Gå til innhold

Mas, mas, mas!! (Fritidsaktiviteter)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva i allverden skjedde med fritidsaktiviter? 

Vi har en på turn, en i korps, og en på fotball. Spond er det store - her legges alt av treninger og eventer til. 

Men hvorfor i all verden må jeg bekrefte at de kommer på hver eneste trening? Hvorfor må jeg melde dem på alt av oppvisninger, cuper mm? 

Hva skjedde med at det var trening på tirsdager, og ferdig med det?

For ikke å snakke om all tiggingen om bidrag, kjøring, kioskvakter, kakebaking, dugnader, vasking av garderober, foreldrevakt og mye mer!

Jeg blir så sliten av alt maset! 😰

Anonymkode: aa89c...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig! For en syk verden vi bor i😱 folk tror alle foreldre vi ofre alle penger og fritid for aktiviteter, og her vi bor får vi ingen rabatter for å ha flere unger på aktivitet.

Så neste år utgår fotball. Heldigvis er alle unga mine enig i d👏🏻👏🏻 

En skal begynne på kampsport, en skal begynne på svømming og totalt blir alt mye billigere og MYE mer tidsbesparende for hele familien ❤️❤️

Ta grep og ta tilbake kontrollen over hverdagen👊🏻

Anonymkode: 61103...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, det virker som om det blir mer og mer ambisiøst. Mine har landet på klatring, relativt dyrt, men null foreldreinvolvering utover at jeg følger yngste 😄 Eldste gikk på håndball en stundog det var ikke måte på alt som skulle dras i gang av cuper, kick off, avslutninger ++ Sjelden vært så lykkelig som da hun ville slutte. Foreldre som har unger i flere idretter må jo bli sprø, eller leve og ånde for barneidrett. Jeg innrømmer glatt at jeg ikke gjør det, drev kun med dans da jeg var liten selv, hatet lagidretter #egobitch 😂

Anonymkode: 9d13a...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit at vi foreldre bestemmer litt over hvilke fritidsaktiviteter barna våre begynner på? Jeg vil helst styre unna fotball, håndball, turn og lignende som krever enormt mye innsats fra foreldre da jeg er kronisk syk og alene med barna. Er det greit å be de velge kulturskolen? 

Anonymkode: 5003c...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det greit at vi foreldre bestemmer litt over hvilke fritidsaktiviteter barna våre begynner på? Jeg vil helst styre unna fotball, håndball, turn og lignende som krever enormt mye innsats fra foreldre da jeg er kronisk syk og alene med barna. Er det greit å be de velge kulturskolen? 

Anonymkode: 5003c...138

Det er greit å forsøke og styre barna over på noe som ikke er lagt opp til foreldreinnsats, men det er også lov å ta kontakt med fotballklubben el å si du har et barn som ønsker å spille, men du har problemer med å stille opp på dugnad. Det er løsninger for det, i alle fall i vår klubb, når det er ordentlige grunner for det. De som bare ikke gidder fordi de jobber mye eller de som bare ikke møter opp, de irriterer vi oss over, men ingen barn blir kastet ut fordi foreldrene ikke har mulighet for dugnad. 

Det er også mulig å tilpasse oppgavene, feks kan du kanskje bake to kaker til cup, selv om du ikke har mulighet for å stå i kiosken i 3 timer .

Anonymkode: 4edb7...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er greit å forsøke og styre barna over på noe som ikke er lagt opp til foreldreinnsats, men det er også lov å ta kontakt med fotballklubben el å si du har et barn som ønsker å spille, men du har problemer med å stille opp på dugnad. Det er løsninger for det, i alle fall i vår klubb, når det er ordentlige grunner for det. De som bare ikke gidder fordi de jobber mye eller de som bare ikke møter opp, de irriterer vi oss over, men ingen barn blir kastet ut fordi foreldrene ikke har mulighet for dugnad. 

Det er også mulig å tilpasse oppgavene, feks kan du kanskje bake to kaker til cup, selv om du ikke har mulighet for å stå i kiosken i 3 timer .

