Gå til innhold

Hvor lett er det å bli delvis ufør?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en nabo som er nylig blitt 60% ufør. For meg kom dette som lyn fra klar himmel. Har aldri sett eller visst om, at hun hadde kroppslige plager. Så da tenker jeg, hvor lett er det egentlig å bli delvis ufør? For meg virker det som hun kun gikk sykemeldt 1 år, og så ble hun ufør uten problemer. Er det så enkelt? Kjenner jeg misunner henne litt all fritiden som hun nå har. 

Anonymkode: c6040...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en nabo som er nylig blitt 60% ufør. For meg kom dette som lyn fra klar himmel. Har aldri sett eller visst om, at hun hadde kroppslige plager. Så da tenker jeg, hvor lett er det egentlig å bli delvis ufør? For meg virker det som hun kun gikk sykemeldt 1 år, og så ble hun ufør uten problemer. Er det så enkelt? Kjenner jeg misunner henne litt all fritiden som hun nå har. 

Anonymkode: c6040...126

Kan være at det er psykisk, og at hun sliter mye mer enn hun gir inntrykk av. Om du ikke kjenner henne veldig godt så vet du lite om saken. 

Anonymkode: 99348...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og «fritiden» er svært lite å være misunnelig på. Den består som oftest i brutale sterke smerter. Men vær så god, vi kan godt bytte ;) 

Anonymkode: 123f1...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange kroniske sykdommer er usynlige, du aner ikke hvordan en annen person har det på innsiden. Du er misunnelig på fritiden til en syk person? En syk person har ikke fritid, man kan ikke ta fri fra sykdom.

Anonymkode: 3645f...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en nabo som er nylig blitt 60% ufør. For meg kom dette som lyn fra klar himmel. Har aldri sett eller visst om, at hun hadde kroppslige plager. Så da tenker jeg, hvor lett er det egentlig å bli delvis ufør? For meg virker det som hun kun gikk sykemeldt 1 år, og så ble hun ufør uten problemer. Er det så enkelt? Kjenner jeg misunner henne litt all fritiden som hun nå har. 

Anonymkode: c6040...126

Jøsses, misunnelig faktisk. Jeg blir helt oppgitt på sånne som deg, som synser og dømmer uten å vite noe som helst, som er misunnelig på en som er så syk at hun ikke kan delta i arbeidslivet på vanlig måte lenger.

Anonymkode: a1f6e...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må gjerne bytte med meg. Jeg er en sånn som du da tydeligvis er misunnelig på. Jeg ble 50% ufør etter 7 år med behandlinger, videreutdanning, arbeidstrening, osv, osv. Ja, jeg har mye "fritid", og det ser sikkert deilig ut når jeg tusler i hagen på en tirsdags formiddag og ser frisk og glad ut. Det du ikke ser, er at denne natta ga meg 2 x 1,5 times søvn, og det er 9 døgnet på rad jeg ikke har sovet mer enn kanskje 3 timer tilsammen. Resten sitter jeg oppe med tette lunger, kramper i rygg og side fordi jeg sliter med å puste, hjerteklapp og rastløshet (det er en kjempekombo når du ikke kan gå mer enn fire meter uten å bli andpusten) fordi medisinene gir meg bivirkninger, hodepine av søvnmangel og stinker svette fordi jeg ikke har hatt ork til å dusje den dagen fordi vanndampen gjør meg enda tettere. Hagetuslinga er for å gjøre noe som kjennes ut som både nyttig og fint ut, og varer antagelig en 10-minutters tid før jeg går inn igjen for å finne favorittsittestillingen der jeg får puste best. Høsten, vinteren og våren min ser sånn ut. Jeg bytter gjerne med deg. Når som helst. 

Anonymkode: 1395d...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min ble 50% ufør veldig raskt for noen år siden. Skulderen hans gjorde at han ikke kunne klare vanlig jobb, men han gjorde en avtale med arbeidsgiver om at han jobbet full tid, men trengte bare å få gjort halvparten så mye, kunne ta pauser og be om hjelp. Det ble innvilget før han hadde vært sykmeldt i et år.

Veldig fin ordning. Nå er han over 80 og jobber fortsatt.

Anonymkode: 53102...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøsses, misunnelig faktisk. Jeg blir helt oppgitt på sånne som deg, som synser og dømmer uten å vite noe som helst, som er misunnelig på en som er så syk at hun ikke kan delta i arbeidslivet på vanlig måte lenger.

