Gå til innhold

"Det er ikke aktuelt at ungene tar yrkesutdanning"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Hva tenker du om foreldre som sier det og som holder tilbake goder som penger til lappen, bil, bsu ol. i håp om at det skal få han/hun til å endre valget sitt?

Anonymkode: 96bf6...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idioti som er drevet at statusjag heller enn realitet og ungenes beste.

Ikke alle kan bli akademikere eller ta lange fagutdannelser. Behovet for folk innen yrkesfag er skrikende, de får ofte jobb før de er ferdige med utdannelsen, og sett i et livsløp er det mange av dem som også får høyere livsinntekt sammenlignet med de som tar høyere utdanning.

Man skal trives med det man jobber med. Det er den enkelte som må leve med valget - ikke foreldrene.

Anonymkode: d5a5b...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Hva tenker du om foreldre som sier det og som holder tilbake goder som penger til lappen, bil, bsu ol. i håp om at det skal få han/hun til å endre valget sitt?

Anonymkode: 96bf6...b9a

«Holder tilbake goder»???

Mine har aldri fått løfte om verken penger til lappen, BSU eller bil, så da straffer jeg dem tydeligvis allerede før de har valgt utdanning?

Samme hva de velger, regner jeg med at de skaffer seg disse tingene selv. Det er ikke obligatorisk som forelder å forsørge voksne barn.

Anonymkode: e38eb...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent idioti.

Barna må da selv få velge hva de ønsker å bli når de er voksne, det er tross alt deres liv.
Nå er vi begge foreldrene her i huset akademikere, og ønsker nok at barna våres tar høyere utdanning, men for oss er det mer viktig at de tar den utdannelsen de selv mener vil passe dem og de vil trives med i ettertid.
Og er det yrkesfag, vel så er det det.

Anonymkode: 4d130...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er helt alminnelig lærenem.  Jeg forventer studiespes på videregående, men ellers får de velge selv uten noen trussel. Lappen ser jeg på som en videregående utdannelse jeg dekker for mine barn på samme måte at de iallefall skal ha gratis skole/bøker/utstyr, gratis bosted, gratis hovedklær og gratis mat ut videregående

Anonymkode: 95bee...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var akkurat på en infomøte for jeg har en gutt i 10.klasse, og det de sa der var at om man først tok et fagbrev, og deretter en høyskoleutdanning så var man veldig ettertraktet på arbeidsmarkedet. Folk som ikke bare har en akademisk utdannelse, men også erfaring fra arbeidsmarkedet var veldig mye verdt for en fremtidig arbeidsgiver.

Jeg har en datter som tar fagbrev nå, men hun har etter å ha jobbet et drøyt år funnet ut at hun vil studere videre så hun vil etter å ha tatt fagbrevet gå på skolen igjen. Jeg synes det er helt supert, hun har prøvd å jobbe "på gulvet" og vet hva det vil si å være nederst på rangstigen på jobb som lærling og det er gull for henne å ta med videre i utdanningen sin.

Tenk å være skikkelig skolelei også bli presset inn i studieforberedende på vgs, jeg skjønner det overhodet ikke. Veien blir til mens man går, og få 15-16 åringer vet helt hva de vil bli som voksne. De brenner ingen broer i dag ved å gå på ytkesskolen, så om du som forelder er veldig opptatt av høyere utdanning kan du selvfølgelig legge inn et godt ord for videre studier også etter et yrkesfaglig løp. Mannen min startet som elektriker og endte som ingeniør, det er da ikke sånn at alle må bli rødruss sånn med en gang.

Jeg synes også det er helt greit at noen blir barne og ungdomsarbeidere, elektrikere og tømrere, de vil det alltid være bruk for. En bilmekaniker har en trygg fremtid og en grei lønn, så hvorfor er det så feil?

Nei, det viktigste er at ungene finner noe de trives med, at valgene de tar gjør dem lykkelig. Og velger de feil er det helt greit at de vender om og finner noe annet. Noen har sikkert en drøm om hva de skal bli helt fra barneskolen og jobber bevisst mot det, men de aller fleste tar noen svinger både hit og dit før de finner sin vei, og det er helt greit.

 

Anonymkode: dd80c...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da hadde jeg lagt opp til nederlag for eldste her. Han har valgt arbeidsliv i stedet for språk på ungdomsskolen. Han har dysleksi og ADD. Unger må velge det som de ønsker og som gir dem mestringsfølelse. 

Anonymkode: bdc56...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Hva tenker du om foreldre som sier det og som holder tilbake goder som penger til lappen, bil, bsu ol. i håp om at det skal få han/hun til å endre valget sitt?

Anonymkode: 96bf6...b9a

Jeg tenker at noen av dem kan komme til å angre. Foreldrene til mannen min gjorde det samme, og det endte med at han droppet ut og ikke fullførte noen utdannelse i det hele tatt.

Vi har en 8-åring som er skolelei allerede, så om hun i det hele tatt tar en utdannelse kommer jeg til å juble.

Anonymkode: d02da...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ønske for mine barn er at de får seg en utdannelse og en jobb de trives i. Om det er fagbrev som frisør eller master i økonomi er helt irrelevant for meg. Selv skulle jeg ønske jeg hadde valgt yrkesfag istedenfor allmennfag, da hadde jeg ihvertfall hatt et fagbrev i bunn. Hilsen hun som er passert 30 og enda ikke vet hva hun vil bli når hun blir stor.

