Gå til innhold

Mas, mas, mas!! (Fritidsaktiviteter)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, såklart. 

"Alle" her inne digger selvsagt dugnader, kioskvakter, kakebaking til langt på natt og foreldrevakter. Det er kjempestas med avbrudd hver time for en eller annen mail, melding eller Spond-beskjed om treningstidspunkt eller korpsantrekk. 

La meg gjette, dere jobber 100%, har et perfekt sexliv, lager kjøttfri middag fra bunnen av hver dag, og ungene gjør lekser med glede. 

🙄

Mhm.

HI

 

Anonymkode: aa89c...a26

Jeg er vel en av de som digger dugnader, og har av den grunn mange verv i klubben. 

For å svare på resten: Jeg jobber 100%, samt en god del overtid. Styrer arbeidsdagen selv. Sexlivet er ikke så mye å skryte av for tiden, da jeg ble separert for ikke så lenge siden. Var for så vidt ikke noe særlig å skryte av før separasjonen heller. Middagen inneholder stort sett alltid kjøtt, og den lages sjelden fra bunnen. Ungene gjør ferdig leksene før jeg kommer hjem fra jobb, så det er ikke noe problematisk. Om de alltid gjør det med glede tviler jeg dog på. 

Anonymkode: 97f32...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, såklart. 

"Alle" her inne digger selvsagt dugnader, kioskvakter, kakebaking til langt på natt og foreldrevakter. Det er kjempestas med avbrudd hver time for en eller annen mail, melding eller Spond-beskjed om treningstidspunkt eller korpsantrekk. 

La meg gjette, dere jobber 100%, har et perfekt sexliv, lager kjøttfri middag fra bunnen av hver dag, og ungene gjør lekser med glede. 

🙄

Mhm.

HI

 

Anonymkode: aa89c...a26

What? Nei, men man må nesten rekne med at man må bidra på aktivitetene barna er med i!

Anonymkode: c9a74...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, såklart. 

"Alle" her inne digger selvsagt dugnader, kioskvakter, kakebaking til langt på natt og foreldrevakter. Det er kjempestas med avbrudd hver time for en eller annen mail, melding eller Spond-beskjed om treningstidspunkt eller korpsantrekk. 

La meg gjette, dere jobber 100%, har et perfekt sexliv, lager kjøttfri middag fra bunnen av hver dag, og ungene gjør lekser med glede. 

🙄

Mhm.

HI

 

Anonymkode: aa89c...a26

Hva beit deg? Spond er virkelig ikke mye arbeid eller avbrekk hver time å svare på, altså. Og det er ikke snakk om å "digge kioskvakter" Det er snakk om å bidra til at ungene har det bra både fysisk og sosialt. Og det å stille opp gir deg en fantastisk fin sjanse til å bli kjent med barnas omgangskrets og faktisk også med barna dine. 

Det er mange timers hyggelig samvær for meg med mine barn, men også med deres venner og med vennenes foreldre. Selvfølgelig er det andre ting jeg kunne tenkt meg å gjort en torsdag ettermiddag, men det å fylle bilen med unger og kjøre på kamp er givende på mange plan. Og ja, fritid og ferie er med aktiviteter med ungene i sentrum ofte, men jeg liker jo å være sammen med dem? 

Det å bidra rundt barna både i skole og fritid er et ansvar som følger med, både et ansvar for mine egne men også for nærmiljøet og for fremtiden. Det å investere tid i dugnad er verdifullt. Det vinner alle på.

Jeg har nå fire aktive ungdommer i hus og har jaggu bakt min andel kaker, stekt vafler og solgt kaffe. Nå tar de en del av dugnadene selv, og jeg er glad for at de også ser verdien i det. Jeg tror det er sunt. Og jeg er heldig som har fått følge dem tett gjennom aktiviteter i oppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 40 år. Da jeg gikk på fotball og min bror i korps var det arrangementer, loddsalg og dugnad (bla utlevering av telefonkatalog) og loppemarked. Pappa var med i styret og brukte mye tid på å skaffe penger til klubben.

Jeg er selv lagleder og bruker sammen med trenerne mye tid på å organisere best mulig for at barna skal ha et ok tilbud. 

Hvis HI er så drittlei så får hun melde ungene ut og la dem sitte hjemme å se iPad i stedet. Aktiviteter koster, enten må man gjøre egeninnsats eller så må det betales. HI hadde sikkert klaget om det var for dyrt også. Helst hadde hun vel sett at de andre foreldrene betalte for hennes unger. 

Jeg er lei av foreldresutring.

Anonymkode: 2c824...7c3

Herregud det hadde jeg glemt! Vårt korps leverte også ut telefonkataloger da jeg var barn/ungdom😅 Oh sweet memories❤

Anonymkode: 16480...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, såklart. 