Anonymkode: a1f6e...f4d

Det er da ikke noe galt i å misunne henne fritiden. Jeg gjør ogs ofte det. Det betyr ikke at jeg ville byttet liv.

Anonymkode: 53102...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er da ikke noe galt i å misunne henne fritiden. Jeg gjør ogs ofte det. Det betyr ikke at jeg ville byttet liv.

Anonymkode: 53102...11e

Jo, det er galt, for det sier at du tror de vare går hjemme og diller og ikke er syke

Anonymkode: a1f6e...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må gjerne bytte med meg. Jeg er en sånn som du da tydeligvis er misunnelig på. Jeg ble 50% ufør etter 7 år med behandlinger, videreutdanning, arbeidstrening, osv, osv. Ja, jeg har mye "fritid", og det ser sikkert deilig ut når jeg tusler i hagen på en tirsdags formiddag og ser frisk og glad ut. Det du ikke ser, er at denne natta ga meg 2 x 1,5 times søvn, og det er 9 døgnet på rad jeg ikke har sovet mer enn kanskje 3 timer tilsammen. Resten sitter jeg oppe med tette lunger, kramper i rygg og side fordi jeg sliter med å puste, hjerteklapp og rastløshet (det er en kjempekombo når du ikke kan gå mer enn fire meter uten å bli andpusten) fordi medisinene gir meg bivirkninger, hodepine av søvnmangel og stinker svette fordi jeg ikke har hatt ork til å dusje den dagen fordi vanndampen gjør meg enda tettere. Hagetuslinga er for å gjøre noe som kjennes ut som både nyttig og fint ut, og varer antagelig en 10-minutters tid før jeg går inn igjen for å finne favorittsittestillingen der jeg får puste best. Høsten, vinteren og våren min ser sånn ut. Jeg bytter gjerne med deg. Når som helst. 

Anonymkode: 1395d...776

Hvordan klarer du å jobbe i det hele tatt? Denne naboen har det slett ikke så ille, da ville jeg visst det. Jeg snakker med henne nesten hver dag. Jeg bare lurte på hvor enkelt det faktisk er å få det innvilget. Må en ikke ha en viss sykdomshistorie? Kan godt være naboen har det da, uten min viten. Bare nysgjerrig jeg. Ser at det kom litt feil ut, men selvsagt ser det greit ut å bare jobbe 3-4 timer til dagen.

Anonymkode: c6040...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan klarer du å jobbe i det hele tatt? Denne naboen har det slett ikke så ille, da ville jeg visst det. Jeg snakker med henne nesten hver dag. Jeg bare lurte på hvor enkelt det faktisk er å få det innvilget. Må en ikke ha en viss sykdomshistorie? Kan godt være naboen har det da, uten min viten. Bare nysgjerrig jeg. Ser at det kom litt feil ut, men selvsagt ser det greit ut å bare jobbe 3-4 timer til dagen.

Anonymkode: c6040...126

Jeg snakker og med naboene mine nesten daglig. Jeg har allikevel ikke fortalt dem at jeg i en alder av 33 år nå nærmer meg maksdato på sykemelding og mest sannsynlig må over delvis ufør på sikt. Jeg har heller ikke fortalt dem at når de har sett meg ordne i hagen på dagtid, leke med barna eller vaske bilen, så er jeg ofte så utslitt på ettermiddagen at jeg må dusje sittende. Eller at jeg nesten hver eneste kveld legger meg rett etter barna fordi jeg er så sliten og trøtt at det ikke er et sted i kroppen som ikke gjør vondt. Og når de spør hvordan minste sover om natta nå (fordi hun hele veien har vært mye våken om natta, er nå 2,5 år) og så kommenterer hvor fantastisk det må være at hun endelig sover, så forteller jeg ikke at jeg allikevel er våken halve natta pga smerter. 

Jeg visste heller ikke at vår veldig hyggelige, mannlig nabo hadde vært en drittsekk mot kona og ungene i alle år. Før han i fjor flyttet ut og hun fortalte hvordan det hadde vært. 

Det er virkelig ikke alt man forteller til naboen. Så jeg tenker at man ikke skal være så skråsikker, dømme så hardt og vil du være misunnelig på "fritiden" så værsågod. Tipper hun, som jeg, er misunnelig på alle som har god helse og klarer å stå i full jobb. 

Anonymkode: 64a0d...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en nabo som er nylig blitt 60% ufør. For meg kom dette som lyn fra klar himmel. Har aldri sett eller visst om, at hun hadde kroppslige plager. Så da tenker jeg, hvor lett er det egentlig å bli delvis ufør? For meg virker det som hun kun gikk sykemeldt 1 år, og så ble hun ufør uten problemer. Er det så enkelt? Kjenner jeg misunner henne litt all fritiden som hun nå har. 

