Gå til innhold

Hvor lett er det å bli delvis ufør?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du skriver til her, men jeg er en av disse. Har flyttet fra hovedstadsområdet til mitt hjemfylke fordi levekostnadene er litt lavere her jeg bor enn der. Hadde jeg blitt boende hadde jeg nok fått uføretrygd der, men nå vil jeg altså registreres i mitt hjemfylke istedenfor. Annie 11e vil da mistenkeliggjøre folk i distriktene og ta det som en bekreftelse på hva hun tror...

Anonymkode: f8bf1...7f3

Denne artikklen forklarer en del av  sammenhengene:

https://e24.no/karriere/i/GGr2w4/dette-fylket-har-den-hoeyeste-andelen-ufoeretrygdede-i-landet

Som dere ser er det mange andre ting enn hvor sykvdu er objektivt sett som påvirker sansynligheten for uføretrygd. Disse forteller mye av det samme:

https://www.nettavisen.no/okonomi/nav-toppen-her-er-1-av-4-uforetrygdet/3423608606.html

https://www.dagbladet.no/tema/her-bor-det-flest-ufore/61798478

 

Anonymkode: 53102...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sykdom er ikke fritid.

Det blir litt som om du har hatt influensa med 40 feber i to uker og folk lurer på om du har hatt fin ferie?


Har man fått uføretrygd, er man kronisk syk. Det er svært vanskelig å få innvilget dette.  Det er så langt fra ferie og fritid man kan komme. Husk at svært mange diagnoser er usynlige for andre enn dem de rammer.

Anonymkode: 47ebe...09f

"Veldig vanskelig" å bliufør kan man ikke si det har vært når 10% av alle mellom 18 og 67 er det og tallet er økende.

Anonymkode: 53102...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

"Veldig vanskelig" å bliufør kan man ikke si det har vært når 10% av alle mellom 18 og 67 er det og tallet er økende.

Anonymkode: 53102...11e

Og hva er passelig og korrekt, synest du? To prosent av de arbeidsføre, fem?

Anonymkode: 47ebe...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Veldig vanskelig" å bliufør kan man ikke si det har vært når 10% av alle mellom 18 og 67 er det og tallet er økende.

Anonymkode: 53102...11e

Da synes jeg du skal satse på det, så får du masse fritid og en fast inntekt resten av livet ditt

Anonymkode: a1f6e...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Veldig vanskelig" å bliufør kan man ikke si det har vært når 10% av alle mellom 18 og 67 er det og tallet er økende.

Anonymkode: 53102...11e

Nå er det vel ganske mange i de 10% som aldri ville kunne vært i arbeid, psykisk utviklingshemmede osv. Absolutt alle i det aldersspennet er med, og man kan ikke få alle de i albeid selv med en inkluderende arbeidsliv. 

 

Anonymkode: fecb3...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg hi, som spør hvor vanskelig det er å bli delvis ufør. Svaret er at det er like vanskelig som å bli fullt ufør, det er en ting som avgjør og det er arbeidsevne. 

Jeg er 100% ufør og skjønner hva du mener, for det eneste positive med å være ufør er at barna mine har en veldig tilstedeværende mor og en lite stressende hverdag i forhold til mange andre. 

Men jeg føler ikke jeg er et godt forbilde for dem, de vokser til og mamma sitter bare her liksom... 

Anonymkode: fecb3...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det vel ganske mange i de 10% som aldri ville kunne vært i arbeid, psykisk utviklingshemmede osv. Absolutt alle i det aldersspennet er med, og man kan ikke få alle de i albeid selv med en inkluderende arbeidsliv. 

 

Anonymkode: fecb3...51a

Det er for eksempel ca 30% flere uføre i Norge enn i Sverige. Det burde ikke være noen grunn til at Svenskene var så mye friskere enn oss.

Jeg påstår ikke at alle kunne vært i arbeid eller liknende, men det er eksret mange i Norge som får invilget uføretrygd, selv om vi er blandt dem med best helse. Hvem som blir uføretrygdet er avhengi av mange andre ting enn faktisk helse.

Anonymkode: 53102...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er for eksempel ca 30% flere uføre i Norge enn i Sverige. Det burde ikke være noen grunn til at Svenskene var så mye friskere enn oss.

Jeg påstår ikke at alle kunne vært i arbeid eller liknende, men det er eksret mange i Norge som får invilget uføretrygd, selv om vi er blandt dem med best helse. Hvem som blir uføretrygdet er avhengi av mange andre ting enn faktisk helse.

Anonymkode: 53102...11e

Sverige har ikke uføretrygd, slik som feks Norge, Danmark og Finland. De har sjuksersättning som man kan søke om etter fylte 19 år. Her kan man ikke sammenligne epler og pærer sånn uten videre. I Sverige er det store mørketall, siden mange som egentlig er uføre, slik vi nordmenn definerer det, faller utenfor og havner på sosialen. 

Når man ser på norges trygdestatistikk, er pensjonister en del av denne. Når man opererer med 1.5 millioner nordmenn på trygd, inkluderer dette med andre ord alderspensjonister, AAP, svangerskapspermisjoner OG arbeideledige.

Det ER mange unge uføre i Norge. Innstrammingen og aktivitetsplikten som har kommet de siste årene, er et forsøk på å bruke politikk for å "friskne" befolkningen. Det er jo selvsagt for tidlig å si om dette virker.
 

Anonymkode: 47ebe...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du syntes det var tiltrekkende dersom hun, hver gang dere møttes, fortalte om sin sykdomsstatus? Sutret over hagegjerde? Tror ikke det, derfor holder vi med kroniske sykdommer fasaden og forteller lite om hvordan vi har det. 

Anonymkode: 64ee4...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er for eksempel ca 30% flere uføre i Norge enn i Sverige. Det burde ikke være noen grunn til at Svenskene var så mye friskere enn oss.

Jeg påstår ikke at alle kunne vært i arbeid eller liknende, men det er eksret mange i Norge som får invilget uføretrygd, selv om vi er blandt dem med best helse. Hvem som blir uføretrygdet er avhengi av mange andre ting enn faktisk helse.

Anonymkode: 53102...11e

Du kan da ikke sammenligne oss med Sverige, de har et helt annet system enn oss og statistikkene blir derfor veldig forskjellig.

Anonymkode: fecb3...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan da ikke sammenligne oss med Sverige, de har et helt annet system enn oss og statistikkene blir derfor veldig forskjellig.

Anonymkode: fecb3...51a

Det er ganske sammenliknbart. Vi har også 20% flere uføre enn på Island

Anonymkode: 53102...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det ganske enkelt å bli delvis ufør. Jeg var forberedt på en lang kamp etter alt jeg har hørt, men det gikk nærmest av seg selv. Men så er jeg "heldig" også da (når jeg først skulle bli syk), jeg har en kjent sykdom som er forholdsvis enkel å påvise, så jeg slapp å bli mistrodd.

Anonymkode: aa02c...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud...

Til idiotgjengen her inne: det er jo bare å jobbe deltid, det, så får dere mer fri. Mindre penger også, men det får de uføre også. 

(Og så kan dere bruke den nyervervede fritida på å sitte og stikke en finger inn i øyet til det gjør vondt. Ta pauser av og til. I pausen kan dere skalle hodet i veggen som alternativ. Når du har gjort det i hele fritida di i en uke, er jeg sikker på at du gladelig går tilbake til jobben, bare for å slippe mer selvpining.)

Anonymkode: 63316...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...