Gå til innhold

Legen påstår at jeg ikke er laktoseintolerant, men...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Intoleranse er ikke lengre nok til at man får dekket fordyrende kosthold fra NAV. Jeg har hveteallergi, altså jeg tåler ikke mange av de glutenfri produktene engang for jeg tåler ikke hvetestivelse. Matutgiftene har økt med rundt 3000 kr i mnd, men NAV dekker kun cøliaki var svaret jeg fikk.

Anonymkode: 7eaf2...b4f

Det er jo dårlig gjort? Som om din intoleranse ikke er ekte nok... 

Anonymkode: 7c83c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har det sort på hvitt at en ernæringsfysiolog sier at det er ekstremt viktig for meg å få i meg flere melkeprodukter. Jeg har allerede et ekstremt redusert kosthold.

Anonymkode: 7c83c...519

Vet ernæringsfysiologen at du reagerer på laktose? Hvorfor mener hun at du trenger melkeprodukter? Er det proteinene du trenger kan du spise ost, eller erstatte med egg om du tåler det. 

Anonymkode: 8255c...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for allergispesialistene på Ullevål forholder seg 100% til prøver. De hører ikke engang på pasientenes symptomer, og danner seg et inntrykk utifra det. De skriver heller ikke ned hvilke matvarer man bør unngå basert på erfaringer og prøving og feiling.

Nei, de tar bare en blodprøve🤣

Anonymkode: 7c83c...519

Tydelig at du er ung og umoden på måten du skriver, og bruker emojier.

Anonymkode: 50146...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo dårlig gjort? Som om din intoleranse ikke er ekte nok... 

Anonymkode: 7c83c...519

Nei, det er ikke dårlig gjort. Dersom alle som mener de har laktoseintoleranse skulle fått penger fra NAV pga fordyret kosthold, hadde vi ikke hatt penger nok igjen til alle andre stønader som skal dekkes. Nå er det blitt mote å være intolerant mot alt mulig slags mat. 

Anonymkode: 239e2...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke dårlig gjort. Dersom alle som mener de har laktoseintoleranse skulle fått penger fra NAV pga fordyret kosthold, hadde vi ikke hatt penger nok igjen til alle andre stønader som skal dekkes. Nå er det blitt mote å være intolerant mot alt mulig slags mat. 

Anonymkode: 239e2...782

Det er selvsagt snakk om dokumenterte intoleranser som er til stor ulempe for den som har det. F.eks. multiallergikere som kun tåler et fåtalls produkter, som uheldigvis koster mye.

Anonymkode: 7c83c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tydelig at du er ung og umoden på måten du skriver, og bruker emojier.

Anonymkode: 50146...7d9

Åja! 

Anonymkode: 7c83c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet ernæringsfysiologen at du reagerer på laktose? Hvorfor mener hun at du trenger melkeprodukter? Er det proteinene du trenger kan du spise ost, eller erstatte med egg om du tåler det. 

Anonymkode: 8255c...118

Ost er melkeprodukter da. Hva mener du egentlig? 
Tåler ikke egg. 

Anonymkode: 7c83c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er selvsagt snakk om dokumenterte intoleranser som er til stor ulempe for den som har det. F.eks. multiallergikere som kun tåler et fåtalls produkter, som uheldigvis koster mye.

Anonymkode: 7c83c...519

Men det er forskjell på allergi og intoleranse. Veldig stor forskjell. 

Anonymkode: 239e2...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ost er melkeprodukter da. Hva mener du egentlig? 
Tåler ikke egg. 

Anonymkode: 7c83c...519

Som nevnt tidligere i tråden er det flere oster som er naturlig laktosefrie... 

Anonymkode: 239e2...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som nevnt tidligere i tråden er det flere oster som er naturlig laktosefrie... 

Anonymkode: 239e2...782

Ja, gulost f.eks. 

Anonymkode: 7c83c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er forskjell på allergi og intoleranse. Veldig stor forskjell. 

Anonymkode: 239e2...782

Mja, det vil jeg ikke si. Jeg har begge deler. Forskjellen er vel i grunnen at intoleransene mine går på mage/tarm som oftest. MED BLOD. Noe som ifølge fastlegen var typisk, da...

Anonymkode: 7c83c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hver eneste gang jeg spiser melkeprodukter med laktose, f.eks. ost, så får jeg løs mage. Da snakker jeg LØS mage. Flyr på do hele natta og dagen. Litt avhengig av når jeg spiste det. Har testet det, det skjer hver eneste gang. Holder jeg meg til laktosefritt så skjer det ikke. 

