Gå til innhold

"Det er ikke aktuelt at ungene tar yrkesutdanning"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var absolutt ikke en påstand om det, og det tror jeg også du forsto.

Du får ikke rodd deg unna den her, altså 😂

Anonymkode: 16a61...082

Jeg oppfattet det som en påstand. Hva får deg til å tro at du sitter på sannheten? Jeg blir helt matt av enkelte i det forumet her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Der er jeg uenig. Man kan ikke som foreldre med lange akademiske utdannelser godta at barna velger noe så lite ambisiøst. 

Anonymkode: 9e545...5c2

Selvfølgelig! Og jeg oppmuntret til det også. Selv med 8 års utdanning fra universitetet selv.

Anonymkode: a5e72...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, bonusmamma99 skrev:

Hvor får du 11 fra? To hos oss.

Ingen av de er dine, og du er en tenåring selv...

Hva forlanger dine foreldre da, du er jo midt i målgruppen for denne diskusjonen. Setter ikke de en viss standard? Synes de det er greit at du har lagt studier på hylla for å leke mamma for din kjærestes barn?

Litt av noen standarder.

Det nytter ikke å preke for barn og gjøre det stikk motsatte selv, forventer du at barna skal bli akademikere så må du minst være det selv altså. 

Anonymkode: dd80c...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var absolutt ikke en påstand om det, og det tror jeg også du forsto.

Du får ikke rodd deg unna den her, altså 😂

Anonymkode: 16a61...082

Jeg oppfattet det som en påstand. Hva får deg til å tro at du sitter på sannheten? Jeg blir helt matt av enkelte i det forumet her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, bonusmamma99 skrev:

Jeg oppfattet det som en påstand. Hva får deg til å tro at du sitter på sannheten? Jeg blir helt matt av enkelte i det forumet her

Da bør du jobbe med leseforståelsen din. Ta litt utdannelse, for eksempel? 

Anonymkode: 16a61...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, bonusmamma99 skrev:

Jeg glemte ikke anonymknappen. Jeg svarte på påstanden om at man må ha mange barn for å sette standarder

Men du har jo ingen utdannelse selv? Hvordan kan du da kreve at barna setter en annen standard?

 

Anonymkode: 658ae...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville definitivt ikke latt mine ta yrkesutdanninger, men det er fordi det ville vært en ren trasshandling og ikke noe annet. De er ikke laga for den yrkesveien, og jeg vil gjerne at de slipper omveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bonusmamma99 skrev:

Oppfattet det som generelt i og med at du sa at man må sette standarder dersom man har mange barn. Her er det to, men det betyr likevel ikke at vi ikke kan sette standarder. 

Du ER jo barn. Det er deg vi snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, sug lut skrev:

Jeg ville definitivt ikke latt mine ta yrkesutdanninger, men det er fordi det ville vært en ren trasshandling og ikke noe annet. De er ikke laga for den yrkesveien, og jeg vil gjerne at de slipper omveier.

Godt å høre andre som tørr å si det rett ut. Vi er også to med tunge akademiske løp bak oss i vår husholdning, og ungene er like nok oss selv til at jeg regner med de ender opp der de også. Jeg blir overrasket om de finner på noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Julie (: skrev:

Godt å høre andre som tørr å si det rett ut. Vi er også to med tunge akademiske løp bak oss i vår husholdning, og ungene er like nok oss selv til at jeg regner med de ender opp der de også. Jeg blir overrasket om de finner på noe annet. 

Jeg har ikke noe problem med at andre går den veien, hadde jeg hatt andre unger hadde det også kunne stilt seg annerledes, men de jeg har er rett og slett ikke laga for det. Og jeg kjenner voksne folk som trassa seg inn i yrkesfag bare fordi deres akademiske foreldre eller omverdenen så på dem og forventa høyere utdanning. Den ene brukte årevis på å komme seg tilbake, for det går jo på stoltheten løs, men fikk til slutt gjort den som skulle til og fått sin doktorgrad og sitt professorat. Det var på den tiden det fremdeles var mulig å få professorater selv om du var seinere ute... Den andre kom seg aldri tilbake i det hele tatt, for selv om den har fått utdannet seg videre innen fagfeltet er det grunnleggende feil felt, men barn og livet kom i veien, og det ble nødvendigvis studier som arb.giver var villig til å betale for. Mine skal ikke havne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bonusmamma99 skrev:

Jeg glemte ikke anonymknappen. Jeg svarte på påstanden om at man må ha mange barn for å sette standarder

Kjære tid, forsto du virkelig ikke hva jeg mente med 11 trollunger?

