Gå til innhold

Miljøpartiet de grønne... et spørsmål


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er det. 

Anonymkode: 5ea39...ed6

Nei. Ingen vil leve på et minimum. Uansett hvor grønn de er. De vil ha i pose og sekk. Virkeligheten vil innhente disse også. 

Anonymkode: b3e73...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi! Det tenkte jeg ikke på, da er sikkert Eritrea foran oss på alle områder innen miljøvern. Finnes sikkert knapt nok dieselbiler i Eritrea, alle kjører elektrisk.

Anonymkode: def96...4d9

Herregud, hvor teit er du egentlig?

Anonymkode: 6751f...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Oi! Det tenkte jeg ikke på, da er sikkert Eritrea foran oss på alle områder innen miljøvern. Finnes sikkert knapt nok dieselbiler i Eritrea, alle kjører elektrisk.

Anonymkode: def96...4d9

Det er nok ikke så mange som kjører elektrisk. De gjør det som er enda bedre. De dropper å kjøre bil. Om du sammenlikner Norge og Eritrea i miljøspørsmål får vi nok bank på de fleste områder. Det er fordelen med å være et fattig land. Befolkningen har ikke vennet seg til et så stort overforbruk som vi har.

Anonymkode: e40d5...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De ser ikke det store bildet. Hva skal de kle seg i, spise, lære når alle byer kun består av økologiske kaffe-latte buler for ungdommen? Og nye flotte, men tomme, gågater. 

En grønn versjon av Nyhetsspeilet. Skremselspropaganda og høye stemmer, men dårlig sikt fremover. Og bakover for den saks skyld. Jo, klima er viktig. Men det er så mye mer. 

Anonymkode: b3e73...157

Du kan nå levere litt skremselspropaganda du også. 😊

Anonymkode: f8a1c...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Ingen vil leve på et minimum. Uansett hvor grønn de er. De vil ha i pose og sekk. Virkeligheten vil innhente disse også. 

Anonymkode: b3e73...157

Nemlig. Dette handler ikke om hva folk vil, men hva vi MÅ. 

Anonymkode: 5ea39...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nemlig. Dette handler ikke om hva folk vil, men hva vi MÅ. 

Anonymkode: 5ea39...ed6

Det er veldig lett å ville det  og si at man må det når man bor i bykjernen, og har barnehage, skole, fritidsaktiviteter, jobb og butikker gjerne i gangavstand, hvis ikke de er det, så er det trikker eller busser som går hele tiden.

Anonymkode: 6751f...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig lett å ville det  og si at man må det når man bor i bykjernen, og har barnehage, skole, fritidsaktiviteter, jobb og butikker gjerne i gangavstand, hvis ikke de er det, så er det trikker eller busser som går hele tiden.

Anonymkode: 6751f...7c0

Det har ingenting å si. Vi må gjøre store endringer. Det kan til og med hende mange fler av oss må bo mer sentralt og i mindre boliger enn i dag.

Jeg skal være enig i at miljøpartiet har en politikk som er utarbeidet hovedsaklig med tanke på byene. De har ikke alle svarene på et nasjonalt nivå, men nå var dette et lokalvalg og de lokale løsningene er også viktige. Oslo har andre utfordringer enn Sjøvegan og partiprogrammene vil dermed være ulike, men vi får håpe at Stortinget har mot nok til å ta også de upoppulære avgjørelsene og styre landet i en rettning som er god på lang sikt, i et hundreårsperspektiv.

Anonymkode: e40d5...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nemlig. Dette handler ikke om hva folk vil, men hva vi MÅ. 

Anonymkode: 5ea39...ed6

Det handler vel mest om hva alle andre må. For at et lite flertall, «den grønne elite» om du vil, skal kunne leve komfortabelt. Alle kan ikke bo i bykjernen. Alle kan ikke jobbe midt i sentrum. 

Anonymkode: b3e73...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skriver de selv: 
De Grønne vil fase ut på en ansvarlig måte over en 15-årsperiode. Vi vil flytte dagens omfattende fordeler fra petroleumsindustrien til nye grønne næringer, og legge til rette for skaperglede, gründervirksomhet, innovasjon og teknologiutvikling. Samtidig vil vi bruke det enorme handlingsrommet som oljeinntektene har gitt til å investere i en miljøvennlig fremtid. 