Spiste litt ost (3 ss) på mat i går kveld og jepp. LØS mage...

Men legen mener bastant at jeg ikke er laktoseintolerant siden jeg tok en blodprøve som ikke viste det. Men jeg ER jo det...

Anonymkode: 7c83c...519

Da slutter du å spise ost og drikker laktoseredusert melk i stedet. Det finnes ingen ordning for å kompensere for kosten ved laktoseintoleranse. Det kan godt være at det er urettferdig, men melk ansees ikke som nødvendig for voksne mennesker. https://www.ung.no/oss/rett/197449.html

Sørg for å få undersøkt om du eksempelvis har cøliaki eller andre tarmsykdommer. Det kan også gjøre at du tåler melkeprotein dårlig.

Anonymkode: a8949...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mja, det vil jeg ikke si. Jeg har begge deler. Forskjellen er vel i grunnen at intoleransene mine går på mage/tarm som oftest. MED BLOD. Noe som ifølge fastlegen var typisk, da...

Anonymkode: 7c83c...519

Men legen vil jo utrede deg videre? Det tyder vel på at legen mener det er noe annet enn vanlig laktoseintoleranse? Jeg syns du skal følge opp utredningen, og be ernæringsfysiologen om å finne noen alternativer til melkeprodukter hvis du blir dårligere av det.

Anonymkode: b07c4...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da slutter du å spise ost og drikker laktoseredusert melk i stedet. Det finnes ingen ordning for å kompensere for kosten ved laktoseintoleranse. Det kan godt være at det er urettferdig, men melk ansees ikke som nødvendig for voksne mennesker. https://www.ung.no/oss/rett/197449.html

Sørg for å få undersøkt om du eksempelvis har cøliaki eller andre tarmsykdommer. Det kan også gjøre at du tåler melkeprotein dårlig.

Anonymkode: a8949...773

takk for tips.

Anonymkode: 7c83c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men legen vil jo utrede deg videre? Det tyder vel på at legen mener det er noe annet enn vanlig laktoseintoleranse? Jeg syns du skal følge opp utredningen, og be ernæringsfysiologen om å finne noen alternativer til melkeprodukter hvis du blir dårligere av det.

Anonymkode: b07c4...425

Ernæringsfysiologen har dessverre avsluttet "behandlingen" :) Blir ikke dårligere av laktosefritt da. Men hvis jeg spiser med laktose, så blir magen helt ødelagt et halvt døgn etterpå.

Ja, jeg skal utredes videre, skal få henvisning til gastro.

Anonymkode: 7c83c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ikke liker måten du svarer flere som forsøker å hjelpe deg, HI. Jeg forstår du er frustrert, men de som setter av tid til å forsøke å gi deg råd er ikke de du bør angripe. Om noen er hårsår i denne tråden så er det helt tydelig du selv. Om det er du som også mistenker mastcelleproblematikk så ga jeg deg i din forrige tråd et langt svar med linker som du kan ta med til legene som utreder deg...

Hva ernæringsfysiologen skriver hjelper jo ikke hvis du selv opplever at du ikke tåler det du er anbefalt å spise. Da må du tilbake i utredning/veiledning!

Har de sjekket deg for melkeallergi?

Jeg ble testet for laktoseintoleranse som barn, testene var negative og foreldrene mine fikk beskjed om at det var SÅ viktig at jeg fikk i meg nok melkeprodukter. Mine problemer fortsatte, til slutt blånektet jeg å drikke melk og spise ost. Som godt voksen viste det seg at jeg hadde melkeallergi. Og en senere lege som mente det sikkert ikke stemte testet meg for laktoseintoleranse, og da var jeg jammen blitt det også. Jeg kunne i en del år tåle litt syrnede melkeprodukter, men måtte slutte med det også. Kan bruke litt rørossmør til steking av kjøtt, men ellers bruker jeg ikke melkeprodukter. Jeg trodde i noen år at jeg også tålte noen oster, men viste seg at symptomene bare kamuflerte seg på andre måter. Om de ikke har sjekket deg for melkeallergi, få det gjort!

