Gå til innhold

"Det er ikke aktuelt at ungene tar yrkesutdanning"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kjøper vel aldri tjenester av noen med yrkesfag da vel, for det ville jo vært litt pinlig?

Anonymkode: cee30...dc7

Jo, klart vi gjør. Men det får være grenser for hva man tillater sine egne barn. 

Anonymkode: 9e545...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jo, klart vi gjør. Men det får være grenser for hva man tillater sine egne barn. 

Anonymkode: 9e545...5c2

Det er klart, har man 11 trollunger så må man sette litt standard.

Anonymkode: cee30...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er klart, har man 11 trollunger så må man sette litt standard.

Anonymkode: cee30...dc7

Hvor får du 11 fra? To hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil si det er rett og rimelig. Man vil jo åpenbart det beste for barna sine, og yrkesfag er til en viss grad pinlig.

Anonymkode: 9e545...5c2

Pinlig dårlig forsøk. 

Anonymkode: e9005...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare et spørsmål: hvorfor ønsker dere helst at barna deres velger høyere utdanning?

Anonymkode: 1d9f4...630

Fordi det er mange yrkesfag som gir relativt ensformig arbeidshverdag. Det er lite rom for egenutvikling, variasjon, videreutdanning med mer. 

I tillegg er det mange yrkesfag som sliter på kroppen. Frisører får vondt i skuldre, elektrikere får problemer med rygg og knær osv osv. Det er ofte lite rom for tilrettelegging og andre ansvarsområder.

Jeg ønsker at barna mine skal ha mange, fine år i arbeidslivet. At de skal ha jobber de interesserer seg for, får nye utfordringer, utvikler seg, har valgmuligheter og variasjon. Slik jeg ser det gir høyere utdanning et bedre grunnlag i voksenlivet.

Barn har selvsagt ulike forutsetninger og interesser. For noen er fagbrev helt riktig. Mine barn har svært lett for det på skolen. De er vitebegjærlige, og liker å undersøke og resonnere emner de er interesserte i. Da tenker jeg forholdene ligger tilrette for å lykkes med studier. 

Anonymkode: 566a5...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, bonusmamma99 skrev:

Nei, men er enig med 5c2. Oppfattet det som generelt?

Hvordan kunne du oppfatte det generelt, når jeg siterte det til anonym 5c2?

Anonymkode: cee30...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeniører har MYE mer bruk for oss i yrkesfag, enn vi i yrkesfag har for ingeniører ! 💪🏻💪🏻💪🏻

Anonymkode: f1fd1...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil at barna mine skal finne jobber de liker og trives med. Det er heller ikke slik lenger at det man utdanner seg til når man er 20 er det man gjør resten av livet. Enkelt å forandre retning senere hvis det blir for kjedelig eller for muligheter. Det er jo heller ikke alle som vil ha masse variasjon eller muligheter, de er fornøyde der de er. Hvis de trives er det det viktigste. Variasjon kan man skaffe seg andre steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

«Holder tilbake goder»???

Mine har aldri fått løfte om verken penger til lappen, BSU eller bil, så da straffer jeg dem tydeligvis allerede før de har valgt utdanning?

Samme hva de velger, regner jeg med at de skaffer seg disse tingene selv. Det er ikke obligatorisk som forelder å forsørge voksne barn.

Anonymkode: e38eb...450

Selvfølgelig er det ikke obligatorisk å forsørge voksne barn, men det er ikke til å legge skjul på at flere foreldre hjelper til med førerkort, og sikkert bil og bsu også. At du ikke gjør det er selvsagt ikke en straff, men når en forelder sier "Jeg kommer kun til å betale førerkort for deg hvis du tar en bachelorgrad"... Da holder man tilbake et gode, med den hensikt å få gjennomslag for egne ønsker og planer. 

Anonymkode: 7c673...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil si det er rett og rimelig. Man vil jo åpenbart det beste for barna sine, og yrkesfag er til en viss grad pinlig.

Anonymkode: 9e545...5c2

Nei, det er det heldigvis få som mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er klart, har man 11 trollunger så må man sette litt standard.

Anonymkode: cee30...dc7

 

8 timer siden, bonusmamma99 skrev:

Hvor får du 11 fra? To hos oss.

Du svarer jo direkte på innlegget hennes. Mener du at alle her blir beskyldt for å trolle?

