Gå til innhold

Anbefalinger, bo utenfor Oslo


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mannen har fått jobb i Oslo neste år, og da flytter vi med fire barn. Tenker da å flytte utenfor Oslo. Mannen får betalt fra han sitter på toget/bussen. Så tenker ca max en times pendlervei er helt greit.

Hvor ville du bosatt deg og hvorfor? Vi ønsker at det skal være gode skoler, barnehager, gode fritidstilbud, nærhet til friluftsliv og også ikke langt fra sjøen. Hadde også vært fint med overkommelige boligpriser siden vi trenger en del soverom og plass.. Og hadde også vært fint med et område hvor menneskene var inkluderende mot noe tilflyttere. Har skjønt at dette kan være et problem på litt mindre plasser. 

Anonymkode: a2df7...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt det unntatt nærhet til sjøen får du i Stange. Til gjengjeld får du nærhet til Mjøsa. 

Koseligere folk og bedre sted å vokse opp er vanskelig å finne :)❤️

Svært overkommelige boligpriser dessuten.

Per nå tar togturen til Oslo 1 time og 7 min, men når dobbeltsporet er ferdig vil det ta 45 minutter.

Veldig bra tog i motsetning til Østfoldbanen, aldri forsinkelser eller innstillinger ellet annet tull :)

Vi har små barn og pendler begge to

Anonymkode: 0a1c8...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Ås?  Bra barnehager, kort vei til det meste uten å bo i by,æ. kollektivt til Oslo flere ganger i timen fra 2020. Buss til ski og follobanen hvert 10. Minutt.

Pga universitetet er det mange  tilflyttere og jeg vil derfor tro det er lett å bli kjent med folk.

15 min til sjø og strand, mange fritidstilbud både for voksne og barn.

 Skole vet jeg lite om.

Anonymkode: 94ac8...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Drammen og stortrives. Flyttet hit for noen år siden, uten å kjenne noen her. Men har vært lett å få nye venner. Her er det mye skog som er fin å gå turer i, ikke langt unna sjøen, det går 5 tog i timen til Oslo, og de tar ca 30 min. Jeg har selv pendlet, gjorde det i 2 år, og opplevde forsinkelse kun en eneste gang. Hvis det ikke er snakk om maks 10 min forsinkelse da. Det er mange fritidsaktiviteter for barna og velge, det skjer en god del her.

Jeg er fra Oslo, og trodde jeg kom til å reise mye til Oslo på fritiden min, men det har faktisk blitt lite, da det er mye å gjøre her og.

Vi er og veldig fornøyd med skole, det sosiale for barna. Ene barnet har flere diagnoser, men har fått god tilrettelegging, og har mange venner. 

Anonymkode: ad5b7...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fredrikstad! Utrolig fint, kjempekoselig by. Kråkerøy feks, med koselige trehus og nærhet til sjø. Aktivt kulturmiljø og bra for barna. Flotte muligheter for friluftsliv, kanskje særlig utover mot Hvaler (båt, fiske, kajakk, sykling)

Bor der ikke selv nå, men har jobbet der noen år. Trivdes veldig godt. Byen er stor nok til at den er en by, men ikke en stor by.
En times tid i bil og med god mulighet til togpendling. Her får du mye hus for pengene!
 

Son og Drøbak er også ok, men er litt mer "sovebyer", klassiske sommersteder? Mitt inntrykk i allefall.

Drammen har også blitt veldig bra, selv om man ikke "kjenner på" sjøen på samme måte som Fredrikstad. Dyrere i Drammen enn i Fredrikstad.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville holdt meg unna "den østre linje" i alle fall.

Anonymkode: 9ef1e...082

Er det den mot Ski, Moss, Fredrikstad? Og pga forsinkelser? Har hørt at de bygger den ut, og det kommer hurtigere tog om 4 år 

Takk for tips. Skal sjekke ut på kommunesidene og hus på disse stedene 😊

Anonymkode: a2df7...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det den mot Ski, Moss, Fredrikstad? Og pga forsinkelser? Har hørt at de bygger den ut, og det kommer hurtigere tog om 4 år 

Takk for tips. Skal sjekke ut på kommunesidene og hus på disse stedene 😊

Anonymkode: a2df7...b99

Nei. Den østre linje er mot Mysen :) Den er lagt ut på anbud også. Man hører mye rart, det er ikke sikkert Follobanen har noe med den linjen å gjøre, kan hende den slutter i Ski slik jeg forstod det. 

Det er, og har alltid vært, mye forsinkelser. Og hver sommer (juni-aug) så er det buss for tog, noe som virkelig ikke fungerer i det hele tatt.

Anonymkode: 9ef1e...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også sett på Fredrikstad. Enig med beskrivelsen over. Har vel vært kåret til Norges mest attraktive by også? Veldig koselig og fin, og med nydelig skjærgård og deilig klima. Skulle gjerne bodd der selv, men får heldigvis reise dit med jobben ganske ofte😊

Anonymkode: da8a7...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mannen har fått jobb i Oslo neste år, og da flytter vi med fire barn. Tenker da å flytte utenfor Oslo. Mannen får betalt fra han sitter på toget/bussen. Så tenker ca max en times pendlervei er helt greit.