Anonymkode: c6040...126

Dette minner meg i når jeg var i møte med nav. Ville gjennomføre møtet, men var skikkelig dårlig den dagen. Sånn som jeg er mange dager i året. Måtte bæres inn til møtet. Da får jeg i kommentar fra Nav, du var ikke så dårlig sist møte. Hva har skjedd fra nå til da. Ganske uprofesjonelt og sykt at bare fordi man har dager hvor livet er lettere å leve så skal man få høre det. Både av naboer, nav og mennesker rundt seg. Man kan umulig vite hvordan det mennesket virkelig har det i mellom fire vegger. Det kan foregå mye mer enn man tror. 

Anonymkode: 9fa22...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan klarer du å jobbe i det hele tatt? Denne naboen har det slett ikke så ille, da ville jeg visst det. Jeg snakker med henne nesten hver dag. Jeg bare lurte på hvor enkelt det faktisk er å få det innvilget. Må en ikke ha en viss sykdomshistorie? Kan godt være naboen har det da, uten min viten. Bare nysgjerrig jeg. Ser at det kom litt feil ut, men selvsagt ser det greit ut å bare jobbe 3-4 timer til dagen.

Anonymkode: c6040...126

Jeg klarer å jobbe nettopp fordi jeg er 50% ufør, og fordi jeg vil. Jeg vil ikke slutte å jobbe, det gir meg tross alt mer enn det koster. Jeg jobber annenhver dag, og om jeg er helt gåen den dagen jeg skal på jobb, så vet jeg at jeg har fri dagen etter, og det gjør at jeg orker. Jeg har også en super sjef og en kontorjobb der det ikke det ikke spiller noen rolle om jeg blir ferdig med en sak i dag eller om den først er ferdig på fredag. 

Det er slett ikke enkelt å få innvilget delvis ufør, og selv om du snakker med naboen din ofte, så ville du sikkert sett noe helt annet om du bodde sammen med henne. Mine egne søsken, som har vært med meg hele veien og kjenner meg godt, fikk litt sjokk da jeg ble skikkelig tett og dårlig på en hyttetur. Selv de ante ikke hele sannheten. 

Anonymkode: 1395d...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er galt, for det sier at du tror de vare går hjemme og diller og ikke er syke

Anonymkode: a1f6e...f4d

Nei, det er ikke det det betyr. 

Anonymkode: 53102...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke det det betyr. 

Anonymkode: 53102...11e

Hva betyr det da?

Anonymkode: a1f6e...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en nabo som er nylig blitt 60% ufør. For meg kom dette som lyn fra klar himmel. Har aldri sett eller visst om, at hun hadde kroppslige plager. Så da tenker jeg, hvor lett er det egentlig å bli delvis ufør? For meg virker det som hun kun gikk sykemeldt 1 år, og så ble hun ufør uten problemer. Er det så enkelt? Kjenner jeg misunner henne litt all fritiden som hun nå har. 

Anonymkode: c6040...126

Misunner du henne smertene hun har, det var spesielt må jeg si. 

Anonymkode: 6d590...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan klarer du å jobbe i det hele tatt? Denne naboen har det slett ikke så ille, da ville jeg visst det. Jeg snakker med henne nesten hver dag. Jeg bare lurte på hvor enkelt det faktisk er å få det innvilget. Må en ikke ha en viss sykdomshistorie? Kan godt være naboen har det da, uten min viten. Bare nysgjerrig jeg. Ser at det kom litt feil ut, men selvsagt ser det greit ut å bare jobbe 3-4 timer til dagen.

Anonymkode: c6040...126

Du går spørre henne da vet du. 

Anonymkode: 6d590...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan klarer du å jobbe i det hele tatt? Denne naboen har det slett ikke så ille, da ville jeg visst det. Jeg snakker med henne nesten hver dag. Jeg bare lurte på hvor enkelt det faktisk er å få det innvilget. Må en ikke ha en viss sykdomshistorie? Kan godt være naboen har det da, uten min viten. Bare nysgjerrig jeg. Ser at det kom litt feil ut, men selvsagt ser det greit ut å bare jobbe 3-4 timer til dagen.