Anonymkode: cee30...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære tid, forsto du virkelig ikke hva jeg mente med 11 trollunger?

Anonymkode: cee30...dc7

Betyr det ikke barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, bonusmamma99 skrev:

Betyr det ikke barn?

Har du aldri hørt sangen "Når trollmor har lagt sine elleve små troll"?

Anonymkode: dd80c...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du aldri hørt sangen "Når trollmor har lagt sine elleve små troll"?

Anonymkode: dd80c...1ec

Så klart. Men hva har det med dette å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, bonusmamma99 skrev:

Så klart. Men hva har det med dette å gjøre?

Uff, du fremstår som dummere og dummere, tror kanskje det er best du trekker deg ut av denne diskusjonen.

Ta en utdanning, ikke gå hjemme og la hjernen være uten aktivitet, du trenger å bruke både kropp og sinn for å utvikle deg videre. Du blir ikke voksen av å stelle hjemme altså.

Og en yrkesrettet utdanning er helt greit, det viktigste er at du kommer deg på skolen.

Og bare så du vet det til en annen gang, at du blir fremstilt som et troll betyr at folk ikke tror på deg. De tror du troller, akkurat som en trollmor med 11 små trollbarn.

Kanskje er du et skikkelig troll, en voksen dame som later som hun er en dum tenåring og ler av alle som biter på, men da er du ihvertfall et troll ;)

 

Anonymkode: dd80c...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uff, du fremstår som dummere og dummere, tror kanskje det er best du trekker deg ut av denne diskusjonen.

Ta en utdanning, ikke gå hjemme og la hjernen være uten aktivitet, du trenger å bruke både kropp og sinn for å utvikle deg videre. Du blir ikke voksen av å stelle hjemme altså.

Og en yrkesrettet utdanning er helt greit, det viktigste er at du kommer deg på skolen.

Og bare så du vet det til en annen gang, at du blir fremstilt som et troll betyr at folk ikke tror på deg. De tror du troller, akkurat som en trollmor med 11 små trollbarn.

Kanskje er du et skikkelig troll, en voksen dame som later som hun er en dum tenåring og ler av alle som biter på, men da er du ihvertfall et troll ;)

 

Anonymkode: dd80c...1ec

Nå var det ikke meg du skrev den kommentaren til, så jeg skjønner ikke hvorfor du skal være frekk mot meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle bestemme ville jeg at den ene skulle bli agronom først og deretter studere bioteknologi og den andre elektrikker og deretter informatikk.

Det tror jeg hadde passet godt med deres anlegg og gitt utdanni ger som det var sansynlig det ville bli bruk for i fremtiden.

Anonymkode: f8f99...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste går yrkesfag. Jeg skulle nok ønske han gikk allmennfag, men det er hans valg og vi støtter han selvfølgelig.

Dessverre er mange yrkesfag nederst på rangstigen og tiltrekker seg et «oppsop» av ungdommer som ikke ønsker å være på skolen og som ødelegger for de som oppriktig ønsker p være der. I løpet av de første ukenen har det vært rassia etter hasj, to er blitt kastet ut av verkstedet på skolen etter uvettig bruk av maskiner, en har slengt PC’en sin i gulvet, to er utvist for bråk i timen.... læreren vr storfornøyd med st halvparten av elevene var representert på foreldremøte. På oppstartssamtalen offet og sukket læreren seg over de stakkars elevene som nåtte gjennom de tunge fagene gym og naturfag når de aller helst vil jobbe praktisk....

Jeg blir faktisk litt oppgitt. Ikke rart det blir lavstatus med sånne holdninger både blant lærere og elever!

dessuten vet msn at manuelt arbeid fører til flere helseplager, flere faller tidligere ut av arbeidslivet, man er mer utsatt for skaderbog ulykker, man har mindre kontroll over eget arbeid osv....