Hvor ville du bosatt deg og hvorfor? Vi ønsker at det skal være gode skoler, barnehager, gode fritidstilbud, nærhet til friluftsliv og også ikke langt fra sjøen. Hadde også vært fint med overkommelige boligpriser siden vi trenger en del soverom og plass.. Og hadde også vært fint med et område hvor menneskene var inkluderende mot noe tilflyttere. Har skjønt at dette kan være et problem på litt mindre plasser. 

Anonymkode: a2df7...b99

Det spiller STOR rolle HVOR i Oslo han skal jobbe for hvor det er vits i å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva med Fagerstrand (Nesodden)? 

Der er det jo veldig flott og rolig 😊

Anonymkode: 260b7...6ca

Mye steinerskolefolk :P

Anonymkode: 9ef1e...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mye steinerskolefolk :P

Anonymkode: 9ef1e...082

Hva betyr det i praksis?😂

Anonymkode: 260b7...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva betyr det i praksis?😂

Anonymkode: 260b7...6ca

Lav vaksinedekning😷

Anonymkode: da8a7...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrikstad er kjempelangt, da ville jeg heller satset på noe i nærhet fra Oslo: Bærum, Asker, Skedsmo eller follo . Dette er forsteder til Oslo, og har rimelig reisevei. 

Når man har barn, er det fint å ikke være så langt unna, i tilfelle syke barn etc. Da kan man dele mer på det.

Anonymkode: 9e10d...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fredrikstad er kjempelangt, da ville jeg heller satset på noe i nærhet fra Oslo: Bærum, Asker, Skedsmo eller follo . Dette er forsteder til Oslo, og har rimelig reisevei. 

Når man har barn, er det fint å ikke være så langt unna, i tilfelle syke barn etc. Da kan man dele mer på det.

Anonymkode: 9e10d...3b4

Ikke enig i det. Har pendla mellom Oslo og Fredrikstad i flere år. Tar under en time med bil og veien er bra. Toget er også stabilt. Ikke slike "mysenproblemer". Asker er fint, særlig Vollenområdet, men det er DYRT: det samme er Bærum. Skedsmo og områdene rundt kunne jeg personlig aldri tenkt meg. 
 

Anonymkode: 8121c...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mye steinerskolefolk :P

Anonymkode: 9ef1e...082

Litt mer høner og spektralsteiner. Eller hyggelige folk som ikke er så rare som noen tror. Og for øvrig er det nok ikke Fagerstrand de velger på Nesodden, siden det er ganske langt til Steinerskolen derfra.

Fagerstrand har mye av det du etterlyser. Nærhet til sjøen. I rimelig avstand fra Oslo. Jeg har inntrykk av at de jeg kjenner som bor der trives. Jeg vet ikke spesifikt hvordan det er på skolene, men har ikke hørt noe negativt annet enn at Nesodden generelt bruker mindre penger enn de bør på skolene sine. Fagerstrand har nok en større grad av "hverdagsfolk" og arbeidere enn litt nærmere brygga på Nesodden. Ellers er det over gjennomsnittlig mange kunstnere og akademikere på halvøya.

Anonymkode: d3d86...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høner og spektralsteiner! Den var bra, nå lo jeg høyt! 

(Seriøst, det var faktisk ganske presis beskrivelse på mine gode venner der ute, love love!!)

Anonymkode: 8121c...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sug lut skrev:

Det spiller STOR rolle HVOR i Oslo han skal jobbe for hvor det er vits i å bo.

Det er sant. Det er rett ved Oslo S. Så jernbanen er genial.

Anonymkode: a2df7...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt mer høner og spektralsteiner. Eller hyggelige folk som ikke er så rare som noen tror. Og for øvrig er det nok ikke Fagerstrand de velger på Nesodden, siden det er ganske langt til Steinerskolen derfra.

Fagerstrand har mye av det du etterlyser. Nærhet til sjøen. I rimelig avstand fra Oslo. Jeg har inntrykk av at de jeg kjenner som bor der trives. Jeg vet ikke spesifikt hvordan det er på skolene, men har ikke hørt noe negativt annet enn at Nesodden generelt bruker mindre penger enn de bør på skolene sine. Fagerstrand har nok en større grad av "hverdagsfolk" og arbeidere enn litt nærmere brygga på Nesodden. Ellers er det over gjennomsnittlig mange kunstnere og akademikere på halvøya.

Anonymkode: d3d86...8b7

Høres jo spennende ut å bo der 😅😅 Høner har også vi hatt i hagen, men spesielle steiner og kreative kunsttalenter er det dårlig med. Vaksineringsprogrammet, pluss en del andre vaksiner er tatt, så da blir vi ikke smittet 😅

 

Bor nå på et av de finere områdene i en storby, og det har jo både sine fordeler og ulemper. Her er det så og si bare akademikere og veldig lite multikulturelt. Lite mangfold. Men trygt og godt miljø for de små. Dog kan det bli litt press på utseende og merker. 

Anonymkode: a2df7...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...