Gå til innhold

Hvor lett er det å bli delvis ufør?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Misunner dem fritiden? De jeg kjenner som er uføre er de siste du ville misunt. 

Og få innvilget uføre i dag er veldig vanskelig, og slettes ikke noe man får for «å få mer fritid». 

Naboen din er ikke hjemme for å dalle, men fordi hun feiler noe du åpenbart ikke ser. 

Anonymkode: fe4d6...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan klarer du å jobbe i det hele tatt? Denne naboen har det slett ikke så ille, da ville jeg visst det. Jeg snakker med henne nesten hver dag. Jeg bare lurte på hvor enkelt det faktisk er å få det innvilget. Må en ikke ha en viss sykdomshistorie? Kan godt være naboen har det da, uten min viten. Bare nysgjerrig jeg. Ser at det kom litt feil ut, men selvsagt ser det greit ut å bare jobbe 3-4 timer til dagen.

Anonymkode: c6040...126

Familien min som jeg snakker med hver eneste dag, aner ikke hvordan jeg har det. 

Missunnelig på fritiden hennes? 

Fritiden min går ut på å ligge i senga med sterke smerter. Ha dårlig samvittighet. Prøve å slappe av i et rotete hjem. KJEMPEGØY !

 

Anonymkode: bcc18...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De færreste med uføretrygd ligger hjemme som i influense. Det vanlige er at de kan leve omtrent vanlige liv hvis de slippe jobben.

Som før sakt ville jeg ikke byttet, men fritiden og den faste inntekten skulle jeg gjerne hatt. Jeg er fornøyd med livet mitt, men jeg ser jo likevell at det er sider ved andres liv som er bedre enn mitt.

Anonymkode: 53102...11e

Hæ? Hvor får du dette fra ??? Du bare synser. Usj. 

Anonymkode: bcc18...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De færreste med uføretrygd ligger hjemme som i influense. Det vanlige er at de kan leve omtrent vanlige liv hvis de slippe jobben.

Som før sakt ville jeg ikke byttet, men fritiden og den faste inntekten skulle jeg gjerne hatt. Jeg er fornøyd med livet mitt, men jeg ser jo likevell at det er sider ved andres liv som er bedre enn mitt.

Anonymkode: 53102...11e

Dokumenter gjerne den påstanden. 

Sjeldent jeg har hørt tilfeller hvor man lever tilnærmet normalt liv hvis man legger bort jobben. Som regel er det en del utfordringer i hverdagen med sykdommer og lyter. 

Du kan gå ned 34% og få mer fritid og ha fast inntekt slik de uføre. Hvorfor gjør du ikke det? Du får ikke like mye «fri» men mer enn du tydeligvis har. 

Anonymkode: fe91e...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De færreste med uføretrygd ligger hjemme som i influense. Det vanlige er at de kan leve omtrent vanlige liv hvis de slippe jobben.

Som før sakt ville jeg ikke byttet, men fritiden og den faste inntekten skulle jeg gjerne hatt. Jeg er fornøyd med livet mitt, men jeg ser jo likevell at det er sider ved andres liv som er bedre enn mitt.

Anonymkode: 53102...11e

Det er den definisjonen «fritid» som klinger feil i ørene på de som er uføretrygdede. Jeg er 100% ufør. Alt jeg fantaserer om, når jeg ikke føler tap over å ikke være i jobb eller at jeg ikke kan bidra til storsamfunnet, er at jeg ønsker fri. Frihet til å nyte fritiden til ting som føles positivt. Ja, jeg gjør innimellom hyggelige ting, men det henger alltid et slør over det hele, det negative som alltid er der i form av smerter, uvelhet, utslitthet osv. 

Selv er jeg misunnelig på de som jobber og går tur kun for rekreasjon. Tenk å kunne fylle batteriene med ting som føles meningsfylt. Mine turer er et krampaktig forsøk på å unngå at batteriene blir tappet helt. De gjør bare vondt selv om naturen er fin. Samvær med familien, ferier osv. fyller ikke batteriene, de tapper dem. Det er absolutt verdt det, men jeg savner følelsen av at noe fyller opp i stedet for å drenere. 

Så hva er det du legger i fritid? 

PS: Fast lønn er greit det. 15.000 rett i lomma hver måned etter skatt. Hadde jeg kommet i arbeid ut i fra utdannelse, kunne jeg hatt utbetalt 40.000+ i måneden. Da kunne jeg kjøpt meg mye fritid. Fått utbetalt meg enn jeg har i dag, og i tillegg tatt meg fri og fylt tiden med alt som fyller batteriene. Og hvis det er det du tror fritiden er for en ufør, skjønner jeg misunnelsen - for den er langt fra sannheten. 