 

 

Anonymkode: c2c79...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må innrømme at jeg ikke liker måten du svarer flere som forsøker å hjelpe deg, HI. Jeg forstår du er frustrert, men de som setter av tid til å forsøke å gi deg råd er ikke de du bør angripe. Om noen er hårsår i denne tråden så er det helt tydelig du selv. Om det er du som også mistenker mastcelleproblematikk så ga jeg deg i din forrige tråd et langt svar med linker som du kan ta med til legene som utreder deg...

Hva ernæringsfysiologen skriver hjelper jo ikke hvis du selv opplever at du ikke tåler det du er anbefalt å spise. Da må du tilbake i utredning/veiledning!

Har de sjekket deg for melkeallergi?

Jeg ble testet for laktoseintoleranse som barn, testene var negative og foreldrene mine fikk beskjed om at det var SÅ viktig at jeg fikk i meg nok melkeprodukter. Mine problemer fortsatte, til slutt blånektet jeg å drikke melk og spise ost. Som godt voksen viste det seg at jeg hadde melkeallergi. Og en senere lege som mente det sikkert ikke stemte testet meg for laktoseintoleranse, og da var jeg jammen blitt det også. Jeg kunne i en del år tåle litt syrnede melkeprodukter, men måtte slutte med det også. Kan bruke litt rørossmør til steking av kjøtt, men ellers bruker jeg ikke melkeprodukter. Jeg trodde i noen år at jeg også tålte noen oster, men viste seg at symptomene bare kamuflerte seg på andre måter. Om de ikke har sjekket deg for melkeallergi, få det gjort!

 

 

Anonymkode: c2c79...6bd

Emm.. hæ? Skjønner ikke helt hva du mener...!?

For å svare på det du spør om: Jeg er sjekket for melkeallergi. De har tatt cøliakitest, også avføringsprøve om jeg husker rett.

Anonymkode: 7c83c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med folk som begynner å prate om andre tråder. Greia? 

"Ja, det er du som skrev om sametruser, ja!"

Anonymkode: 7c83c...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at du er overfølsom for rene melkeprodukter som melk, vaniljesaus noen typer øst, det vill ikke slå ut på noe test og noe du må føle deg fra på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Kan være at du er overfølsom for rene melkeprodukter som melk, vaniljesaus noen typer øst, det vill ikke slå ut på noe test og noe du må føle deg fra på. 

Hi er nok overfølsom i flere betydninger. 

Anonymkode: 8255c...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal spise enorme mengder laktosefri yoghurt før det blir å regne som noe særlig dyrere enn den med laktose, altså. Og hvis den holdningen du viser her er representativ for deg er det ikke sikkert at legen synes du er så enkel å samarbeide med, heller. Eller ernæringsfysiologen, for den sakens skyld.

Hvis du mener du ikke tåler laktose er det bare å la være. Vi er mange som ikke spiser laktose men som likevel spiser melkeprodukter. Det er ingenting å sutre for, enkelt og greit. Hvis du synes det er vanskelig må du bare ta deg tid til å lære deg hva som er i de forskjellige produktene du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

😂 Hårsåååår

Anonymkode: 7c83c...519

Jeg har mye av det samme problemene som deg og har fått god hjelp, men det forsvant min lyst til å gi deg et skikkelig svar

Anonymkode: 25762...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Åja! 

Anonymkode: 7c83c...519

Ikke nødvendigvis ung, men lavt utdannet og ikke den aller skarpeste kniven. Og uansett: Hvor smart kan man være dersom man vet at man får løs mage av en matvare, men likevel trøkker den i seg?

Anonymkode: a3e7a...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laktoseintoleranse. Det slo ut på belastningstest hos legen. Spiser kun laktosefritt og synes ikke det er spesielt fordyrende... tablettene jeg kjøper for å kunne spise laktose innimellom er derimot litt dyre 😳

vil du teste selv om det er laktose du reagerer på, så kan du jo trykke i deg noen skiver brunost og se om du blir syk. Brunost er jo omtrent ren laktose. Harde oster som jarlsberg og norvegia har lite laktose og tåles av de fleste. 

Anonymkode: 0f31e...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ernæringsfysiologen har dessverre avsluttet "behandlingen" :) Blir ikke dårligere av laktosefritt da. Men hvis jeg spiser med laktose, så blir magen helt ødelagt et halvt døgn etterpå.

Ja, jeg skal utredes videre, skal få henvisning til gastro.

Anonymkode: 7c83c...519

Det er jo bra? Eller ønsket du bare en quick-fix for ekstra cash? 

Anonymkode: c3d6c...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...