Anonymkode: 4edb7...26f

Men det handler ikke om å gidde. Jeg syns det stilles for mange krav til foreldrene. 

En 5-6 åring trenger da virkelig ikke trening på tirsdag, kamp på onsdag og cup i helgene? Og kioskvakter? Trenger de kiosk? Og hvorfor må jeg være foreldrevakt for 11 åringen og kompisene i korpset? Hvorfor må jeg være "wingman" i grøfta når de øver på å marsjere? Også kaker og vafler og kaffe da. Heeele tiden. 

(Og så kommer selvsagt alt maset på Spond i tillegg.)

Det er FOR mye. 

HI

Anonymkode: aa89c...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiviteter er ofte bygget på frivillig innsats. Derfor er det greit å vite hvir mange som stiller på trening slik at trenere ikke kommer forgjeves. Og det skjønner jeg godt.

Anonymkode: 9dd9a...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men det handler ikke om å gidde. Jeg syns det stilles for mange krav til foreldrene. 

En 5-6 åring trenger da virkelig ikke trening på tirsdag, kamp på onsdag og cup i helgene? Og kioskvakter? Trenger de kiosk? Og hvorfor må jeg være foreldrevakt for 11 åringen og kompisene i korpset? Hvorfor må jeg være "wingman" i grøfta når de øver på å marsjere? Også kaker og vafler og kaffe da. Heeele tiden. 

(Og så kommer selvsagt alt maset på Spond i tillegg.)

Det er FOR mye. 

HI

Anonymkode: aa89c...a26

Kiosk og lignende er inntekt. Treningsavgift dekker sjeldent alle utgifter alene.

Anonymkode: 9dd9a...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det handler ikke om å gidde. Jeg syns det stilles for mange krav til foreldrene. 

En 5-6 åring trenger da virkelig ikke trening på tirsdag, kamp på onsdag og cup i helgene? Og kioskvakter? Trenger de kiosk? Og hvorfor må jeg være foreldrevakt for 11 åringen og kompisene i korpset? Hvorfor må jeg være "wingman" i grøfta når de øver på å marsjere? Også kaker og vafler og kaffe da. Heeele tiden. 

(Og så kommer selvsagt alt maset på Spond i tillegg.)

Det er FOR mye. 

HI

Anonymkode: aa89c...a26

Hvorfor i huleste skaffe seg barn når man ikke gidder å følge dem opp? Det handler om litt hektisk hverdag i noen få år. 

Anonymkode: a28be...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du må svare på om de kommer på trening, er fordi treningen legges opp forskjellig alt etter som hvor mange som kommer. 

Grunnen til at du må melde på til cup er fordi lagleder må vite hvor mange lag som skal meldes på. Eller om de har nok spillere til å stille med lag i det hele tatt.

Hilsen lagleder for fotball (som bruker mange timer av min fritid hver uke, for at mine og andres barn skal ha et fritidstilbud). 

Anonymkode: 97f32...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør gjerne dette for ungene. Det er utrolig berikende å spille et instrument, spille fotball, gå på dans, karate osv osv. Dette former barna til hele mennesker med en dannelse. Det lærer dem å delta i samfunnet og finne sin stemme. Etterhvert blir de mer uavhengige, men, ikke frarøv dem muligheten til å drive med musikk og idrett fordi dere prioriterer dere selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det handler ikke om å gidde. Jeg syns det stilles for mange krav til foreldrene. 

En 5-6 åring trenger da virkelig ikke trening på tirsdag, kamp på onsdag og cup i helgene? Og kioskvakter? Trenger de kiosk? Og hvorfor må jeg være foreldrevakt for 11 åringen og kompisene i korpset? Hvorfor må jeg være "wingman" i grøfta når de øver på å marsjere? Også kaker og vafler og kaffe da. Heeele tiden. 

(Og så kommer selvsagt alt maset på Spond i tillegg.)

Det er FOR mye. 

