Gå til innhold

Anbefalinger, bo utenfor Oslo


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, man pendler jo ikke til Oslo fra Stange om man ikke bor på stasjonen? Det tar jo en stund derfra til hus og jobb også. 

Anonymkode: e7b7c...709

Joda, veldig mange pendler fra Stange til Oslo. Bor man i Bekkelaget/Ottestad tar man gjerne toget fra Hamar☺️

Anonymkode: bb25b...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestfold, Hedmark og Østfold har fine steder, og det er nok riktig at det bare tar en time å pendle når alt går bra. Jeg ville allikevel ikke lagt opp til å bo der hvis en av dere skal jobbe i Oslo. På en dag der toget har problemer eller i perioder med vedlikehold på skinnene, vil det fort ta dobbelt så lang tid, fordi masse folk skal kjøre. Da vil du være alenemamma i praksis. 

Vi bor i Oppegård, kort vei til Oslo (12 min med tog fra Kolbotn til Oslo S), men også herfra kan det ta tid når det er signalfeil eller andre ting som gjør at toget bruker tid. Kort vei til marka og stranda, bra skoler, en del innflyttere. Ulempen er at det er nokså «øvre middelklasse» og litt høy sosioøkonomisk gjennomsnittlig status. 

Anonymkode: c34fc...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørenskog. Kort pendlevei til sentrum, rimelige boliger, rett i Østmarka med masse muligheter hele året. Mange fritidstilbud for barn. 40 000 innbyggere, så har et slags sentrum. :) Ganske multikulturelt. Sprik i skolekvalitet, så velg gjerne bolig som sokner til Rasta, Benterud, Solheim.

Anonymkode: fb979...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på Bjørndal,og stortrives. Flyttet hit for 5 år siden, og har fått en fantastisk nettverk veldig fort. Til helgen inviterer jeg til Bjørndal venninnefest og ble glad når jeg oppdaget at jeg glatt kunne invitere ca 25 damer uten å tenke to ganger, deilig følelse of være rik på venner. Vi har naturen rett utenfor (skiløyper på vinteren), et aktivt idrettslag med både fotball, håndball, klatring, ski/sykkel gruppe. To flotte barneskolen. Jeg jobber selv rett ved Oslo S og bruker ca 30 min fra dør til dør. Det er direkte buss fra Bjørndal, ellers parkerer jeg på Hauketo og tar tog eller buss fra der, alt etter hva som kommer først. 

Og på Bjørndal får du fine eneboliger fra 6 til 8 mill. Og det er ikke så mange plasser i Oslo man kan. 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=157055958 - med utleiedel.. (Vi leier selv ut å får 12.000,- i måneden)

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=155110737 - 5 soverom!

Begge boligene ligger fint til i forhold til en av barneskolene (Seterbråten)

Noen kommer sikkert til å kommentere at Bjørndal er slik og slik, mest i forhold til media sin fremstilling av Søndre Nordstrand. Vi som bor her føler det derimot ikke sånn, det er mange flerkulturelle familier her. De fleste av dem kom til Norge på 60- 70 tallet og det påvirker ikke dagliglivet vårt negativt. Selvfølgelig har vi også utfordringer som alle andre steder, ikke bare i Oslo men i hele landet. 

Uansett hvor dere havner, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det så ut til å være en fin plass. Er det områder i Son som er bedre enn andre, og områder man bør holde seg unna?

Anonymkode: a2df7...b99

Nei, det vil jeg ikke si. Fint alle steder. Kort vei til Moss med mange butikker og kjøpesentre. Du kan få kjøpe huset mitt. 😊

Anonymkode: d7e6c...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har faktisk to  venninner som var i din situasjon. Den ene kjøpte et hus i Fetsund. De trivdes ikke. De ble for mye innland, og husene var "klumpet sammen" i boligfelt.  Den andre kjøpte enebolig i Lillestrøm. De trivdes heller ikke.

Den ene bor nå på Nesodden og stortrives (og ja, de har fått høner...) og de andre ble oslofolk og kjøpte leilighet sentralt i byen.

Mitt inntrykk, og det er altså HELT subjektivt: du finner bra folk og dårlige folk overalt. Det samme med skoler og barnehager. 
Jeg trives ikke så godt inn i landet, og ville ha vektlagt dette. Fint også om det er et "sted" og ikke bare en sovende forstad.  Son. Drøbak, Fredrikstad og Drammen høres alle bra ut, spør du meg. 

