Gå til innhold

Synes du FAU skal legge føringer på foreldre? Bursdag


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og kreve at de skal invitere alle barna i klassen, eller ingen? Hva i helvete har de med å blande seg i det, så lenge det ikke er ren utestenging? Det er jo selvfølgelig noe foreldrene tar hensyn til.

Anonymkode: f53bb...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her blir man enige om slikt gjennom FAU. Så får du selv avgjøre om du ønsker å følge fellesreglene. Dette er helt vanlig.

Anonymkode: 9afe2...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Jeg er alenemamma å hadde ikke hatt råd til 22 unger i bursdagen. Alternativet da hadde blitt at han ikke fikk feire bursdagen pga vi ikke hadde hatt råd til det.

Anonymkode: 692e1...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Det er akkurat slikt fau skal blande seg inn i.

Anonymkode: a8e93...1a3

Ps,  regner med at det er en veldig liten klasse. Ellers er det vel alle jenter/gutter

Anonymkode: a8e93...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ps,  regner med at det er en veldig liten klasse. Ellers er det vel alle jenter/gutter

Anonymkode: a8e93...1a3

Nei og nei..?

Anonymkode: f53bb...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og kreve at de skal invitere alle barna i klassen, eller ingen? Hva i helvete har de med å blande seg i det, så lenge det ikke er ren utestenging? Det er jo selvfølgelig noe foreldrene tar hensyn til.

Anonymkode: f53bb...c62

Ja, det er slikt FAU kan oppfordre til.

Anonymkode: f9139...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er slikt FAU kan oppfordre til.

Anonymkode: f9139...f71

Morsomt at de tror at de kan bestemme det, da🤣haha

Anonymkode: f53bb...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uff, jeg husker da jeg måtte invitere alle jentene i klassen. Gøy var det ikke.

Anonymkode: b2489...66d

Særlig hvis det er et barn som mobber andre barn, også i alle bursdagene barnet blir invitert i. Det er ikke moro.

Anonymkode: f53bb...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Morsomt at de tror at de kan bestemme det, da🤣haha

Anonymkode: f53bb...c62

Når man ser din oppførsel i denne tråden er det åpenlyst at FAU har en jobb å gjøre både blandt barn og voksne hos dere! Du fremstår meget lite reflektert og med du har en manglende evne til å inkludere.

Anonymkode: f8ec2...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og kreve at de skal invitere alle barna i klassen, eller ingen? Hva i helvete har de med å blande seg i det, så lenge det ikke er ren utestenging? Det er jo selvfølgelig noe foreldrene tar hensyn til.

Anonymkode: f53bb...c62

Jeg ville kanskje ikke sagt det med så sterke ord, men ja. Det er ingen regel som passer alle. Ofte gjør rigide regler like mye skade som de forsøker å forhindre, så jeg er ikke for regelstyring av bursdager.

At kjønnssegregering er en sosialt akseptabel løsning som ofte benyttes er bare veldig, veldig rart synes jeg. 

Og ja, jeg synes også det er å gå for langt når skole begynner å legge rigide føringer for hvordan folk organiserer seg i hjemmene sine. Da er man inne i et forhold mellom stat/offentlig og privatliv som hører hjemme i gamle Øst-Tyskland og slike epoker av historien. Det er litt kunnskapsløst og historieløst synes jeg.

Anonymkode: 748fc...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes stress ut, hvertfall med tanke på mat å sånn, sikkert 4-5 forskjellige allergier/intoleranser i hver klasse, i tillegg til veganere og  de som ikke spiser svin, ku osv. Blir fort dyrt. 

Anonymkode: 38cd2...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det oppfordret til å invitere alle eller alle jenter/gutter. Men ingen regel som er nedfelt i reglementet. Så var det opp til hver enkelt klasse å ev. bli enige om pristak på gaver. 

Anonymkode: 82bb9...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt rett av Fau og legge føringer. De som ikke skjønner det, er for mobbing og utestengelse. Men det er greit å dele det opp til alle jentene eller guttene, slik at det blir færre.

Anonymkode: f6744...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen vår har vi det slik; alle i klassen, alle gutter eller alle jenter. Hvis ikke man kan eller ønsker det, så må man ta invitasjonen på privaten. De oppfordrer selfølgeli til å ha alle jenter eller gutter, da det er som regel en eller 2 som sliter med å få venner og kan bli veldig utestengt hvis ikke med å aldri få bli med i selskap. Og jeg som mor synest at dette er veldig viktig for unger! Det er 1 gang i året.. så skjerp dere litt!

for de som ikke har mulighet eller ikke råd har jeg full forståelse for, da tar dere bare å invitere utenom skolen slik at de andre ikke får vite om det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par eksempler fra vår krets. 