Anonymkode: 4c4ae...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tar like lang tid å bli delvis ufør, som helt ufør. Er opp til NAV å sette uføregraden ut i fra opplysninger gitt. For meg tok det 7 år fra sykemeldingen gikk ut til jeg ble ufør. Noen får beskjed om at de ikke er ferdig avklart selv om de har vært hos x-antall spesialister, i mange ulike behandlingsopplegg, rehabilitering, flere utprøvinger i flere omfanget gjennom ulike avklaringsbedrifter osv. Veien er ikke enkel. 

 

Anonymkode: 4c4ae...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid altså ikke ufør men er 100% sengeliggende nesten. Kroppen min har på en måte gitt opp både med tanke på kvalme og den enorme utmattelsen jeg føler. Jeg har vert sånn i 5 måneder nå. Ikke så lenge igjen men jeg er ett vrak. Klarer kanskje 10 minutter med noe i løpet av dagen og så må jeg legge meg. Det er ett såpass mareritt at hadde dette vert livet mitt ville jeg faktisk ikke ønsket å leve det!! 

Anonymkode: 3fbec...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De færreste med uføretrygd ligger hjemme som i influense. Det vanlige er at de kan leve omtrent vanlige liv hvis de slippe jobben.

Som før sakt ville jeg ikke byttet, men fritiden og den faste inntekten skulle jeg gjerne hatt. Jeg er fornøyd med livet mitt, men jeg ser jo likevell at det er sider ved andres liv som er bedre enn mitt.

Anonymkode: 53102...11e

Hvilken fritid er det du snakker om? For min så har jeg stort sett aldri fri fra sykdommen min, den gjør og til at jeg knapt tør og orker å overnatte andre steder enn hjemme. Jeg har ikke noe liv, jeg har ikke noe sosialt liv, alle venner forsvant når jeg ikke kunne delta som før. Jeg vil for alltid måtte forholde meg til sånne som deg, som ikke skjønner at jeg ikke har ferie, men at jeg faktisk er for syk til å jobbe. Jeg vil for alltid måtte kjenne på det stigmaet det er å være uføretrygdet, noe som dine holdninger bidar til.
Og den faste inntekten du snakker om, ja den er jeg selvfølgelig sjeleglad for å ha, men det er ingenting å misunne meg. Den vil for alltid være den samme. jeg kan ikke ta meg noen ekstravakter eller jobbe litt overtid hvis det er litt trangt økonomisk. Den stiger kanskje noen hundrelapper i året, og det er det hele. Jeg har ingen mulighet til å endre min inntekt, med mindre jeg vinner i lotto da.

Anonymkode: a1f6e...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dokumenter gjerne den påstanden. 

Sjeldent jeg har hørt tilfeller hvor man lever tilnærmet normalt liv hvis man legger bort jobben. Som regel er det en del utfordringer i hverdagen med sykdommer og lyter. 

Du kan gå ned 34% og få mer fritid og ha fast inntekt slik de uføre. Hvorfor gjør du ikke det? Du får ikke like mye «fri» men mer enn du tydeligvis har. 

Anonymkode: fe91e...138

I Møre og Romsdal er det ca 3 ganger så mange uføretrygdede menn som i Oslo, i forhold til folketallet. Tror du på at alle disse uføre er så syke at de er sengeliggende det meste av tiden, mens de som ikke har uføretrygd er helt friske? Hvorfor skulle folk være så mye friskere i Oslo?

Om man får uføretrygd er i vell så stor stor grad avhengig av arbeidsmarkedet som av hvor syk eller skadet du er. Noen er selvfølgelig svært syke, men veldig mange fungerer greit i hverdagen selv om de ikke kan stå i jobb.

Anonymkode: 53102...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er  ikke lett,  tro meg. Jeg har  fastlegen, sykehus, folk i spesialhelsetjenesten som mener at jeg ikke klarer å jobbe  100 % til og med nav er enig i at jeg ikke kan jobbe 100%  . 

Satt på møte med nav, jobb, lege og alle var enig i at jeg ikke  er iform til å jobbe 100%. 

 Send inn søknad på AAP og begynn veien til å få 50 %  ufør. 

Så blir alt sendt inn og fikk avslag på AAP. 

 Samtidig så kjenner jeg til folk som er virkelig syke som har blitt ufør «over natten.»

 

 

Anonymkode: 8a608...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva betyr det da?