HI

Anonymkode: aa89c...a26

Hvem tenker du skal være vakter, stå i kiosk og passe på når de masrsjerer? Skal korpset og fotballen leie inn folk? Da må du betale for det. Er du villig til å betale to-tre dobbelt for aktivitetene? 

Jeg har barn både i fotball og korps. Selvsagt er det en del dugnad, men jeg har innsett at slik er livet nå i noen år og gjør det beste ut av situasjonen. Blir kjent med nye folk og prøver å ha det kjekt der jeg er. Og vet du?! Det er faktisk gøy hvis du går inn i det med en positiv innstilling. 

Anonymkode: 3dba6...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så usigelig glad og takknemlig for at jeg har et barn som er aktiv i fotball og som lever og ånder for dette. Han er 8 år og det er stort sett fotball han vet å snakke om, han sier også at han drømmer om fotball hver natt 😅

Hvor han har fått entusiasmen fra vet jeg ikke, men jeg er så glad for det miljøet han er en del av. Jeg ser på kampene hans, er med på cuper og det jeg kan av dugnader. Det er kjempesosialt og jeg gleder meg med barnet over de opplevelsene han har og får. Jeg bidrar med det jeg kan, er alene med han, og skjønner at uten dugnad ingen fotballklubb. Alt er basert på frivillighet for at barna skal ha det bra. Ikke én gang har jeg kjent på det du sier, vi er en del av et samfunn og om alle hadde vært "free-riders" hadde vi ikke hatt lokale fotballklubber ellers korps som kan spille på 17. mai etc.

Anonymkode: c72f1...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er flott er at man kan velge. Vår familie får ikke hverdagen  til å gå opp, for ikke å snakke om at unga ikke får gjort lekser dersom de alene bare skulle deltatt på alt fotballen innebærer. Gutten min på 12 har trening 3 ganger i skoleuka og kamp en gang. I tillegg har jeg enda en sønn og ei datter. Stått i kiosken flere ganger, bakt kaker i alle himmelretninger, andre dugnader.. lista er lang. I tillegg betaler vi 2150kr per ende av sommeren per barn for dette.

Unga er utslitt og d samme er foreldra. Kjempebra at noen har unger som ånder og lever for fotball. Det gjør ikke mine, så gleder meg til neste år når unga får prøve noe nytt, kostands-og tidsbesparende.

 

Anonymkode: 61103...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er mye mas. Men jeg gjør det med glede for barna. Den tiden av livet er så kort 

Anonymkode: 5534c...61e

Enig med deg !😊

 

Anonymkode: 51660...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det greit at vi foreldre bestemmer litt over hvilke fritidsaktiviteter barna våre begynner på? Jeg vil helst styre unna fotball, håndball, turn og lignende som krever enormt mye innsats fra foreldre da jeg er kronisk syk og alene med barna. Er det greit å be de velge kulturskolen? 

Anonymkode: 5003c...138

Her går mine på turn og ingenting kreves av foreldrene. Vi spør kanskje om du kan bake en kake til juleoppvisning. Eller stille som reiseleder på stevnehelg. Ellers ingenting. 

Anonymkode: c5a87...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spond er genialt. Dirigenter og trenere som i mange tilfeller jobber gratis kan i det minste få info om hvem som kommer og ikke før de står der. Da blir opplegget bedre for de som kommer også da mange med slike roller forbereder seg og planlegger treningen/øvingen. 

Og ja, det kan være mye dugnad. Men da må man stille på foreldremøter og kommunisere det. Om ikke fortsetter de ivrigste. Og så må man huske at mindre inntekt, eller at tjenester må kjøpes, gjør aktivitetene dyrere. Som igjen ekskluderer. Det er leit om penger skal stoppe glade barn fra å holde på med det de liker. 

Meld de inn på treningssenter. Det er rimelig dugnadsfritt. Men du HI finner vel ikke tid til å sitte i FAU uansett..... 

La de andre gjøre jobben 😉

Anonymkode: debb3...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om Spond, men det slo meg at det må være mye bedre at kun de som IKKE kommer på trening må melde fra, da slipper trener og foreldre å forholde seg til så mange meldinger.