8 timer siden, bonusmamma99 skrev:

Nei, men er enig med 5c2. Oppfattet det som generelt?

Vi tror deg ikke. Du tabbet deg ut, det må du leve med😂 pinlig. 

Anonymkode: 658ae...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kunne du oppfatte det generelt, når jeg siterte det til anonym 5c2?

Anonymkode: cee30...dc7

Oppfattet det som generelt i og med at du sa at man må sette standarder dersom man har mange barn. Her er det to, men det betyr likevel ikke at vi ikke kan sette standarder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, bonusmamma99 skrev:

Nei, men er enig med 5c2. Oppfattet det som generelt?

Du glemte anonymknappen, du dreit deg ut. Pinlig!

Anonymkode: 16a61...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, bonusmamma99 skrev:

Oppfattet det som generelt i og med at du sa at man må sette standarder dersom man har mange barn. Her er det to, men det betyr likevel ikke at vi ikke kan sette standarder. 

Du som er 19 år, som har droppet ut av skolen for å passe barna til ny-kjæresten?? Kjempestander der i gården😂😂👏

Anonymkode: 9fcee...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du glemte anonymknappen, du dreit deg ut. Pinlig!

Anonymkode: 16a61...082

Hva snakker du om? Jeg har da samme rett til å kommentere her som alle andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du som er 19 år, som har droppet ut av skolen for å passe barna til ny-kjæresten?? Kjempestander der i gården😂😂👏

Anonymkode: 9fcee...22a

Uavhengig av hva dere synes om livet mitt, så setter jeg standarder jeg og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Der er jeg uenig. Man kan ikke som foreldre med lange akademiske utdannelser godta at barna velger noe så lite ambisiøst. 

Anonymkode: 9e545...5c2

Så barnas lykke er mindre viktig enn deres stolthet? 

Anonymkode: e3151...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, bonusmamma99 skrev:

Hva snakker du om? Jeg har da samme rett til å kommentere her som alle andre. 

Javisst har du det, men det ser litt dumt ut når du glemmer anonymknappen 😂

Anonymkode: 16a61...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de ikke velger å gå inn i helse/omsorg så er det greit for meg. Hilsen hun som nå forlater den sektoren på grunn av arbeidsforhold

Anonymkode: 721a3...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Javisst har du det, men det ser litt dumt ut når du glemmer anonymknappen 😂

Anonymkode: 16a61...082

Jeg glemte ikke anonymknappen. Jeg svarte på påstanden om at man må ha mange barn for å sette standarder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre barn hvor den ene er ansvarsfull og rolig, men som sliter seg gjennom tiende klasse nå. Ikke spesielt skoleflink, og det han jobber med fester seg ikke.. Han drømmer om å bli maskinfører, og det støtter jeg han fullt ut i. Han skal få følge sine drømmer og bli akkurat det som gjør han lykkelig.

Nr 2 går i niende, og han har 5-6 i alle fag. Alt han leser og pugger på fester seg, og han er analytisk og nysgjerrig på det meste. Han er full av energi, sitter aldri stille, og er et barn som de fleste lærere har prøvd å presse meg til å få utredet for ADHD. Jeg har heldigvis vært beinhard på at han IKKE skal utredes. Han er best i klassen og drømmer om å bli ingeniør.

Nr 3 er 6 år, og for øyeblikket vil han bli dyrepasser 😃

 

Der er opp til oss foreldre å oppmuntre, støtte, veilede, og hjelpe barna våres. Å presse barna til å gjøre noe de ikke vil er egoistisk! Jeg hadde aldri gjort det! Jeg blir jo litt skuffet om han skoleflinke nr 2 velger å bli trailersjåfør da.. Men så lenge han får en jobb som gjør han lykkelig så har det alt å si ❤️

Anonymkode: 8f980...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, bonusmamma99 skrev:

Uavhengig av hva dere synes om livet mitt, så setter jeg standarder jeg og

Skjønner jo skepsisen barnas mor har overfor deg når du fronter slike holdninger. Selv skal du droppe studier for å leke familie, men stebarna skal bli akademikere, må vite. 

Anonymkode: 54d5c...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, bonusmamma99 skrev:

Jeg glemte ikke anonymknappen. Jeg svarte på påstanden om at man må ha mange barn for å sette standarder

Det var absolutt ikke en påstand om det, og det tror jeg også du forsto.

Du får ikke rodd deg unna den her, altså 😂

Anonymkode: 16a61...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...