"Alle" her inne digger selvsagt dugnader, kioskvakter, kakebaking til langt på natt og foreldrevakter. Det er kjempestas med avbrudd hver time for en eller annen mail, melding eller Spond-beskjed om treningstidspunkt eller korpsantrekk. 

La meg gjette, dere jobber 100%, har et perfekt sexliv, lager kjøttfri middag fra bunnen av hver dag, og ungene gjør lekser med glede. 

🙄

Mhm.

HI

 

Anonymkode: aa89c...a26

For ikke å snakke om at alle mødrene her ELSKER å ha åpent hus for barnets venner, lage 2-3 ulike kjøttfrie middager hver dag i fall Oles lille kamerat eller Linneas venninne ikke liker maten. 

Anonymkode: 34355...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og nei, her i huset lages ikke mange middager helt fra bunnen av, gitt, å følge opp barna vi har valgt å få, det gjør vi med glede. Vi har flere hundre dugnadstimer hvert år, og dette er noe vi prioriterer høyt. Plutselig er barna store, og så sitter vi igjen alene, med all verdens tid til denne o' så viktige egentiden og egne hobbyer. 

 

HER i huset lager vi maten sammen, det er vår måte å «følge opp» barna. Vi hiver ikke i dem Toro-suppe eller Esso-pølse for å få tid til å gå på dugnad i stedet, gitt. Og jeg hyrer ikke barnevakt for å sitte i styremøter for turngruppa, det kaller jeg nemlig ikke å følge opp barn. Det er å ha en hobby, det...  

Anonymkode: 34355...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Øhh. Snakk om å ilegge meg meninger jeg ikke har. 

Jeg er lei maset. Jeg er lei tiggingen. Og jeg er lei av at det kreves at jeg må gjøre noe for andre omtrent hver bidige time jeg er våken. 

HI

Anonymkode: aa89c...a26

Jeg tenker at det er her problemet ditt egentlig ligger. Det er ikke snakk om at barnas fritidsaktiviteter krever noe av deg hver time du er våken. Ergo er det annet i livet ditt som sliter deg ut.

Kanskje du/dere må endre på en del ting? Har du en mann - i så fall, snakk med ham, fortell hvordan du har det, legg smartere planer for hverdagene deres, forbered ukene, bli bedre på avsvarsfordeling i hjemmet. Dette gjelder selv om du ikke har en mann, du må rett og slett finne nye måter å gjøre ting på slik at du ikke blir så sliten og lei. Du må finne måter å organisere livet ditt/deres slik at barnas fritidsaktiviteter ikke får deg til å tippe.

Det er også mulig å snakke med ungene dine, forklare hvor mye tid som brukes på ting at alle må bidra, og så se om ungene kan bidra på andre områder i hjemmet - f.eks. bli bedre til å rydde etter seg, sortere klær, finne faste oppgaver de har.

Anonymkode: e1c3d...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri hørt om Spond, men det slo meg at det må være mye bedre at kun de som IKKE kommer på trening må melde fra, da slipper trener og foreldre å forholde seg til så mange meldinger.

Anonymkode: e1c3d...adf

Dette går faktisk an slik som du foreslår. Vi har det slik på vårt lag så da er det administrator som ikke vet hvordan dette settes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan treningsklubber ble driftet før, fikk de tilskudd av noe slag? For det var aldri dugnader, kiosker, kakebaking når jeg vokste opp.

Anonymkode: b98d1...d34

Å joda, minst like mye, om ikke mer, da jeg var barn. Det er bare det at den gang var dugnadsarbeid svært vanlig, alle deltok og dermed ble det få vakter på hver. 

Anonymkode: a28be...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å joda, minst like mye, om ikke mer, da jeg var barn. Det er bare det at den gang var dugnadsarbeid svært vanlig, alle deltok og dermed ble det få vakter på hver. 

Anonymkode: a28be...279

Nei. Kravene var MYE lavere. Man forventet ikke varmmat selv om det var lørdag og kampdag. Og ungene syklet alene til trening uten at mamma leide dem i hånda. 

Anonymkode: 34355...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HER i huset lager vi maten sammen, det er vår måte å «følge opp» barna. Vi hiver ikke i dem Toro-suppe eller Esso-pølse for å få tid til å gå på dugnad i stedet, gitt. Og jeg hyrer ikke barnevakt for å sitte i styremøter for turngruppa, det kaller jeg nemlig ikke å følge opp barn. Det er å ha en hobby, det...  

Anonymkode: 34355...691

Jo, det å sitte i styret i turngruppa er også en del av den pakka som heter "oppfølging av barn". Uten et styre fungerer ikke klubben. 