Anonymkode: dd30e...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min eldste går yrkesfag. Jeg skulle nok ønske han gikk allmennfag, men det er hans valg og vi støtter han selvfølgelig.

Dessverre er mange yrkesfag nederst på rangstigen og tiltrekker seg et «oppsop» av ungdommer som ikke ønsker å være på skolen og som ødelegger for de som oppriktig ønsker p være der. I løpet av de første ukenen har det vært rassia etter hasj, to er blitt kastet ut av verkstedet på skolen etter uvettig bruk av maskiner, en har slengt PC’en sin i gulvet, to er utvist for bråk i timen.... læreren vr storfornøyd med st halvparten av elevene var representert på foreldremøte. På oppstartssamtalen offet og sukket læreren seg over de stakkars elevene som nåtte gjennom de tunge fagene gym og naturfag når de aller helst vil jobbe praktisk....

Jeg blir faktisk litt oppgitt. Ikke rart det blir lavstatus med sånne holdninger både blant lærere og elever!

dessuten vet msn at manuelt arbeid fører til flere helseplager, flere faller tidligere ut av arbeidslivet, man er mer utsatt for skaderbog ulykker, man har mindre kontroll over eget arbeid osv....

Anonymkode: dd30e...72b

De her tingene gjelder jo like mye for flere høyskoleutdanninger

Anonymkode: cee30...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg. Jeg har 4 års høyskole og universitetsutdannelse, og har flere ganger opplevd å bli slått og truet på jobb. Tafset på, vridd om armen på, kjeftet opp, skjelt ut. Universitets- og høyskoleutdannelse er ikke ensbetydende med et lykkelig liv uten fysiske og psykiske utfordringer på arbeidsplassen. 

Her skal ingen presses til høyskole/ universitet. De får velge selv. 

Anonymkode: 78aa6...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min eldste går yrkesfag. Jeg skulle nok ønske han gikk allmennfag, men det er hans valg og vi støtter han selvfølgelig.

Dessverre er mange yrkesfag nederst på rangstigen og tiltrekker seg et «oppsop» av ungdommer som ikke ønsker å være på skolen og som ødelegger for de som oppriktig ønsker p være der. I løpet av de første ukenen har det vært rassia etter hasj, to er blitt kastet ut av verkstedet på skolen etter uvettig bruk av maskiner, en har slengt PC’en sin i gulvet, to er utvist for bråk i timen.... læreren vr storfornøyd med st halvparten av elevene var representert på foreldremøte. På oppstartssamtalen offet og sukket læreren seg over de stakkars elevene som nåtte gjennom de tunge fagene gym og naturfag når de aller helst vil jobbe praktisk....

Jeg blir faktisk litt oppgitt. Ikke rart det blir lavstatus med sånne holdninger både blant lærere og elever!

dessuten vet msn at manuelt arbeid fører til flere helseplager, flere faller tidligere ut av arbeidslivet, man er mer utsatt for skaderbog ulykker, man har mindre kontroll over eget arbeid osv....

Anonymkode: dd30e...72b

Det du snakker om her er jo reformen som gir alle 16-åringer rett på skoleplass.

Det er utviklingen i samfunnet som snakker, og ingen kan bli noe som helst i dag uten å ha ihvertfall et fagbrev. Det har blitt sånn at de oppretter noen ekstra klasser på tip og salg/service for å få til skoleplass til alle, og da kommer alle de som for bare en generasjon siden ikke ville gått på vgs i det hele tatt.

Men her i byen var det i fjor høyere snitt på elektro enn på studieforberedende, så det er ikke alle yrkesfag som er like lave og gir plass til alle.

Anonymkode: dd80c...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt matt av at  enkelte tror at høyskoleutdanning er ensbetydende med god lønn, fleksibel arbeidstid, ikke manuelt arbeid, spennende og variert arbeidsdag, mer rom for tilrettelegging, mindre fysisk belastning, mindre skader, mer stolthet for yrket sitt osv, og at det derfor tydeligvis er mye bedre enn å velge yrkesutdanning. Det er jo så overfladisk og uvitende som det er mulig å bli.

Anonymkode: cee30...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...