Det som skremmer meg er: skogbrannene i Amazonas, all plasten vi har dumpet i sjøen og havstrømmene som kan endre seg om polene smelter. Joda Amazonas er langt unna men den er veldig viktig for hele kloden og vi driver jo utvinning av olje der også. 

At de får stor oppslutning i Oslo er ikke rart, her velger nok stadig flere kollektiv og sykkel så da er det helt greit at dette blir enda bedre. Mange har slitt med dårlig luft på vinteren i Oslo, det ser ut til å bli bedre. 

Dessuten så var det veldig klare og tydelige gjennom valgkampen, mens regjeringspartiene rotet seg bort i boompengestriden. 

Anonymkode: 19b80...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det har ingenting å si. Vi må gjøre store endringer. Det kan til og med hende mange fler av oss må bo mer sentralt og i mindre boliger enn i dag.

Jeg skal være enig i at miljøpartiet har en politikk som er utarbeidet hovedsaklig med tanke på byene. De har ikke alle svarene på et nasjonalt nivå, men nå var dette et lokalvalg og de lokale løsningene er også viktige. Oslo har andre utfordringer enn Sjøvegan og partiprogrammene vil dermed være ulike, men vi får håpe at Stortinget har mot nok til å ta også de upoppulære avgjørelsene og styre landet i en rettning som er god på lang sikt, i et hundreårsperspektiv.

Anonymkode: e40d5...a2c

Selvfølgelig må det gjøres endringer, men de må være realistiske. Alle kan uansett ikke bo i byene, derfor må det være løsninger som fungerer for alle, ikke bare for de som bor i bykjernen. Og man må slutte å shame på de som ikke har samme mulighet til å ta de valgene som de i bykjernen kan enkelt ta.

Anonymkode: 6751f...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig må det gjøres endringer, men de må være realistiske. Alle kan uansett ikke bo i byene, derfor må det være løsninger som fungerer for alle, ikke bare for de som bor i bykjernen. Og man må slutte å shame på de som ikke har samme mulighet til å ta de valgene som de i bykjernen kan enkelt ta.

Anonymkode: 6751f...7c0

Mer sentralt betyr ikke nødvendig vis by. Det kan også væte tett bebyggelse, gjerne blokker, rundt kolektivknutepunktene.

De som bor utenfor byene må renger ikke skamme seg. Det gjør jeg selv, men jeg tror vi kunne tjent mye på olitikkere som lagde lover, regler og systemer som førte til at de aller fleste ble boende tett sammen.

Anonymkode: e40d5...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke tro at deres intensjon er å fjerne alle biler og legge ned oljenæringen på dagen, men det er på tide å bli mer bevist på våres valg. 

Hadde en prat med de i Oslo før valget og det var ikke snakk om at folk skulle slutte å fly, men at man muligens fikk på et miljøgebyr som kunne være med å finansiere miljøvennlige transportmidler. Det er sykt når det blir billigere å fly enn det å ta toget. 

Ellers så synes jeg at bomprisen bør være høy i byene også heller ikke finnes på landet så lenge de har dårlig kollektivtilbud. Synes heller ikke at man trenger å få gratis månedskort i byene, men kanskje redusert prisen med 25%.  

Anonymkode: 19b80...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

JA! Hva tenker folk med som stemmer mdg?? Og så mange som stemmer på de også.... 

MDG og kommunister, det er det mange av i Norge. Det ser vi svart på hvitt nå. 

Det er skremmende !

Anonymkode: 82d6a...267

For du syns at kapitalister, samt de som ikke bryr seg om miljøet (omtrent de samme folka, da) har klart jobben så bra til nå, sånn på verdensbasis? 

Jeg ser MANGE ting å være skremt over. Men de skyldes altså de folka jeg nevner, ikke de du er redd for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det handler vel mest om hva alle andre må. For at et lite flertall, «den grønne elite» om du vil, skal kunne leve komfortabelt. Alle kan ikke bo i bykjernen. Alle kan ikke jobbe midt i sentrum. 

