Gå til innhold

Anbefalinger, bo utenfor Oslo


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke enig i det. Har pendla mellom Oslo og Fredrikstad i flere år. Tar under en time med bil og veien er bra. Toget er også stabilt. Ikke slike "mysenproblemer". Asker er fint, særlig Vollenområdet, men det er DYRT: det samme er Bærum. Skedsmo og områdene rundt kunne jeg personlig aldri tenkt meg. 
 

Anonymkode: 8121c...1e2

Jeg synes Fredrikstad så litt langt ut på kartet, men fint du sier at det er greit å pendle. Jeg har hørt mye positivt om byen. Har også sett på Moss. Det skal det ta ca 25 min inn til Oslo når de har oppgradert jernbanen. Men har aldri vært i byen, så vet ikke om den er bra.

Anonymkode: a2df7...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hadde også vært fint med et område hvor menneskene var inkluderende mot noe tilflyttere. Har skjønt at dette kan være et problem på litt mindre plasser. 

Anonymkode: a2df7...b99

Et fellestrekk med så godt som samtlige steder en times reisevei fra Oslo er at de er preget av enorm tilflytning og befolkningsvekst. Altså litt sånn som Oslo var en gang i tiden. Uansett hvor du flytter vil du møte folk som er i nøyaktig samme båt som deg: de er nye og er interesserte i et nettverk. 

Jeg flytta fra Oslo til et lite sted på Romerike og det tok meg ikke lange tiden å få et stort nettverk her. Nettopp fordi så mange er i «bygge nettverk-modus». Du skal ganske langt ut fra det sentrale Østlandet nå før du finner det stereotypiske bygdesamfunnet altså.

Anonymkode: b8327...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Et fellestrekk med så godt som samtlige steder en times reisevei fra Oslo er at de er preget av enorm tilflytning og befolkningsvekst. Altså litt sånn som Oslo var en gang i tiden. Uansett hvor du flytter vil du møte folk som er i nøyaktig samme båt som deg: de er nye og er interesserte i et nettverk. 

Jeg flytta fra Oslo til et lite sted på Romerike og det tok meg ikke lange tiden å få et stort nettverk her. Nettopp fordi så mange er i «bygge nettverk-modus». Du skal ganske langt ut fra det sentrale Østlandet nå før du finner det stereotypiske bygdesamfunnet altså.

Anonymkode: b8327...65b

Så bra å høre. Jeg har selv bodd 10 år i Oslo, men det var før mann og barn, og dermed tenkte jeg jo på helt andre ting når jeg bosatte meg. Og er kjent i selve Oslo, men ikke stedene utenfor.

Anonymkode: a2df7...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det og har litt og si hva dere ønsker. Vil dere bo i by så kom gjerne til Drammen. Fredrikstad er langt men sikkert et flott sted.

Elller ønsker dere å bo på et mindre sted med roligere miljø og selvsagt mindre tilbud så er det mange av de også. Son, Nesodden.

Her i Drammen er det multikulturellt så det holder men vi har mange av de samme utfordringene som i Oslo. Samtidig bor du i en by med marka i gangavstand og alt av tilbud innenfor både butikker, kultur og det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Snøfnugg75 skrev:

På vegner av oss i bygdesamfunn, vil eg berre seie at eg vart pittelitt krenka her. Lenge leve klisjeane! Kjør krenkedebatt.

? Det skjønte jeg ikke helt.. 

Jeg har iallefall ikke forsøkt å krenke noe! Det som er på vestlandet, er at en del bygder utenfor byene er ikke like åpne for å ta imot nye mennesker. Det blir vanskelig for de voksne å skape et nettverk. Dette gjelder selvsagt langt i fra alle, men noen.  Men jeg vet ikke hvordan det er øst i landet.

Men vi er like åpne for både en landlig beliggenhet, som by. Og vil helst ikke til en storby. Det viktigste for oss er at det finnes en sentrumskjernen, at det finnes fritidstilbud til barn (mer enn bare fotball), at skoler og bhg har god kvalitet, og at det er et trygt miljø. Nærhet til marka er en absolutt fordel, og hvis sjøen også er i nærheten er det er absolutt pluss. Det hadde vært en drøm å bare spenne på joggeskoene og løpe timesvis i marka rett utenfor huset. 

Anonymkode: a2df7...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

? Det skjønte jeg ikke helt.. 

Jeg har iallefall ikke forsøkt å krenke noe! Det som er på vestlandet, er at en del bygder utenfor byene er ikke like åpne for å ta imot nye mennesker. Det blir vanskelig for de voksne å skape et nettverk. Dette gjelder selvsagt langt i fra alle, men noen.  Men jeg vet ikke hvordan det er øst i landet.