Ekstremt lite Toro-suppe eller bensinstasjon-pølse, men sausen kan godt være fra Knorr eller Toro, og karbonadene vi spiste i dag har jeg kjøpt ferdig, fra en liten lokalmatprodusent. De er hjemmelagde, men ikke av meg. 

Ellers funker det veldig bra at en av oss begynner tidlig på jobb, og har mulighet til å komme forholdsvis tidlig hjem og kan lage middag til unger og den andre voksne, som da begynner litt seinere på jobb. 

Planlegging og gode logistikkløsninger gjør at vi i tillegg til å jobbe fulle stillinger i arbeidslivet og jobbe svært mange timer dugnad, så har vi likevel god tid til å "bare være" også, og finne på ting sammen som familie. 

Anonymkode: a28be...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Kravene var MYE lavere. Man forventet ikke varmmat selv om det var lørdag og kampdag. Og ungene syklet alene til trening uten at mamma leide dem i hånda. 

Anonymkode: 34355...691

Det er det jeg og mener, man setter jo kravene så høyt, og det er jo helt inødvendig

Anonymkode: b98d1...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er det jeg og mener, man setter jo kravene så høyt, og det er jo helt inødvendig

Anonymkode: b98d1...d34

*unødvendig*

Anonymkode: b98d1...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Kravene var MYE lavere. Man forventet ikke varmmat selv om det var lørdag og kampdag. Og ungene syklet alene til trening uten at mamma leide dem i hånda. 

Anonymkode: 34355...691

Vi har bare vafler, is og kaker. Ikke noe varmmat. Vi har smoothie da. Og frukt. Hvem forlanger varmmat? 

Anonymkode: a15ba...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er det jeg og mener, man setter jo kravene så høyt, og det er jo helt inødvendig

Anonymkode: b98d1...d34

Nettopp! Det er det jeg mener. Hvorfor kiosk på en fotballkamp? Og hvorfor må vi foreldrene holde ungene i hånda til enhver tid? For ikke å snakke om hvor lite selvstendige de blir av å bli kjørt hit og dit. 

Og hvorfor skal egentlig ungene på organisert idrett fra de er 3-4 år? Hva skjedde med å leke i gata, finne på ting selv, klare seg litt på egenhånd?

HI

Anonymkode: aa89c...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp! Det er det jeg mener. Hvorfor kiosk på en fotballkamp? Og hvorfor må vi foreldrene holde ungene i hånda til enhver tid? For ikke å snakke om hvor lite selvstendige de blir av å bli kjørt hit og dit. 

Og hvorfor skal egentlig ungene på organisert idrett fra de er 3-4 år? Hva skjedde med å leke i gata, finne på ting selv, klare seg litt på egenhånd?

HI

Anonymkode: aa89c...a26

Kiosken tjener inn penger for klubben? I vår klubb tar kiosken inn 25 000 i halvåret. Det betyr 50 000 i året. Vi kjøper utstyr for det samme beløpet eller mer, hver cup koster ca 1000 per lag og kampene koster 200 per kamp. Trenere sendes på kurs, det er ikke gratis, men nødvendig. Vedlikehold av banene er heller ikke gratis. Hvor skal pengene ellers komme fra? 

Jeg kjører til kamper, men sender ikke en 6-åring alene på trening der han må krysse veien i 60-sone uten fotgjengerovergang eller undergang. Hjemmekampene spilles 10 min å kjøre og bortekamper enda lenger. Vi samkjører noe, men hyggelig med en heiagjeng også. 

De fleste barn begynner på organisert idrett samme år som de begynner på skolen. Ser ikke noe problem med det. 

Anonymkode: a15ba...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, såklart. 

"Alle" her inne digger selvsagt dugnader, kioskvakter, kakebaking til langt på natt og foreldrevakter. Det er kjempestas med avbrudd hver time for en eller annen mail, melding eller Spond-beskjed om treningstidspunkt eller korpsantrekk. 

La meg gjette, dere jobber 100%, har et perfekt sexliv, lager kjøttfri middag fra bunnen av hver dag, og ungene gjør lekser med glede. 

🙄

Mhm.

HI

 

Anonymkode: aa89c...a26

Ja, faktisk. Det er ikke så veldig uvanlig, altså.

Anonymkode: 7d0a2...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi kommer på trening, ok? Vi bruker det som utgangspunkt. Og så kan jeg heller si fra hvis vi ikke kommer. Det samme med konserter, marsjer, kamper og cuper. Vi kommer. Det er det evinnelige maset hver eneste dag før, eller uka før, som plager meg mest av alt.

Jo, i tillegg til alt de vil ha meg til å gjøre som jeg mener er unødvendig. 

HI

Anonymkode: aa89c...a26

Da spør du om de kan endre innstillingene på spond. Vi har default på at alle kommer og så melder man seg av. Men på turer og cuper må man melde seg på. 

Anonymkode: debb3...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...