Gå til innhold

Mas, mas, mas!! (Fritidsaktiviteter)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men da holder det vel å melde avbud når man IKKE kommer, i stedet for påmelding hver eneste uke.

Anonymkode: 34355...691

Teoretisk er dette en god idé, problemet er at det veldig ofte er de samme som dropper trening og cuper som heller ikke gidder å si fra. På trening får selvfølgelig være med, men på laget til min gutt har de sagt at de som ikke melder seg på innen fristen, får ikke være med på cup, rett og slett for å kunne planlegge og evt låne inn spillere. 

Anonymkode: 4edb7...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, såklart. 

"Alle" her inne digger selvsagt dugnader, kioskvakter, kakebaking til langt på natt og foreldrevakter. Det er kjempestas med avbrudd hver time for en eller annen mail, melding eller Spond-beskjed om treningstidspunkt eller korpsantrekk. 

La meg gjette, dere jobber 100%, har et perfekt sexliv, lager kjøttfri middag fra bunnen av hver dag, og ungene gjør lekser med glede. 

🙄

Mhm.

HI

 

Anonymkode: aa89c...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva i allverden skjedde med fritidsaktiviter? 

Vi har en på turn, en i korps, og en på fotball. Spond er det store - her legges alt av treninger og eventer til. 

Men hvorfor i all verden må jeg bekrefte at de kommer på hver eneste trening? Hvorfor må jeg melde dem på alt av oppvisninger, cuper mm? 

Hva skjedde med at det var trening på tirsdager, og ferdig med det?

For ikke å snakke om all tiggingen om bidrag, kjøring, kioskvakter, kakebaking, dugnader, vasking av garderober, foreldrevakt og mye mer!

Jeg blir så sliten av alt maset! 😰

Anonymkode: aa89c...a26

Hvor mye mas kan det være å trykke deltar på Spond? Tar deg virkelig ikke lang tid. Er ganske håpløst for trener og de som ordner med kamper osv hvis man ikke vet hvem som kommer. Det er mange som bruker MYE  av sin fritid for at dine barn skal kunne gå på en fritidsaktivitet og du synes det for mye å bruke 10 sekunder på å svare om de kommer. Meld deg som lagkontakt så får du kanskje litt mer forståelse for dette. Det er fryktelig vanskelig å planlegge når folk ikke svarer og utrolig slitsomt når man i tillegg til alt annet må bruke tid på å purre på svar fra foreldre som ofte kun har den oppgaven. 

Mange steder kan man leie inn noen til å stå i kiosken etc hvis man ikke kan gjøre det selv. Eller få alternative oppgaver hvis det man er satt opp på ikke passer. 

For å få en idrettsklubb til å fungere er det mange oppgaver som må gjøres og noen må stille hvis man skal holde kostnadene nede.  Ellers må de øke prisen og det er ikke ønskelig. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tipp topp skrev:

Hvor mye mas kan det være å trykke deltar på Spond? Tar deg virkelig ikke lang tid. Er ganske håpløst for trener og de som ordner med kamper osv hvis man ikke vet hvem som kommer. Det er mange som bruker MYE  av sin fritid for at dine barn skal kunne gå på en fritidsaktivitet og du synes det for mye å bruke 10 sekunder på å svare om de kommer. Meld deg som lagkontakt så får du kanskje litt mer forståelse for dette. Det er fryktelig vanskelig å planlegge når folk ikke svarer og utrolig slitsomt når man i tillegg til alt annet må bruke tid på å purre på svar fra foreldre som ofte kun har den oppgaven. 

Mange steder kan man leie inn noen til å stå i kiosken etc hvis man ikke kan gjøre det selv. Eller få alternative oppgaver hvis det man er satt opp på ikke passer. 

For å få en idrettsklubb til å fungere er det mange oppgaver som må gjøres og noen må stille hvis man skal holde kostnadene nede.  Ellers må de øke prisen og det er ikke ønskelig. 

 

 

Vi kommer på trening, ok? Vi bruker det som utgangspunkt. Og så kan jeg heller si fra hvis vi ikke kommer. Det samme med konserter, marsjer, kamper og cuper. Vi kommer. Det er det evinnelige maset hver eneste dag før, eller uka før, som plager meg mest av alt.

Jo, i tillegg til alt de vil ha meg til å gjøre som jeg mener er unødvendig. 