Anonymkode: 8121c...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Sørumsand kan anbefales  ligger 30 min med toget fra oslo. skoler og Bhg  med skog og tur muligheter  butikker i Sørumsand men ikke langt til kjøpesentere og Lillestrøm 

 

der får du mye for pengene også  eks rekkehus ved skogen med 4 soverom til 3,1  men mulighetene er mange 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har faktisk to  venninner som var i din situasjon. Den ene kjøpte et hus i Fetsund. De trivdes ikke. De ble for mye innland, og husene var "klumpet sammen" i boligfelt.  Den andre kjøpte enebolig i Lillestrøm. De trivdes heller ikke.

Den ene bor nå på Nesodden og stortrives (og ja, de har fått høner...) og de andre ble oslofolk og kjøpte leilighet sentralt i byen.

Mitt inntrykk, og det er altså HELT subjektivt: du finner bra folk og dårlige folk overalt. Det samme med skoler og barnehager. 
Jeg trives ikke så godt inn i landet, og ville ha vektlagt dette. Fint også om det er et "sted" og ikke bare en sovende forstad.  Son. Drøbak, Fredrikstad og Drammen høres alle bra ut, spør du meg. 

Anonymkode: 8121c...1e2

Ja, det tenker jeg også. Men det er det som gjør det så skummelt å flytte. Man vet hva man har, men ikke hva man får. Hadde vi ikke hatt barn, så hadde det ikke vært så viktig. Men jeg ønsker ikke at de må flytte mange ganger..

Anonymkode: a2df7...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Annesmilnå skrev:

Vi bor på Bjørndal,og stortrives. Flyttet hit for 5 år siden, og har fått en fantastisk nettverk veldig fort. Til helgen inviterer jeg til Bjørndal venninnefest og ble glad når jeg oppdaget at jeg glatt kunne invitere ca 25 damer uten å tenke to ganger, deilig følelse of være rik på venner. Vi har naturen rett utenfor (skiløyper på vinteren), et aktivt idrettslag med både fotball, håndball, klatring, ski/sykkel gruppe. To flotte barneskolen. Jeg jobber selv rett ved Oslo S og bruker ca 30 min fra dør til dør. Det er direkte buss fra Bjørndal, ellers parkerer jeg på Hauketo og tar tog eller buss fra der, alt etter hva som kommer først. 

Og på Bjørndal får du fine eneboliger fra 6 til 8 mill. Og det er ikke så mange plasser i Oslo man kan. 

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=157055958 - med utleiedel.. (Vi leier selv ut å får 12.000,- i måneden)

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=155110737 - 5 soverom!

Begge boligene ligger fint til i forhold til en av barneskolene (Seterbråten)

Noen kommer sikkert til å kommentere at Bjørndal er slik og slik, mest i forhold til media sin fremstilling av Søndre Nordstrand. Vi som bor her føler det derimot ikke sånn, det er mange flerkulturelle familier her. De fleste av dem kom til Norge på 60- 70 tallet og det påvirker ikke dagliglivet vårt negativt. Selvfølgelig har vi også utfordringer som alle andre steder, ikke bare i Oslo men i hele landet. 

Uansett hvor dere havner, lykke til :)

Takk for god info, og ikke minst linker 😊 Er stadig på finn, men vanskelig å navigere frem når man ikke har bestemt seg for en nøyaktig plassering enda.

Anonymkode: a2df7...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det vil jeg ikke si. Fint alle steder. Kort vei til Moss med mange butikker og kjøpesentre. Du kan få kjøpe huset mitt. 😊

Anonymkode: d7e6c...d85

Supert! Da sier vi det. Regner da med at det har fem soverom, 2 bad og 2 stuer, og en stor hage 😅 Hvorfor skal dere flytte? 

Anonymkode: a2df7...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, katta 25 skrev:

 Sørumsand kan anbefales  ligger 30 min med toget fra oslo. skoler og Bhg  med skog og tur muligheter  butikker i Sørumsand men ikke langt til kjøpesentere og Lillestrøm 

 

der får du mye for pengene også  eks rekkehus ved skogen med 4 soverom til 3,1  men mulighetene er mange 

Ja, det var virkelig en grei pris. Skal sjekkes ut 😊 Takk

Anonymkode: a2df7...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lørenskog. Kort pendlevei til sentrum, rimelige boliger, rett i Østmarka med masse muligheter hele året. Mange fritidstilbud for barn. 40 000 innbyggere, så har et slags sentrum. :) Ganske multikulturelt. Sprik i skolekvalitet, så velg gjerne bolig som sokner til Rasta, Benterud, Solheim.

Anonymkode: fb979...4b4

Takk for tips om skoler. Det er en viktig faktor!! Og vanskelig å vite på forhånd hva som er bra og ikke.

Anonymkode: a2df7...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...