Anonymkode: a1f6e...f4d

Jeg misunner også andre deres fritid. Uavhengig av om årsaken er fordi de er hjemmeværende, ufør, pensjonist, arbeidsledig, skift, lærere, osv. Men, jeg kunne aldri tenke meg å ha byttet med de. Og redusert har jeg ikke økonomi til å gå i. 

Anonymkode: c139e...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken fritid er det du snakker om? For min så har jeg stort sett aldri fri fra sykdommen min, den gjør og til at jeg knapt tør og orker å overnatte andre steder enn hjemme. Jeg har ikke noe liv, jeg har ikke noe sosialt liv, alle venner forsvant når jeg ikke kunne delta som før. Jeg vil for alltid måtte forholde meg til sånne som deg, som ikke skjønner at jeg ikke har ferie, men at jeg faktisk er for syk til å jobbe. Jeg vil for alltid måtte kjenne på det stigmaet det er å være uføretrygdet, noe som dine holdninger bidar til.
Og den faste inntekten du snakker om, ja den er jeg selvfølgelig sjeleglad for å ha, men det er ingenting å misunne meg. Den vil for alltid være den samme. jeg kan ikke ta meg noen ekstravakter eller jobbe litt overtid hvis det er litt trangt økonomisk. Den stiger kanskje noen hundrelapper i året, og det er det hele. Jeg har ingen mulighet til å endre min inntekt, med mindre jeg vinner i lotto da.

Anonymkode: a1f6e...f4d

Fritid er tid du er våken og det ikke er andre som bestemmer hva du skal gjøre. Selv om sykdom legger begrensninger på hva du kan gjøre er det fritid. Det er svært få av oss som kan gjøre akkurat hva vi har lyst til særlig mange timer i uka. Helse er bare en ting som setter begrensninger på hva vi kan bruke tiden på.

Jeg pstr ikke at jeg ønsker meg din økonomi, sel  om du muligens har høyere inntekt enn meg. Det jeg skrev at jeg misunte dere var den faste inntekten. Jeg er selvstendig næringsdrivende og må leve med at jeg ikke vet hva jeg kommer til å tjene i år eller neste år. Derfor misunner jeg dere litt vissheten om at det kommer penger inn. Den vissheten har jeg ikke hatt på 20 år. Det er skummelt.

Selv om det helt klart er mye negativt med å komme i en situasjon der du trenger uføretrygd synes jeg det er litt provoserende at du/dere ikke klarer å se at dere har noen fordeler også. Jeg tror ikke dere totalt sett har det lettere, men noen ting er greit med å leve på uføretrygd og å slippe å jobbe.

Anonymkode: 53102...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken fritid er det du snakker om? For min så har jeg stort sett aldri fri fra sykdommen min, den gjør og til at jeg knapt tør og orker å overnatte andre steder enn hjemme. Jeg har ikke noe liv, jeg har ikke noe sosialt liv, alle venner forsvant når jeg ikke kunne delta som før. Jeg vil for alltid måtte forholde meg til sånne som deg, som ikke skjønner at jeg ikke har ferie, men at jeg faktisk er for syk til å jobbe. Jeg vil for alltid måtte kjenne på det stigmaet det er å være uføretrygdet, noe som dine holdninger bidar til.
Og den faste inntekten du snakker om, ja den er jeg selvfølgelig sjeleglad for å ha, men det er ingenting å misunne meg. Den vil for alltid være den samme. jeg kan ikke ta meg noen ekstravakter eller jobbe litt overtid hvis det er litt trangt økonomisk. Den stiger kanskje noen hundrelapper i året, og det er det hele. Jeg har ingen mulighet til å endre min inntekt, med mindre jeg vinner i lotto da.

Anonymkode: a1f6e...f4d

Hvorfor tar du dette så personlig? Ingen her betviler din smerte og tøffe hverdag. Og de færreste ville gått i dine sko.

Men, på lik linje med meg selv så vil jeg tro at de fleste føler på tidsklemmen og kunne tenke seg litt mer fritid. Sikker på lik linje med at du også kjenner på hvilken begrensninger din helse gjør ift ditt liv og gjerne skulle ha byttet det bort. Men, sier du det så er det sikkert noen som har det enda verre en deg som mener du tråkker på de med å si slikt. 

Anonymkode: c139e...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

At jeg misunner dem fritiden selvfølgelig.  Den faste inntekten kan jeg også misunne dem. Jeg ville jo ikke bytte, men akkurat de tingene skulle jeg gjerne hatt.

Anonymkode: 53102...11e

Jeg er ikke ufør, men forhåpentligvis får jeg det innvilget nå når neste søknad skal sendes straks. Har fått avslag en gang.