HI

Anonymkode: aa89c...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Aktiviteter er ofte bygget på frivillig innsats. Derfor er det greit å vite hvir mange som stiller på trening slik at trenere ikke kommer forgjeves. Og det skjønner jeg godt.

Anonymkode: 9dd9a...5b7

frivillig innsats? Hva mener du, trenerne får betalt.

Anonymkode: af9b0...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine driver med turn, tennis og dans. Jeg har aldri måtte bake en eneste kake, eller vært på en eneste dugnad. 

Endret av Blondzilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, såklart. 

"Alle" her inne digger selvsagt dugnader, kioskvakter, kakebaking til langt på natt og foreldrevakter. Det er kjempestas med avbrudd hver time for en eller annen mail, melding eller Spond-beskjed om treningstidspunkt eller korpsantrekk. 

La meg gjette, dere jobber 100%, har et perfekt sexliv, lager kjøttfri middag fra bunnen av hver dag, og ungene gjør lekser med glede. 

🙄

Mhm.

HI

 

Anonymkode: aa89c...a26

Stått opp på feil bein igjen i dag også? 

Dette er en kort periode i livet, og en viktig del av barnas oppvekst. Selvfølgelig må vi foreldre bidra, ellers går ikke rundt. Det vil si at hvis du ønsker at barna dine skal få ta del i slike aktiviteter og bli en del av et større fellesskap, så må du enten bidra på dugnad eller betale en langt høyere kontingent. Med bedre økonomi kan klubben eller korpset leie inn folk til å ta jobben, men da må jo noen, det vil si du og andre med samme holdning, betale for det. 

Og nei, her i huset lages ikke mange middager helt fra bunnen av, gitt, å følge opp barna vi har valgt å få, det gjør vi med glede. Vi har flere hundre dugnadstimer hvert år, og dette er noe vi prioriterer høyt. Plutselig er barna store, og så sitter vi igjen alene, med all verdens tid til denne o' så viktige egentiden og egne hobbyer. 

Jeg skjønner virkelig ikke hva som er så utrolig slitsomt med å trykke "deltar" på Spond. Ei heller hva som er så grusomt ved å stå i kiosken tre-fire timer ei helg i blant. 

Anonymkode: a28be...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påmeldin til hver enkelt trening er en uting. Det er masete og det burde være en selvfølge å møte opp uansett. Den selvfølgen forsvinner når det blir stilt spørsmål om fremmøte hver gang.

Jeg er også enig i at ambisjonsnivået for barneidretten ofte bør senkes, med mer vekt på lek og allsidighet og mindre på konkuranser.

Foreldrevakter og dugnader synes jeg derimot er bra. Det er ofte nødvendig hvis ikke aktiviteten skulle kostet en formue. I noen idretter, som fotball, er det desverre litt for ofte at barneagene brukes som melkeku for å finnansiere de eldre. Det er vanskelig å gjøre noe med så lenge ingen har stemmerett før de blir 15.

Anonymkode: d4b26...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Påmeldin til hver enkelt trening er en uting. Det er masete og det burde være en selvfølge å møte opp uansett. Den selvfølgen forsvinner når det blir stilt spørsmål om fremmøte hver gang.

Jeg er også enig i at ambisjonsnivået for barneidretten ofte bør senkes, med mer vekt på lek og allsidighet og mindre på konkuranser.

Foreldrevakter og dugnader synes jeg derimot er bra. Det er ofte nødvendig hvis ikke aktiviteten skulle kostet en formue. I noen idretter, som fotball, er det desverre litt for ofte at barneagene brukes som melkeku for å finnansiere de eldre. Det er vanskelig å gjøre noe med så lenge ingen har stemmerett før de blir 15.

Anonymkode: d4b26...d9b

De seriøse klubbene finansierer ikke A-laget via barneidretten. Gjør din klubb det, så melder du det inn for årsmøtet og stiller på årsmøtet personlig. Der kan du kreve øremerking av pengene. Det du beskriver, er virkelig en uting, og skal ikke forekomme. 

Anonymkode: a28be...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, såklart. 

"Alle" her inne digger selvsagt dugnader, kioskvakter, kakebaking til langt på natt og foreldrevakter. Det er kjempestas med avbrudd hver time for en eller annen mail, melding eller Spond-beskjed om treningstidspunkt eller korpsantrekk. 

La meg gjette, dere jobber 100%, har et perfekt sexliv, lager kjøttfri middag fra bunnen av hver dag, og ungene gjør lekser med glede. 