Men vi er like åpne for både en landlig beliggenhet, som by. Og vil helst ikke til en storby. Det viktigste for oss er at det finnes en sentrumskjernen, at det finnes fritidstilbud til barn (mer enn bare fotball), at skoler og bhg har god kvalitet, og at det er et trygt miljø. Nærhet til marka er en absolutt fordel, og hvis sjøen også er i nærheten er det er absolutt pluss. Det hadde vært en drøm å bare spenne på joggeskoene og løpe timesvis i marka rett utenfor huset. 

Anonymkode: a2df7...b99

Eit forsøk på humor :D Bur ein stad med 15 000 folk, etter mange år i storby. Skjønnar ikkje at vi ikkje flytta før.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Snøfnugg75 skrev:

Eit forsøk på humor :D Bur ein stad med 15 000 folk, etter mange år i storby. Skjønnar ikkje at vi ikkje flytta før.
 

😂😂 Jeg må sette meg i humoren før jeg eventuelt flytter dit da!! Hvor bor dere? 

Anonymkode: a2df7...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, uhhuhher skrev:

Hvor mye kan dere bruke på bolig, da?

Boligen vår har en verdi på 12 000 000 kr, men vi har stort lån. Håper å finne en bolig på ca 7, slik at vi kan leve litt romsligere og slippe å ha så mye lån.

Anonymkode: a2df7...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Snøfnugg75 skrev:

Ikkje pendleavstand til Oslo, dessverre. Nordvestlandet :D

Det var litt feil retning ja 😅 

Anonymkode: a2df7...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til Vestfold! Holmestrand er flott, nærheten til sjøen umiddelbar, og det meste du trenger i nærheten! 😊

Anonymkode: d9781...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kom til Son. Gode skoler, nydelige strender, alt av fritidsaktiviteter. 😊

Anonymkode: d7e6c...d85

Det så ut til å være en fin plass. Er det områder i Son som er bedre enn andre, og områder man bør holde seg unna?

Anonymkode: a2df7...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kom til Vestfold! Holmestrand er flott, nærheten til sjøen umiddelbar, og det meste du trenger i nærheten! 😊

Anonymkode: d9781...402

Og gigantiske tur- og friluftsområder rett utenfor døra! 😊

Anonymkode: d9781...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alt det unntatt nærhet til sjøen får du i Stange. Til gjengjeld får du nærhet til Mjøsa. 

Koseligere folk og bedre sted å vokse opp er vanskelig å finne :)❤️

Svært overkommelige boligpriser dessuten.

Per nå tar togturen til Oslo 1 time og 7 min, men når dobbeltsporet er ferdig vil det ta 45 minutter.

Veldig bra tog i motsetning til Østfoldbanen, aldri forsinkelser eller innstillinger ellet annet tull :)

Vi har små barn og pendler begge to

Anonymkode: 0a1c8...dcf

Herregud, man pendler jo ikke til Oslo fra Stange om man ikke bor på stasjonen? Det tar jo en stund derfra til hus og jobb også. 

Anonymkode: e7b7c...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Boligen vår har en verdi på 12 000 000 kr, men vi har stort lån. Håper å finne en bolig på ca 7, slik at vi kan leve litt romsligere og slippe å ha så mye lån.

Anonymkode: a2df7...b99

Ta en runde på Finn og se hva du kan forvente å få for 7 millioner. Da vil det begynne å peke seg ut steder, og du kan snevre inn valgmulighetene litt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Ski/Langhus. Veldig mye å helgebilag av fritidsaktiviteter, inkluderende miljø for tilflyttere, fantastiske barnehager og gode skoler. 25 min med toget til Oslo nå, 10 min om noen år fra Ski med den nye banen. Ti minutter å kjøre til strand. 

Anonymkode: 84970...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og gigantiske tur- og friluftsområder rett utenfor døra! 😊

Anonymkode: d9781...402

Høres helt topp ut. Men må sjekke ut pendlertiden 😊

Anonymkode: a2df7...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Anbefaler Ski/Langhus. Veldig mye å helgebilag av fritidsaktiviteter, inkluderende miljø for tilflyttere, fantastiske barnehager og gode skoler. 25 min med toget til Oslo nå, 10 min om noen år fra Ski med den nye banen. Ti minutter å kjøre til strand. 

Anonymkode: 84970...44d

Skal absolutt sjekkes ut. Takk 😊

Anonymkode: a2df7...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres helt topp ut. Men må sjekke ut pendlertiden 😊

Anonymkode: a2df7...b99

Akkurat en time med toget. 😊

Anonymkode: d9781...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, man pendler jo ikke til Oslo fra Stange om man ikke bor på stasjonen? Det tar jo en stund derfra til hus og jobb også. 

Anonymkode: e7b7c...709

Fjols. 

Svært mange pendler fra Stange, Hamar, Brumunddal og Moelv. Noen dagpendler også fra Lillehammer, men da begynner det å bli litt langt. 

Selv om vi bor på Hedmarken så er ikke det ensbetydende med at vi bor en halvtime fra stasjonen. Jeg, og svært mange andre i regionen, bor ca 7 minutter fra jernbanestasjon. 

Anonymkode: ff80f...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...