Jeg bytter NÅR SOM HELST MED DEG!!! Selv om du kanskje har jobb du hater, nattevåk og en vanskelig mann. For du står fritt til å skape deg et bedre liv.

Men er du helt sikker på at du ønsker å bytte med meg? Sist jeg dusjet var lørdag. Da hadde jeg hatt planer om å dusje siden mandag, men ikke vært i stand til det. Så lørdag hadde jeg ikke vasket håret på en uke. Fritiden min kan du få når som helst. Jeg står nemlig fritt til å håpe at jeg hver dag greier å lage meg mat. Det er ikke hver dag. Jeg har uendelig mange timer hver dag hvor jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil. Sånn rent bortsett fra at jeg ikke får gjort noe som helst som jeg faktisk vil, for jeg har ikke helse til det. Nå sist søndag valgte jeg å gå en tur. Helt fantastisk følelse, jeg som alltid har elsket å være i naturen og bruke kroppen. Brukte to timer på 3-4 kilometer. Og det var fem måneder siden sist jeg var i stand til det. Men skjønt - i stand til det? Det gjorde at jeg ikke sovnet før i 7-tiden på mandag morgen. Kjempet meg opp ved lunsjtider for ikke å snu døgnet helt. Greide ikke lage meg middag i går, var for dårlig. Greide ikke gå å handle. Greide ikke hente posten. Dusje etter førdagens tur - ja, du kan jo drømme om det. Og i natt, da sov jeg ikke i det hele tatt, for da kom smertene og krampene. Og i dag? Så langt har jeg ikke greid å gjøre noe, bortsett fra at jeg har halvveis forberedt en middag, som jeg bare håper jeg kan greie å lage ferdig senere. Du kan også slappe helt av, for det er ingen barn som lider under dette. Du forstår det at jeg ikke fikk barn fordi ingen leger tok meg på alvor med det som feilet meg før det var for sent. Venner har jeg så godt som aldri energi til å møte, å holde på vennskap da er vanskelig. Sosialt liv ellers er bare en drøm. Pga. mange uheldige kombinasjoner som jeg selv ikke kunne gjøre noe med så lever jeg nå også under fattigdomsgrensen, og har gjort det i flere år. Du kan jo forestille deg hvor deilig det er, spesielt siden jeg med min utdanning og erfaring glatt kunne hatt en inntekt på 800 000 i året. Men det er jo så deilig med all denne fritiden, så å jobbe, det gidder jeg selvfølgelig ikke...

Så veldig gjerne, vær så snill, kan vi bytte?? Du skal med glede få min "faste inntekt", og jeg unner deg all den "fritiden" jeg har også. Så skal jeg heller ofre meg med å gå på jobb, ha en normal lønning, ha et liv... Når som helst!

Det er dypt skremmende at det finnes så utrolig mange kunnskapsløse i dette landet!

Anonymkode: f8bf1...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, jeg er også en av dem som naboene ikke tror egentlig er syk, for jeg ser jo helt frisk ut.

Glemte jeg å si at jeg også begynner å få større svekkelser i deler av kroppen, anonym 11e, og ingen kan foreløpig si hvordan fremtiden blir? Du får dem på kjøpet når vi bytter...

Anonymkode: f8bf1...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner jeg å lure på om man får problemer med leseforståelsen i det øyeblikk man får invilget uføretrygd. Det er trist.

Anonymkode: 53102...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå begynner jeg å lure på om man får problemer med leseforståelsen i det øyeblikk man får invilget uføretrygd. Det er trist.

Anonymkode: 53102...11e

Stakkars deg, du hadde ikke mer igjen enn et stakkarslig forsøk på hersketeknikk som argument? Du er jo et godt eksempel på at man ikke trenger uføretrygd for å bli dårlig på å lese...

Du skrev at du var misunnelig på den faste inntekten og all fritiden. Mitt eksempel er ganske vanlig for mange som havner i samme situasjon. Du skrev riktignok at du ikke ville bytte, men du skrev at du var misunnelig på fritiden og inntekten - er du det fremdeles?

Anonymkode: f8bf1...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Stakkars deg, du hadde ikke mer igjen enn et stakkarslig forsøk på hersketeknikk som argument? Du er jo et godt eksempel på at man ikke trenger uføretrygd for å bli dårlig på å lese...

Du skrev at du var misunnelig på den faste inntekten og all fritiden. Mitt eksempel er ganske vanlig for mange som havner i samme situasjon. Du skrev riktignok at du ikke ville bytte, men du skrev at du var misunnelig på fritiden og inntekten - er du det fremdeles?