🙄

Mhm.

HI

 

Anonymkode: aa89c...a26

Jeg er alene med 3 barn, lager mye halvfabrikat, har to barn som hater lekser og en som elsker det, jobber 100%, ELSKER kjøtt, så aldri kjøttfri middag. Jeg føler av og til at jeg bor på fotballbanen eller i håndballhallen og elsker det ikke, men skal barna mine ha dette tilbudet, så må jeg stille opp og jeg forstår hvorfor man må det. 

Anonymkode: a15ba...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

frivillig innsats? Hva mener du, trenerne får betalt.

Anonymkode: af9b0...feb

Ikke alle trenere får betalt. De små klubbene er ofte drevet på frivillig basis. Vår klubb har ikke en eneste ansatt. Alt er frivillig.

Anonymkode: a15ba...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så kutt det ut! Ja det er mas, men det er valgfritt.

Anonymkode: 45ea8...e2b

Nei det er ikke valgfritt! DVS frivillig tvang er ikke barna med på noe blir de isolert . 

Anonymkode: c4050...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det handler ikke om å gidde. Jeg syns det stilles for mange krav til foreldrene. 

En 5-6 åring trenger da virkelig ikke trening på tirsdag, kamp på onsdag og cup i helgene? Og kioskvakter? Trenger de kiosk? Og hvorfor må jeg være foreldrevakt for 11 åringen og kompisene i korpset? Hvorfor må jeg være "wingman" i grøfta når de øver på å marsjere? Også kaker og vafler og kaffe da. Heeele tiden. 

(Og så kommer selvsagt alt maset på Spond i tillegg.)

Det er FOR mye. 

HI

Anonymkode: aa89c...a26

Dugnader, kiosksalg og lignende finnes jo som regel for å få inn penger til klubben slik at det kan opprettholdes et tilbud til barna om fritidsaktivitet. Det er ikke gratis å drive fotballklubb, håndballklubb eller korps. Alt dekkes heller ikke gjennom kontingent. Skal dugnadene droppes vil jo kontigenten økes tilsvarende. Det er tuftet på frivillighet og dugnad, og hvis ingen stiller opp forsvinner tilbudet.

Når det gjelder antall treninger kommer det jo an på gamle de er selvsagt, jo eldre de blir jo flere treninger blir det. Hvis de trener en gang i uken vil de jo ligge langt etter andre lag på ganske kort tid, og det er ikke akkurat motiverende. jeg har to på fotball, hvor eldste er 15 og yngste er 12. Eldste har økt treningene jevnt og trutt fra 1-5 ganger i uken og to kamper i uken med påfølge kioskvakter på hjemmekamper som går på omgang for oss foreldre. Cuper er det av og til, men langt i fra hver helg (for noen av de). Yngste har 3 treninger i uken, de gikk nettopp opp fra 2. Hun spiller kamp en gang i uken, og i hennes klubb er det også vi foreldre som står i kiosken ved hjemmekamper + er kampverter. Yngste bruker Spond, og det er for at trenerne skal få en oversikt over hvor mange som kommer på trening ift å legge opp treningen deretter, og på kamp for å vite hvem som kan være med. Det er jo ikke noe merkelig eller masete med det syns jeg.

Føler man at man drukner i dugnader og meldinger på Spond må man jo vurdere om ungene bør kutte ned på antall aktiviteter og bare velge èn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvordan treningsklubber ble driftet før, fikk de tilskudd av noe slag? For det var aldri dugnader, kiosker, kakebaking når jeg vokste opp.

Anonymkode: b98d1...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri hørt om Spond, men det slo meg at det må være mye bedre at kun de som IKKE kommer på trening må melde fra, da slipper trener og foreldre å forholde seg til så mange meldinger.

Anonymkode: e1c3d...adf

Vi har Spond for yngste sitt fotballag. Der får vi en påminnelse før hver trening som man må avslå hvis hun ikke kommer på den treningen. Hvis hun kommer, gjør vi ingenting. Det blir mye mer oversiktlig for trenerne når de vet hvor mange som kommer og kan legge opp treningen ift det, eventuelt avlse hvis nesten ingen kan. Tidligere hadde vi kun en lukket facebook-side for laget hvor man skulle skrive melding hvis de ikke kom på trening, men det fungerte ikke optimalt i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

frivillig innsats? Hva mener du, trenerne får betalt.

