Gå til innhold

Legen påstår at jeg ikke er laktoseintolerant, men...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

🙄

Anonymkode: 7c83c...519

 

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

😂 Hårsåååår

Anonymkode: 7c83c...519

Du svarer folk som gidder å skrive til deg slik?

Herlighet, er du 13 år og furt? Så flaut!

Anonymkode: 2b31c...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også laktoseintolerant, men det slår ikke ut på prøver. Men jeg lever laktosefritt uansett, trenger ikke å ha det på papiret. 

Anonymkode: 1e9fe...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misset det, men hva er det du er ute etter? Jeg er laktoseintolerant og klarer fint å leve med det uten de største problemene, med litt tilpasning går det helt fint. Ja, det er litt dyrere, men det velter ikke budsjettet. Det er ikke noe poeng for meg at det står i journalen min, det spiller jo ingen rolle.

Anonymkode: ae9f3...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Intoleranse er ikke lengre nok til at man får dekket fordyrende kosthold fra NAV. Jeg har hveteallergi, altså jeg tåler ikke mange av de glutenfri produktene engang for jeg tåler ikke hvetestivelse. Matutgiftene har økt med rundt 3000 kr i mnd, men NAV dekker kun cøliaki var svaret jeg fikk.

Anonymkode: 7eaf2...b4f

Økt med 3000 i mnd fordi du ikke kan spise laktose😳 Hva spiser du egentlig for å kompensere for det?

Anonymkode: b3522...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok, måtte google. Ser du har rett :)

Men hvorfor får cøliakere (?) stønad? Jeg mener, de kan jo spise mais f.eks. og det er mange grønnsaker som er fiberrike.

Anonymkode: 7c83c...519

Det er nok fordi at i et tradisjonelt norsk kosthold med mye korn, er det beviselig mye dyrere å bruke glutenfrie varianter. Laktosefrie varianter av melkeprodukter er ikke så mye dyrere enn originalen, og mange melkeprodukter er også naturlig laktosefrie. Det er nok alt i alt et litt mindre omfattende  prosjekt å skulle unngå laktose enn å skulle unngå gluten dersom laktoseintoleranse er hele problemet.

For deg som har flere begrensinger i kostholdet enn laktoseintoleranse, er ikke sannheten så enkel. Ser den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Økt med 3000 i mnd fordi du ikke kan spise laktose😳 Hva spiser du egentlig for å kompensere for det?

Anonymkode: b3522...0ea

Hun kan ikke spise hvete. Annen bruker enn TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 0f31e...69f

Hvorfor hun har hveteallergi? Nei, jeg vet ikke jeg? Uflaks? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Hvorfor hun har hveteallergi? Nei, jeg vet ikke jeg? Uflaks? 

Hun har da ikke sagt det? Hun snakker om laktose intoleranse?

Anonymkode: 7a108...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun har da ikke sagt det? Hun snakker om laktose intoleranse?

Anonymkode: 7a108...e6d

Hun du refererer til er ikke HI og har skrevet at hun har hveteallergi (altså ikke HI, men en annen).

Jeg har en unge som er laktoseintolerant og en som har cøliaki, og jeg kan love deg at laktoseintoleranse er svært enkelt og billig å leve med i forhold til cøliaki, altså. Du kan spise det aller meste av normal mat med laktoseintoleranse, og erstatningsproduktene er ganske billige i de få tilfellene hvor det trengs. Glutenfritt er derimot både veldig mye dyrere og krever mye mer tilpasning og kontroll (kan ikke få i seg så mye som en smule uten å bli alvorlig syk).

Anonymkode: 08146...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 20.14, Anonym bruker skrev:

Økt med 3000 i mnd fordi du ikke kan spise laktose😳 Hva spiser du egentlig for å kompensere for det?

Anonymkode: b3522...0ea

Jeg er en annen enn TS og skrev om problemet mitt når det gjaldt dette med stønad. Jeg har altså hveteallergi som sagt, det påvirker meg på innsiden og utsiden om jeg får det på meg. Altså kan jeg ikke spiste ting som inneholder hvete, inkludert hvetestivelse som mange av produktene som er glutenfrie inneholder. Jeg har heldigvis etterhvert lært meg å lage andre ting, men det er hvete i så ufattelig mye produkter, og for å lage saus o.l. må jeg ha dette, og siden de glutenfrie ofte har hvetestivelse må jeg på helsekost og ruinere meg der istedenfor. Eller bestille fra utlandet.

Anonymkode: 7eaf2...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser overhodet ikke problemet. Der er jo, som flere her sier, bare å unngå laktose... Det koster virkelig ikke all verden mer enn vanlig. 

Anonymkode: 7684e...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er en annen enn TS og skrev om problemet mitt når det gjaldt dette med stønad. Jeg har altså hveteallergi som sagt, det påvirker meg på innsiden og utsiden om jeg får det på meg. Altså kan jeg ikke spiste ting som inneholder hvete, inkludert hvetestivelse som mange av produktene som er glutenfrie inneholder. Jeg har heldigvis etterhvert lært meg å lage andre ting, men det er hvete i så ufattelig mye produkter, og for å lage saus o.l. må jeg ha dette, og siden de glutenfrie ofte har hvetestivelse må jeg på helsekost og ruinere meg der istedenfor. Eller bestille fra utlandet.

Anonymkode: 7eaf2...b4f

Kan du ikke bruke maizena eller potetmel heller? Trenger ikke hvete i saus. 

Anonymkode: 8255c...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er en annen enn TS og skrev om problemet mitt når det gjaldt dette med stønad. Jeg har altså hveteallergi som sagt, det påvirker meg på innsiden og utsiden om jeg får det på meg. Altså kan jeg ikke spiste ting som inneholder hvete, inkludert hvetestivelse som mange av produktene som er glutenfrie inneholder. Jeg har heldigvis etterhvert lært meg å lage andre ting, men det er hvete i så ufattelig mye produkter, og for å lage saus o.l. må jeg ha dette, og siden de glutenfrie ofte har hvetestivelse må jeg på helsekost og ruinere meg der istedenfor. Eller bestille fra utlandet.

Anonymkode: 7eaf2...b4f

Saus kan du tykne med mye annet enn hvetemel. Du kan bruke fløte, maisena, potetmel, moste grønnsaker, arrowrot og sikkert andre ting også.

Anonymkode: f0116...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...