Anonymkode: b3e73...157

Alle kan forurense mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen som sa at Norge var fattigere enn andre land, men det var oljen på 60 tallet som slo Ann mest her i Norge! Det var da ting begynte å skje. Var jo ikke rart da menner som jobbet der ute fikk den lønna og! 

Det du referere til er ett avis klipp.. få mer fakta på bordet, ikke noe politisk tull

Anonymkode: 98439...108

Jeg gjorde det. Les tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp, og heldigvis, dersom det kommer så langt at oljeinntektene forsvinner, så forsvinner MDG også. Miljøvern er et luksusfenomen, noe du bare har "råd" til når alle andre problemer er under kontroll. Det er derfor Norge liksom skal være i front, Eritrea og Somalia aner ikke hva miljøvern er. Miljøvern er et velferdsfenomen, en snobbete hobby for mennesker som ikke behøver arbeide. Hadde MDG vært avhengig av egen inntekt ville de aldri eksistert.

Anonymkode: def96...4d9

Du er visst dårlig informert... Overforbruk er et velferdsfenomen. 

Dersom alle mennesker hadde samme type forbruk som den jevne vietnameser, ville klodens ressurser dekke våre behov uten å bli overutnyttet. Men det blir den nå, fordi så mange forbruker så altfor mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pashla skrev:

Alle kan forurense mindre.

Klart alle kan gjøre noe, og svært mange gjør noe, men mange kan ikke sykle eller ta kollektivt til og fra jobb og butikk. Bhg og skole. Nå tar de knekken på familier i utkanten. Men, vi må vel føde færre barn, flytte i kollektiv i kjernen og drikke økologisk kaffe før man er verdig. 

Anonymkode: b3e73...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klart alle kan gjøre noe, og svært mange gjør noe, men mange kan ikke sykle eller ta kollektivt til og fra jobb og butikk. Bhg og skole. Nå tar de knekken på familier i utkanten. Men, vi må vel føde færre barn, flytte i kollektiv i kjernen og drikke økologisk kaffe før man er verdig. 

Anonymkode: b3e73...157

Kanskje en del må godta at de ikke kan fortsette å bo der de bor. Styring av hvor folk skal bo kan være en viktig del av miljøpolitikken.

Anonymkode: e40d5...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje en del må godta at de ikke kan fortsette å bo der de bor. Styring av hvor folk skal bo kan være en viktig del av miljøpolitikken.

Anonymkode: e40d5...a2c

Hvem skal betale for dette da? 

Anonymkode: b3e73...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje en del må godta at de ikke kan fortsette å bo der de bor. Styring av hvor folk skal bo kan være en viktig del av miljøpolitikken.

Anonymkode: e40d5...a2c

Du innbiller deg at disse talerørene vil godta, eller klare seg, på en årsinntekt på 3-400 000 og jobb til de er over 70? Det er lett å sitte og bestemme når det ikke medfører noen som helst økonomisk risiko for en selv. 

Anonymkode: b3e73...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke tro at deres intensjon er å fjerne alle biler og legge ned oljenæringen på dagen, men det er på tide å bli mer bevist på våres valg. 

Hadde en prat med de i Oslo før valget og det var ikke snakk om at folk skulle slutte å fly, men at man muligens fikk på et miljøgebyr som kunne være med å finansiere miljøvennlige transportmidler. Det er sykt når det blir billigere å fly enn det å ta toget. 

Ellers så synes jeg at bomprisen bør være høy i byene også heller ikke finnes på landet så lenge de har dårlig kollektivtilbud. Synes heller ikke at man trenger å få gratis månedskort i byene, men kanskje redusert prisen med 25%.  

Anonymkode: 19b80...0a9

Vil de innføre gratis månedskort for de i byene? Det har jeg ikke fått med meg, hvem tenker de skal betale for det. Ikke rart at mange i bykjernene stemmer på de. Det er jo helt supert, del ut gratis månedskort, men blås i de utenfor byene.

