Gå til innhold

Legen påstår at jeg ikke er laktoseintolerant, men...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hver eneste gang jeg spiser melkeprodukter med laktose, f.eks. ost, så får jeg løs mage. Da snakker jeg LØS mage. Flyr på do hele natta og dagen. Litt avhengig av når jeg spiste det. Har testet det, det skjer hver eneste gang. Holder jeg meg til laktosefritt så skjer det ikke. 

Spiste litt ost (3 ss) på mat i går kveld og jepp. LØS mage...

Men legen mener bastant at jeg ikke er laktoseintolerant siden jeg tok en blodprøve som ikke viste det. Men jeg ER jo det...

Anonymkode: 7c83c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forsvinnende lite laktose i de fleste oster (Norvegia, Jarlsberg etc er naturlig laktosefrie), men jeg skjønner ikke helt problemet. Hvis du vet at du reagerer på enkelte produkter trenger du vel ikke ta en blodprøve for å holde deg unna dem?

Anonymkode: 8255c...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er forsvinnende lite laktose i de fleste oster (Norvegia, Jarlsberg etc er naturlig laktosefrie), men jeg skjønner ikke helt problemet. Hvis du vet at du reagerer på enkelte produkter trenger du vel ikke ta en blodprøve for å holde deg unna dem?

Anonymkode: 8255c...118

Jeg vet at enkelte oster er laktosefrie. Men ikke disse her.

Problemet er at legen ikke tror på meg, og vil utrede for andre ting. Og finnes det medisiner mot det?

Anonymkode: 7c83c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet at enkelte oster er laktosefrie. Men ikke disse her.

Problemet er at legen ikke tror på meg, og vil utrede for andre ting. Og finnes det medisiner mot det?

Anonymkode: 7c83c...519

Dersom du er laktoseintolerante kan du ta enzymtabletter (laktase). Du får det på apotek. Prøv, og se om det hjelper. 

Anonymkode: 8255c...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen annen medisin enn å holde seg unna laktose så hvorfor du på død og liv trenger legen din på laget for å holde deg unna laktose vet jeg ikke. Man kan kjøpe laktase på apoteket som hjelper noe men er ikke reseptlagt da det ikke er godkjent behandling. 

Anonymkode: f7f35...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være laktoseintolerant uten at det vises på gentesten (tipper det er det fastlegen din har tatt?). Løsningen er jo uansett å holde seg borte fra (for mye) laktose :)

Anonymkode: 1a03c...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan være laktoseintolerant uten at det vises på gentesten (tipper det er det fastlegen din har tatt?). Løsningen er jo uansett å holde seg borte fra (for mye) laktose :)

Anonymkode: 1a03c...dd4

det er gentesten ja. 

Anonymkode: 7c83c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen annen medisin enn å holde seg unna laktose så hvorfor du på død og liv trenger legen din på laget for å holde deg unna laktose vet jeg ikke. Man kan kjøpe laktase på apoteket som hjelper noe men er ikke reseptlagt da det ikke er godkjent behandling. 

Anonymkode: f7f35...d9d

🙄

Anonymkode: 7c83c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom du er laktoseintolerante kan du ta enzymtabletter (laktase). Du får det på apotek. Prøv, og se om det hjelper. 

Anonymkode: 8255c...118

oki

Anonymkode: 7c83c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

🙄

Anonymkode: 7c83c...519

Hva er poenget med å svare sånn, når du får respons fra folk? Hvis du ikke takler å få svar som avviker fra det du vil høre, så får du la være å spørre. 

Anonymkode: 239e2...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva er poenget med å svare sånn, når du får respons fra folk? Hvis du ikke takler å få svar som avviker fra det du vil høre, så får du la være å spørre. 

Anonymkode: 239e2...782

😂 Hårsåååår

Anonymkode: 7c83c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😂 Hårsåååår

Anonymkode: 7c83c...519

Det er ingen som får lyst til å svare deg skikkeøig når du svarer på den måten.

Anonymkode: f0116...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😂 Hårsåååår

Anonymkode: 7c83c...519

Jeg er ikke hårsår, det var ikke meg du var frekk til. Da. Men jeg blir oppgitt over barnslige drittunger som deg, det må innrømmes. 