Anonymkode: f8bf1...7f3

Jeg gidder bare ikke forklare mer til noen spm tydligvis enten ikke gidder lese svarene eller ikke evner å forstå hva som står der.

Anonymkode: 53102...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I Møre og Romsdal er det ca 3 ganger så mange uføretrygdede menn som i Oslo, i forhold til folketallet. Tror du på at alle disse uføre er så syke at de er sengeliggende det meste av tiden, mens de som ikke har uføretrygd er helt friske? Hvorfor skulle folk være så mye friskere i Oslo?

Om man får uføretrygd er i vell så stor stor grad avhengig av arbeidsmarkedet som av hvor syk eller skadet du er. Noen er selvfølgelig svært syke, men veldig mange fungerer greit i hverdagen selv om de ikke kan stå i jobb.

Anonymkode: 53102...11e

Og hvor mange av de uføretrygdede bodde i Møre og Romsdal når de ble og hvor mange kanskje flyttet dit fra større steder hvor det er dyrere og leve og bo. Hvor lett tror du det er å leve på lav uføretrygd i Oslo, du tenker ikke at endel kan ha flytte ttil andre rimeligere steder? Man får ikke uføretrygd avhengig av arbeidsmarkedet, ikke spre sånn sprøyt.

Anonymkode: a1f6e...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gidder bare ikke forklare mer til noen spm tydligvis enten ikke gidder lese svarene eller ikke evner å forstå hva som står der.

Anonymkode: 53102...11e

Du følte deg tydeligvis truffet. Og du har heller ikke lest eller forstått alt selv (da ville du bl.a. sett at jeg ikke er ufør, ergo utgår din forrige kommentar).

Uansett - å misunne uføre inntekten og "fritiden" er og blir stor kunnskapsløshet og lite evne til innsikt.

Anonymkode: f8bf1...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvor mange av de uføretrygdede bodde i Møre og Romsdal når de ble og hvor mange kanskje flyttet dit fra større steder hvor det er dyrere og leve og bo. Hvor lett tror du det er å leve på lav uføretrygd i Oslo, du tenker ikke at endel kan ha flytte ttil andre rimeligere steder? Man får ikke uføretrygd avhengig av arbeidsmarkedet, ikke spre sånn sprøyt.

Anonymkode: a1f6e...f4d

Ikke meg du skriver til her, men jeg er en av disse. Har flyttet fra hovedstadsområdet til mitt hjemfylke fordi levekostnadene er litt lavere her jeg bor enn der. Hadde jeg blitt boende hadde jeg nok fått uføretrygd der, men nå vil jeg altså registreres i mitt hjemfylke istedenfor. Annie 11e vil da mistenkeliggjøre folk i distriktene og ta det som en bekreftelse på hva hun tror...

Anonymkode: f8bf1...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her. Ser at denne tråden har tatt litt av, men vil bare oppdatere litt. Jeg har pratet litt med naboen, og det viser seg at hun har hatt kroniske smerter i over 10 år, så dere hadde nok rett der, men når det gjelder økonomien hennes, tar dere feil. Hun hadde forsikring gjennom jobben sin. Så nå er hun gjeldsfri, og har fortsatt nesten like mye utbetalt. I og med hun slipper boliglån nå, så har hun faktisk, mer nå enn hun hadde, før hun ble ufør. Viss det stemmer det hun har fortalt meg da.

Anonymkode: c6040...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg misunner også andre deres fritid. Uavhengig av om årsaken er fordi de er hjemmeværende, ufør, pensjonist, arbeidsledig, skift, lærere, osv. Men, jeg kunne aldri tenke meg å ha byttet med de. Og redusert har jeg ikke økonomi til å gå i. 

Anonymkode: c139e...2bc

Det er der jeg sliter litt med dine svar. Du har ikke økonomi til å jobbe redusert men samtidig misunnelig på andres fritid og faste inntekt. Du vet at alle uføre går ned i inntekt? Og dette er da ikke et valg? Dette er poenget mitt. Du kan også få «mer fritid og fast inntekt» ved å gå ned i stilling. Ja, du taper penger men det gjør alle uføre også. 

Anonymkode: fe91e...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykdom er ikke fritid.

Det blir litt som om du har hatt influensa med 40 feber i to uker og folk lurer på om du har hatt fin ferie?


Har man fått uføretrygd, er man kronisk syk. Det er svært vanskelig å få innvilget dette.  Det er så langt fra ferie og fritid man kan komme. Husk at svært mange diagnoser er usynlige for andre enn dem de rammer.

Anonymkode: 47ebe...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...