Anonymkode: af9b0...feb

Da er dere et unntak. Her det klubbene 100% basert på frivillige trenere som får dekket trenerkurs gjennom klubben (les; inntekt via dugnad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan treningsklubber ble driftet før, fikk de tilskudd av noe slag? For det var aldri dugnader, kiosker, kakebaking når jeg vokste opp.

Anonymkode: b98d1...d34

Jeg er 40 år. Da jeg gikk på fotball og min bror i korps var det arrangementer, loddsalg og dugnad (bla utlevering av telefonkatalog) og loppemarked. Pappa var med i styret og brukte mye tid på å skaffe penger til klubben.

Jeg er selv lagleder og bruker sammen med trenerne mye tid på å organisere best mulig for at barna skal ha et ok tilbud. 

Hvis HI er så drittlei så får hun melde ungene ut og la dem sitte hjemme å se iPad i stedet. Aktiviteter koster, enten må man gjøre egeninnsats eller så må det betales. HI hadde sikkert klaget om det var for dyrt også. Helst hadde hun vel sett at de andre foreldrene betalte for hennes unger. 

Jeg er lei av foreldresutring.

Anonymkode: 2c824...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 40 år. Da jeg gikk på fotball og min bror i korps var det arrangementer, loddsalg og dugnad (bla utlevering av telefonkatalog) og loppemarked. Pappa var med i styret og brukte mye tid på å skaffe penger til klubben.

Jeg er selv lagleder og bruker sammen med trenerne mye tid på å organisere best mulig for at barna skal ha et ok tilbud. 

Hvis HI er så drittlei så får hun melde ungene ut og la dem sitte hjemme å se iPad i stedet. Aktiviteter koster, enten må man gjøre egeninnsats eller så må det betales. HI hadde sikkert klaget om det var for dyrt også. Helst hadde hun vel sett at de andre foreldrene betalte for hennes unger. 

Jeg er lei av foreldresutring.

Anonymkode: 2c824...7c3

Øhh. Snakk om å ilegge meg meninger jeg ikke har. 

Jeg er lei maset. Jeg er lei tiggingen. Og jeg er lei av at det kreves at jeg må gjøre noe for andre omtrent hver bidige time jeg er våken. 

HI

Anonymkode: aa89c...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 40 år. Da jeg gikk på fotball og min bror i korps var det arrangementer, loddsalg og dugnad (bla utlevering av telefonkatalog) og loppemarked. Pappa var med i styret og brukte mye tid på å skaffe penger til klubben.

Jeg er selv lagleder og bruker sammen med trenerne mye tid på å organisere best mulig for at barna skal ha et ok tilbud. 

Hvis HI er så drittlei så får hun melde ungene ut og la dem sitte hjemme å se iPad i stedet. Aktiviteter koster, enten må man gjøre egeninnsats eller så må det betales. HI hadde sikkert klaget om det var for dyrt også. Helst hadde hun vel sett at de andre foreldrene betalte for hennes unger. 

Jeg er lei av foreldresutring.

Anonymkode: 2c824...7c3

Men sånn var det ikke der jeg bodde

Anonymkode: b98d1...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ikke valgfritt! DVS frivillig tvang er ikke barna med på noe blir de isolert . 

Anonymkode: c4050...098

Det er valgfritt! Mine er ikke med på noe, men de leker med venner etter skolen hver dag. Ikke isolert. Å ikke gå på fotballtrening 3 ganger i uka og cup annenhver helg, og dugnaf i hytt og pine betyr ikke at barne sitter inne og kjeder seg, spiller eller faller utenfor. 

De spiller fotball for gøy, sykler offroad, hopper på trampoline, klatrer i klatreveggen osv. 

Anonymkode: 45ea8...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan treningsklubber ble driftet før, fikk de tilskudd av noe slag? For det var aldri dugnader, kiosker, kakebaking når jeg vokste opp.

Anonymkode: b98d1...d34

Merker jeg ble nysgjerrig på hvor i landet du vokste opp og hva du drev med? 

Jeg er 45 år,  har to eldre søsken. Vi drev alle med idrett i oppveksten.  Det var MASSE dugnad! Loddsalg, kakebaking,  kioskvakter,  reiseledere,  stevne arrangører osv osv osv.  Heldigvis stilte foreldrene våre opp og gjorde disse tingene for oss! Men det fantes også foreldre som aldri deltok på noen verdens ting, vi barna ante ikke hvem foreldrene til "Per"  eller "Kari" var, de stilte aldri opp! 

