alltid litt perifer. Blir ofte oversett i bursdagene . Ikke noe galt, men bare plass til de nærmeste i selskapet. Beklager til deg. 

 

Han som alltid bråker. Som lager drama, som ikke kontrollerer seg, som kliner med ketsjup og har sliten alenemamma. Han klyper jentene, banner ved bordet, kaster popcorn, hopper i sofaen, rister colaen og tar ikke instruks og beskjeder. Han orker vi ikke. Ikke i år heller.

 

... Dette er bare tre eksempler. Skolen og FAU vet veldig godt at bursdager er viktige. Det er derfor dette var og er et tema. Det er derfor det finnes regler og retningslinjer. Ja, jeg synet han gutten er sykt slitsom.og hvorfor skal jeg invitere hun perifere! Datteren min er jo aldri samme med henne egentlig. Og hun med angst, dette ansvaret er ikke mitt. Jeg ønsker en bursdag jeg orker og har råd til, som passer meg og mitt barn. 

Hva om ditt barn var en av desse tre? 

Barn trenger å besøke hverandre, opplever ulike familie og hjem, de trenger å lære seg at vi er forskjellige, at vi har et ansvar for hverandre. 

 

Vi voksne har ansvar for å roe ned bursdsgskjøret, få fokus vekk fra bowling, lekeland og klovner, kostbare presanger og dyre kaker. 

 

Det kan serveres first price pølser eller kyllingpølser til 19 kroner pakken, popcorn og en ispinne. Det er fellesskapet som er viktigst. Vi har alle et ansvar. 

Anonymkode: 9afe2...410

Et parr eksempler jeg kjenner:

Sosial angst, har store problemer med å gå på skolen, fordi det er for mange mennesker på en gang. Får tilrettelegging med mulighet til å trekke seg vekk fra klassen og inn i grupperom. Blir invitert i alle bursdager, for det er regelen, men tørr ikke gå. Har aldri invitert klassevenner i bursdag, fordi det ville blitt alt for mange å ta hjem. Byttet skole for to år siden, og kom til en klasse der det var forståelse for problemet, og har de siste to bursdagen hatt selskap med de hun er tryggest på i klassen. Første året kun tre, andre åre syv til neste bursdag er målet alle jentene. Har nå også vært i noen få bursdager der alle hat vært invitert, og opplever en enorm mesrringsfølelse av det. Denne fremgangen hadde sannsynligvis ikke kunnet skje på den gamle skolen, der de var rigide på alle eller ingen.

Mobbeoffer som ikke tørr invitere til bursdag, fordi han ikke orker å ha mobberen inn i sitt hjem (ja, det er satt igang tiltak, nei, de hjelper ikke. Fylkesmannen er varslet. Ikke mitt barn, jeg har rådet foreldrene til å flytte) 

Jeg tenker at en oppfordring til å invitere alle eller alle av samme kjønn er bra, men det må ikke praktiseres som en streng regel. Det må være rom for at barn har forskjellige behov, og at man også tar hensyn til disse. I noen tilfeller gjør slike regler mer skade enn gagn, og da må det være mulig, og sosialt akseptabelt, å avvike fra hovedregelen. 

Anonymkode: 2ce07...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg inviterte bare noen i klassen og fikk en telefon fra en i FAU, men som jeg sa til denne personen at så lenge de ikke tar tak i mobbeproblemet i klassen så bryr jeg meg ikke noe om hva de mener. 

Anonymkode: 76669...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her har FAU komme med anbefaling om at dem ikke får sykle til skolen før i 7 trinn. Men samtidig så vil dem at foreldrene ikke kjører. Gutten går i 6 trinn og han sykler. Han må bare krysse en vei der det er 30 sone. Må se an skoleveien også 

Anonymkode: 03536...dc1

Ikke sykle før 7.trinn?? Her sykler ungene både i barnehagealder og fra 1.klasse 

Anonymkode: beedc...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg inviterte bare noen i klassen og fikk en telefon fra en i FAU, men som jeg sa til denne personen at så lenge de ikke tar tak i mobbeproblemet i klassen så bryr jeg meg ikke noe om hva de mener. 

Anonymkode: 76669...92e

Godt sagt.

Anonymkode: f53bb...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg tre barn som heller lar være å ha bursdagsselskap enn å invitere alle av samme kjønn. De er fine, velfungerende barn, men de er introverte. Det må være lov. Hadde vi kunnet invitere 2-3 stk hadde det gått helt fint. Barnet skal vel trives i sitt eget selskap?

Anonymkode: 70d3c...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å invitere alle av hvert kjønn, unngår vi at noen ikke blir invitert! Dette bør gå foran alt, spør du meg!

Anonymkode: f4f7a...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ved å invitere alle av hvert kjønn, unngår vi at noen ikke blir invitert! Dette bør gå foran alt, spør du meg!

Anonymkode: f4f7a...10b

Forran absolutt alt, også forran muligheten for det enkelte barn til å kunne få det fint i sin egen bursdag?

Anonymkode: 2ce07...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forran absolutt alt, også forran muligheten for det enkelte barn til å kunne få det fint i sin egen bursdag?

Anonymkode: 2ce07...859

Da må det være spesielle saker. Er det noen som ikke kan oppføre seg, så må det flere voksne inn for å passe på. Alt, med forbehold😊

Anonymkode: f4f7a...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da må det være spesielle saker. Er det noen som ikke kan oppføre seg, så må det flere voksne inn for å passe på. Alt, med forbehold😊

Anonymkode: f4f7a...10b

Men at man unngår at noen risikerer å ikke bli invitert til noen går foran alt, ja!