Anonymkode: c6040...126

Hvis du tenkte litt på hvorfor hun bare jobber 3 - 4 timer om dagen, så hadde det neppe sett så greit ut. For det er jo selvfølgelig en grunn til det, en grunn som hemmer henne ganske mye i dagliglivet

Anonymkode: a1f6e...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva betyr det da?

Anonymkode: a1f6e...f4d

At jeg misunner dem fritiden selvfølgelig.  Den faste inntekten kan jeg også misunne dem. Jeg ville jo ikke bytte, men akkurat de tingene skulle jeg gjerne hatt.

Anonymkode: 53102...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At jeg misunner dem fritiden selvfølgelig.  Den faste inntekten kan jeg også misunne dem. Jeg ville jo ikke bytte, men akkurat de tingene skulle jeg gjerne hatt.

Anonymkode: 53102...11e

Er selvfølgelig et definisjonsspørsmål om man kan kalle det «fritid» når man ligger syk. Ville du misunt kollegaen din «fritiden» hun fikk mens hun lå hjemme med influensa for eksempel? 

Man mister 34% av lønningen sin ved å bli ufør. Du står jo også fritt til å valgfritt gå ned i lønn for å få mer fritid. 

Anonymkode: fe91e...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At jeg misunner dem fritiden selvfølgelig.  Den faste inntekten kan jeg også misunne dem. Jeg ville jo ikke bytte, men akkurat de tingene skulle jeg gjerne hatt.

Anonymkode: 53102...11e

Er selvfølgelig et definisjonsspørsmål om man kan kalle det «fritid» når man ligger syk. Ville du misunt kollegaen din «fritiden» hun fikk mens hun lå hjemme med influensa for eksempel? 

Man mister 34% av lønningen sin ved å bli ufør. Du står jo også fritt til å valgfritt gå ned i lønn for å få mer fritid. 

Anonymkode: fe91e...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At jeg misunner dem fritiden selvfølgelig.  Den faste inntekten kan jeg også misunne dem. Jeg ville jo ikke bytte, men akkurat de tingene skulle jeg gjerne hatt.

Anonymkode: 53102...11e

Fritid?? Du aner jo ikke hva du snakker om! Jeg skulle gjort mye for å kunne jobbe, jeg hater å gå hjemme og føle meg utenfor verden, jeg hater at jeg blir så utslitt av 2 timer ute av huset at jeg er helt knust i flere dager etterpå, de få gangene noen ser meg ute så ser nok jeg frisk og ok ut, men de vet ikke hva det koster.

Anonymkode: 04edc...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en nabo som er nylig blitt 60% ufør. For meg kom dette som lyn fra klar himmel. Har aldri sett eller visst om, at hun hadde kroppslige plager. Så da tenker jeg, hvor lett er det egentlig å bli delvis ufør? For meg virker det som hun kun gikk sykemeldt 1 år, og så ble hun ufør uten problemer. Er det så enkelt? Kjenner jeg misunner henne litt all fritiden som hun nå har. 

Anonymkode: c6040...126

Så dårlig av deg ! Rakke ned på og dømme andre slik. Jeg blir så irritert! 

Jeg ser selv velsig fresh og frisk ut ute blant folk. Tar på meg sminke og et glis. 

Ingen ser smertene jeg har 24 t i døgnet. Ingen ser hjerneskaden min som gjør at jeg ser dobbelt , er kvalm og svimmel døgnet rundt. Ingen ser at jeg blir sengeliggende i 1 uke etter at jeg har vært i selskap. 

Det er så mye du ikke ser. 

Virker ikke som du har vært innom NAV i det siste...

Det er ikke lett lenger å få ufør bla. 

Det er faktisk mange som er syke som ikke får sen hjelpen se har krav på. Så tviler på at det er så mange som faker seg til stønad. 

Anonymkode: bcc18...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er selvfølgelig et definisjonsspørsmål om man kan kalle det «fritid» når man ligger syk. Ville du misunt kollegaen din «fritiden» hun fikk mens hun lå hjemme med influensa for eksempel? 

Man mister 34% av lønningen sin ved å bli ufør. Du står jo også fritt til å valgfritt gå ned i lønn for å få mer fritid. 

Anonymkode: fe91e...138

De færreste med uføretrygd ligger hjemme som i influense. Det vanlige er at de kan leve omtrent vanlige liv hvis de slippe jobben.

Som før sakt ville jeg ikke byttet, men fritiden og den faste inntekten skulle jeg gjerne hatt. Jeg er fornøyd med livet mitt, men jeg ser jo likevell at det er sider ved andres liv som er bedre enn mitt.

Anonymkode: 53102...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...