Jeg synes det er en selvfølge å bidra på dugnaden til klubben våre er i. Jeg blir kjent med ungene, foreldrene og trenere. Samtidig som kostnadene i klubben holdes nede. 

Anonymkode: 77b6a...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Merker jeg ble nysgjerrig på hvor i landet du vokste opp og hva du drev med? 

Jeg er 45 år,  har to eldre søsken. Vi drev alle med idrett i oppveksten.  Det var MASSE dugnad! Loddsalg, kakebaking,  kioskvakter,  reiseledere,  stevne arrangører osv osv osv.  Heldigvis stilte foreldrene våre opp og gjorde disse tingene for oss! Men det fantes også foreldre som aldri deltok på noen verdens ting, vi barna ante ikke hvem foreldrene til "Per"  eller "Kari" var, de stilte aldri opp! 

Jeg synes det er en selvfølge å bidra på dugnaden til klubben våre er i. Jeg blir kjent med ungene, foreldrene og trenere. Samtidig som kostnadene i klubben holdes nede. 

Anonymkode: 77b6a...1f4

Vokste opp sørlandet, drev med fotball og håndball. Og det var ikke sånn at mine foreldre var noe annerledes enn andre foreldre. Foreldre kjørte til kamper, og heiet på sidelinjen. Vi gikk selv rundt på dørene og solgte lodd og andre ting, det var ikke noe foreldrene våre gjorde. Vi sto selv i kiosk når den store sommerlige cupen var, det gikk på rundgang på de eldste lagene som var med.  Det var ikke vanlig å ha kiosk på kamper, det var av og til en liten kiosk når det var turneringer, men turneringer var jo ikke så ofte..

Anonymkode: b98d1...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke folk bare respektere at alle har ulik kapasitet? Selvom noen brenner for barnas idrett og har all verdens energi og kapasitet til å stille opp på hva det skulle være, så er det faktisk også de som ikke har det, og årsakene til det kan være mange. Noen har mange barn og kanskje krevende barn og har nok med å få hverdagene til å gå rundt med jobb og skole/barnehage, noen er kanskje alene og har personlige utfordringer, noen har sykdommer, eller barn som er syke, syke familiemedlemmer  etc etc. De færreste lar være å stille opp fordi de ikke «gidder», man har gjerne en grunn, men så er det ikke alt man vil alle skal vite. Enkelte har svært vanskelig for å se lenger enn sin egen nesetipp og forstå at ikke alle er som de selv

Anonymkode: 29b3b...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke folk bare respektere at alle har ulik kapasitet? Selvom noen brenner for barnas idrett og har all verdens energi og kapasitet til å stille opp på hva det skulle være, så er det faktisk også de som ikke har det, og årsakene til det kan være mange. Noen har mange barn og kanskje krevende barn og har nok med å få hverdagene til å gå rundt med jobb og skole/barnehage, noen er kanskje alene og har personlige utfordringer, noen har sykdommer, eller barn som er syke, syke familiemedlemmer  etc etc. De færreste lar være å stille opp fordi de ikke «gidder», man har gjerne en grunn, men så er det ikke alt man vil alle skal vite. Enkelte har svært vanskelig for å se lenger enn sin egen nesetipp og forstå at ikke alle er som de selv

Anonymkode: 29b3b...a5b

Jeg har stor forståelse for at man har forskjellig kapasitet og at ikke alle kan stille opp like mye. Men når jeg bruker masse av min tid og andre syter over at de må svare om de kommer på Spond som tar de to sekunder, så blir man litt oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Øhh. Snakk om å ilegge meg meninger jeg ikke har. 

Jeg er lei maset. Jeg er lei tiggingen. Og jeg er lei av at det kreves at jeg må gjøre noe for andre omtrent hver bidige time jeg er våken. 

HI

Anonymkode: aa89c...a26

Hvem andre? Ungene dine? Hvis du er så lei av at trenere og lagledere ber om tilbakemelding på deltakelse så kan du jo bli med i styr og stell å organisere det på en ikke-masete måte (om du gidder). 

Hva med å vise litt takknemlighet for de foreldrene som står på for å tilrettelegge for dine barn. For hvis ingen gjør det, blir det ikke aktiviteter eller svært dyre aktiviteter.

Men det er vel fortsatt lettere å sutre.

Anonymkode: 2c824...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...