Anonymkode: f4f7a...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men at man unngår at noen risikerer å ikke bli invitert til noen går foran alt, ja!

Anonymkode: f4f7a...10b

Så bursdagsbarnet med sosial anst, som ikke går i ale bursdagene hun inviteres i, fordi der er det for mange på en gang, hun skal aldri få lov til å feire sin egen bursdag med de få klasseveninene hun er trygg på?

 

Gutten som blir mobbet skal velge mellom å ikke feire dagen sin, eller invitere mobberen inn i sitt hjem? (Ja, da, man kan ha mange voksne tilstede der og da, men jeg skal garantere deg at det ikke føles ok for bursdagsbarnet selv om det kanskje ikke skjer noe akuratt den dagen!)

 

Anonymkode: 2ce07...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så bursdagsbarnet med sosial anst, som ikke går i ale bursdagene hun inviteres i, fordi der er det for mange på en gang, hun skal aldri få lov til å feire sin egen bursdag med de få klasseveninene hun er trygg på?

 

Gutten som blir mobbet skal velge mellom å ikke feire dagen sin, eller invitere mobberen inn i sitt hjem? (Ja, da, man kan ha mange voksne tilstede der og da, men jeg skal garantere deg at det ikke føles ok for bursdagsbarnet selv om det kanskje ikke skjer noe akuratt den dagen!)

 

Anonymkode: 2ce07...859

Her nevner du spesielle tilfeller og unntak fra regelen. 

Følger resten av klassen reglene om å invitere alle, så vil ingen risikere å ikke bli invitert.

Anonymkode: f4f7a...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her nevner du spesielle tilfeller og unntak fra regelen. 

Følger resten av klassen reglene om å invitere alle, så vil ingen risikere å ikke bli invitert.

Anonymkode: f4f7a...10b

Det er sant, og jeg mener at man i utgangspunktet bør invitere alle, eller alle av et kjønn.

Men det er et problem når denne regelen blir så streng at det rett og slett ikke er sosialt akseptabelt å gjøre det på andre måter. Det finnes en del barn som ikke får feiret bursdagen sin, eller som er redde i sitt eget selskap, fordi det sosiale presset om å følge denne regelen enkelte steder er sinsykt stort. Når du sier, som du gjorde i det innlegget jeg først siterte, at " Ved å invitere alle av hvert kjønn, unngår vi at noen ikke blir invitert! Dette bør gå foran alt, spør du meg! " så oppfates du som om du mener at det ikke finnes nyanser, eller tilfeller der det kan være greit å gjøre unntak. Den slags uttalelser bidrar til å øke det sosiale presset Jeg tenker at et visst sosialt press her er bra, fordi det er viktig at ingen glemmes vekk hele tiden, men vi må likevel passe oss for å ikke bli for rigide, hvis regelen blir for rigid så stenger den også noen ute, bare i andre enden. Derfor er det viktig at man tenker seg om når man formulerer seg.

Ut fra det svare du gir her nå, tror jeg at du og jeg egentlig er ganske enige om hvordan dette burde gjøres, nemlig at alle/alle av samme kjønn skal inviteres, med mindre det finnes tungtveiende grunner for å gjøre noe annet. Hvis jeg oppfatter deg riktig her nå, så tenker jeg at måten du uttalte deg på i utganspunktet var noe uheldig.

Anonymkode: 2ce07...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er sant, og jeg mener at man i utgangspunktet bør invitere alle, eller alle av et kjønn.

Men det er et problem når denne regelen blir så streng at det rett og slett ikke er sosialt akseptabelt å gjøre det på andre måter. Det finnes en del barn som ikke får feiret bursdagen sin, eller som er redde i sitt eget selskap, fordi det sosiale presset om å følge denne regelen enkelte steder er sinsykt stort. Når du sier, som du gjorde i det innlegget jeg først siterte, at " Ved å invitere alle av hvert kjønn, unngår vi at noen ikke blir invitert! Dette bør gå foran alt, spør du meg! " så oppfates du som om du mener at det ikke finnes nyanser, eller tilfeller der det kan være greit å gjøre unntak. Den slags uttalelser bidrar til å øke det sosiale presset Jeg tenker at et visst sosialt press her er bra, fordi det er viktig at ingen glemmes vekk hele tiden, men vi må likevel passe oss for å ikke bli for rigide, hvis regelen blir for rigid så stenger den også noen ute, bare i andre enden. Derfor er det viktig at man tenker seg om når man formulerer seg.

Ut fra det svare du gir her nå, tror jeg at du og jeg egentlig er ganske enige om hvordan dette burde gjøres, nemlig at alle/alle av samme kjønn skal inviteres, med mindre det finnes tungtveiende grunner for å gjøre noe annet. Hvis jeg oppfatter deg riktig her nå, så tenker jeg at måten du uttalte deg på i utganspunktet var noe uheldig.

Anonymkode: 2ce07...859

Enig😊

Var på vei i første innlegget å skrive at det finnes noen unntak. Men da tenker jeg ikke førsteklassingen som sliter med sosiale koder og gutten i klassen da som ikke ønsker å ha han i besøket sitt. Har hatt flere slike henvendelser der foreldre har rådført seg med meg. I alle tilfellene har jeg anbefalt på det sterkeste å invitere for å skape relasjoner. 

Jeg mener klasser bør ha denne regelen og at det bare ved visse tilfeller bør vike fra dette på småtrinnet. Og da bør fåtallet i gruppen inviteres og ikke bare noen som utelates. 

Vi er nok enige😊

 

Anonymkode: f4f7a...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...