Gå til innhold

Miljøpartiet de grønne... et spørsmål


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvis folk kunne holdt seg saklige og unngått skrekkpropagandaen så hadde det vært mulig med en fruktbar diskusjon.

Vi må gjøre endringer for å bevare muligheten til å bo på jorda i fremtiden.

MDG er et demokratisk parti og om de kommer i maktposisjon så må de jo styre i tråd med stortingsflertallet som vi har stemt inn. Hva er egentlig problemet med det?

Jeg tror ikke de mest ekstreme forslagene er realistiske, det kommer til å bo folk i distriktene og svake grupper i samfunnet vil fremdeles få hjelp og bli ivaretatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Pashla skrev:

Og hvis du spør en del av de legene, hvis noen av dem har jobbet helt siden 60-tallet, så vil du likevel få vite at presset på dem er blitt større og større, hver nattevakt er det et evig renn, folk siler ikke mellom viktig og uviktig mer. Deres forventninger til hva helsevesenet skal klare har vokst helt ut over normale proporsjoner - og da snakker jeg ikke om traumatiserte krigsseilere.

Det er jeg helt enig med deg i. 

Folk har helt andre krav, på alle områder.

Et annet eksempel, eldreomsorgen. Aldershjem var det dårlig med. Mine oldeforeldre døde hjemme, passet av sin svigerdatter. En om ikke begge hadde demens. Når de ble akutt sjuke, var det ikke snakk om innleggelse og antibiotika og slikt. Nei, de fikk lov å vandre i sin egen seng mens mormor passet dem. 

Jeg våger meg på en spådom; forventningene og forbruket i samfunnet må ned. Der er jeg helt på linje med de grønne. Spørsmålet er bare om vi er klare for mulige konsekvenser av nedskaleringen. 

For den kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, soleia skrev:

Trur du får lese programmet til MDG før du kjem med skrekkvisjonene.  Eg er ein av dei som stemte MDG i år, i rein frustrasjon over at det eg anser som det viktigaste temaet for tida, korleis vi held på å øydelegge kloden for dei som kjem etter oss, knapt vart nemnt i valkampen.  Dei fleste landa her i Europa produserer ikkje olje, men klarar seg rimeleg greit likevel.  Vi her i Noreg har lagt oss til ein heilt vanvittig forbrukslivsstil dei siste tiåra, og det må vi redusere, fordi vi overforbruker jordas ressursar med god margin.  Vi ligg nesten på topp når det gjeld utslepp av CO2 pr innbygger.  Vi må omstille landet vårt til å klare oss utan oljeproduksjon.  Vi fekk eit forvarsel for nokre år sidan, med resesjon i oljemarknaden, og mange som mista jobbane sine, og meir slik vil det bli.  MDG er for bærekraftig næringsutvikling, og ynskjer å avvikle oljeproduksjonen ila 15 år. Når den er avvikla må vi ha andre bein å stå på.

Eg vil nok sikkert angre på stemmegjevinga mi når pisken rammar, men eg trur ikkje vi får til å omstille landet og folket vårt til ein meir bærekraftig livsstil utan litt tvang.  Vi som har levd ei stund, og kjenner gamle menneske som har levd enno lengre, har sett kva for ein galopp vi har vore med på i velstandsutvikling, og skjønar at dette ikkje vil eller kan fortsette.  Vi må ta vare på ressursar til barna og barnebarna våre, og ikkje bruke opp alt i eit vanvittig forbrukskalas som om vi var dei siste attlevande.   

De gjør det? 

Anonymkode: b3e73...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

De gjør det? 

Anonymkode: b3e73...157

Ikke de fleste, nei. Danmark, Norge og Skottland har oljeforekomster i Nordsjøen. Men de fleste har jo ikke det. Tyskland, Tsjekkia, Italia, Ungarn, Frankrike, Polen, Spania... hvor mener du de produserer olje hen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...