Anonymkode: e1c3d...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva i allverden skjedde med fritidsaktiviter? 

Vi har en på turn, en i korps, og en på fotball. Spond er det store - her legges alt av treninger og eventer til. 

Men hvorfor i all verden må jeg bekrefte at de kommer på hver eneste trening? Hvorfor må jeg melde dem på alt av oppvisninger, cuper mm? 

Hva skjedde med at det var trening på tirsdager, og ferdig med det?

For ikke å snakke om all tiggingen om bidrag, kjøring, kioskvakter, kakebaking, dugnader, vasking av garderober, foreldrevakt og mye mer!

Jeg blir så sliten av alt maset! 😰

Anonymkode: aa89c...a26

Hvem ellers skal gjøre alle disse tingene da? Og det er jo en lett måte å nå alle på. Sånn er det når man har barn som er på aktiviteter. 

 

Anonymkode: c9a74...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påmelding til trening er faktisk veldig greit. Nå skal treninger legges opp etter et spesielt opplegg. I alle fall her. Vi sender alle trenere og lagledere på kurs slik at de kan legge opp treninger. Fint å vite hvor mange som kommer så man kan legge opp treninger etter det. Dugnader er ikke noe stress da man har dugnad samtidig som barna spiller kamp. Vi har loddsalg på lokalbutikken og tjener penger på denne måten. Hver kamp/cup koster penger og skal man kunne dra må man betale. 

Skal man ikke være med på kamp/turnering så er det greit for trener å vite i stedet for å ende opp med alt for få barn. Vi har endt opp med å måtte låne spillere fra andre lag for å kunne spille kamp fordi det er for få påmeldte og det er derfor kjekt å vite i forkant så slipper man å stresse med å finne noen i det kampen starter. 

Hvis du synes det er kjipt å stille opp for barna med disse enkle oppgavene, så får du droppe aktiviteter da? Det aller viktigste de aller fleste idretter har er foreldre som gidder slik at man kan fortsette idrettsforeningen.

Anonymkode: a15ba...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det handler ikke om å gidde. Jeg syns det stilles for mange krav til foreldrene. 

En 5-6 åring trenger da virkelig ikke trening på tirsdag, kamp på onsdag og cup i helgene? Og kioskvakter? Trenger de kiosk? Og hvorfor må jeg være foreldrevakt for 11 åringen og kompisene i korpset? Hvorfor må jeg være "wingman" i grøfta når de øver på å marsjere? Også kaker og vafler og kaffe da. Heeele tiden. 

(Og så kommer selvsagt alt maset på Spond i tillegg.)

Det er FOR mye. 

HI

Anonymkode: aa89c...a26

Enig. Man trenger ikke fotfølge til alt. Heller ikke kioskdrift og kafé hele uka. Må være nok å gå på treninga og så ferdig bom.

Anonymkode: 34355...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fint å vite hvor mange som kommer så man kan legge opp treninger etter det.

Men da holder det vel å melde avbud når man IKKE kommer, i stedet for påmelding hver eneste uke.

Anonymkode: 34355...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor har idrettslaget gjort noe genialt. Treningsavgifta i f.eks fotball er 3000 kr pr sesong. Alle foreldre får tilbud om å jobbe 2 dugnader for å redusere treningsavgifta, 1000 kr pr dugnad. Det vil si at de som ønsker det kan jobbe 2 dugnader pr sesong,og dermed ha 1000 kr i treningsavgift, og de som ønsker det jobber 1 eller ingen dugnader og betaler hhv 2000 kr eller 3000 kr i treningsavgift. Ingen foreldre blir tvingt,det er helt frivillig å jobbe.  Det morsomme her er at alle foreldrene jobber minimum 2 dugnader pr sesong, det skjer kanskje en gang pr skuddår at noen betaler full treningsavgifta. Kanskje det skulle være noe å foreslå for deres fotballag?

Anonymkode: 16480...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...