Anonymkode: dbcaf...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fordommer knyttet til fagopplæring. Sånn er det bare. Men som det sies over her, det å ha fagbrev i bånn og så ta studier etterpå er en veldig god vei. Man får mer erfaring, blir litt eldre og generelt gjør man det bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Rent idioti.

Barna må da selv få velge hva de ønsker å bli når de er voksne, det er tross alt deres liv.
Nå er vi begge foreldrene her i huset akademikere, og ønsker nok at barna våres tar høyere utdanning, men for oss er det mer viktig at de tar den utdannelsen de selv mener vil passe dem og de vil trives med i ettertid.
Og er det yrkesfag, vel så er det det.

Anonymkode: 4d130...499

Bare et spørsmål: hvorfor ønsker dere helst at barna deres velger høyere utdanning?

Anonymkode: 1d9f4...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsmarkedet skriker etter folk i bygg og anleggsbransjen, så å nekte barna å skaffe seg et relevant yrke er jo bare teit og snobbete. 

Min søster sliter med å få en relevant jobb etter å ha levert inn sin master i antropologi. Hvor matnyttig er det, liksom. Selv om man selvsagt også trenger akademikere så er det absolutt ikke noe nederlag å ta yrkesfag. 

Anonymkode: 658ae...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både mannen og meg har høy utdanning, men eldste går yrkesfag og stortrives med det. Vi oppmuntret ham til det, faktisk. Å velge yrkesfag har utrolig mange fordeler, og man kan enkelt ta påbygg senere om man ønsker høyere utdanning i tillegg. 

Anonymkode: a5e72...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bare positivt på det å ta fagbrev. De jeg kjenner som har tatt fagbrev, har jo klart seg bra. Han som ble tømrer, eier sitt eget firma, og gjør det veldig bra, flere av de andre har tatt høyere utdannelse, etter å ha jobbet noen år. 

Det aller viktigste for meg, er at barna mine finner et yrke de trives med, da spiller det ingen rolle om det kreves fagbrev, eller 5 år med studier. 

Anonymkode: b23d8...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine foreldre har yrkesfag i bunn. Pappa som elektriker, er nå elektroinstallatør. Mamma som hjelpepleier og er nå utdannet som sykepleier. 

Jeg tok yrkesfag i voksen alder. Har prøvd meg på universitetet først.og tatt en annen utdanning før jeg tok yrkesfag😊

Anonymkode: 5061f...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sønn som går tømmer,han er i lære nå.Er råstolt av sønnen min og valg av utdanning.Det viktigste for meg er at barna tar gode valg selv.

Anonymkode: 3a8d5...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter langveis i om barna går yrkesfag eller studie,bare de gjør det de har lyst til, og at de gjør NOE! Og at de ikke blir sykepleier slik som deres dumme dumme mor (som har skiftet helt retning i en alder av 40 år!)

Anonymkode: 38b5f...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lang universitetsutdannelse.  Jeg trodde barna mine skulle bli bokormer som meg, men sånn ble det ikke.  Eldste barnet mitt har nettopp begynt på bygg og anlegg og stortrives.  Han har dysleksi og slet i alle de «akademiske» fagene på ungdomsskolen.  Jeg er glad for at han har valgt noe han liker, jeg ser at han faktisk jobber med skolen nå og jeg synes det er helt fantastisk at han gleder seg til praksis.  

Om han fullfører skole og læretid og får seg en jobb så er jo det kjempebra.  Da er han ferdig utdannet som 20-åring.  Om han etter hvert finner ut at han vil studere, så er det ingen ulempe at han har lært seg et fag og (forhåpentligvis) modnet litt underveis.  

Jeg håper barna mine får gode liv med jobber de vil trives med.  Jeg håper de får samfunnsnyttige jobber.  Jeg håper de får jobb i ryddige bransjer med trygge jobber og gode arbeidsforhold.  Jeg gir dem råd i forhold til turnus, arbeidstid, pendling, inntekt, jobbmuligheter osv.  Om de ender opp som elektriker, lege eller lærer er det virkelig ikke jeg som skal avgjøre.  

Anonymkode: 9e6e5...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud, for en holdning..😨🤮 

Men hjelp av yrkesfaglige skal de ha; til å bygge huset sitt, fikse rør og elektrisitet, lage møblene sine, fikse bilene sine, lage veier som de kan kjøre på, anlegge hagen sin, tømme søppeldunkene, klippe håret sitt, lage klærne de går i, bli ekspedert i butikker.. Og sikkert en haug av andre tjenester de benytter seg av som blir utført av yrkesfaglige.

 

Endret av Mrs. Kaizer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det er rett og rimelig. Man vil jo åpenbart det beste for barna sine, og yrkesfag er til en viss grad pinlig.

Anonymkode: 9e545...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil si det er rett og rimelig. Man vil jo åpenbart det beste for barna sine, og yrkesfag er til en viss grad pinlig.

Anonymkode: 9e545...5c2

Jeg vil nå si at det er du som er pinlig - svært pinlig!

Anonymkode: 65433...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil nå si at det er du som er pinlig - svært pinlig!

Anonymkode: 65433...655

Der er jeg uenig. Man kan ikke som foreldre med lange akademiske utdannelser godta at barna velger noe så lite ambisiøst. 

Anonymkode: 9e545...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil si det er rett og rimelig. Man vil jo åpenbart det beste for barna sine, og yrkesfag er til en viss grad pinlig.

Anonymkode: 9e545...5c2

Du kjøper vel aldri tjenester av noen med yrkesfag da vel, for det ville jo vært litt pinlig?

Anonymkode: cee30...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...