12 år og angst. Men det vet de færreste. Hun er ikke blant de kule. De alle vil være sammen med. De fire-fem på trinnet med førti barn, de fire fem som alltid blir invitert. Hun er redd for å ikke bli invitert. Bruker all energien på dette. Er hun bra nok nå? Inne eller ute? Har hun fått med seg invitasjonen? Er den trygge venninna invitert? 

 

Den uten bestevenn. Som ikke er en del av noen gjeng, men er litt sammen med alle. Vandrer litt rundt sosialt, er samme med ulike nesten hver dag, men er alltid litt perifer. Blir ofte oversett i bursdagene . Ikke noe galt, men bare plass til de nærmeste i selskapet. Beklager til deg. 

 

Han som alltid bråker. Som lager drama, som ikke kontrollerer seg, som kliner med ketsjup og har sliten alenemamma. Han klyper jentene, banner ved bordet, kaster popcorn, hopper i sofaen, rister colaen og tar ikke instruks og beskjeder. Han orker vi ikke. Ikke i år heller.

 

... Dette er bare tre eksempler. Skolen og FAU vet veldig godt at bursdager er viktige. Det er derfor dette var og er et tema. Det er derfor det finnes regler og retningslinjer. Ja, jeg synet han gutten er sykt slitsom.og hvorfor skal jeg invitere hun perifere! Datteren min er jo aldri samme med henne egentlig. Og hun med angst, dette ansvaret er ikke mitt. Jeg ønsker en bursdag jeg orker og har råd til, som passer meg og mitt barn. 

Hva om ditt barn var en av desse tre? 

Barn trenger å besøke hverandre, opplever ulike familie og hjem, de trenger å lære seg at vi er forskjellige, at vi har et ansvar for hverandre. 

 

Vi voksne har ansvar for å roe ned bursdsgskjøret, få fokus vekk fra bowling, lekeland og klovner, kostbare presanger og dyre kaker. 

 

Det kan serveres first price pølser eller kyllingpølser til 19 kroner pakken, popcorn og en ispinne. Det er fellesskapet som er viktigst. Vi har alle et ansvar. 

Anonymkode: 9afe2...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/19/2019 at 7:26 PM, Anonym bruker said:

Og kreve at de skal invitere alle barna i klassen, eller ingen? Hva i helvete har de med å blande seg i det, så lenge det ikke er ren utestenging? Det er jo selvfølgelig noe foreldrene tar hensyn til.

Anonymkode: f53bb...c62

her må de be alle guttene/jentene eller alle i klassen, det synes jeg er greit. akkurat nå er de bare 16,så da går det greit med alle

Anonymkode: 31c35...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har FAU komme med anbefaling om at dem ikke får sykle til skolen før i 7 trinn. Men samtidig så vil dem at foreldrene ikke kjører. Gutten går i 6 trinn og han sykler. Han må bare krysse en vei der det er 30 sone. Må se an skoleveien også 

Anonymkode: 03536...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke kreve det, men det er jo føringer for å forebygge utenforskap. Noen foreldre trenger virkelig å bli ledet i riktig retning, for de ser kun seg og sitt barn - koste hva det koste vil. 

Anonymkode: 696db...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to barn, nå 10 og 12. Disse to kullene har alltid praktisert dette. Det har vært vld bra, og bidratt til godt klassemiljø. Nok av ulike elever her også, men det har gått bra. Ikke uten hjelp fra voksne så klart, men det er vel en del av jobben. Sier seg selv at noen blir invitert til få bursdager, hvis alle m får velge noen fra klassen. 

Anonymkode: f4bfc...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har de delt inn i bursdagsgrupper. De er ca 46 på trinnet, så de delte guttene i to grupper og jentene i to grupper. Vi måtte invitere alle jentene i vår gruppe, på den måten fikk alle komme i bursdag. Tanken er god, men datteren min liker ikke store bursdager... Så de siste 2 årene har endt opp med at hun gråter i sitt eget selskap fordi hun ikke har det kjekt. I år begynte de på 5.trinn og vi droppet hele bursdagsgruppen. Det henne og de 3 venninnene hun er med. Det er første gang hun smiler seg gjennom feiringen sin. 

Råder deg til å prøve først, før du sier at det ikke lar seg gjennomføre. Prøv eventuelt å slå sammen feiring med noen som har bursdag på samme tiden, så er dere flere voksne om det og det trenger ikke bli så dyrt.

Anonymkode: f06ac...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...