Anonymkode: 239e2...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

😂 Hårsåååår

Anonymkode: 7c83c...519

Største problemet ditt er jo at du er motbydelig. Spør legen din om det finnes medisiner for dét. 

Anonymkode: c5615...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Cøliaki!? 

Anonymkode: 52d3f...969

Nei, det er ikke cøliaki. Kommer hvis jeg spiser vanlige melkeprodukter.

Anonymkode: 7c83c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er frisk om du holder deg unna laktose, holder du deg unna det og alle er fornøyde. Det ingen som tvinger deg til å utredes om du ikke vil. Laktase kan du eventuelt prøve ut på egen hånd.

Hvis du også har symptomer utenom, lar du legen utrede deg, så kanskje du finner ut av noe mer. Om legen enig i laktoseintoleranse eller ikke, har mindre praktisk betydning for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fiffig med mennesker som vet bedre enn leger og prøveresultater

Anonymkode: 50146...7d9

Ja, for allergispesialistene på Ullevål forholder seg 100% til prøver. De hører ikke engang på pasientenes symptomer, og danner seg et inntrykk utifra det. De skriver heller ikke ned hvilke matvarer man bør unngå basert på erfaringer og prøving og feiling.

Nei, de tar bare en blodprøve🤣

Anonymkode: 7c83c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mostly Harmless skrev:

Hvis du er frisk om du holder deg unna laktose, holder du deg unna det og alle er fornøyde. Det ingen som tvinger deg til å utredes om du ikke vil. Laktase kan du eventuelt prøve ut på egen hånd.

Hvis du også har symptomer utenom, lar du legen utrede deg, så kanskje du finner ut av noe mer. Om legen enig i laktoseintoleranse eller ikke, har mindre praktisk betydning for deg.

Jeg er ikke fornøyd! For jeg bruker utrolig mye mer penger på laktosefrie produkter. Merker det godt. 

Anonymkode: 7c83c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke fornøyd! For jeg bruker utrolig mye mer penger på laktosefrie produkter. Merker det godt. 

Anonymkode: 7c83c...519

Sannsynligvis vil det ikke hjelpe deg å ha diagnosen. Laktosefri kost regnes som regel ikke som fordyrende nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mostly Harmless skrev:

Sannsynligvis vil det ikke hjelpe deg å ha diagnosen. Laktosefri kost regnes som regel ikke som fordyrende nok.

Ok, måtte google. Ser du har rett :)

Men hvorfor får cøliakere (?) stønad? Jeg mener, de kan jo spise mais f.eks. og det er mange grønnsaker som er fiberrike.

Anonymkode: 7c83c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke fornøyd! For jeg bruker utrolig mye mer penger på laktosefrie produkter. Merker det godt. 

Anonymkode: 7c83c...519

Intoleranse er ikke lengre nok til at man får dekket fordyrende kosthold fra NAV. Jeg har hveteallergi, altså jeg tåler ikke mange av de glutenfri produktene engang for jeg tåler ikke hvetestivelse. Matutgiftene har økt med rundt 3000 kr i mnd, men NAV dekker kun cøliaki var svaret jeg fikk.

Anonymkode: 7eaf2...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke fornøyd! For jeg bruker utrolig mye mer penger på laktosefrie produkter. Merker det godt. 

Anonymkode: 7c83c...519

Det trenger du da ikke. Det er ikke dyrt å la være å drikke melk og spise yoghurt. Om du et laktoseintolerant deler du «skjebne» men en veldig stor del av verdens befolkning. 

Anonymkode: 8255c...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det trenger du da ikke. Det er ikke dyrt å la være å drikke melk og spise yoghurt. Om du et laktoseintolerant deler du «skjebne» men en veldig stor del av verdens befolkning. 

Anonymkode: 8255c...118

Jeg har det sort på hvitt at en ernæringsfysiolog sier at det er ekstremt viktig for meg å få i meg flere melkeprodukter. Jeg har allerede et ekstremt redusert kosthold.

Anonymkode: 7c83c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...