Anonymkode: 6751f...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du innbiller deg at disse talerørene vil godta, eller klare seg, på en årsinntekt på 3-400 000 og jobb til de er over 70? Det er lett å sitte og bestemme når det ikke medfører noen som helst økonomisk risiko for en selv. 

Anonymkode: b3e73...157

Ja, jeg tror det hadde gått helt fint, men jeg ser ikke helt at det har sammenheng med hvor folk skal bo. Jeg tror også de fleste som har stemt på miljøpartiet har helt vanlige lønninger og innser at det kan bli nødvendig å redusere litt. Vi kan leve godt med å forbruke mindre, men de færreste av oss vil være de eneste som gjør det. Mine barn, tenåringer, og jeg kunne for eksempel godt klart seg med halvparten så mye klær som vi har. Jeg vil likevel ikke redusere det. Da blir vi helt annerledes enn "alle andre". Å den samme måten hadde jeg ikke hatt noe imot etforbud mot mer enn en ferieflytur hvert 3. år, men så lenge alle amdre reiser og det er annsett som den normale feroeformen, vil jeg ikke nekte mine barn det heller.

Anonymkode: e40d5...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg tror det hadde gått helt fint, men jeg ser ikke helt at det har sammenheng med hvor folk skal bo. Jeg tror også de fleste som har stemt på miljøpartiet har helt vanlige lønninger og innser at det kan bli nødvendig å redusere litt. Vi kan leve godt med å forbruke mindre, men de færreste av oss vil være de eneste som gjør det. Mine barn, tenåringer, og jeg kunne for eksempel godt klart seg med halvparten så mye klær som vi har. Jeg vil likevel ikke redusere det. Da blir vi helt annerledes enn "alle andre". Å den samme måten hadde jeg ikke hatt noe imot etforbud mot mer enn en ferieflytur hvert 3. år, men så lenge alle amdre reiser og det er annsett som den normale feroeformen, vil jeg ikke nekte mine barn det heller.

Anonymkode: e40d5...a2c

Mange har ikke råd til å bo i byen. Du er litt som de som ønsker å bestemme altså. Alle andre skal kutte ned og bort, men ikke selv. Vi, for vår del, lever allerede redusert og på et minimum. Men det er vel bare rettferdig at vi skal bli tvangsflyttet og erklært personlig konkurs av den grunn, slik at andre kan ha god samvittighet og fortsette som før? Barna våre kan snart verken gå på skole eller på fritidsaktiviter, det har vi ikke råd til med bompenger i distriktet. Ei heller besøke familie, som bor ganske nært, men bomringen. Og nei, vi kan verken gå eller har mulighet for sykkel eller kollektiv transport pga alvorlig sykdom. Å kjempe for klima og jorden er viktig, men det skal og kan ikke slå beina under familier.  

Anonymkode: b3e73...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mange har ikke råd til å bo i byen. Du er litt som de som ønsker å bestemme altså. Alle andre skal kutte ned og bort, men ikke selv. Vi, for vår del, lever allerede redusert og på et minimum. Men det er vel bare rettferdig at vi skal bli tvangsflyttet og erklært personlig konkurs av den grunn, slik at andre kan ha god samvittighet og fortsette som før? Barna våre kan snart verken gå på skole eller på fritidsaktiviter, det har vi ikke råd til med bompenger i distriktet. Ei heller besøke familie, som bor ganske nært, men bomringen. Og nei, vi kan verken gå eller har mulighet for sykkel eller kollektiv transport pga alvorlig sykdom. Å kjempe for klima og jorden er viktig, men det skal og kan ikke slå beina under familier.  

Anonymkode: b3e73...157

Hvem påstår at det må gå for mye ut over de svakeste?

Anonymkode: e40d5...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du innbiller deg at disse talerørene vil godta, eller klare seg, på en årsinntekt på 3-400 000 og jobb til de er over 70? Det er lett å sitte og bestemme når det ikke medfører noen som helst økonomisk risiko for en selv. 

Anonymkode: b3e73...157

Satser på at Lan Marie Bergh starter med å senke sin inntekt først da, hun tjener vel godt over 1 million i året

Anonymkode: 6751f...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...